Když někdo pracuje veřejně, musí s „tykadly“ počítat. Chybí velkorysost

21. 03. 2012 | 11:15
Přečteno 8099 krát
Pozvánka na březnové divadelní Interpelace. Téma: Umění (dělat) umění

Být umělec neznamená automaticky právo chovat se prapodivně a porušovat zákony, říká režisér a dramatik Tomáš Svoboda, autor politického kabaretu Blonďatá bestie a další host našeho diskusního setkání na Nové scéně Národního divadla v Praze.

Jako prvního jsem minulý týden představil advokáta, který se specializuje na autorské právo resp. filmový a hudební průmysl, Petra Ostrouchova. Společně s třetím hostem, výtvarníkem Davidem Černým a moderátorem debaty Tomášem Sedláčkem si budou povídat o tom, kam až sahá umělecká svoboda, jak se mění hranice toho, co je společnost ochotna tolerovat a jakou roli hraje či má hrát v tomto ohledu státní moc a její represívní složky.

***

Tomáš Svoboda (*1972) Režisér a dramatik.

Vystudoval na brněnské JAMU obor divadelní režie u Petera Scherhaufera.

V letech 2004-2006 byl uměleckým šéfem pražské scény Rokoko, režíroval také v Polsku. Od roku 2010 je uměleckým šéfem Městského divadla v Kladně.

V poslední době se věnuje výhradně autorskému divadlu - mezi jeho největší úspěchy patří inscenace hry Jágr - Kladeňák, kterou napsal společně s dramatikem Petrem Kolečkem, muzikál Pornohvězdy (Svoboda – Kolečko - Wajsar). Za hru Srnky získal třetí místo v Cenách Alfréda Radoka. V minulém roce zaujal politickým kabaretem o Kristýně Kočí - Blonďatá bestie.

***

Je podle Vás nějaký rozdíl mezi svobodou projevu obecně a svobodou, kterou má mít při své tvorbě umělec? A pokud ano, jak se má tento rozdíl společensky popř. institucionálně zohlednit?

Neni. Proč by mělo být? Být umělec neni automaticky právo se chovat prapodivně a porušovat zákony. Ono to svádí, protože naše práce dost často je o porušování hranic fantazie, ale že bych měl přestat platit daně? Nebo předstírat, že nevim, že když překreslim čáry na silnici, že si někdo může dost šeredně rozbít hubu?

Výtvarník Roman Týc, který vyměnil u semaforů na pražských přechodech pro chodce sklíčka za panáčky v nejrůznějších pozicích, si nyní v pankrácké věznici odpykává v souvislosti s tímto svým činem měsíční trest. Jaký je – stručně řečeno – Váš názor na tuto kauzu?

Já si myslim, že se mu splnil sen. Já bych chtěl bejt měsíc taky zavřenej za nějakou podobnou blbost. Kdo to má?

Olomoucký řidič autobusu Roman Smetana má jít do vězení za to, že na protest proti politickým elitám pokreslil a popsal předvolební plakáty různých politických stran. Co si myslíte o takovéto formě vyjádření občanského či politického postoje?

To, že je pan Smetana nasranej a namaluje někomu tykadla je docela něžnej protest. Když někdo pracuje veřejně, tak s tím přece musí počítat. To, že nemají některé partaje velkorysost, je jejich vostuda. To, že někdo předvede, že má větší právní zázemí a moc než nasranej autobusák, je teda velká ubohost.

Umění odjakživa „posouvá hranice“ způsobem, který velká část společnosti považuje za nepřípustně provokativní, ba přímo protizákonný (a další generace pak zpravidla za normotvorný či dokonce krotce konzervativní). Kde je v současné době dle Vás ta hranice (opět stručně řečeno), přes kterou by se umělec neměl pustit?

Asi by neměl zabíjet ženy a děti.

***

Třetí host na zaslané dotazy dosud neodpověděl a nemám ani žádnou zprávu, že se to chystá učinit. Pokud se tak stane, dostane zde též prostor. Prozatím tedy jen stručně z otevřených internetových zdrojů.

David Černý (*1967) je znám především jako tvůrce různých kontroverzních a provokativních plastik. V letech 1988–1996 vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze a je laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého, grantu Nadace Pollocka a Krasnerové a ceny na bienále v Kortrijku.

