Vratislav Filler: Praha bez Blanky? Bez rozvoje veřejné dopravy bude hůř

13. 04. 2018 | 09:30
Přečteno 2830 krát
Blanka jede na minimum a na povrchu, nad opět ucpanou Argentinskou, trochu posměšně visí billboard s nápisem „Spěcháte? Jeďte do práce na kole!“ Podle kolon táhnoucích se z notoricky ucpané ulice V Holešovičkách až za Prahu, ho bere vážně asi málokdo. Na strunu trpělivosti pražských motoristů brnkají nejen uzavírky největšího evropského městského dálničního tunelu, ale i ty menší plánované i neplánované.

Dva a půl roku po zprovoznění Blanky se děje přesně to, co se dalo čekat. Čísla Technické správy komunikací hovoří jasně: ve vnitřním městě, tedy uvnitř městského okruhu, provoz po otevření Blanky o několik procent poklesl. Jenže tam se z pražských „vozokilometrů“ ujede jen desetina. Vnější sektor města dopravně roste úměrně tomu, jak se zvyšuje dojížďka ze suburbanu do města. Jak moc? Přesně tolik, kolik dovolí silnice a délka kolon. Na jihu za dva roky o tři procenta. A na severu, na silnicích vedoucích k Blance? Taky o tři procenta, jenže každý rok - tedy dvakrát více. Potřebuje někdo ještě další důkaz o o tom, že nové silnice generují nový provoz?

Past nárůstu autodopravy

Jsme v pasti: když se Blanka vypne, stávající ulice už zvýšený objem dopravy nemají šanci pojmout. Ne, není to vina dopravního zklidňování. Vždyť s výjimkou Veletržní za poslední dva roky se jakékoliv dlouhodobé opatření, které by ubráním kapacity pro auta jen zavánělo, podařilo úspěšně zatrhnout - naposledy třeba humanizaci Severojižní magistrály. Bezpečnější přechody a nové cyklopruhy jsou ale pohodlnou výmluvou, která umožňuje zapomenout na skutečnost, že se auta do města nevejdou, protože jich prostě jezdí zase o něco víc.

Primátorka Adriana Krnáčová si pod sebou podřízla větev ne zrovna korektní hláškou o zpovykaných Pražanech. Nechtěně ale vyjádřila smutnou pravdu: Pražané – a tím myslím i všechny obyvatele pražských příměstských oblastí, kteří do města pravidelně dojíždějí – jsou z velké části přesvědčeni, že používají-li ve městě auto, nikdo jim v tom nemá právo bránit. A dokonce to nesmí být ani fyzická kapacita komunikací, rozpadajících se vlivem desítek let nedostatečné údržby, a dále snížená zintenzivněnou snahou o opravy.

Do současné situace nás tak dostala Blanka společně s dopravním populismem těch politiků, kteří slyší spíše na hlasitý řev motorů než na sípání pacientů umírajících kvůli znečištěnému ovzduší. 400 předčasných úmrtí za rok nic moc neznamená - mrtví totiž nevolí.

Vnitřní okruh a radiály? Falešné řešení


Řešení v podobě dalších okruhů, radiál a podzemních garáží uvnitř města je příliš lákavé, než aby se projevila jeho falešnost. Jak má vnější či vnitřní okruh ochránit ulice před tisíci aut, která v budoucnu zamíří do zatím nepostavených administrativních budov u Masarykova nádraží? Ech, lepší se neptat. Nové garáže se dají schvalovat po kouskách, aby to nebylo tak nápadné. A návrat magistrály do podoby městské třídy? Ten se podmíní dostavbou městského okruhu, která sice s dopravou cílovou v centru nemá nic společného, ale zato je jistota, že i kdyby se všichni přetrhli, stejně na ni ještě další dvě volební období nedojde.

Je přece tak jednoduché slíbit vnitřní okruh co nejdřív, klidně bez okruhu vnějšího, vždyť si to zase odnese jen pár stovek lidí jako po Blance v Holešovičkách nebo podél Patočkovy. Ale desetitisíce řidičů budou spokojeny, a to se počítá, byť jen na rok či dva, než rostoucí doprava opět ucpe i ty krásné nové silnice, co jsme o nich tolik let snili.

Reálné řešení leží jinde, ostatně stačí se podívat na ironické komentáře uživatelů veřejné dopravy. Metro je sice o něco plnější, ale to se dá dočasně snést, a půlhodinová zpoždění kvůli tomu nemá. Kde mají tramvaje a autobusy kvalitní preferenci v podobě vyhrazených pruhů, tam jezdí spolehlivě a fungují daleko efektivněji než rozložená automobilová doprava. V ucpaných Holešovičkách poskakuje v kolonách jen zlomek lidí projíždějících pod nimi metrem.

Déčko a sny o tramvajích nestačí

Na hranici města už je ale poměr veřejné a automobilové dopravy opačný, a to je potřeba změnit především. Má-li něco v Praze budoucnost, pak je to veřejná doprava – a motoristé, kteří si do ní přestoupí tak daleko od centra, jak jen to bude možné. Na to ale nestačí současné snění o několika nových tramvajových tratích a chaotická příprava Déčka, u kterého ani nevíme, kam ho vlastně v centru vést.

Jestliže si přejeme, aby nás auta v Praze do deseti let zcela nezavalila, nebude jedna nová linka metra ani zdaleka stačit. Budeme potřebovat víc. Zejména podzemní železniční linku sloužící jako další trasa metra. Navazující trati schopné odbavit osobní vlaky v desetiminutovém intervalu od Berouna po Lysou. K tomu stovky parkovacích stání u každé železniční zastávky do padesáti kilometrů od Prahy - takové můžete najít v suburbanu každého západního velkoměsta. Spolehlivou preferenci veřejné dopravy, sídlištní čtyřpruhy lze snadno adaptovat na dvouproudové ulice s buspruhem. Před kolonami ochrání vnitřní město poplatek za vjezd. A Městský okruh? Když doprava v centru po zavedení mýta poklesne, bude docela stačit podzemní přeložka ulice Pod Táborem a zahloubení Holešoviček. Samozřejmě se souběžnou železniční tangentou v desetiminutovém intervalu.

Co říci na závěr? Nárůst počtu obyvatel Prahy i suburbanu a rostoucí hybnost stávajícího obyvatelstva musí obsloužit veřejná doprava. Do ní ale lidi ze suburbanu výstavbou dalších a dalších silnic opravdu nedostaneme.

Vratislav Filler
Dopravní expert iniciativy Auto*Mat

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy