Rusofobie - antisemitismus 21. století?
Zdeněk Kratochvíl uspořádal besedu na téma rusofobie. Hojně ji propagovaly Parlamentní listy. Na pozvánce jedou tři ruští bohatýři z Čelakovského Ohlasů písní ruských, nejspíš možná Čurila Plenkovič, Ilja Muromec a Dobryňa Nikitič (je-li vzpomínka z dětství přesná). Kreslil je Mikoláš Aleš, jeden z možných autorů známého výroku, že „dotud nebude v Čechách dobře, dokud se nenapije kůň ruského kozáka z Vltavy“.
Karlu Havlíčku Borovskému by se nad touto proklamací nejspíš zvedl žaludek. Jeho pohled na rusofilství a Rusko vůbec byl velmi negativně vyhraněný, určený osobní návštěvou a zkušeností ve východním impériu. Upřímně – názory na Rusko, Moskvu, Kreml jsou u nás rozestřené na velmi širokém poli: od naprosté pokorné a pokořující adorace až po totální nepřátelství a zavržení. Mělo by se proto o Rusku a o vztahu k němu mluvit. Zvlášť byl-li ten poměr často pro nás existenciálně osudový.
Přesto na diskusi dva pánové, kteří byli pozváni – rusisté a novináři Libor Dvořák a Ondřej Soukup - nepřišli. Sklidili za to oni i jejich zaměstnavatelé v Parlamentních listech a zejména od moderátora besedy Petra Žantovského přísné pokárání.
Inu, na besedě jsem nebyl. Nikdo mi neřekl, že se koná. Kdybych o ni tušil, nejspíš bych se zašel podívat. Tohle téma mě dost zajímá; zabývám se jím často. Dovolím si říci, že v souvislostech a co možná do hloubky.
Přišel bych se tedy podívat… a až bych viděl ten plakát, otočil bych se a šel pryč… „Rusofobie antisemitismus 21. století?“ Cudně relativizující otazník nemůže zakrýt nehoráznost tohoto sloganu. (Jsme-li u interpunkčních znamének: mezi slovy „rusofobie“ a „antisemitismus“, myslím, chybí pomlčka, která by tam dle mé skromné znalosti českého jazyka patřila.) Jestliže Žantovský hovořil s ironií cosi ve smyslu, že holt „pro elity není lůza dost dobrá k diskusi“, trefil hřebíček na hlavičku. „Lákač“ na besedu je natolik „luzoidní“, že si (v jiném gardu) nezadá s titulky bulvárních novin v hilsneriádě.
Občasná odpudivá přirovnání našich politiků – Topolánkova „noc dlouhých nožů“, Rathovy a Babišovy „politické procesy z 50. let“ apod. atd. jsou hnusná. Ovšem, pokud si vzpomínám, nikdo nepropadl tak hluboko, aby dal do roviny kritiku (ať už jakkoliv spravedlivou či zaujatou) imperiálních a jiných zájmů nějakého státu a rasisticky zvrhlé zdůvodnění vyhlazovacího tažení (morálního i fyzického) vůči jedné barbarsky vyloučené lidské rase.
Jsem, věru, dost velkým skeptikem ohledně duše lidu, nicméně až do včerejška, když jsem si ten vypečený plakátek prohlédl, bych nevěřil, že si v mé vlasti pod tak odporné porovnání s klidem sedne skupina lidí, a bude si na to téma spokojeně debatovat, jako by nebylo miliónů umučených mrtvých a další desítky miliónů zničených životů.
Inu, jsou tací. A ještě se zlobí, že se někdo pod mravní zblitek posadit nejde. Přirovnat rusofobii (je-li jaká!) k antisemitismu (který jistě je a hlavně – byl!!) dokáží jenom, citujme Karla Kryla: „…tvoři bez svědomí a plazi bez páteře…“, lidé, žijící „život v bezvědomí“ a cítící „lásku - k nedůvěře…“ Ne-li už faktičtí patvoři, pak alespoň potenciální.
Ano, jistě je správné diskutovat o tom, zda Rusové promyšleně ohrožují existenci světa západní civilizace. A zda hybridní válka, oficiálně vyhlášená náčelníkem ruského generálního štábu Valerijem Gerasimovem, je skutečně reálná a nebezpečná. Či jestli je to všechno mýtus, vytvořený jakýmisi tajuplnými centrálami východní zemi nepřátelskými.
V každém případě přirovnat rusofobii, pokud vůbec nějaká existuje, k ideologii, která vedla k reálné vraždící mašinérii holocaustu, je buď padoušská zlovolnost, nebo naprostá idiocie. A upozorňuji, že bych použil stejných slov, kdyby k antisemitismu kdokoliv přirovnával uměle a umně pěstovaný zdejší antiamerikanismus. Byl by to stejný lidský a morální hnůj jako nehoráznost s rusofobií.
Pozoruhodnou konotaci celá ta nechutnost získává, uvědomíme-li si, že základním kamenem moderního antisemitismu, vrcholícího holocaustem, byly tzv. Protokoly sionských mudrců. Adolf Hitler na nich postavil koncentrační chrám „svého boje“. Protokoly jsou podvrhem, vytvořeným ruskou carskou ochrankou. Zdravstvuj, rusofobia!