Do povědomí veřejnosti se zapsal v dubnu 1991, když se svým kamarádem natřeli růžovou barvou známý tank č. 23 z pomníku rudoarmějcům na pražském Smíchově

Mezi jeho známá díla patří také plastika „Kůň“ z roku 1999, představující svatého Václava sedícího na břiše svého mrtvého koně, „Miminka Babies“, černé laminátové sochy miminek umístěné na Žižkovském vysílači či sousoší z roku 2003, představující torza nahých sehnutých mužských postav vysokých přes pět metrů. Po žebříku je možno vylézt k zadní části těl, otvory lze sledovat videosmyčku, na níž se Václav Klaus a Milan Knížák spokojeně krmí kaší.

Pod Černého vedením vznikala také instalace, která měla v bruselském centru Evropské unie reprezentovat Českou republiku po dobu jejího předsednictví v roce 2009. V instalaci vysoké šestnáct metrů v podobě skládačky je každý stát Evropské unie reprezentován určitým stereotypem, který podle Černého o něm mají zažitý ostatní obyvatelé Evropy.

***

Kapacita foyer, kde se ve čtvrtek Interpelace konají, je v tuto chvíli již zcela zaplněna. „Rezervační“ vstupenku si od pondělí vyzvedla v pokladně Nové scény ND bezmála stovka zájemců.

Zveme tedy ostatní ke sledování online přenosu čtvrtečních Interpelací zde na Aktuálně.cz (22. března od 17. hodin).

Své komentáře a případné otázky můžete psát do debaty pod tímto článkem (a také pod další texty o únorových Interpelacích). Zprostředkujeme jejich přenos na Novou scénu ND (nemůžeme ale zajistit, že na ně bude někdo reagovat, popř. že se všechny otázky dočkají odpovědi). Publikovat lze jen dotazy, které mají maximálně 140 znaků (jen pro srovnání: běžná SMS jich má 160), protože Twitter, který k tomuto účelu využíváme, jich více napsat neumožňuje.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Béda napsal(a):

D.Černý je dle mého podvodník. Jeho podvod s autorstvím Entropy je zcela zřejmý. Takovému člověku by z principu mělo být zakázáno účastnit se veřejných zakázek.

Navíc jeho "umění" má za cíl zesměšňovat - viz sehnuté postavy s náhledem do rekta, kde stoluje prezident republiky, tank armády, která za cenu velkých ztrát osvobodila od programu postupné likvidace většinu Československa, turecký záchod, slovenská čabajka...

Použil bych expresivnějšího výrazu, ale s ohledem na kultivaci stránek v gesci bedlivého cenzora řeknu pouze že Černý je provokující excentrický exot, který nerespektuje žádná pravidla - právní (viz podvod s autorstvím) ani morální (urážka vojáků osvobozujících zemi s nasazením života od programu konenčného řešení).
21. 03. 2012 | 11:52

Brnčidlo napsal(a):

Je divné, že si vůbec tykadel při současné vládní zaneprázdněnosti někdo všiml.
Mnou přikreslených upířích zubů, brejlí a bizarních klobouků v novinách osmdesátých let, různě pohozených, nikdo ani neregistroval.
Prostě byla asi větší umělecká svoboda v těch letech.
21. 03. 2012 | 11:58

Jarmila napsal(a):

Oni ti umělci jsou všichni divní. Vzpomínámm jak při cinkání klíči všichni plakali, že nemohli za komančů tvořit a museli psát do šuplíků. Když se dnes ohlédneme co z nich vypadlo, jke to dosti ubohé.
21. 03. 2012 | 12:24

Dagmar napsal(a):

Libor Stejskal

Dobrý den,

ráda bych vaším prostřednictví položila otázku.

Je rozdíl mezi výtvarným kýčem, jak jej po desetiletí známe a definujeme a současnými díly, která vznikají v rámci tzv. "nových médií" ?

Pokud ano - jaký
Pokud ne - proč

Děkuji.
21. 03. 2012 | 12:39

PEPA napsal(a):

"Běžím s lejnem proti plátnu,
do plátna to lejno zatnu"...
Zřejmě hlavní motto většiny "Týců," "Černých," a dalších, podílejících na ohavném, rozbujelém COSI, kde UM-NENÍ, ani za zrnko máku POKORY, jen jejich nabubřelé EGO...
Pan Svoboda si však tu zvůli mocných za svou klukovinu, nesledující žádný "umělecký" záměr, opravdu nezasloužil!
21. 03. 2012 | 12:40

Vilma napsal(a):

Bédo- ono už to bylo pojednáno v Blogu pana Stejskala před 2 dny. Umění je od slova umět. Naši umělci nic neumějí, tak se skryli za frázi, že umění má i šokovat. Bohužel to šokování je často jediné co zbylo- udělat prasárnu na kterou slušní lidé a ti co něco umějí ani nepomyslí. Postavy co hledí do rekta, vyměněná sklíčka v semaforu, hajzlík v Entropě atd.
A protože umění je založeno na snobismu, vždy se najdou lidi co o tom budou diskutovat a tváří se že rozumí umění.
Něco umět - to je to co chybí našemu dnešnímu umění
21. 03. 2012 | 12:42

stejskal napsal(a):

Díky, paní Dagmaro,

určitě se jí pokusím položit.

