Pozor na podezřelé e-shopy, které nabízejí roušky a respirátory.
Analytický tým Pirátů vyhodnotil témeř 350 podnětů týkajících se podezřelých e-shopů s rouškami a respirátory. Jednání 11 z nich bylo natolik problematické, že jsme se spolu s naší kandidátkou do Senátu v Kladně a právničkou Adélou Šípovou dohodly na podání trestního oznámení na neznámého pachatele. Podívejte se, o jaké konkrétní e-shopy šlo, kdo za nimi stojí, jak probíhala komunikace se zákazníky a samotné dodávání zboží.
Skoro 350 podnětů od nejrůznějších lidí
Na konci března jsme zveřejnili informace o podezřelém e-shopu a vyzvali veřejnost, aby pirátskému analytickému týmu zaslala podněty týkající se pochybných prodejců roušek, respirátorů či jiného zdravotnického materiálu. Celkově jsme obdrželi necelých 350 podnětů, které nám zaslali nejenom běžní občané, ale i doktoři, zdravotní sestry, sociální pracovníci či záchranáři - lidé v přední linii boje s koronavirovou nákazou.
Co mě na tom osobně štve? Že zdravotníci vůbec museli ochranné pomůcky sami shánět - zvlášť v období celosvětového nedostatku. A také navzdory mnoha proklamacím vlády, že ve státních hmotných rezervách se jich ukrývá dost. Ale stalo se, a zdravotníci tak často zadávali objednávky u prodejců v e-shopech, které nebyly ověřené. Že jdou do rizika věděli. I přesto však - právem - byli mírně řečeno podráždění, když jimi objednané zboží nepřicházelo. Případně přicházelo s velkým zpožděním (v rámci týdnů). Nebo byli dokonce vyzýváni k opětovnému uhrazení objednávky, která byla zaplacená už dříve.
Co k tomu říká Adéla? Pochybným prodejcům, kteří patrně v současné krizi uviděli příležitost a nebáli se jí na úkor druhých využít, se podařilo obelstít i řadu běžných občanů. Lidí různých profesí a také věku. Mnoho seniorů. Tedy těch, kteří jsou momentálně nejzranitelnější a chtějí se chránit. Někteří z nich mluvili o podlosti, jiní o hyenismu. Není divu. I proto jsme to nenechali být.
Analýza
Detailně se věnovat téměř 350 podnětům nám zabralo nějakou dobu. Protože však podobné praktiky považujeme za naprosto alarmující, zkoumali jsme, zda je u e-shopů možné dohledat vlastníky, komunikovat s nimi - a jak případně taková komunikace probíhá. Zabývali jsme se tím, do jaké míry je klamavá samotná inzerce roušek a respirátorů - ověřovali jsme uváděné certifikáty kvality, odkazy na reference od konkrétních lidí, univerzit nebo médií. Věnovali jsme se taky jiným způsobům, jak tyto e-shopy navozovaly dojem důvěryhodnosti.
Z analýzy následně vyplynulo, že 11 e-shopů svým zákazníkům nedoručuje zboží v avizovaném termínu - buď ho doručuje výrazně později nebo vůbec. Některé e-shopy také zaslaly úplně jiné než objednané zboží. Vlastníci těchto e-shopů jsou lidé s pochybnou minulostí, někdy s vícero exekucemi, případně lidé, které nelze dohledat. Leckdy se jedná o anonymní vlastníky ze zahraničí. Řada e-shopů reaguje až po mnohonásobných urgencích, některé z nich nabízejí ke komunikaci nedostupná telefonní čísla, nebo pouze formuláře, na než nikdo nereaguje. Běžnou praxí je zveřejňování nepravdivých informací o dostupnosti nabízeného zboží a využívání fiktivních recenzí. Jeden z e-shopů se tak odvolával na doporučení od Dagmar Havlové, jiný předkládal fasifikát osvědčení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Mediálními partnery jednoho z e-shopů se také bez vlastního souhlasu staly např. servery Aktuálně.cz nebo Novinky.cz. E-shopy také běžně lživě uváděly, že jimi nabízený produkt už dříve zakoupily stovky lidí. Jiné, že objednávku vyřídí a odešlou do 24 hod, ač toho predejce reálně nebyl schopen.
