12 důvodů, proč si Smartwings státní podporu nezaslouží
Anabáze nemravného plánu na vládní záchranu Smartwings spoluvlastněné miliardářem a blízkým přítelem premiéra Babiše Jiřím Šimáněm pokračuje. V mezičase od mé poslední interpelace na vládu v této věci stihl Jiří Šimáně a jeho společník Roman Vik vydat několik zavádějících mediálních vystoupení.
Kauza záchrany Smartwings je stále živá, bohužel vláda zatím ani na hlas opozice ani na hlas zdravého rozumu nereagovala. A nadále pokračuje v plánu poskytnout bezvýznamné aerolince s nevalnou pověstí, kterou označuje za státní vizitku, kterou vlastní zčásti miliardář a z části přes fond CITIC Čínská lidová republika, státní pomoc ve výši miliard z kapes českých daňových poplatníků. Podal jsem proto na příslušné dva ministry, ministryni Schillerovou a ministra Havlíčka, a na premiéra Babiše další interpelace. V těch předkládám nové argumenty a fakta, proč jsem zásadně proti této státní pomoci a zároveň vyvracím argumenty vlády.
1) Smartwings nejsou strategický podnik
Smartwings ani při sebelepší vůli nejde označit za strategický podnik. Neposkytují lety do významných destinací, tedy nezajišťují strategické spojení se světem. Ani nejsou významným regionálním dopravcem, který by například ve středoevropském prostoru poskytoval důležité transferové lety. Ze všech cestujících, kteří na pražské letiště přicestují, pouze 5 % v Praze přestupuje. Neprovozuje ani významnou vnitrostátní dopravu. Lety do Brna, Ostravy či do sesterské Bratislavy byly již dávno zrušeny.
2) Drahá záchrana pracovních míst
Smartwings není významný zaměstnavatel a záchrana jednoho pracovního místa by vyšla na milion korun. Smartwings totiž dává práci 2500 zaměstnancům a hovoří se o státní garanci až v hodnotě 2.5 miliardy. Jiná pracovní místa jdou zachránit výrazně levněji a s větším přínosem pro českou ekonomiku.
3) Záchrana pracovních míst mimo Česko
Smartwings část své flotily, včetně posádek, bázuje v jiných evropských městech, část zachráněných pracovních míst by tedy nebyla ani v Česku a pro české občany. Smartwings zajišťuje dovolenkové sezónní lety pro cestující z Varšavy, Paříže, Budapešti, Bratislavy, Vídně či dalších měst v zahraničí, přičemž tato letadla na uvedených letištích bázuje. Na sezónních letech vypravovaných Smartwings ze zmíněných zahraničních bází jsou nasazovány posádky skládající se z tamních pilotů a stevardů. Nezanedbatelná část flotily Smartwings zjevně není využívána pro potřeby českých turistů, směřujících na letní dovolené.
4) Smartwings nejsou "vizitkou" Česka
Ministr Havlíček prohlásil, že do určité míry je to ( Smartwings a ČSA) i vizitka České republiky. Pokud by to byla pravda, jde o vizitku špatnou. Služby poskytované ČSA jsou hodnoceny v mezinárodních žebříčcích kvality služeb leteckých dopravců jako velmi podprůměrné. ČSA se umísťuje v poslední čtvrtině zhruba 100 hodnocených dopravců. Smartwings se tam neobjevuje vůbec.
5) Záchrana luxusních business jetů
Případná záchrana Smartwings státem by znamenala podporu i pro letku šesti business jetů Cessna 680 Citation Sovereign (malé tryskové letadlo). Častým uživatelem právě těchto letadel je i premiér Babiš. Je opravdu správné z peněz milionů českých daňových poplatníků zachraňovat provoz soukromých tryskových letadel určených pro pár nadstandardně bohatých uživatelů?
6) Aerolinka pro dovolenkáře
Smartwings je dopravcem, který s výjimkou celoročních pravidelných letů do pěti míst v Rusku, operuje výlučně charterové lety do dovolenkových destinací typu Hurghady či řecké ostrovy. Sezónní linky do převážně letních dovolenkových destinací tvoří cca 78% provozu Smartwings. Vzhledem k nevyhnutelně se blížící hospodářské krizi, existuje také vysoká pravděpodobnost, že zájem právě o tyto lety na zahraniční dovolené v příštích měsících a letech významně poklesne. Zároveň by případný výpadek kapacit Smartwings byly připraveny zastoupit jiné společnosti. Češi se nemusí bát, že by se nedostali letadlem na dovolenou.