Hezký den.

Libor Stejskal
21. 03. 2012 | 12:58

michal napsal(a):

>T. Svoboda Asi? Tak to já jsem asi královna ze Sáby. Některé věci se neříkají ani z legrace. Si stejskám, Stejskale...
21. 03. 2012 | 13:04

JV napsal(a):

Milý Bédo a ostatní co zapomínají - názorů na jednu věc, osobu nebo čin je mnoho, a neplatí jenom to, co říká většina. Pokud většina zajde daleko od toho, co citliví lidé jako např. umělci považují za správné, je nutné na to upozornit. Jak jinak bychom zabránili opakování hrůz dvacátého století? Jak jinak upozornit na kategoricky jiný pohled na lidi jako VK a MK? Jak jinak upozornit na diametrálně jiný pohled na "osvobození"? Umělci tvoří díla, ostatní žvaní... co je lepší? 40 let jsme se nesměli svobodně vyjadřovat, teď to možné je a byla by obrovská chyba bránit lidem ve vyjadřování, to bychom moc demokratičtí nebyli. Pokud nejste dost tolerantní, učte se. Svoboda je to nejcenější co máme, i když například vajíčkoví fanatici si právě teď myslí něco jiného...
21. 03. 2012 | 13:16

prak napsal(a):

Vilma- když někdo umí dobře krást, je umělec? Ne, je to zloděj. Mnozí doslova brilantně dokázali vytunelovat doslova cokoliv. Jsou to umělci? Musí se rozlišovat umění v čem. Pekař, který umí dobře péci chutný chléb je dobrý pekař, nikoliv umělec. Kdo vlastně určuje co je ještě umění a co už je podbízivý kýč? Kdo vlastně určuje co je to onen kýč? Kdo určuje co je ještě estetické, co morální? Není to náhodou ona pověstná neviditelná ruka trhu, která určuje co je a co není umění?
21. 03. 2012 | 13:22

bella ciao napsal(a):

To vaše sezení ve foyeru (brzo nejspíš v garážích) jde nezadržitelně s kopce.

David Černý měl za život asi tři vtipné nápady, naposledy v roce 1999.

Pan Svoboda sice odpovídá jakž takž přijatelně, ale velkou show to neslibuje. A v případě skutečné blonďaté bestie žádné umění nemá šanci dostihnout skutečnost.

Co objevného o umění může říct Tomáš Sedláček nejsem, uvážím li vykouřenou kvalitu jeho textů za poslední období, nijak nakloněn vnímat.

Pan Ostrouchov mluví jako kniha. Lépe řečeno, jako když advokátní koncipient předčítá OZ nahlas na pokračování.

Přitom existují mužové nejen nepochybně zkušení a oboru znalí, ale i s dostatkem odvahy vyslovit jasně své mínění.
(Schválně jsem kvůli vám vyndal z odpadků včerejší Rudé Právo.)

Milan Knížák na straně, vyhrazené v RP komentářům a zootechnickým inovacím (pro jistotu je pod článkem poznámka: autor je umělec) jasně vyargumentovává, proč je umění zbytečné.

Říká: "Když nevíme, co je cíl, nemůžeme ani zvolit cestu."
Davidu Černému (ostatně Knížákovu neumělému napodobiteli) a Ivanu Davidovi zase jednou půjde pěna od úst.
21. 03. 2012 | 13:31

michal napsal(a):

>T. Svoboda Asi? Tak to já jsem asi královna ze Sáby. Některé věci se neříkají ani z legrace. Si stejskám, Stejskale...
21. 03. 2012 | 13:37

Anděla Č. napsal(a):

Jak se dá dělat umění ve finanční krizi, když chybí peníze na základní materiály, jako je např. carrarský mramor. Z takové krize pak může vzejít už jen krize umělecká, která plodí voskové kýče, které se beztoho roztečou s prvními jarními paprsky.
Co můžeme čekat dalšího? Skulptury z prázdných kartonů od vajec?
21. 03. 2012 | 13:41

