Aspergeří mámy potřebují naději
Aspergeří mámy potřebují naději.
Maminka aspergera si mě našla na na mém blogu jinde. Nechtěla jsem sem už psát. Ale když se něco slíbí, má se to splnit.
A je to tak,jak to cítím a vnímám - potřebujeme naději. Naše středně a vysoce fukční aspegeří dítka prolézají školou základní. Ať už s asistentem nebo bez něj, integrovaní nebo ne, základní školu mají jistou všichni. Naštěstí jsou naši aspíci velice inteligentní týpci, takže školu zvládají většinou hravě a často i výborně. To je pro aspergeří mamky velká naděje. Dobré známky, střední škola a možná i vysoká a pak už se na nějakou výstřednost hlědět nebude - kdo umí fyziku, matematiku, programovat, psát, malovat jako bůh, skládat hudbu a tak podobně, ten může být klidně divně výstřední a zvláštní.
A je to tak,jak to cítím a vnímám - potřebujeme naději. Náš středně a vysoce fukční aspergeří dítka prolézají školou základní. Ať už s asistenetem nebo bez něj, integrovaní nebo ne, základní školu mají jistou všichni. Naštěstí jsou naši aspíci velice inteligentní týpci, takže školu zvládají většinou hravě a často i výborně. To je pro aspergeří mamky velká naděje. Dobré známky, střední škola a možná i vysoká a pak už se na nějakou výstřednost hlědět nebude - kdo umí fyziku, matematiku, programovat, psát, malovat jako bůh, skládat hudbu a tak podobně a podobně, ten může být klidně i divně výstřední a zvláštní. Ale co ti další apíci? Ty naše děti s poruchou autistického spektra, co se odmítají učit a socializovat? Pro ně náš školní systém po škole základní nemá nic. NIC. Ve škole vám nabidnou učební obor, protože váš aspík je sice nadaný,ale odmítá to dávat najevo a vůbec školně využívat. Jede si po svém. Co na tom, že vám třeba perfektně vysvětlí vznik a fungování černých dět, zánik hmoty, antihmotu a paralelní vesmír k tomu, když se ve škole nenaučí, co má? Nabídnou mu učební obor. A co je učební obor? Žádně myšlení a teorie,ale praktická dovednost a zručnost. Obávám se, že to mnoho aspíků neumí. Létají si nad naší realitou s hlavou v oblacích a chtějte po nich, aby vyrobili židli, hezky přesně, precizně. Nebo aby čistili komíny. Jak je znám, sedli by si ke komínu a inspirovali se oblohou k jiným činnostem. Takže co s nimi po základní škole? Není tu nic, co by se jim nabídlo, jako jinde ve světě. Potřebují jiné formy výuky, alternativní školy, které je ale neberou,protože být asperger je stigma a obava: " Bude to zvládat"? "Nebudou s ním potíže"? "Nebude brzdit jiné studenty", "Neměl by jít někam jinam"? Ale kam? I mně jako matce aspergera tohle trápí a moc bych potřebobala naději.
Naději, že můj středně funkční aspík, něco vystuduje a "neprošustruje" své nadání a talent. Naději že se sám uživí,až zůstane sám. Bez rodičů.
Takovou naději hledáme asi my všechny aspergeří matky. Náš školní systém nám moc nepomáhá. Střední škola a učební obor není povinný, takže bude stačit se neučit, nesoustředit se a aspík bude vyhozený bez zřetele na jeho specifické potřeby ve škole. Nebude mít vzdělání a tím nejspíš ani práci.
Uzavře se do svého světa a ten mu nepomůže. Začarovaný kruh se uzavře a my aspegeří matky( a samozřejmě i otcové) budeme v koncích. Co dál?
Jsem aspergeří matka a potřebuji naději. Něco se najde-snad-i bez vzdělání. Nakonec vysokou školu má dnes každý, kdo si ji zaplatí a vůbec o ničem nevypovídá. Naučíme své aspíky přežít, můžou dělat cokoli. A já věřím, že i stát si na ně jednou vzpomene. Jednou v jiném století. Naději budeme mít až do konce.....
