Kdo si myslíte, že je největším dlužníkem Mezinárodního měnového fondu? Respektive, komu nejvíce půjčili kravaťáci z Washingtonu? Komu nejvíce budou kecat do života? Jen pro připomenutí, fond vznikl v roce 1944 a klade si za cíl prostřednictvím půjček podporovat státy, jež zažívají hospodářské potíže.
Dnes není největším dlužníkem fondu Argentina. Ani Ukrajina.
Největším dlužníkem fondu je podle nejnovějších čísel již Evropská unie.
Co víc, když jsem to včera počítal, vyšlo mi, že více než 50 procent ze všech úvěrů fondu je poskytnuto členům Evropské unie (ověřte si to, data o výpůjčkách MMF jsou zde: http://bit.ly/IMFcredits).
Co psát dál… Snad jen, zda by neměla Evropská unie zažádat i o rozvojovou pomoc u Světové banky? Vždyť má u fondu větší úvěry než celá Afrika dohromady.
Zdůvodnění by mohlo začít profláklým vtipem o osudu lidstva:„Smím se vás zeptat, na co pijete?“, dotazuje se uctivě číšník chlapíka, který stále objednává pro celou hospodu.“ „Na dluh, příteli, na dluh!“
Námět:
HAMPL: Na západní frontě stále neklid: Poslední vývoj EU a eura. Prezentace pro Asociaci exportérů, Mladé Buky, 15. dubna 2011.
Američtí statistici spočítali, kolik dolarů vynaloží firmy na jednoho dělníka ve zpracovatelském průmyslu.
Koukněte na tabulku:
Kvíz: Co nejvíce vyvážíme do Německa?
Odpověď: Díly a příslušenství k motorovým vozidlům.
Až druhá v pořadí jsou auta. Třetí izolované dráty, kabely a další elektrické vodiče.Čtvrté počítače a vůbec zařízení pro zpracování dat, displeje, klávesnice. Páté televize.Traduje se, jak jsme závislí na Německu. Na první pohled to vypadá jasně, do Německa míří 32 procent českého exportu. Vezměte si ale, že všechny díly, dráty, kabely, displeje a sedadla jsou hodnotově pro český vývoz do Německa dvakrát podstatnější než auta. Náš hlavní vývozní artikl, to jsou vlastně jakési semifinální produkty, polotovary. Produkty založené na vlastním designu a výzkumu přibývají, nicméně jsou stále v menšině – perfektní analýza je na www.bit.ly/konkurenceschopnost (problematice se věnuje zejména kapitola 7). Většina těch dílů se v Německu dá dohromady, přidá se k tomu výzkum, vyleští se to, zabalí a zamíří do USA nebo Číny. Vůbec, pro Německo se blíží bod zlomu, brzo bude vyvážet do Číny více než do USA. Proto je klišé říkat, že jsme šíleně závislí na Německu, když vyvážíme díly, které jsou tam smontovány a exportovány dál. Jsme závislí na Číně a USA víc, než si myslíme – tam se rodí poptávka po německých, potažmo českých exportech.