MaDlo napsal(a):

bella ciao, býv. ministr zdravotnictví a býv. ředitel PL Bohnice Ivan David a Knížák. ti by nás měli učit co je to umění.
21. 03. 2012 | 14:07

bella ciao napsal(a):

MaDlo
Freudovské přeřeknutí. Ale dávám vám zapravdu.
21. 03. 2012 | 14:15

kokoshka napsal(a):

Misto toho aby zvat takove umelce na veřejne diskuse je treba konfrontovat je přimo s vlastni tvorbou,treba vylejt na Černeho kbelik barvy až bude cely pekne do ružova a vymachat v tureckem zachodu pro posileni realismu.
Ty kdo se tady dožaduji"svobody" pro tvurce typu Černeho,Knižaka,Saudka... zapominaji jak dotyčne sami zešmenovali,plivali a tančili na kostech minule doby.
21. 03. 2012 | 14:58

Sixtinský kaplan napsal(a):

JV- čecháčkovští umělci jsou citliví??? Leda na prachy a na granty, náladu společnosti přestali vyjadřovat po cinkání klíči.
.
Praku- myšlenka že umění posoudí volná ruka trhu je trochu mimo, ono je to složitější. Hodně slavných malířů žilo v bídě a jejich díla se prodávala až po smrti. Ale budiž, beru vás za slovpo - vy si koupíte Entropu za ty 2 miliony, aby se to republice vrátilo. Nebo už jste zaplatil za Týce ta skla do semaforů ??? Nebo kupte od knížáka za 150 milionů tu slavnou rezavou obruč, ať se galerii ty prachy vrátí. Investovat do umění je přece výhodné, tak na co čekáte
.
Už to tu bylo- Umění je od slova uměti. Jedním z poznávacích znamení je že po staletích žasnete nad sixtinskou kaplí, sochou Davida, Koloseem atd - žasnete co ti umělci dokázali, chcete li uměli. Nahá Maja je příkladem, kdy doba kvůli morálce nechápala a zakazovala, ale znalci už tehdy poznali že je to úžasné, a čas dal za pravdu. A kontrolní otázka- myslíte že za 500 let bude lidstvo žasnout že jsme měli rúžový tank, srdíčko na hradě, postavičky jak hledí do rekta, vyměněná sklíčka semaforu, hajzlík v Entropě, a že třeba budou chtít vidět Odcházení???
Nebo jsou tvůrci jen primitivové, co se skryli za frázi že umění smí být jiné a šokovat, ale šokují jen vulgaritou, na kterou ti normální ani nepomyslí ???
A v krizi je celé naše umění. Kolik polistopadových filmů budete chtít vidět i po 50 letech, co z televizní tvorby??? Budou dnešní písně, nebo např. Plastic People , po 100 letech tak zajímavé, jako je hudba Mozarta, Bacha a ostatních klasiků???.
A když si vzpomenu, jak umělci po cinkání klíči brečeli, že za komančů nesměli tvořit a museli jen do šuplíků - to co vytáhli je ubohost. A duševně ubozí jsou bohužel naši umělci
21. 03. 2012 | 14:59

Luba napsal(a):

kaplane,
umělci též dokumentují svou dobu.

Díky Michelangelově Sixtínské můžeme spekulovat, zda anabolické steroidy byly k mání už na přelomu století 15-16-tého.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rome_Sistine_Chapel_01.jpg
21. 03. 2012 | 16:09

kokoshka napsal(a):

Luba:
Ano,Michelangelo mel misto sochy Davida vylezt na Koloseum a obarvit ho na ružovo nebo treba misto S.C. namalovat Papeže jak se diva do zadku Medičejskym a možna by mel vyobrazit souložici dvojčata v matčinem lune jako ředitel Narodni galerie Knižak,bohužel nebo bohudik ho takove genialne napady neosvitili a tak mužete oprvohovat jeho konzervatismem protože nedosahl kvalit toho pana co umi stavet tanky na pontony,take Michelangelo byl trouba protože nedokazal šikovne zajinačit granty od urozenych pro svuj"talent"
21. 03. 2012 | 16:28

berkowitz napsal(a):

Pane Stejskale, pozdravte pana Sedláčka. Díval jsem se na něho na TV 3SAT v neděli. Vizážistky se na něm vyřádily, účes, jako z partesu, fousy umně zastřiženy, no, barvu všeho ponechaly. Náramně mu to seklo. I ten rozhovor s redaktorkou nebyl k zahození.
21. 03. 2012 | 16:45

santawizard napsal(a):

