Bin Ládina jsme nevypátrali díky mučení

20. 05. 2011 | 09:45
Přečteno 4587 krát
John McCain - Bin Ládina jsme nevypátrali díky mučení

Vítaná smrt Usámy bin Ládina rozdmýchala vášnivou debatu o tom, zda nás takzvané rozšířené výslechové metody použité na vězněné teroristy přivedly na stopu vůdce al-Kájdy a zda jde vůbec o legitimní prostředek získávání informací.

Značná část této debaty se točí kolem otázky, které metody lze a které nelze označit za mučení. Já věřím, že některé z nich mučením jsou, zejména „waterboarding“, což je de facto simulovaná poprava, a tudíž vrcholná forma tortury. Jako takové odporují americkému právu i hodnotám a já je odmítám.

Vím, že ti, kdo tyto praktiky schválili a uplatnili, tak učinili pouze v zájmu ochrany amerických občanů. Vím, že přitom mysleli na oběti terorismu a že chtěli nepřátelům Spojených států ukázat, že jsme odhodláni usilovat o vykonání spravedlnosti bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat. Nevěřím však, že bychom měli za uplatňování těchto metod kohokoli trestně stíhat, a souhlasím, že vláda by měla jednoznačně deklarovat, že také nikoho stíhat nebude.

Doznání Chalída Šejka Mohameda

Tato debata však musí být informovaná. Bývalý ministr spravedlnosti Michael Mukasey nedávno uvedl, že „série informací, které vedly k dopadení bin Ládina [...] začala doznáním Chalída Šejka Mohameda, který po použití tvrdých výslechových metod včetně waterboardingu doslova zaplavil vyšetřovatele informacemi, mezi kterými nakonec byla i přezdívka věrného bin Ládinova kurýra.“ To však není pravda.

Ptal jsem se na to ředitele CIA Leona Panetty a ten mi prozradil následující: na bin Ládinovu stopu nás nepřivedl Chalíd Šejk Mohamed, který podstoupil waterboarding 183krát. První zmínka o Abú Ahmedovi al-Kuvajtím – což byla přezdívka onoho kurýra al-Kájdy, který nás nakonec přivedl až k bin Ládinovi – jakož i informace, že jde o důležitého člena al-Kájdy, padla při výslechu jiného vězně drženého v zahraničí, který podle našeho vědomí nikdy mučen nebyl. Žádný z oněch tří vězňů, kteří podstoupili waterboarding, nikdy neprozradil, jak se Abú Ahmed jmenuje doopravdy, kde se nachází a jakou pozici zastává v hierarchii al-Kájdy.

Užití rozšířených výslechových metod v případě Chalída Šejka Mohameda nám naopak přineslo falešné a zavádějící informace. Mohamed pod nátlakem výslovně uvedl, že Abú Ahmed se přestěhoval do Péšaváru, oženil se a vzdal se své pozice pomocníka al-Kájdy. Nic z toho nebyla pravda. Podle senátního výboru pro zpravodajské služby získala nejlepší informace CIA od jistého vězně pomocí standardních, nenásilných metod. Šlo o popis Abú Ahmedovy skutečné role v rámci al-Kájdy a jeho skutečného vztahu k bin Ládinovi.

Řeknu vám cokoliv, jen už toho nechte

Na vlastní kůži jsem poznal, že kruté zacházení s vězni někdy vede k správným informacím, častěji však k falešným, protože mučená osoba řekne cokoli, co si její věznitelé přejí slyšet – ať pravdu, nebo lež – pokud je přesvědčena, že tak zmírní své utrpení. A mnohdy záměrně uvede zavádějící informaci.

Nelidské zacházení s nepřátelskými zajatci navíc ohrožuje naše vlastní vojáky, kteří také mohou někdy v budoucnu upadnout do zajetí. Někteří nepřátelé, jako třeba al-Kájda, sice nikdy nebudou dodržovat princip reciprocity, my ale musíme myslet i na Američany zajaté konvenčnějšími silami, když ne v této válce, tak v příští.