7) Výrok Marie Benešové o dobrých hospodářích
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová v reakci na otázku ohledně státních náhrad škod vůči podnikatelům odpověděla: “Přijatá opatření byla přiléhavá situaci. Ale že nemůže podnikat, s tím musí každý podnikatel počítat, musí mít tak zvanou vatu na přežití.” Předpokládám, že se do množiny podnikatelů, kteří měli mít připravenou “vatu na přežití,” patří také společnosti Smartwings a ČSA. Pokud je tomu skutečně tak, je snaha zbytku vlády jednoho takového podnikatele pomocí miliard ze státního rozpočtu zachránit překvapivá. Jak je možné, že společnost, která je podle české vlády, zřejmě kvůli své kvalitě, významu a ekonomické výkonnosti, údajnou vizitkou Česka, nemají právě takovou vatu na přežití a žádají záchranu od státu?
8) Využití vlastních prostředků
Pokud chce Šimáně Smartwings a ČSA zachraňovat, měl by k tomu kromě finančních prostředků čínského státního strategického partnera CITIC využít také část svého majetku ve výši 11 miliard korun. A není právě tento majetek onou “vatou” pro přežití společnosti, o které mluvila ministryně Benešová? A není více fér očekávat, že miliardář Šimáně využije nejdříve své vlastní prostředky k záchraně svého vlastního byznysu a nevyužívat k tomu peníze daňových poplatníků?
9) Osobní střet zájmů premiéra Babiše
Premiér Babiš dlouhodobě udržuje se Šimáněm velmi přátelské vztahy. Dokladem toho byla účast Šimáněho na svatbě konající se v areálu Čapího hnízda, na jehož výstavbu byla použita i neoprávněně (podvodně) získaná dotace EU. Zároveň oba miliardáře pojí společná minulost v Komunistické straně a spolupráce se Státní bezpečností. Kromě toho je Babiš častým uživatelem výše uvedených business jetů. Premiérova urputná snaha o záchranu Smartwings, která nemá sebemenší racionální ekonomické opodstatnění a kterou by jeden nečekal u člověka s údajně ekonomickým vzděláním, se jeví jako jednání motivované osobními zájmy.
10) Byznysový střet zájmů premiéra Babiše
Fondy Hartenberg Capital, které jsou součástí svěřenských fondů, z nichž benefituje Andrej Babiš, koupily 50 procentní podíl firmy Avia Prime. Ta se zaměřuje na opravu civilních letadel. Mezi zákazníky Avia Prime patří, vedle řady jiných leteckých společností, i Smartwings a ČSA. Kolik procent z celkových ročních tržeb Avia Prime představují ty, jež plynou z oprav letadel Smartwings a ČSA bohužel známo není. Přesto je na místě se ptát, jestli není záchrana Smartwings kromě osobních motivovaná také finančními pohnutkami?
11) Šimáněho měnící se názor na národního dopravce
Vláda i zástupci Smartwings obhajují pomoc tím, že jde o záchranu národního dopravce. Smartwings ale národním dopravcem není a nikdy nebyl. Jde o low-cost společnost, která převážně poskytuje charterové lety pro cestovní kanceláře. ČSA vlajkovým dopravcem byly, ale po výrazných redukcích flotily, destinací a počtu zaměstnanců, provedených za vlastnické éry Šimáněho vykazují znaky malých aerolinií rozvojových zemí. Sám Jiří Šimáně ještě na konci dubna uvedl v jednom z rozhovorů, že ze statutu národního dopravce ČSA už nijak netěží a tento termín je podle něj přežitý. Neuběhlo ani 14 dnů a na webu Smartwings se píše, "jsme Smartwings Group, český národní letecký dopravce." To je otočka hodná větráku v letní sezóně.
12) Šimáněho měnící se názory na privatizaci ČSA a státní pomoc
Jiří Šimáně se snažil od roku 2009 zprivatizovat a ovládnout ČSA. Chtěl zlikvidovat hlavního konkurenta svého tehdejšího Travel Service na pražském letišti. Ke svým snahám o ovládnutí ČSA hojně využíval své konexe na politiky, a to bez ohledu na to, která strana byla v té oné době ve vládě. Byl to právě Šimáně, kdo kritizoval státní vlastnictví národního leteckého dopravce ČSA. Travel Service kvůli státní pomoci ČSA dokonce podal na ČSA i několik žalob na nedovolenou státní podporu. Teď, když ČSA ovládl, tak Šimáně zásadně změnil svůj názor na poskytnutí státní pomoci ČSA (coby součásti Smartwings). Je to znak ryze účelového a pragmatického jednání jmenovaného, tolik typického pro kteréhokoliv člena normalizační KSČ, v jehož životopise se objevuje epizoda s StB.