Vy mladí umělci by jste měli raději propagovat bibli a jogu pro marijuána gury a hospodské kaplany než nějaké feťáky a somráky či vojáky a žoldáky,jako holé lebky a anarchisti na ulici!!!!!
21. 03. 2012 | 17:04

Nuss Hazelnut napsal(a):

Uměním mohou být i předměty denní potřeby, nebo všude se vyskytující součásti, artefakty. Za krásné lze považovat, myslím, například některé běžné mixéry naší výroby ze 70. let, nebo "Brano zavírá samo" a další. Naopak, dnes, co by šlo považovat za snad krásné, krásně funkční, je "samozřejmostí", skryto, v mnoha kategoriích ale obvykle vyhrazeno do luxusní kategorie, pro spotřebu dostupné bývají omezené napodobeniny, nebo uměle znefunkčnělé "pahýly" původně plně krásných, či plně krásně funkčních předmětů.. Je v tom snad záměr.. Naštěstí, pod určitou mez nelze jít.
Nade vším je možná zbytný snobismus. Krásný a funkcemi krásný artefakt musí být navíc vyjímečný. NJN.
21. 03. 2012 | 17:50

Bestia Triumphans napsal(a):

Bédova představa umění je Karel Gott. A nejlépe na Hradě.
Je logické, že David Černý je mimo jeho mentální obzor.
21. 03. 2012 | 17:51

Béda napsal(a):

Bestia Triumphans,

co vy víte o Bédově představě umění, Bestie? Víte s prominutím (raději to neřeknu abych nepřestoupil kodex). JInak pokud by šlo o kandidaturu p. Gotta na prezidenta - byl by pro oběma rukama. Karel totiž není jenom mezinárodně proslulý umělec - taky v Německu a USA (i když již nejlepší léta má dávno za sebou) ale i velice sečtělý a chytrý muž. A pokud mohu soudit není to žádný kariérista, intrikán, arogantní sobec... Pro mě mnohem lepší než ta celá zbývající squadra politiků dohromady.
21. 03. 2012 | 18:36

minatomirai napsal(a):

Béďa
Karel Gott rozhodně není proslulým v USA, snad jedině mezi nostalgickými krajany, možná. Karel Gott je slušný zpěvak, ovšem takových jsou tisíce. No a potom jsou ti opravdu dobří, ale tam on nepatří.
Jo Eva Pilarová byla jiný kafe, když přijela.

Ten Černý není špatný, zřejmě obdovovatel britského Hirsta, ovšem ty sochy nadmužů se zpřístupněnými řitními otvory, ve kterých dlí Klaus a to obézní individuum, které i maluje, by mohl být dokonce důvod jet do Prahy. Pokud to nebude Springsteen, mohl by to být Černý.
21. 03. 2012 | 18:52

Honza napsal(a):

Určitě je tvorba D.Černého srozumitelnější a smysluplnější než mazaniny M.Knižáka.Tak to berte střízlivě,panové a dámy.
21. 03. 2012 | 19:22

Bee napsal(a):

Je tu jen jediný komentář hájící umělce... umění se dělá ze srdce, jde to těžce, stojí to velké odříkání. Opravdový umělec nedělá jen pro peníze, ale protože jinak nemůže. Mezi všemi různými druhy výtvarného umění existuje jeden, který se jmenuje "konceptuální umění". Jde v něm hlavně o myšlenku, často ironii, vyjádřenou často ve třech dimenzích. Tento druh umění nezobrazuje předměty, ani lidi. Hlavní je idea, prostorově zpracovaná. Není v tom vůbec žádná estetika, nebo je estetika to poslední, o co se konceptuální umělec stará. Tento směr umění vznikl v šedesátých letech minulého století a zabývali se jím zvučná jména, vysoce (i finančně) ohodnocení tvůrci. V Česku tento druh výtvarného vyjadřování není v obecném povědomí. Vice zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Konceptu%C3%A1ln%C3%AD_um%C4%9Bn%C3%AD
a zde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Conceptual_art
Naneštěstí jsou lidé obecně značně nevzdělaní a dění na výtvarné scéně sledují jen okrajově. Nefigurální umění se jim zdá málo umělecké. Většina lidí neproniká za vnější zobrazení, nenamáhá se přečíst myšlenku, která stojí za dílem. Růžový tank byl o tom, že zbraně by měly utichnout, panáčci Romana Týce o tom, že se mají lidé na sebe podívat, a přestat být mechanicky ovládaným stádem bez fantazie. Jsme lidé, ne vojáci. Jsme svobodné individuality, ne loutky. Máme lidskou důstojnost a přesto tolerujeme, že s námi systém jedná jako s předměty. Kdo má uši k slyšení, ať poslouchá.
21. 03. 2012 | 19:24

český maloměšťák napsal(a):

Bee
Dost dobrý komentář.