Arabské jaro

Přestože nám dopadení bin Ládina trvalo deset let, má jeho dlouhý útěk před spravedlností alespoň jednu světlou stránku – dožil se ještě toho, aby byl svědkem fenoménu, jemuž někteří říkají arabské jaro – bezvýhradného odmítnutí své násilné ideologie.

A já se tedy ptám – můžeme se v rámci debaty o tom, jak by měly Spojené státy ovlivnit směr arabského jara, všichni shodnout alespoň na tom, že nejlépe ze všeho uděláme, když půjdeme světu příkladem coby země, jež považuje práva jednotlivce za nadřazená vůli většiny či přání státních orgánů? Spáchá-li člověk nějaký obzvlášť hrůzný zločin, může si podepsat ortel smrti, ale i pak má podle naší ústavy, která zakazuje kruté a výjimečné tresty, právo na základní lidskou důstojnost, třebaže on sám ji druhým nedopřál.

Všechny tyto argumenty mají oporu v právu, ale to není jejich podstatou. V konečném důsledku totiž nejde o debatu utilitární, nýbrž morální. Jde v ní o to, kým vlastně jsme.

Neželím smrti žádného teroristy. Lituji pouze toho, co ztrácíme, když v důsledku oficiální politiky či úřední nedbalosti svádíme na morální scestí ty, kdo za nás ve válce proti teroru bojují. Navzdory násilí a chaosu a bolesti války, navzdory strádání a krutosti a smrti jsme pořád Američané – jiní, silnější a lepší než ti, kdo nás chtějí zničit.

***

John McCain je americký senátor a bývalý republikánský kandidát na prezidenta.

Přeloženo pro Finmag.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

ld napsal(a):

Autor,

"Ptal jsem se na to ředitele CIA Leona Panetty a ten..."
Vy jste se ptal? A ředitel vám ochotně odpovídal? Jo, a umíte plavat?
20. 05. 2011 | 09:52

jozka napsal(a):

No, jestli ten McCain nebude nakej zapraskanej pacifista a islamofil...
20. 05. 2011 | 09:59

jozka napsal(a):

Id:

standardni problem se ctenim?

:-)
20. 05. 2011 | 10:00

voroshilov napsal(a):

Proc nam drobecek recituje senilniho jestraba kteremu vymlatili mozek jeste ve Vietnamu?
20. 05. 2011 | 10:07

voroshilov napsal(a):

A jinak jo-ve jmenu americke demokracii jsou povolena muceni a vrazdy,ted to priznavaji bez okolku!
20. 05. 2011 | 10:09

Vlkodav napsal(a):

Všichni to dělají, ale Američané to umí přiznat. Tím to neomlouvám, principiálně mučení odmítám. Co ale když mi unesou dítě, pachatel ho někam schová a pak ho chytí, třeba dle záznamu z kamery. A on se přizná, ale řekne že místo kam syna schoval neprozradí. Co pak?
20. 05. 2011 | 10:20

ld napsal(a):

jozka,

co máte na mysli? Korespondenci jmenovaných, nebo stylistickou stavbu blogu? Nebo v tom falíruje ten kraul...? :-)
20. 05. 2011 | 10:22

ld napsal(a):

jozka,

abych vás nerušil ve spravedlivé přestávce na oběd od zaměstnavatele, tedy nutnosti střehnout net za jeho peníze, dokážete mi odpovědět?
20. 05. 2011 | 10:30

P. napsal(a):

John McCain je pro mně trochu zvláštní neokonzervativní politik, ale s tímto článkem můžu zhruba souhlasit. Stejně jako jsem s McCainem souhlasil v případě, kdy obviňoval FSB potažmo Putina ze spáchání atentátů na obytné domy v Moskvě a Volgodonsku v září r. 1999. Politika současných mocenských elit je založena na podivných základech.

