Budoucnost mýta v zemi, kde na podstatné věci není čas
Pravděpodobný budoucí ministr dopravy Antonín Prachař se v článku na iDNES.cz nechal slyšet, že kvůli rychle se blížícímu konci smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému (skončí k 31. 12. 2016) „budeme nuceni některé, zejména odborné diskuse uvnitř resortu zkrátit tak, abychom splnili veškeré zákonné podmínky k serióznímu a nediskriminačnímu způsobu výběru nového provozovatele."
Dálnici přes Český ráj zřejmě odzvonilo, další podobné záměry ale zůstávají v platnosti
Vláda bez důvěry včera schválila Dopravní sektorové strategie 2 (DSS2), klíčový dokument pro financování dopravních staveb s výhledem do roku 2050. Jeho vypracování si vyžádala Evropská komise, která požaduje vodítko pro rozhodování, jaké projekty a proč financovat z nového Operačního programu Doprava v letech 2014-2020.
Dominika Švárová: Jak chránit obce před kamiony?
To se dozvíte v příručce, kterou vydala Dopravní federace. Publikace přináší ucelený přehled toho, co je možné udělat pro zlepšení situace v obci zatížené nákladní dopravou. Jejím cílem je zájemcům především z řad místních samospráv a občanských iniciativ usnadnit formulaci takových požadavků na zklidnění dopravy, které budou věcně přiměřené a v dohledné době realizovatelné.
Ať rozhodují odborníci!
Český europoslanec, zakladatel projektu IZIP a řidič vozu Porsche Panamera Miroslav Ouzký konečně předvedl bruselským eurokratům, jak efektivně pracovat a neztrácet čas hloupostmi. Jako zpravodaj nové evropské legislativy regulující hluk z motorových vozidel předložil takzvaný compromise amendment, který jinak bývá zatížen zcela zbytečnou snahou o vybalancování názorů napříč celým Evropským parlamentem, zpracovaný přímo těmi nejpovolanějšími - totiž firmou Porsche.
Kdo si stěžuje, je lump?
"Nebýt jich (ekologických aktivistů), mohla už být cesta (rychlostní silnice R55) postavená", domnívá se starosta Ostrožské Nové Vsi citovaný v článku o obnově soudního řízení, týkajícího se nedostatečně provedeného biologického průzkumu a absence migrační studie. V tomtéž článku k tomu dodává místní činovník Ředitelství silnic a dálnic: "Všichni chtějí, aby se celý projekt posunul dopředu, oni to však brzdí. A zcela nesmyslně."
Miliarda v tahu
"Informace z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) č.11/16 Peněžní prostředky určené na výstavbu silničního okruhu kolem hlavního města Prahy" správně vytýká státnímu investorovi - Ředitelství silnic a dálnic - celou řadu nedostatků, v jednom bodě se však i kontroloři NKÚ nechali ŘSD uchlácholit. Na str. 7 pouze jemně namítají, že ŘSD řešilo požadavky evropské legislativy na bezpečnost tunelů až v průběhu stavební realizace, což vedlo k prodražení stavby o 529 mil. Kč. Skutečnost je ale taková, že o bezpečnost v tomto případě nešlo a prodražení stavby mohlo být spíše cílem než nechtěným důsledkem.
Co dokáže železnice
Představy o tom, že železnice se hodí jenom k přepravě uhlí do elektráren a nové investice lze realizovat pouze zastavováním zemědělské půdy, vyvrací projekty oceněné v soutěži VOLNÁ CESTA. Její druhý ročník byl vyhlášen právě dnes. Do soutěže se stejně jako loni mohou přihlásit přepravci, dopravci, operátoři a další podnikatelé v nákladní dopravě, kteří v posledních pěti letech realizovali dodnes fungující projekt, jenž pomohl přesunout zboží, které by jinak bylo přepravováno po silnici, na železnici.
Našel se bič na spekulanty. Zn.: vhodný i na drobné vlastníky.
Podle dostupných informací dnes vláda schválila návrh legislativní úpravy, která umožní vyplácet za pozemky vyvlastněné ve veřejném zájmu ceny odpovídající nikoli účelu vyvlastnění (stavební pozemky), ale jejich stávajícímu využití - což je většinou zemědělství.
Na velikosti záleží - a na hmotnosti také
Probíhající revize směrnice 96/53/ES může napomoci většímu rozšíření nákladních souprav přesahujících nynější nejvyšší povolené hmotnosti a rozměry, tzv. megatrucků. Co lze v takovém případě očekávat? Zvýší se efektivita silniční dopravy a sníží její negativní vlivy na životní prostředí? Anebo výkony silniční dopravy porostou ještě rychleji, železnice dostane další ránu a nutné výdaje na opravy a úpravy silnic se dostanou zcela mimo možnosti veřejných rozpočtů?
Spotřební daň z nafty by se neměla snižovat
Tlak na snížení zdanění nafty s její rostoucí cenou na čerpacích stanicích stále sílí. K nákladním dopravcům a prodejcům pohonných hmot se přidala největší opoziční strana ČSSD, která oprášila svůj návrh na snížení spotřební daně.