K výroku že by umělec pouze neměl zabíjet lidi. No - viděl bych to teda jako uměleckou, provokující zkratku - ale není to fér výrok. Je spousta dalších věcí, které by umělec neměl dělat. Například pobírat finance ze zdrojů, kterých tvůrce /těchto zdrojů / si dobírá nebo je napadá.
To také není fér.
je to dvojí zneužití - jednak tkzv. umělecké svobody, jednak těchto zdrojů.

Lidé s vyšším /ale časti i nižším/intelektem pak zcela oprávněně takového umělce řadí zcela oprávněně mezi tkzv. umělecké prostituty. Takový umělec postrádá glanc - je pouze takzvaně "slavný" či "úspěšný".
neboť věděl co dělá - když mu byl přidělen konkrétní grant či sponzorský dar /daňová defraudace/od konkrétní osoby.

My čeští maloměšťáci pak za největší umění považujeme to, když někdo tvoří tak, že výsledný efekt jde ve směru porozumění /např. nových porozumění/kulturních významů, které tvoří oporu tradičních institucí daného kulturně - civilizačního rámce.

P.S. Tank narůžovo bych bral, pokud by tím tankem byl německý " Tygr". Jinak to beru coby projev zamrzlé puberty./snad si ti lidé alespoň tu barvu koupili za svoje, ane díky nějakému sponzorovi/.
Ono totiž nebýt těch sovětských tanků, tak by možná někteří tkzv. umělci místo tvorby svých artefaktů dnes ohlodávali mršinu ryby vyplavenou na břehu Patagonie.
Mnozí by se dokonce možná ani nenarodili - neb jejich rodiče by zcela neumělecky vyletěli komínem.
21. 03. 2012 | 20:43

dix napsal(a):

Pane Stejskale , to vám můžu dohodit taky a sice jednu prima "Blonďatou bestii" , je taky veřejnou pracovnicí a bere 2 litry za večer u ní v kvartýru .
Tolerance jí nechybí a můžete si s ní dělat co chcete , tykadla jí vadit nebudou .
Platba potom co si to odbydete a ne že mi budete u ní dělat ostudu !
Interpelace nepřijímám .
21. 03. 2012 | 20:50

Dagmar napsal(a):

Bee
Souhlasím s českým maloměšťákem, kterého tímto zdravím :-).
Vy, pane, vždycky překvapíte. Maloměšťáství, to výsostné trvání na průměrném vkusu, známých a hlavně neměnných hodnotách, vás sice svazuje, ale ne fatálně :-) To je výhra. Stále tvrdím, že za to může váš smysl pro humor.

Bee

Mohu námitku? Pokud konceptuální umělec potřebuje rétoriku, vlastní nebo (lépe) cvičeného vykladače, kvalitu jeho "umění" můžeme s úspěchem zpochybnit. Umění vykladače vylučuje. Je bezprostřední.

P.S. Pokud se pamatuji, výtvarné umění bylo o vidění (oči), ne o slyšení (uši) :-)
21. 03. 2012 | 21:02

prak napsal(a):

Sixtinský kaplan- velmi dovedně (umělecky?) jste se vyhnul otázkám, které jsem položil konstatováním, že je to mnohem složitější. Kdo přišel jako první s nápadem ukládat nadbytečný peníz do obrazů, soch a podobně? Chudáci? Chachá. Boháči a snobové. Nejste náhodou "umělecký kritik", živící se určováním co je a co není umění? Znáte snad umělce, kteří tvoří umění tajně a ukládají je do komory? Každý chce být pochválen, každý je hrdý na své dílo. A řekl bych, že každý chce prodat své umění. Tu neviditelnou tržní ruku se Vám prostě nepodaří vymazat.
21. 03. 2012 | 21:53

český maloměšťák napsal(a):

Dagmar
No - na to, že v hudbě například miluji Franka Zappu - tak s tím maloměšťáckým vkusem...
Prostě pan Frank Zappa uměl dát kulturním významům nové vhledy. Dosti originální, to je pravda.
Ale obsahově inklinuje k původním obsahům tradičních institucí. Ono to není patrné na první poslech, ale stojím si za tím , že ve vvětšině případů tomu tak je.
Jeho negace je očistná a navíc humorná.
21. 03. 2012 | 22:21

bella ciao napsal(a):