Sdílejte tento článek a zachraňte státu 2,5 miliardy korun.
Kauza záchrany Smartwings je stále živá, bohužel vláda zatím ani na hlas opozice ani na hlas zdravého rozumu nereagovala. A nadále pokračuje v plánu poskytnout bezvýznamné aerolince s nevalnou pověstí, kterou označuje za státní vizitku, kterou vlastní zčásti miliardář a z části přes fond CITIC Čínská lidová republika, státní pomoc ve výši miliard z kapes českých daňových poplatníků. Podal jsem proto na příslušné dva ministry, ministryni Schillerovou a ministra Havlíčka, a na premiéra Babiše další interpelace. V těch předkládám nové argumenty a fakta, proč jsem zásadně proti této státní pomoci a zároveň vyvracím argumenty vlády.
1) Smartwings nejsou strategický podnik
Smartwings ani při sebelepší vůli nejde označit za strategický podnik. Neposkytují lety do významných destinací, tedy nezajišťují strategické spojení se světem. Ani nejsou významným regionálním dopravcem, který by například ve středoevropském prostoru poskytoval důležité transferové lety. Ze všech cestujících, kteří na pražské letiště přicestují, pouze 5 % v Praze přestupuje. Neprovozuje ani významnou vnitrostátní dopravu. Lety do Brna, Ostravy či do sesterské Bratislavy byly již dávno zrušeny.
2) Drahá záchrana pracovních míst
Smartwings není významný zaměstnavatel a záchrana jednoho pracovního místa by vyšla na milion korun. Smartwings totiž dává práci 2500 zaměstnancům a hovoří se o státní garanci až v hodnotě 2.5 miliardy. Jiná pracovní místa jdou zachránit výrazně levněji a s větším přínosem pro českou ekonomiku.
3) Záchrana pracovních míst mimo Česko
Smartwings část své flotily, včetně posádek, bázuje v jiných evropských městech, část zachráněných pracovních míst by tedy nebyla ani v Česku a pro české občany. Smartwings zajišťuje dovolenkové sezónní lety pro cestující z Varšavy, Paříže, Budapešti, Bratislavy, Vídně či dalších měst v zahraničí, přičemž tato letadla na uvedených letištích bázuje. Na sezónních letech vypravovaných Smartwings ze zmíněných zahraničních bází jsou nasazovány posádky skládající se z tamních pilotů a stevardů. Nezanedbatelná část flotily Smartwings zjevně není využívána pro potřeby českých turistů, směřujících na letní dovolené.
4) Smartwings nejsou "vizitkou" Česka
Ministr Havlíček prohlásil, že do určité míry je to ( Smartwings a ČSA) i vizitka České republiky. Pokud by to byla pravda, jde o vizitku špatnou. Služby poskytované ČSA jsou hodnoceny v mezinárodních žebříčcích kvality služeb leteckých dopravců jako velmi podprůměrné. ČSA se umísťuje v poslední čtvrtině zhruba 100 hodnocených dopravců. Smartwings se tam neobjevuje vůbec.
5) Záchrana luxusních business jetů
Případná záchrana Smartwings státem by znamenala podporu i pro letku šesti business jetů Cessna 680 Citation Sovereign (malé tryskové letadlo). Častým uživatelem právě těchto letadel je i premiér Babiš. Je opravdu správné z peněz milionů českých daňových poplatníků zachraňovat provoz soukromých tryskových letadel určených pro pár nadstandardně bohatých uživatelů?
6) Aerolinka pro dovolenkáře
Smartwings je dopravcem, který s výjimkou celoročních pravidelných letů do pěti míst v Rusku, operuje výlučně charterové lety do dovolenkových destinací typu Hurghady či řecké ostrovy. Sezónní linky do převážně letních dovolenkových destinací tvoří cca 78% provozu Smartwings. Vzhledem k nevyhnutelně se blížící hospodářské krizi, existuje také vysoká pravděpodobnost, že zájem právě o tyto lety na zahraniční dovolené v příštích měsících a letech významně poklesne. Zároveň by případný výpadek kapacit Smartwings byly připraveny zastoupit jiné společnosti. Češi se nemusí bát, že by se nedostali letadlem na dovolenou.