Materiály týkající se pochybností o 11. září 2001:

"Keep your eye on that building, it'll be coming down soon."
https://www.youtube.com/watch?v=z9CXQY-bZn4

Jonathan Barnett - forensic engineer for WTC7 collapse
https://www.youtube.com/watch?v=HgCoV7phKa8

Jonathan Barnett on fire and steel
https://www.youtube.com/watch?v=0VMuuYOecKQ

Stephen Dusterwald, S.E. - Structural Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=I7oti6KGEf4

Scott Grainger, FPE - Fire Protection Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=5nvWh2aTdCs

Kamal Obeid, C.E., S.E. - Civil and Structural Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=3WCcSHpvAJ8

Tom Sullivan, Controlled Demolition,Inc.
https://www.youtube.com/watch?v=3CuTkbobJao

Les Young, High-rise Architect
https://www.youtube.com/watch?v=zceJhfYV69M

Michael Donly, P.E., Structural Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=mOL71aZugL4

Casey Pfeiffer, S.E. Structural Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=BWv_wVKA_7M

Stephen Barasch, High-rise Architect
https://www.youtube.com/watch?v=Z_S5wx7_d20

Tony Szamboti, M.E. - Mechanical Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=3uyIS57GpO0

Jerry Lobdall, C.E. - Chemical Engineer, Physicist
https://www.youtube.com/watch?v=7P3_TboFltI

Jeff Farrer - Physicist
https://www.youtube.com/watch?v=5Lg28z2a9zY

WTC7 Messenger Sent to Warn of "Total Collapse of Towers"
https://www.youtube.com/watch?v=e9HOEW7w2Ms
20. 05. 2011 | 10:33

rejpal napsal(a):

ld
Jen to, že autor se nikoho na nic neptal. Celý blog je citací Johna McCaina. Což při letmém čtení nemusí být na první pohled jasné
20. 05. 2011 | 10:39

voroshilov napsal(a):

P.
No kdyz makain obvinuje Putina to je na beton pravda,posilam pozdrav do Bochnic!
20. 05. 2011 | 10:44

veverka napsal(a):

Paul Craig Roberts

Bin Ladinovo “zavraždění” má příchuť nahrané událost

"Kdyby dnes bylo 1. dubna a ne 2. května, mohli bychom brát za „apríl“ dnešní ranní titulky novin, že bin Ladin byl zabit při přestřelce v Pákistánu a rychle pohřben do moře. Protože je to skutečnost, musíme to brát jako doklad, že americká vláda má neomezenou důvěru v lehkověrnost Američanů."

Více na
http://www.outsidermedia.cz/Bin-Ladinovo-%E2%80%9Czavrazdeni%E2%80%9D-ma-prichut-nahrane-udalosti--1.aspx

PS autorovi: Kdysi jste sem překládal názory i tohoto pána,ale on té oficiální pohádce o statečném komandu vůbec nevěří a to se nehodí co? Tak raději zastírací blábol od jestřába.
20. 05. 2011 | 10:52

voroshilov napsal(a):

Ale ten Bin Ladin je tak vcasny,nekolik let mlcel a pred samou smrti nahral poslani ve kterem podporuje "arabske jaro",skoda zabijet tak uzitecneho i...:-)
20. 05. 2011 | 10:57

voroshilov napsal(a):

Ale buh vi proc ne na kameru,zrejme dosla baterie:-)
20. 05. 2011 | 10:59

ld napsal(a):

rejpal,

no, a?
20. 05. 2011 | 11:20

Joska napsal(a):

Cain říká: "Navzdory násilí a chaosu a bolesti války, navzdory strádání a krutosti a smrti jsme pořád Američané – jiní, silnější a lepší než ti, kdo nás chtějí zničit."
Američany stále jsou, ale lepší než protivníci ? Počty zabitých nepřátel, za kterou nesou odpovědnost jsou více jak o dva řády vyšší, materiální škody nesrovnatelné a důvody pro tato zvěrstva nižší a nemorálnější (viz až milión mrtvých v Iráku a Afghánistánu, materiální devastace v obou zemích a boj o ropu v napadených zemích - viz Greenspannovo přiznání, že válka v Iráku je kvůli ropě). A s tou sílou to možná za pár let nebude tak horké.
20. 05. 2011 | 11:28

pověste ho vejš napsal(a):

to je sladkobolný žvást napsaný pr poradci. mc cain je jestřáb a pochybuju, že toto prohlášení nemá politický kontext, respektive ambice...
20. 05. 2011 | 11:28

