Liberalizace železnice po Česku – víc škody než užitku
Zlatý Český dráhy. V poslední době to slyším čím dál častěji. S tímto názorem se neztotožňuji, ale asi jsem pochopil, co lidi k tomuto myšlení vede. A to i přesto, že ještě nedávno (před nástupem konkurence) byly vlaky v Česku skutečně „socka“.
Je to už víc než rok, kdy soukromníci převzali větší množství spojů na železnici po Českých drahách. Pravdou je, že první dny byly hodně krušné a start se příliš nepovedl. Spoje byly zpožděné, některé odřeknuté, jiné bez funkčního topení. Sem tam bych se ani nedivil, kdyby si cestující spíš připadali jak na nějaké retro jízdě. A to byla pochopitelně voda na mlýn všem odpůrcům liberalizace železnice. Tedy konkurence. Situace ale rozhodně nebyla a není černobílá.
Roky Ministerstvo dopravy i kraje ví, že se bude muset dopravní obslužnost na železnici soutěžit. Ale jak už to tak bývá, dlouho byl klid, sem tam zazněl nějaký výkřik do tmy a najednou se zjistilo, že jsme zase zaspali. RegioJet tehdy získal smlouvu s Ústeckým krajem pouze 11 měsíců před zahájením provozu, Arriva na Zlínsku taktéž a ostatní dopravci na tom nebyli lépe. A už to jelo. Teda mnohdy spíš nejelo.
Ruku v ruce s krátkou dobou na přípravu provozu jdou také požadavky na kvalitu vozidlového parku. Za necelý rok je pro dopravce nemožné sehnat nové vlaky, a tak se musí cestující spokojit se staršími, případně second handovými vozidly. Nemluvě o tom, že jak RegioJet v Ústeckém kraji, tak Arriva v Praze provozuje „pod dráty“ naftová vozidla. Prý dočasně.
Do toho Ministerstvo dopravy udělalo ještě jednu zásadní chybu. Bylo sice hezké, že díky konkurenci ušetřilo na železniční dopravě, ale už jaksi nikdo nedomyslel, že cestujícím je při cestě do práce úplně jedno, jakým dopravcem jedou. A už vůbec nechtějí přemýšlet, jízdenku jakého dopravce si koupí. V posledních týdnech se sice s velkou slávou prezentuje projekt One ticket – Jedna jízdenka, která umožňuje cestujícím na jeden jízdní doklad využít služeb různých dopravců, ale ministerstvo opět přichází s křížkem po funuse.
Samozřejmě, cestující si zvykli. Nicméně u mnoha z nich nepříjemné zážitky se změnou dopravců přetrvávají, přitom úplně zbytečně. Veřejná doprava je hodně konzervativní prostředí, ve kterém je třeba každou změnu co nejlépe vykomunikovat s veřejností, a především dobře připravit. To se bohužel nestalo a stále neděje. Stačí si vzpomenout na poslední případ, kdy Arriva podepsala s Ministerstvem dopravy smlouvu na provoz rychlíkové linky z Pardubic do Liberce pouhé tři dny před vyjetím. A evidentně jsou na ministerstvu všichni v pohodě.
Soukromí dopravci se teď budou muset ještě dlouho snažit, aby svoji pověst v dotované dopravě zlepšili, ačkoliv jsou v mnoha věcech nevinně. Osobně jsem velmi rád, že se monopol státních (Českých) drah narušuje. Konkurence totiž z principu vždy přináší zvýšení kvality. Že je někde realita jiná, je bohužel taky pravda. Nesmíme ale zapomínat, že dopravci budou plnit pouze to, co po nich chce objednavatel. V těchto případech Ministerstvo dopravy nebo kraje. Pokud tedy chceme bojovat za vyšší kvalitu služeb (a že těch rezerv máme pořád hodně), musíme se vydat k tomu, kdo platí a určuje podmínky. A ne se rozčilovat nad tím, jestli má vlak barvu modrou, žlutou nebo zelenou a že stoprocentní vinu nese ten či onen dopravce.
Je to už víc než rok, kdy soukromníci převzali větší množství spojů na železnici po Českých drahách. Pravdou je, že první dny byly hodně krušné a start se příliš nepovedl. Spoje byly zpožděné, některé odřeknuté, jiné bez funkčního topení. Sem tam bych se ani nedivil, kdyby si cestující spíš připadali jak na nějaké retro jízdě. A to byla pochopitelně voda na mlýn všem odpůrcům liberalizace železnice. Tedy konkurence. Situace ale rozhodně nebyla a není černobílá.
Roky Ministerstvo dopravy i kraje ví, že se bude muset dopravní obslužnost na železnici soutěžit. Ale jak už to tak bývá, dlouho byl klid, sem tam zazněl nějaký výkřik do tmy a najednou se zjistilo, že jsme zase zaspali. RegioJet tehdy získal smlouvu s Ústeckým krajem pouze 11 měsíců před zahájením provozu, Arriva na Zlínsku taktéž a ostatní dopravci na tom nebyli lépe. A už to jelo. Teda mnohdy spíš nejelo.
Ruku v ruce s krátkou dobou na přípravu provozu jdou také požadavky na kvalitu vozidlového parku. Za necelý rok je pro dopravce nemožné sehnat nové vlaky, a tak se musí cestující spokojit se staršími, případně second handovými vozidly. Nemluvě o tom, že jak RegioJet v Ústeckém kraji, tak Arriva v Praze provozuje „pod dráty“ naftová vozidla. Prý dočasně.
Do toho Ministerstvo dopravy udělalo ještě jednu zásadní chybu. Bylo sice hezké, že díky konkurenci ušetřilo na železniční dopravě, ale už jaksi nikdo nedomyslel, že cestujícím je při cestě do práce úplně jedno, jakým dopravcem jedou. A už vůbec nechtějí přemýšlet, jízdenku jakého dopravce si koupí. V posledních týdnech se sice s velkou slávou prezentuje projekt One ticket – Jedna jízdenka, která umožňuje cestujícím na jeden jízdní doklad využít služeb různých dopravců, ale ministerstvo opět přichází s křížkem po funuse.
Samozřejmě, cestující si zvykli. Nicméně u mnoha z nich nepříjemné zážitky se změnou dopravců přetrvávají, přitom úplně zbytečně. Veřejná doprava je hodně konzervativní prostředí, ve kterém je třeba každou změnu co nejlépe vykomunikovat s veřejností, a především dobře připravit. To se bohužel nestalo a stále neděje. Stačí si vzpomenout na poslední případ, kdy Arriva podepsala s Ministerstvem dopravy smlouvu na provoz rychlíkové linky z Pardubic do Liberce pouhé tři dny před vyjetím. A evidentně jsou na ministerstvu všichni v pohodě.
Soukromí dopravci se teď budou muset ještě dlouho snažit, aby svoji pověst v dotované dopravě zlepšili, ačkoliv jsou v mnoha věcech nevinně. Osobně jsem velmi rád, že se monopol státních (Českých) drah narušuje. Konkurence totiž z principu vždy přináší zvýšení kvality. Že je někde realita jiná, je bohužel taky pravda. Nesmíme ale zapomínat, že dopravci budou plnit pouze to, co po nich chce objednavatel. V těchto případech Ministerstvo dopravy nebo kraje. Pokud tedy chceme bojovat za vyšší kvalitu služeb (a že těch rezerv máme pořád hodně), musíme se vydat k tomu, kdo platí a určuje podmínky. A ne se rozčilovat nad tím, jestli má vlak barvu modrou, žlutou nebo zelenou a že stoprocentní vinu nese ten či onen dopravce.