7) Výrok Marie Benešové o dobrých hospodářích
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová v reakci na otázku ohledně státních náhrad škod vůči podnikatelům odpověděla: “Přijatá opatření byla přiléhavá situaci. Ale že nemůže podnikat, s tím musí každý podnikatel počítat, musí mít tak zvanou vatu na přežití.” Předpokládám, že se do množiny podnikatelů, kteří měli mít připravenou “vatu na přežití,” patří také společnosti Smartwings a ČSA. Pokud je tomu skutečně tak, je snaha zbytku vlády jednoho takového podnikatele pomocí miliard ze státního rozpočtu zachránit překvapivá. Jak je možné, že společnost, která je podle české vlády, zřejmě kvůli své kvalitě, významu a ekonomické výkonnosti, údajnou vizitkou Česka, nemají právě takovou vatu na přežití a žádají záchranu od státu?
8) Využití vlastních prostředků
Pokud chce Šimáně Smartwings a ČSA zachraňovat, měl by k tomu kromě finančních prostředků čínského státního strategického partnera CITIC využít také část svého majetku ve výši 11 miliard korun. A není právě tento majetek onou “vatou” pro přežití společnosti, o které mluvila ministryně Benešová? A není více fér očekávat, že miliardář Šimáně využije nejdříve své vlastní prostředky k záchraně svého vlastního byznysu a nevyužívat k tomu peníze daňových poplatníků?
9) Osobní střet zájmů premiéra Babiše
Premiér Babiš dlouhodobě udržuje se Šimáněm velmi přátelské vztahy. Dokladem toho byla účast Šimáněho na svatbě konající se v areálu Čapího hnízda, na jehož výstavbu byla použita i neoprávněně (podvodně) získaná dotace EU. Zároveň oba miliardáře pojí společná minulost v Komunistické straně a spolupráce se Státní bezpečností. Kromě toho je Babiš častým uživatelem výše uvedených business jetů. Premiérova urputná snaha o záchranu Smartwings, která nemá sebemenší racionální ekonomické opodstatnění a kterou by jeden nečekal u člověka s údajně ekonomickým vzděláním, se jeví jako jednání motivované osobními zájmy.
10) Byznysový střet zájmů premiéra Babiše
Fondy Hartenberg Capital, které jsou součástí svěřenských fondů, z nichž benefituje Andrej Babiš, koupily 50 procentní podíl firmy Avia Prime. Ta se zaměřuje na opravu civilních letadel. Mezi zákazníky Avia Prime patří, vedle řady jiných leteckých společností, i Smartwings a ČSA. Kolik procent z celkových ročních tržeb Avia Prime představují ty, jež plynou z oprav letadel Smartwings a ČSA bohužel známo není. Přesto je na místě se ptát, jestli není záchrana Smartwings kromě osobních motivovaná také finančními pohnutkami?
11) Šimáněho měnící se názor na národního dopravce
Vláda i zástupci Smartwings obhajují pomoc tím, že jde o záchranu národního dopravce. Smartwings ale národním dopravcem není a nikdy nebyl. Jde o low-cost společnost, která převážně poskytuje charterové lety pro cestovní kanceláře. ČSA vlajkovým dopravcem byly, ale po výrazných redukcích flotily, destinací a počtu zaměstnanců, provedených za vlastnické éry Šimáněho vykazují znaky malých aerolinií rozvojových zemí. Sám Jiří Šimáně ještě na konci dubna uvedl v jednom z rozhovorů, že ze statutu národního dopravce ČSA už nijak netěží a tento termín je podle něj přežitý. Neuběhlo ani 14 dnů a na webu Smartwings se píše, "jsme Smartwings Group, český národní letecký dopravce." To je otočka hodná větráku v letní sezóně.
12) Šimáněho měnící se názory na privatizaci ČSA a státní pomoc
Jiří Šimáně se snažil od roku 2009 zprivatizovat a ovládnout ČSA. Chtěl zlikvidovat hlavního konkurenta svého tehdejšího Travel Service na pražském letišti. Ke svým snahám o ovládnutí ČSA hojně využíval své konexe na politiky, a to bez ohledu na to, která strana byla v té oné době ve vládě. Byl to právě Šimáně, kdo kritizoval státní vlastnictví národního leteckého dopravce ČSA. Travel Service kvůli státní pomoci ČSA dokonce podal na ČSA i několik žalob na nedovolenou státní podporu. Teď, když ČSA ovládl, tak Šimáně zásadně změnil svůj názor na poskytnutí státní pomoci ČSA (coby součásti Smartwings). Je to znak ryze účelového a pragmatického jednání jmenovaného, tolik typického pro kteréhokoliv člena normalizační KSČ, v jehož životopise se objevuje epizoda s StB.
Sdílejte tento článek a zachraňte státu 2,5 miliardy korun.