Čochtan napsal(a):

Nevím zda jsme vypátrali Bin Ládina díky mučení, ale na každý pád, trochu mučeníčka islámských teroristů nemůže škodit. Něco se vždycky dozvíme. A i kdyby nic, což je velice nepravděpodobné, tak si to zasloužili.
20. 05. 2011 | 11:29

alesdrobek napsal(a):

Snažím se sem házet blogy od lidí z celého politického spektra, levici, pravici, libertariány i všechno mezi tím. McCainovy názory jsou mi z drtivé většiny silně proti srsti, ale tenhle bych vcelku podepsal.
20. 05. 2011 | 11:30

rejpal napsal(a):

Id
viz 09:52. Co mám ještě dodat?
20. 05. 2011 | 11:32

petr napsal(a):

kdyby takhle někdo mučil američana ....to by bylo povyku!
20. 05. 2011 | 11:35

voroshilov napsal(a):

"jini,silnejsi a lepsi nez ti kdo nas chce znicit,jsme Americane"-ja placu dojetim,uz bezim zapnout americkou hymnu a pritisknu Bibli na srdce!
Zeme ktera dluzi celemu svetu,zavisla na cinske vyrobe na pokraji bankrotu z vetsiny obyvana cerno-zluto-hispano pristehovalci jenom muze hrimat zbranemi a vykladat pohadky o demokracii(po Patriot actu)kde dve strany navlas stejne meni jenom mluvciho ve vajthausu ktery se omylem povazuje za vladce sveta!
20. 05. 2011 | 11:52

Al Jouda napsal(a):

O mučení se nemá mluvit. Provádějí to většinou tajné služby a tak to má být tajné. Já kdybych byl americkým prezidentem, tak bych nedovolil nikomu ze svých podřízených, aby prozradil, že se povedlo Bin Ládina zabít. Opravdoví teroristé se také nikdy nepřiznají ke svým zločinům. Proti takovým je třeba bojovat jejich metodami.
20. 05. 2011 | 11:58

voroshilov napsal(a):

Obama jako spravny muslim konecne chce dat Palestincum svuj stat a posunout hranice Izraele az pred rok 1967,ja bych mu tedy nedoporucoval v blizke dobe jezdit do Dallasu.
20. 05. 2011 | 12:03

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu napsal(a):

Voroshilov,
To byly doby, kdy se tady tyčil Sovětský svaz, co?!
Ty doby se už ale nevrátí.

Upřímnou soustrast vám posílá Válečný štváč a vrah z Wallstreetu
20. 05. 2011 | 12:05

člověk napsal(a):

Spojení "vítaná smrt" může napsat jen ...
Doufejte, že Vám Bůh odpustí.
20. 05. 2011 | 12:08

voroshilov napsal(a):

Valecny stvac:
Ano,ty tisice lidi ktere po padu SSSR na celem svete zemreli hladem,hudobou,valkami nebo byli rozebrani na organy uz se nevrati,ale muj problem to neni.
20. 05. 2011 | 12:14

Petros napsal(a):

alesdrobek napsal(a):
Snažím se sem házet blogy od lidí z celého politického spektra, levici, pravici, libertariány i všechno mezi tím.