Honzo,
o Knížákovi a například skupině Fluxus si nejdříve něco přečtěte.
Toho ředitele z něj udělali proto, že měl nějaké mezinárodní renomé. Např. Koblasa by to nevzal a neměl tolik interesu pro teorii.
A druhého Jiřího Kotalíka prostě nemáme.
To, jak Knížák hodnotí zdejší současné výtvarné umění je hodně blízko pravdě. Není sám.

minatomirai
Sprigsteen je i ve svých 103 letech furt Springsteen. (Teda, možná je mu jen o pět, šest let víc jak mně a jako mongoloidní fotr Sarah Silvermanové až tak nezáří, ..ale furt, prostě.) David Černý je jen komediant. Jako Hirst, ostatně.

sixtinský kostelník
S tím Odcházením si to ještě rozmyslete. I když odpočítám výpůjčky od Čechova a Shakespeara, nějaká výpověď o něčem to je. Možná jste jen nedával pozor.
21. 03. 2012 | 22:25

Dagmar napsal(a):

Ćeský maloměšťák

no, víte, já bych si dnes, po těch zkušenostech, také vybrala jiný nick :-). Nomen omen. Co naděláte. Z maloměšťáka bohém nebude.

Zappa, co třeba tohle?

For you, I could do anything
For your love, my heart cries
Take me heard, my love my everything
For so long I have needed your love

Banalita, co? Ale s tou hudbou - sdělení.
21. 03. 2012 | 22:44

Vilma napsal(a):

Bee- 19,24 ano , za každým takovým počinem lze spatřit nějakou myšlenku. Takže když se vy..seru před pražským Hradem, tak jsem umělec naznačující že po nás zbyde ho.., když se tam vybliji, je to hluboký umělecký záměr naznačující jak je doba k blití.
Měla bych dost takový c projektů- nesehnal by jste nějaký grant na podobné projekty- myslím že takových 5-7 milionů by mně pomohlo podobné projekty realizovazt i několik let. Počítám samozřejmě s dalšími penězi navíc za nějaké ty umělecké ceny.
Myšlenka je podle mne hluboká a umělecké zpracování netradiční až šokující - tedy i silně moderní a aktuální.Prostě to nemá chybu, přímo avantgarda
22. 03. 2012 | 07:37

český maloměšťák napsal(a):

Dagmar
Nick " český maloměšťák s drobnými bohémskými úchylkami" by jednak byl příliš dlouhý.... a taky by působil nedůvěryhodně.
Nějak podobně, jako např. titulek " vláda se udržela i díky hlasům Béma, Drobila a Šnajdra".

Též moc dlouhé a divné.
22. 03. 2012 | 09:22

Viola napsal(a):

Změnily se nám trochu stránky z Bogů na názory? A tak pěkně plynule?
To foto pana Sedláčka je úchvatné, jak mu pod rukou svítí světlo.
22. 03. 2012 | 11:06

Viola napsal(a):

Zajímalo, kdo to fotil a zda čekal na příhodný moment, anebo to vzniklo náhodou, i když náhoda neexistuje.
22. 03. 2012 | 11:25

stejskal napsal(a):

Nezměnily, paní Violo. Na stránkách blogů se nezměnilo vůbec nic. Viz zde http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/

Jen se dostaly pod společnou titulní stranu Názory, kam logicky patří (spolu s Komentáři, Interpelacemi a dalšími rubrikami).

Hezký den.

Libor Stejskal
22. 03. 2012 | 11:37

Viola napsal(a):

Děkuji pane Stejskale za odpověď,
teď tedy nevím, kde jsem, anebo jsem tu ještě nebyla?
A o tom fotu něco nevíte? A vůbec si procházím fotky Tomáše Sedláčka,
mi se totiž ta, kterou má na blozích moc nelíbí, našla jsem nejhezčí tady:
http://www.forum2000.cz/cz/projekty/konference-forum-2000/2010/delegati&wWGoVXFUWbw=200002031/
22. 03. 2012 | 11:41

stejskal napsal(a):

Nevím, jak fotograf Vámi zmiňovaný snímek komponoval, paní Violo.

Jinak podobenky do "blogerské vizitky" si vybírají (a nám posílají ke zpracování) sami autoři.