Maminka aspergera si mě našla na na mém blogu jinde. Nechtěla jsem sem už psát. Ale když se něco slíbí, má se to splnit.
A je to tak,jak to cítím a vnímám - potřebujeme naději. Naše středně a vysoce fukční aspegeří dítka prolézají školou základní. Ať už s asistentem nebo bez něj, integrovaní nebo ne, základní školu mají jistou všichni. Naštěstí jsou naši aspíci velice inteligentní týpci, takže školu zvládají většinou hravě a často i výborně. To je pro aspergeří mamky velká naděje. Dobré známky, střední škola a možná i vysoká a pak už se na nějakou výstřednost hlědět nebude - kdo umí fyziku, matematiku, programovat, psát, malovat jako bůh, skládat hudbu a tak podobně, ten může být klidně divně výstřední a zvláštní.
A je to tak,jak to cítím a vnímám - potřebujeme naději. Náš středně a vysoce fukční aspergeří dítka prolézají školou základní. Ať už s asistenetem nebo bez něj, integrovaní nebo ne, základní školu mají jistou všichni. Naštěstí jsou naši aspíci velice inteligentní týpci, takže školu zvládají většinou hravě a často i výborně. To je pro aspergeří mamky velká naděje. Dobré známky, střední škola a možná i vysoká a pak už se na nějakou výstřednost hlědět nebude - kdo umí fyziku, matematiku, programovat, psát, malovat jako bůh, skládat hudbu a tak podobně a podobně, ten může být klidně i divně výstřední a zvláštní. Ale co ti další apíci? Ty naše děti s poruchou autistického spektra, co se odmítají učit a socializovat? Pro ně náš školní systém po škole základní nemá nic. NIC. Ve škole vám nabidnou učební obor, protože váš aspík je sice nadaný,ale odmítá to dávat najevo a vůbec školně využívat. Jede si po svém. Co na tom, že vám třeba perfektně vysvětlí vznik a fungování černých dět, zánik hmoty, antihmotu a paralelní vesmír k tomu, když se ve škole nenaučí, co má? Nabídnou mu učební obor. A co je učební obor? Žádně myšlení a teorie,ale praktická dovednost a zručnost. Obávám se, že to mnoho aspíků neumí. Létají si nad naší realitou s hlavou v oblacích a chtějte po nich, aby vyrobili židli, hezky přesně, precizně. Nebo aby čistili komíny. Jak je znám, sedli by si ke komínu a inspirovali se oblohou k jiným činnostem. Takže co s nimi po základní škole? Není tu nic, co by se jim nabídlo, jako jinde ve světě. Potřebují jiné formy výuky, alternativní školy, které je ale neberou,protože být asperger je stigma a obava: " Bude to zvládat"? "Nebudou s ním potíže"? "Nebude brzdit jiné studenty", "Neměl by jít někam jinam"? Ale kam? I mně jako matce aspergera tohle trápí a moc bych potřebobala naději.
Naději, že můj středně funkční aspík, něco vystuduje a "neprošustruje" své nadání a talent. Naději že se sám uživí,až zůstane sám. Bez rodičů.
Takovou naději hledáme asi my všechny aspergeří matky. Náš školní systém nám moc nepomáhá. Střední škola a učební obor není povinný, takže bude stačit se neučit, nesoustředit se a aspík bude vyhozený bez zřetele na jeho specifické potřeby ve škole. Nebude mít vzdělání a tím nejspíš ani práci.
Uzavře se do svého světa a ten mu nepomůže. Začarovaný kruh se uzavře a my aspegeří matky( a samozřejmě i otcové) budeme v koncích. Co dál?
Jsem aspergeří matka a potřebuji naději. Něco se najde-snad-i bez vzdělání. Nakonec vysokou školu má dnes každý, kdo si ji zaplatí a vůbec o ničem nevypovídá. Naučíme své aspíky přežít, můžou dělat cokoli. A já věřím, že i stát si na ně jednou vzpomene. Jednou v jiném století. Naději budeme mít až do konce.....