To přece víme... Z vašeho výběru nelze naprosto vystopovat vaše politické směřování, nechuť ke všemu americkému atd. Z celého světa a z celého politického spektra si vůbec nevybíráte jednosměrně. Naopak. Nedávno jste vybral text o tom, jak mučí Kaddafi, předtím jak vojáci znásilňují ženy v Kongu, prostě o všem zlém na světě. Vůbec, ale vůbec to není jen o zlé Americe, to by nikoho ani ve snu nenapadlo.
20. 05. 2011 | 12:27

buldatra napsal(a):

Mučení je naprosto legální a běžně dostupná záležitost, které člověk musí občas absalvovat i na místech, o kterých si původně myslel, že slouží k naprostému opaku.
Jsou snad jen rozdíly mezi způsoby mučení, účel však je vždy stejný.
Nedávno jsem například podstoupil mučení v jedné nejmenované restauraci, kde mě tamní kuchař ve spolupráci s číšníkem mučil pomocí čehosi, co v jídelním lístku označili jako rumpsteak.
20. 05. 2011 | 12:35

muhaha napsal(a):

Z toho mi vypliva, ze mucit a zabit americana neni zlocin, ale spravedliva odplata. Tak co to porad melou ti americti zlocinci o terorismu?
20. 05. 2011 | 12:48

voroshilov napsal(a):

"Bin Ladina jsme nevypatrali diky muceni"-to je pravda,proc po nem patrat kdyz je uz davno mrtvy,nejakeho dedka s vybarvenym plnovousem ktery je agent CIA jsme umistili presne tam kde davno vime ze bude s krytim pakistanske tajne sluzby,ale dobre jsme to nacasovali.
Hlavni padouch je zabit,zvrhly nasilnik je v base a chuda Popelka si nasla sveho prince-konec pohadky,aspon prozatim...
20. 05. 2011 | 12:52

Petros napsal(a):

to Voroshilov:
že tohle nenapadlo už Bushe, to byl ale poctivec proti tomu Obamovi, to ti řeknu.
20. 05. 2011 | 13:14

voroshilov napsal(a):

Petros:
Bush nepotreboval zvedat volebne preference,Bush nepotreboval odvratit pozornost od vrazdy deti,konecne Bush potreboval Al Kaidu jako svuj hlavni pilir narodni obrany,to nobelovsky Obama ted behem recese potrebuje uplne jine priority...
20. 05. 2011 | 13:21

Skogen napsal(a):

Hm, podle pravidel španělské inkvizice nikdo nepodstoupil torturu více než dvakrát. Tedy, ne že by dvakrát stačilo - zpravidla byli potom vězni vydáni světskému soudu, který zajistil popravu. 183 krát na mučení, to je hodně drsné číslo i na nedemokratické poměry.
20. 05. 2011 | 13:23

petros napsal(a):

voroshilov:
Bush nepotreboval zvedat volební preference a nepotřeboval odvrátit pozornost od vraždy dětí? Hele, jsi si dokonale jist svou pamětí? Skoro bych se vsadil, že tehdy Voroshilov křičel jak Bush vraždí irácké děti.
20. 05. 2011 | 13:27

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu napsal(a):

Skogen:
Chalid Šejk Mohamed uřízl hlavu novináři z Wall Street Journal.
Je vám ho líto?
Btw. Kdyby byl vyšetřován v nedemokratických poměrech, ještě by o waterboarding prosil. Zeptejte se Voroshilova, ten ví, jak to chodí v Sovětském svazu, pardon Rusku.
20. 05. 2011 | 13:38

Skogen napsal(a):

No a jinak...

Celá válka USA proti Bin Ládenovi působí velmi zvláštně. USA nevyhlásily válku žádné zemi, přesto spálily dva státy a dosadily dvě vlády. Z hlediska mezinárodního práva velmi podivné.

V širším kontextu však pochopitelné. USA jsou na pokraji státního bankrotu a jestliže je něco dokáže udržet nad vodou, pak jedině armáda a kolonizace nerostných zdrojů. Jedno vyžaduje druhé. Bez armády nebudou zdroje a bez zdrojů nebude armáda. Spojené státy mají doslova několik málo let na to, aby si došly pro prosperitu - a také už s tím začaly. Pokud tak neučiní (by tak neučinily), za několik málo let by je Čína, která je mimo jiné věřitelem USA a má nezanedbatelný vliv na dolar, přivedla ke ztrátě vnitřní integrity.