Některé z popsaných praktik - především v oblasti poskytovaných informací - se v průběhy pirátské analýzy začaly měnit. Prodejci se patrně dovtípili, že se někdo jejich postupem zabývá. Jejich původní konání se nám ale podařilo včas zálohovat.
Kdyby vás zajímaly konkrétní zkušenosti některých dotčených lidí, přečtěte si je zde.
Trestní oznámení
Spolu s Adélou Šípovou, která kandiduje do Senátu v obvodu Kladno, jsme v návaznosti na chování oněch 11 e-shopů dnes podaly trestní oznámení na Vrchní státní zastupitelství v Praze na neznámého pachatele pro možné spáchání trestného činu podvodu, který je ve stavu nouze klasifikován vyšší horní sazbou.
Trestní oznámení míří na těchto 11 podezřelých e-shopů, z nichž je část ovládaná stejnými osobami:
1. huglo.cz,
2. rivalenti.cz,
3. svetomat.cz,
4. nenipostovne.cz,
5. vsevakci.cz,
6. kafar.cz,
7. postovnezdarma.cz,
8. postazdarma.cz,
9. zizer.cz,
10. Rouska-na-oblicej.com,
11. Neonky Nely Slovákové
Stručný komentář ke každému z 11 e-shopu od našeho analytického týmu najdete tady.
Vrácení peněz při nedoručení zboží?
Několika lidem se sice po neobdržení objednaného zboží podařilo získat své peníze zpět (často po mnoha urgencích, případně po pohrození trestním oznámením), většina však na zboží - či peníze - stále ještě čeká. Jaká je šance, že své peníze dostanou zpět? Nevíme. Kriminalisty jsme však požádali, aby výsledkem případného trestního řízení byla i možnost uplatnění náhrady škody.
Všem oznamovatelům podnětů děkujeme za jejich aktivitu.
PS 1: Na náš podnět je prověřováno i fungování podezřelého e-shopu svetomat.cz, pod č.j. KRPL-29080/TČ-2020-181181 na Oddělení hospodářské kriminality SKPV, Územního odboru v Semilech, kam se případně mohou hlásit potenciální poškození.
PS 2: To, čím se zabývám, můžete každý měsíc sledovat v newsletteru zde po zakliknutí tématu Sociální věci.
Respirátor. Pomůcka i nástroj podvodu. Zdroj: Unsplash.
Skoro 350 podnětů od nejrůznějších lidí
Na konci března jsme zveřejnili informace o podezřelém e-shopu a vyzvali veřejnost, aby pirátskému analytickému týmu zaslala podněty týkající se pochybných prodejců roušek, respirátorů či jiného zdravotnického materiálu. Celkově jsme obdrželi necelých 350 podnětů, které nám zaslali nejenom běžní občané, ale i doktoři, zdravotní sestry, sociální pracovníci či záchranáři - lidé v přední linii boje s koronavirovou nákazou.
Co mě na tom osobně štve? Že zdravotníci vůbec museli ochranné pomůcky sami shánět - zvlášť v období celosvětového nedostatku. A také navzdory mnoha proklamacím vlády, že ve státních hmotných rezervách se jich ukrývá dost. Ale stalo se, a zdravotníci tak často zadávali objednávky u prodejců v e-shopech, které nebyly ověřené. Že jdou do rizika věděli. I přesto však - právem - byli mírně řečeno podráždění, když jimi objednané zboží nepřicházelo. Případně přicházelo s velkým zpožděním (v rámci týdnů). Nebo byli dokonce vyzýváni k opětovnému uhrazení objednávky, která byla zaplacená už dříve.
Co k tomu říká Adéla? Pochybným prodejcům, kteří patrně v současné krizi uviděli příležitost a nebáli se jí na úkor druhých využít, se podařilo obelstít i řadu běžných občanů. Lidí různých profesí a také věku. Mnoho seniorů. Tedy těch, kteří jsou momentálně nejzranitelnější a chtějí se chránit. Někteří z nich mluvili o podlosti, jiní o hyenismu. Není divu. I proto jsme to nenechali být.
