Představy o tom, že železnice se hodí jenom k přepravě uhlí do elektráren a nové investice lze realizovat pouze zastavováním zemědělské půdy, vyvrací projekty oceněné v soutěži VOLNÁ CESTA. Její druhý ročník byl vyhlášen právě dnes. Do soutěže se stejně jako loni mohou přihlásit přepravci, dopravci, operátoři a další podnikatelé v nákladní dopravě, kteří v posledních pěti letech realizovali dodnes fungující projekt, jenž pomohl přesunout zboží, které by jinak bylo přepravováno po silnici, na železnici.
Podle dostupných informací dnes vláda schválila návrh legislativní úpravy, která umožní vyplácet za pozemky vyvlastněné ve veřejném zájmu ceny odpovídající nikoli účelu vyvlastnění (stavební pozemky), ale jejich stávajícímu využití - což je většinou zemědělství.
Probíhající revize směrnice 96/53/ES může napomoci většímu rozšíření nákladních souprav přesahujících nynější nejvyšší povolené hmotnosti a rozměry, tzv. megatrucků. Co lze v takovém případě očekávat? Zvýší se efektivita silniční dopravy a sníží její negativní vlivy na životní prostředí? Anebo výkony silniční dopravy porostou ještě rychleji, železnice dostane další ránu a nutné výdaje na opravy a úpravy silnic se dostanou zcela mimo možnosti veřejných rozpočtů?