Mezinárodní právo pak ovšem překáží, to bylo ustanoveno jako konsensus v situaci, kdy individuální zájmy jednotlivých států významně nepřekračovaly zájem společný. Ta doba je pryč. Proto je marginalizována úloha OSN a od rozvrácení Jugoslávie má mezinárodní právo toliko formální funkci.

V nejbližších letech poznáme, jak razantně jsou USA připraveny si za svými zájmy v zahraničí jít. Určující je průsečík hospodářsko-politické síly USA x Čína. Jeho časové určení by znamenalo určení zásadního rozhodnutí, zda USA pokojně ustoupí ze slávy (a prosperity), anebo rozpoutají globální konflikt.
20. 05. 2011 | 13:39

voroshilov napsal(a):

George W. Bush vrazdil deti pod legitimnou zaminkou jako boj s terorismem,odveta za 11 zari a tak dale,nikdy nedal primy roskaz zautocit na civilni budovy a zabit miminka(take on byl silne verici)deti a vnuky Saddama,aspon o tom nic nevim,poprava Husejna vyvolava hodne otazek ale viditelnost spravedlnosti byla dodrzena(soud,obzaloba a rozsudek)ne zbabela vrazda a pohreb do more.
Obama je bit ze vsech stran,dostal Cenu za mir a porad vede dve(uz tri)valky,zeme je v tezke krizi,nesplnil skoro zadny predvolebni slib a chce kandidovat znovu,natoz potrebuje duvod odejit z Afghanistanu bez ztraty tvare...Ted bez ostychu USA ukazala ze kasle na vsechny mezinarodni konvence a rezoluce OSN at uz zabiti nevinnych nebo topeni lodi v bezletove zone,je to jenom show ktere ma zakryt valku o ropu.
20. 05. 2011 | 13:40

Skogen napsal(a):

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu, kladete zcela irelevantní otázku. Jestli osobně mně je líto toho, či onoho, vůbec není podstatné.
20. 05. 2011 | 13:40

Tenco napsal(a):

"...Vím, že ti, kdo tyto praktiky schválili a uplatnili, tak učinili pouze v zájmu ochrany amerických občanů. Vím, že přitom mysleli na oběti terorismu a že chtěli nepřátelům Spojených států ukázat, že jsme odhodláni usilovat o vykonání spravedlnosti bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat. Nevěřím však, že bychom měli za uplatňování těchto metod kohokoli trestně stíhat, a souhlasím, že vláda by měla jednoznačně deklarovat, že také nikoho stíhat nebude..."
--------------
"..A já se tedy ptám – můžeme se v rámci debaty o tom, jak by měly Spojené státy ovlivnit směr arabského jara, všichni shodnout alespoň na tom, že nejlépe ze všeho uděláme, když půjdeme světu příkladem coby země, jež považuje práva jednotlivce za nadřazená vůli většiny či přání státních orgánů? Spáchá-li člověk nějaký obzvlášť hrůzný zločin, může si podepsat ortel smrti, ale i pak má podle naší ústavy, která zakazuje kruté a výjimečné tresty, právo na základní lidskou důstojnost, třebaže on sám ji druhým nedopřál..."
----------

Vaše řeč budiž ano - ano, ne - ne.

---

alesdrobek napsal(a):
Snažím se sem házet blogy od lidí z celého politického spektra, levici, pravici, libertariány i všechno mezi tím. McCainovy názory jsou mi z drtivé většiny silně proti srsti, ale tenhle bych vcelku podepsal.
20. 05. 2011 | 11:30

A pod který názor byste se vlastně podepsal ?
Dost si vzájemně odporují.
20. 05. 2011 | 13:41

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu napsal(a):

Skogen napsal: "USA jsou na pokraji státního bankrotu"
:-)) :-)) :-))
Skogen, vy jste další z celé řady vizionářů, Bédou počínaje, kteří předpovídají brzký americký bankrot.
Udělejte mi laskavost prosím. Až USA zbankrotují, dáte mi vědět?
Nerad bych to zmeškal.