Libor Stejskal
22. 03. 2012 | 11:44

Ládik!!! napsal(a):

Já bych nepoložil otázku. Já bych vedle některých děl položil kabel.
22. 03. 2012 | 12:03

UmKab napsal(a):

No co? Editor lidských osudů je smazal neb jejich konání se neslučovalo s kodexem nasvboděchodících
22. 03. 2012 | 17:02

Viola napsal(a):

Je 17.13 a on line mi to zas nefunguje, posledně jsem se mohla dívat až po skončení.
22. 03. 2012 | 17:14

Viola napsal(a):

" Od 17 hodin můžete být u toho prostřednictvím našeho online přenosu v tomto článku. "

Tak už i pan Stejskal lže. N E M Ů Ž U se dívat od 17 hodiny je 17.34 a nejde to.
22. 03. 2012 | 17:35

Viola napsal(a):

Pane Stejskale,

můžete mi to nějak vysvětlit? Nemůžu se on-line dívat, protože nejsem přihlášená na faceboku?
22. 03. 2012 | 17:38

stejskal napsal(a):

Nemohu, paní Violo,

s facebookem to nemá nic společného. Prvních deset minut bohužel opět selhala technika (štve mne to strašně, ale nic s tím nenadělám), ale od té doby přenos běží.

Libor Stejskal
22. 03. 2012 | 17:46

Viola napsal(a):

Nepochybuji, pane Stejskale, že přenos běží, ale kde? Možná jen u vás.
Je už po 18.03 a nic. Jak to bylo z počátku krásné a v TV naprosto úžasné a teď nic, pusto, prázdno, v srdci žel...
22. 03. 2012 | 18:04

Medikolog napsal(a):

Zdravím vás pane Stejskale i všechny vespolek. Bohuže to nešlo ani u nás. Útěchou je mi jedině složení hostů;-).
22. 03. 2012 | 18:52

Ládik!!! napsal(a):

Dobrý večer,
nedá se někde proklikat na záznam? Děkuji.
22. 03. 2012 | 21:00

stejskal napsal(a):

Po 18.03 nic neběží, paní Violo. Interpelace končí v 17.55.

Pane Ládiku, už se bojím po všech těch selháních subjektů, které přenos k nám resp. záznam zajišťují, něco slibovat, ele byl jsem ujištěn, že jej dostanu zítra dopoledne. Pokud se tak stane, dám ho obratem do svého blogu.

Pane Medikologu, důvodů může být mnoho, třeba nastaveníVašeho prohlížeče. Od 17:10 do 17:55 přenos prokazatelně běžel na různých PC, které nemají s Aktuálně.cz nic společného.

Hezký večer všem.

Libor Stejskal
22. 03. 2012 | 21:48

er napsal(a):

to sme rádi pane stejskal, ze tam zvete takove individua, priste bych si chtel poslechnount někoho, kdo alespoň vytváří nějaké hodnoty, což se v tomto establishmentu pravděpodobně nestane,,, ale debatujte... rohliky třeba rostou v tesku vy pracanti...
23. 03. 2012 | 03:13

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Ládiku i ostatní,

tak jsem tam, kde jsem byl posledně (čili v ...).

Právě jsem dostal následující mail:

Dobry den Libore,
do ted jsem se pokousel vytahnout zaznam, ale marne... Software od firmy Ustream je proste smejd, ktery jsem byl dnes vratit. Zaznamu je opet jen cast. Opet jsem to nezvladl...
Co se tyka ctenaru, mohu vydat nejake prohlaseni, kde to vysvetlim a prijmu odpovednost.
Reseni jsou nasledujici mozna:
- Odstoupim od projektu a dojednam, pripade si sam dojednate, jinou organizaci, ktera projekt prevezme s tim, ze je na to pripravim, vysvetlim co a jak a budu asistovat pri jejich prvnim prenosu...
- Nejak se vyresi profinancovani zapujcky nebo nakupu profi nahravaciho zarizeni, ktere je samostatne a nezavisle, a ktere by tento problem vyresilo
- mohu dojednat podminky pro spolupraci s organizaci xxxx, ktera zajistovala nekolik prvnich prenosu - pred zmenou okna na webu
- dnes jsem jesnal s spratelenou firmou xxxx, ktera se streamem zabyva na profi urovni a take by byla schopna zajistit prenos - podminky bych dojednal.
Pri vsech, krome prvni moznosti, bych vse na miste zajistoval ja, a zminovana spolecnost by zajistila prenos a zaznam.
At se rozhodnete jakkoliv, rad bych u projektu Interpelaci zustal. Jsem s nimi jiz od zacatku, tak bych chtel alespon z kazdych Interpelaci delat kratkou videoreportaz, ke zverejneni na webu.

Martin"

Sám za sebe (a za Aktuálně.cz) se mohu opět je omluvit. A do příště udělat vše proto, abychom vybrali jiné, tentokrát funkční řešení.

Libor Stejskal
23. 03. 2012 | 14:00

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy