Registr smluv - jak se vám líbí?
Dnes, po čtyřech letech dohadování, startuje registr smluv.
I když má řadu much, stále je to registr, který zvládne provětrat spoustu zatuchlých koutů státní správy a samospráv - všechny jejich smlouvy uzavřené po dnešku musí viset na internetu. Poslanci si jednou také zaslouží kus pochvaly, zejména pánové Farský (TOP 09) a Vondráček (ANO 2011), bez kterých by ten registr jednoduše nebyl.
Vzhledem k obavám z drtivého dopadu registru (někteří jeho oponenti líčili hotový armagedon) byl do zákona vsunut roční odklad. Za nezveřejnění smlouvy přechodně zákon neukládá sankci. Skutečně to znamená, že zveřejňování je jaksi .. zkušební, jak to prezentuje řada úřadů, nebo i samotní poslanci?
Doporučil bych úřadům této iluzi nepodléhat. Jakkoliv absence sankce zákon výrazně oslabuje, úplně bezzubý není. Žijeme v právním státě, a nezveřejnění smlouvy je stále porušením zákona. Za takové pochybení může už dnes vyměřit sankci auditor, může být kritizováno NKÚ, konkrétní úředník může být postihován podle zákona o státní správě. To riziko za to nestojí. Kde není co utajovat, bude se zveřejňovat už ode dneška - už teď v registru visí 15 smluv.
Existují však smlouvy, kvůli kterým ten odklad reálně vznikl. Smlouvy, jejichž zveřejnění může být sice povinné, na druhou stranu bude v rozporu s péčí řádného hospodáře. Ve veřejné správě jich bude minimum, ale např. ve státních firmách a jiných institucích se jich pár najít může. Vede se aktuálně diskuse například o úzké části smluv vysokých škol s firmami objednávajícími výzkum či o prodeji výbušnin státními podniky. Jejich představitele bych rád uklidnil - nekupujte lobbisty na pokoutné přílepky (jako rektoři VŠ), to pro vás je tu skutečně ten rok. Ani v Rekonstrukci státu nejsme fanatici. Neříkáme že na internet musí úplně vše. Ale je potřeba postupovat s mírou - namísto nesmyslných plošných výjimek pro "všechny smlouvy státních firem" (aktuálně už několik takových leží ve sněmovně) pojďme vést v klidu diskusi jaké přesně smlouvy mají být vyňaty.
Během roku či dvou veřejnost i úředníci zjistí, že je ten registr vlastně užitečný (jako už to zjistili na Slovensku). Do té doby by bylo vhodné před povinnostmi neutíkat, registr necupovat. Ať ukáže co umí. Tady je.
I když má řadu much, stále je to registr, který zvládne provětrat spoustu zatuchlých koutů státní správy a samospráv - všechny jejich smlouvy uzavřené po dnešku musí viset na internetu. Poslanci si jednou také zaslouží kus pochvaly, zejména pánové Farský (TOP 09) a Vondráček (ANO 2011), bez kterých by ten registr jednoduše nebyl.
Mýtus jménem registr "nanečisto"
Vzhledem k obavám z drtivého dopadu registru (někteří jeho oponenti líčili hotový armagedon) byl do zákona vsunut roční odklad. Za nezveřejnění smlouvy přechodně zákon neukládá sankci. Skutečně to znamená, že zveřejňování je jaksi .. zkušební, jak to prezentuje řada úřadů, nebo i samotní poslanci?
Doporučil bych úřadům této iluzi nepodléhat. Jakkoliv absence sankce zákon výrazně oslabuje, úplně bezzubý není. Žijeme v právním státě, a nezveřejnění smlouvy je stále porušením zákona. Za takové pochybení může už dnes vyměřit sankci auditor, může být kritizováno NKÚ, konkrétní úředník může být postihován podle zákona o státní správě. To riziko za to nestojí. Kde není co utajovat, bude se zveřejňovat už ode dneška - už teď v registru visí 15 smluv.
Existují však smlouvy, kvůli kterým ten odklad reálně vznikl. Smlouvy, jejichž zveřejnění může být sice povinné, na druhou stranu bude v rozporu s péčí řádného hospodáře. Ve veřejné správě jich bude minimum, ale např. ve státních firmách a jiných institucích se jich pár najít může. Vede se aktuálně diskuse například o úzké části smluv vysokých škol s firmami objednávajícími výzkum či o prodeji výbušnin státními podniky. Jejich představitele bych rád uklidnil - nekupujte lobbisty na pokoutné přílepky (jako rektoři VŠ), to pro vás je tu skutečně ten rok. Ani v Rekonstrukci státu nejsme fanatici. Neříkáme že na internet musí úplně vše. Ale je potřeba postupovat s mírou - namísto nesmyslných plošných výjimek pro "všechny smlouvy státních firem" (aktuálně už několik takových leží ve sněmovně) pojďme vést v klidu diskusi jaké přesně smlouvy mají být vyňaty.
Během roku či dvou veřejnost i úředníci zjistí, že je ten registr vlastně užitečný (jako už to zjistili na Slovensku). Do té doby by bylo vhodné před povinnostmi neutíkat, registr necupovat. Ať ukáže co umí. Tady je.