Na vaše další vizionářské úvahy se těší Válečný štváč a vrah z Wallstreetu
20. 05. 2011 | 13:55

petros napsal(a):

Voroshilove, to se ti povedlo: "George W. Bush vrazdil deti pod legitimnou zaminkou" - dost dobrý, zní to tak... voroshilovsky
20. 05. 2011 | 14:00

Skogen napsal(a):

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu, je mi líto, za to mi nestojíte.

Krom toho se zásadně mýlíte v jednom. Já nepřeji USA nic zlého. Pro mě i další by bylo nejvýhodnější, kdyby USA v rpoblémech nebyly a kdyby přístup ke světu měnit nemusely. Jen mi slepá loajalita nebrání vidět souvislosti. Toť vše.
20. 05. 2011 | 14:09

Tenco napsal(a):

Jiný pohled :
http://www.finmag.cz/cs/finmag/kaleidoskop/noam-chomsky-jak-se-divam-na-bin-ladinovu-smrt/
20. 05. 2011 | 14:11

modrý edvard napsal(a):

Názor sám o sobě není originální. Významné je, samozřejmě, že to napsal McCain. Děkuji za článek.
20. 05. 2011 | 14:16

voroshilov napsal(a):

Ja zabijeni teroristu schvaluji,sam osobne bych nevahal nejakeho mudzachedina ktery vychodi do vzduchu kavarnu seznamit osobne s plukovnikem Coltem ale ozbrojeneho,nebezpecneho a v plne sile abych mu dal sanci v"prave poledne",ja na to mam nervy a vycvik z armady-ne ubohost typu odpraskneme dedka na dyalize s nemocnou ledvinou jako podrizneme prase a jeste strelime jeho zenu do nohy v pritomnosti dcery,vite vsechno ma sve meze!
20. 05. 2011 | 14:21

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu napsal(a):

Škoda Skogene,

Netvrdím, že přejete USA něco zlého.
Já jen, že o tom, jak USA stojí před bankrotem, už čtu od dob Rudého práva.
A furt se ne a ne dočkat.
Nerad bych to prošvih, víte?

Na vaše další ekonomické postřehy se těší Válečný štváč a vrah z Wallstreetu
20. 05. 2011 | 14:32

ld napsal(a):

rejpal,

co dodat? Asi nic. Moje snaha vyprovokovat nějaké sdělení, autorovo stanovisko, vyšla vniveč. Sestřh citací je odfláknutá snaha.
Neberte to osobně.
20. 05. 2011 | 14:37

Tenco napsal(a):

ad váleč. štv. etc etc....
Iniciativa popisující dluh USA a návrhy na jeho řešení :

http://www.heritage.org/Research/Reports/2011/05/Saving-the-American-Dream-The-Heritage-Plan-to-Fix-the-Debt-Cut-Spending-and-Restore-Prosperity

"...According to some international comparisons, the U.S. economy is already in worse shape than the stumbling economies of most European nations, and it is only a matter of time until our financial house collapses. We are living on borrowed time and risk an economic catastrophe..."
20. 05. 2011 | 15:33

NevericiTomas napsal(a):

Jojo Voroshilove ty tisice lidi co zemrely po svete v dusledku krachu ruskeho bolsevickeho imperia ty opravdu nikdo nevrati. Cim to, ze za Rusem zustava porad jen tohle?
20. 05. 2011 | 15:41

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden hrubě urážlivý a nadávky obsahující příspěvek, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
20. 05. 2011 | 16:23

Jetvart napsal(a):

Takže v USA přešli od simumulovaných poprav podezřelých k opravdovým a říkají tomu pokrok v lidských právech.
20. 05. 2011 | 20:51

kormoran napsal(a):

CIA by podle levicoveho tabora v srdci evropy alias lenochu a vlezdoprdelniku,novodobych inkvizitoru , manipulatoru , vsevedoucich konspiratoru, mela postupovat nasledovne:

Pane ' podezrely' je libo dum na vychode , ci zapade?
Je libo k snidani pecene kuratko ala- el pollo loco? ci jehnatko dovezene z New Zealand?