Analýza
Detailně se věnovat téměř 350 podnětům nám zabralo nějakou dobu. Protože však podobné praktiky považujeme za naprosto alarmující, zkoumali jsme, zda je u e-shopů možné dohledat vlastníky, komunikovat s nimi - a jak případně taková komunikace probíhá. Zabývali jsme se tím, do jaké míry je klamavá samotná inzerce roušek a respirátorů - ověřovali jsme uváděné certifikáty kvality, odkazy na reference od konkrétních lidí, univerzit nebo médií. Věnovali jsme se taky jiným způsobům, jak tyto e-shopy navozovaly dojem důvěryhodnosti.
Z analýzy následně vyplynulo, že 11 e-shopů svým zákazníkům nedoručuje zboží v avizovaném termínu - buď ho doručuje výrazně později nebo vůbec. Některé e-shopy také zaslaly úplně jiné než objednané zboží. Vlastníci těchto e-shopů jsou lidé s pochybnou minulostí, někdy s vícero exekucemi, případně lidé, které nelze dohledat. Leckdy se jedná o anonymní vlastníky ze zahraničí. Řada e-shopů reaguje až po mnohonásobných urgencích, některé z nich nabízejí ke komunikaci nedostupná telefonní čísla, nebo pouze formuláře, na než nikdo nereaguje. Běžnou praxí je zveřejňování nepravdivých informací o dostupnosti nabízeného zboží a využívání fiktivních recenzí. Jeden z e-shopů se tak odvolával na doporučení od Dagmar Havlové, jiný předkládal fasifikát osvědčení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Mediálními partnery jednoho z e-shopů se také bez vlastního souhlasu staly např. servery Aktuálně.cz nebo Novinky.cz. E-shopy také běžně lživě uváděly, že jimi nabízený produkt už dříve zakoupily stovky lidí. Jiné, že objednávku vyřídí a odešlou do 24 hod, ač toho predejce reálně nebyl schopen.
Některé z popsaných praktik - především v oblasti poskytovaných informací - se v průběhy pirátské analýzy začaly měnit. Prodejci se patrně dovtípili, že se někdo jejich postupem zabývá. Jejich původní konání se nám ale podařilo včas zálohovat.
Kdyby vás zajímaly konkrétní zkušenosti některých dotčených lidí, přečtěte si je zde.
Trestní oznámení
Spolu s Adélou Šípovou, která kandiduje do Senátu v obvodu Kladno, jsme v návaznosti na chování oněch 11 e-shopů dnes podaly trestní oznámení na Vrchní státní zastupitelství v Praze na neznámého pachatele pro možné spáchání trestného činu podvodu, který je ve stavu nouze klasifikován vyšší horní sazbou.
Trestní oznámení míří na těchto 11 podezřelých e-shopů, z nichž je část ovládaná stejnými osobami:
1. huglo.cz,
2. rivalenti.cz,
3. svetomat.cz,
4. nenipostovne.cz,
5. vsevakci.cz,
6. kafar.cz,
7. postovnezdarma.cz,
8. postazdarma.cz,
9. zizer.cz,
10. Rouska-na-oblicej.com,
11. Neonky Nely Slovákové
Stručný komentář ke každému z 11 e-shopu od našeho analytického týmu najdete tady.
Vrácení peněz při nedoručení zboží?
Několika lidem se sice po neobdržení objednaného zboží podařilo získat své peníze zpět (často po mnoha urgencích, případně po pohrození trestním oznámením), většina však na zboží - či peníze - stále ještě čeká. Jaká je šance, že své peníze dostanou zpět? Nevíme. Kriminalisty jsme však požádali, aby výsledkem případného trestního řízení byla i možnost uplatnění náhrady škody.
Všem oznamovatelům podnětů děkujeme za jejich aktivitu.
PS 1: Na náš podnět je prověřováno i fungování podezřelého e-shopu svetomat.cz, pod č.j. KRPL-29080/TČ-2020-181181 na Oddělení hospodářské kriminality SKPV, Územního odboru v Semilech, kam se případně mohou hlásit potenciální poškození.
PS 2: To, čím se zabývám, můžete každý měsíc sledovat v newsletteru zde po zakliknutí tématu Sociální věci.