Ostatně: tradiční ruský antisemitismus by zasloužil také velmi zevrubnou debatu.
V těchto souvislostech se titul „Rusofobie antisemitismus 21. století“ vymyká všem silným slovům, která tu na jeho úkor padla. Jeho charakter vystihuje jen ono staré dobré židovské: CHUCPE.
Karlu Havlíčku Borovskému by se nad touto proklamací nejspíš zvedl žaludek. Jeho pohled na rusofilství a Rusko vůbec byl velmi negativně vyhraněný, určený osobní návštěvou a zkušeností ve východním impériu. Upřímně – názory na Rusko, Moskvu, Kreml jsou u nás rozestřené na velmi širokém poli: od naprosté pokorné a pokořující adorace až po totální nepřátelství a zavržení. Mělo by se proto o Rusku a o vztahu k němu mluvit. Zvlášť byl-li ten poměr často pro nás existenciálně osudový.
Přesto na diskusi dva pánové, kteří byli pozváni – rusisté a novináři Libor Dvořák a Ondřej Soukup - nepřišli. Sklidili za to oni i jejich zaměstnavatelé v Parlamentních listech a zejména od moderátora besedy Petra Žantovského přísné pokárání.
Inu, na besedě jsem nebyl. Nikdo mi neřekl, že se koná. Kdybych o ni tušil, nejspíš bych se zašel podívat. Tohle téma mě dost zajímá; zabývám se jím často. Dovolím si říci, že v souvislostech a co možná do hloubky.
Přišel bych se tedy podívat… a až bych viděl ten plakát, otočil bych se a šel pryč… „Rusofobie antisemitismus 21. století?“ Cudně relativizující otazník nemůže zakrýt nehoráznost tohoto sloganu. (Jsme-li u interpunkčních znamének: mezi slovy „rusofobie“ a „antisemitismus“, myslím, chybí pomlčka, která by tam dle mé skromné znalosti českého jazyka patřila.) Jestliže Žantovský hovořil s ironií cosi ve smyslu, že holt „pro elity není lůza dost dobrá k diskusi“, trefil hřebíček na hlavičku. „Lákač“ na besedu je natolik „luzoidní“, že si (v jiném gardu) nezadá s titulky bulvárních novin v hilsneriádě.
Občasná odpudivá přirovnání našich politiků – Topolánkova „noc dlouhých nožů“, Rathovy a Babišovy „politické procesy z 50. let“ apod. atd. jsou hnusná. Ovšem, pokud si vzpomínám, nikdo nepropadl tak hluboko, aby dal do roviny kritiku (ať už jakkoliv spravedlivou či zaujatou) imperiálních a jiných zájmů nějakého státu a rasisticky zvrhlé zdůvodnění vyhlazovacího tažení (morálního i fyzického) vůči jedné barbarsky vyloučené lidské rase.
Jsem, věru, dost velkým skeptikem ohledně duše lidu, nicméně až do včerejška, když jsem si ten vypečený plakátek prohlédl, bych nevěřil, že si v mé vlasti pod tak odporné porovnání s klidem sedne skupina lidí, a bude si na to téma spokojeně debatovat, jako by nebylo miliónů umučených mrtvých a další desítky miliónů zničených životů.
Inu, jsou tací. A ještě se zlobí, že se někdo pod mravní zblitek posadit nejde. Přirovnat rusofobii (je-li jaká!) k antisemitismu (který jistě je a hlavně – byl!!) dokáží jenom, citujme Karla Kryla: „…tvoři bez svědomí a plazi bez páteře…“, lidé, žijící „život v bezvědomí“ a cítící „lásku - k nedůvěře…“ Ne-li už faktičtí patvoři, pak alespoň potenciální.
Ano, jistě je správné diskutovat o tom, zda Rusové promyšleně ohrožují existenci světa západní civilizace. A zda hybridní válka, oficiálně vyhlášená náčelníkem ruského generálního štábu Valerijem Gerasimovem, je skutečně reálná a nebezpečná. Či jestli je to všechno mýtus, vytvořený jakýmisi tajuplnými centrálami východní zemi nepřátelskými.
V každém případě přirovnat rusofobii, pokud vůbec nějaká existuje, k ideologii, která vedla k reálné vraždící mašinérii holocaustu, je buď padoušská zlovolnost, nebo naprostá idiocie. A upozorňuji, že bych použil stejných slov, kdyby k antisemitismu kdokoliv přirovnával uměle a umně pěstovaný zdejší antiamerikanismus. Byl by to stejný lidský a morální hnůj jako nehoráznost s rusofobií.
Pozoruhodnou konotaci celá ta nechutnost získává, uvědomíme-li si, že základním kamenem moderního antisemitismu, vrcholícího holocaustem, byly tzv. Protokoly sionských mudrců. Adolf Hitler na nich postavil koncentrační chrám „svého boje“. Protokoly jsou podvrhem, vytvořeným ruskou carskou ochrankou. Zdravstvuj, rusofobia!
Ostatně: tradiční ruský antisemitismus by zasloužil také velmi zevrubnou debatu.
V těchto souvislostech se titul „Rusofobie antisemitismus 21. století“ vymyká všem silným slovům, která tu na jeho úkor padla. Jeho charakter vystihuje jen ono staré dobré židovské: CHUCPE.