Neublizi snad vam nase otazky z vaseho planovaneho terorismu?

)))))))))))))
Jsem si 100prc. jisty , ze ti soudruzi volajici po humanismu ,jsou primymi strujci cistek na svych vlastnich obcanech v 50-tych letech .
Bohudiky dnes jiz absolventy na celodrevenou postel.
20. 05. 2011 | 23:18

Tomu bych věřil napsal(a):

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-novinky-zahranici/152896/bin-ladin-zemrel-v-roce-2001-tvrdi-clen-americke-vlady.html
20. 05. 2011 | 23:26

Kanalnik napsal(a):

"a tudíž vrcholná forma tortury..." co je to za slovo, ta tortura?; jeste tak bych chapal tortilu, ale tortura, to uz je na mne docela moc

...departoval jsem z restaurantu, jelikoz me torturovala turtlova tortilla...

:))

jinak dekuji za zajimavy clanek a rozsireni obzoru o McCainovi
20. 05. 2011 | 23:38

mjb napsal(a):

Tak proč jste ty lidi tedy mučili? Jen tak z plezíru. Což si to pane ředitele CIA, ministře obrany a pane prezidente USA také zkusit?
21. 05. 2011 | 00:45

kormoran napsal(a):

mjb ..... )))))))))
Dej opici tuzku a ved ji ruku))))))
To je fakt na ksandu))))))
21. 05. 2011 | 01:44

Tencokida Hnuj napsal(a):

kormoran
Když si jsi tak docela jistý, tak proč tím opruzuješ?
Radši vytáhni ze skříně ty kopie udavačských dopisů, co si tam schováváš od plyšáku a spal je.
Nebo ne - radši si je nech zarámovat.
Budou se ti hodit.
Až politika tehle vlády přivede k moci opět komunisty.
:((
21. 05. 2011 | 08:13

voroshilov napsal(a):

No a pana Khana ihned klidne pustili domu kdyz rezignoval na sve misto,a jeste pujcil milion na kauci kdyby to rozmyslel-o to slo od zacatku.
A pokojskou nam porad nikdo neukazal,takze patrne ani zadna neexistuje,volavka-tak treba pracovat,soudruzi.
21. 05. 2011 | 10:26

m.v. napsal(a):

Bin Ládina nevypátrali žádní agenti CIA, ale náš dobře znamý pošťák Ondra,

který ho na přání jeho rodiny chtěl pozvat do pořadu,, Pošta pro tebe".

Hezký den m.v.
21. 05. 2011 | 16:17

camponotus napsal(a):

Na akci zabití Bin Ladena Al-Kájda netrpělivě čekala, proto Ladena nijak nechránila, jako dříve, mladí islámští harcovníci ho považovali za překážku razantnějších akcí nejen proti USA. Protože nechtěl odstoupit sám, tak jim v tom pomohli amíci, sami ho zabít nemohli, zabít souvěrce korán nedovoluje. Obávám se, že teď to Al-Kájda rozjede naplno a vše tomu nasvědčuje, Obama možná bude svého činu litovat. Pokud budou v Iráku a Afganistánu intervenční vojska, budou to domorodci vítat, protože za těch téměř čtyřicet let bojů už nic jiného neumějí než bojovat a pěstovat mák na opium. Jo abych nezapomněl, pravidelně se klanět Alláhovi a veškerou dřinu přenechat svým aspoň několika manželkám. Nikdo se mnou nemusí souhlasit, nebude mě to vadit.
21. 05. 2011 | 19:11

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy