Euroamerická práva a hodnoty jsou univerzalistické, pane Zemane
Cituji z posledního vystoupení prezidenta Zemana, neboť jde o další jeho výroky hodné pozornosti: „Je zbytečné, abychom diktovali jiným zemím, jak mají žít, abychom jim předváděli svou představu lidských práv jako práv univerzálních, zatímco jsou euro-americká. Jinými slovy, jak říkal soudruh Stalin: Kdo bude svůj smrdutý čenich strkat do naší zahrádky, tak po něm dostane. I Stalin mohl mít někdy pravdu.“
Kdo jen trochu zná vývoj evropských práv a hodnot ví, že jejich kořeny tkví kdesi dávno ve starověku a nejen v Evropě. Stačí připomenout staré čínské a indické ideology Lao-c´e, Konfucia a Budhu, kteří napomohli nejen k ozdravení své doby, ale jejichž klíčové teze se staly trvalým, nadčasovým přínosem pro celý svět. V jejich učení a také v porovnání s učeními starých i novějších evropských myslitelů lze nalézt mnoho shod.
Byly to především euroamerická práva a hodnoty, které Západ vynesly do čela světového vývoje. Byly prověřené tisíciletými poznatky a zkušenostmi; ostatní části světa neměly to štěstí, aby se do tohoto trvale kontinuitního proudu začlenily, a proto kulturně, morálně a ekonomicky zaostaly a staly se tak v dnešním globalizovaném světě zdrojem napětí.
Západ neudělal chybu, že své hodnoty do ostatního světa nešířil, ale že to dělal naopak málo a hlavně, že převážně nevhodnými způsoby. Neřídil se zásadou, že demokracie se musí šířit po dobrém, osvětou a vzděláváním, ale mnohdy se uchyloval jen k bezohledném využívání rozvojových zemí, tj. své hodnoty tam nenaplňoval. Nadělal i spoustu jiných neodpustitelných chyb; o tom, jak se říká, žádná.
Rusko je zdrojem napětí hlavně proto, že součástí Západu nikdy nebylo a že si proto nikdy nevytvořilo demokracii: carská totalita jen byla nahrazena stalinistickou a pak putinovskou.
Na Zemanových posledních výrocích – jako obvykle „mazaně“ nanesených - je pozoruhodné i to, že jimi obhajuje svou neobhajitelnou vstřícnost k totalitním, tj. nedemokratickým Rusku a Číně. Dále, že si vůbec troufá připomínat Stalina, navíc demagogickou, nálepkou opatřenou větou Kdo bude svůj smrdutý čenich strkat do naší zahrádky, tak po něm dostane.
Pravda je jiná: povinností každého slušného člověka je „strkat čenich do každé smrduté zahrádky“, protože jak známo, kdo pasivně přihlíží zlu, stává se jeho součástí; jinými slovy, zlo se musí potírat vždy a všude, neboť v sobě má mimořádnou schopnost bujet.
Zde je třeba se ptát, do jaké míry je Zeman demokrat, resp. zda jím vůbec je.
Pokud říká, že i Stalin měl někdy pravdu, pouze do něj projikuje sám sebe. Jistě i Zeman má někdy pravdu, ale jak to říkal můj otec: „Život se tě nebude ptát, cos dělal dobře, ale cos dělal špatně.“
A toho špatného Zeman nadělal ke dnešnímu dni až příliš. Je nepochybně známkou naší zaostalosti a pasivního přihlížení zlu, že mu to stále tolerujeme.
Kdo jen trochu zná vývoj evropských práv a hodnot ví, že jejich kořeny tkví kdesi dávno ve starověku a nejen v Evropě. Stačí připomenout staré čínské a indické ideology Lao-c´e, Konfucia a Budhu, kteří napomohli nejen k ozdravení své doby, ale jejichž klíčové teze se staly trvalým, nadčasovým přínosem pro celý svět. V jejich učení a také v porovnání s učeními starých i novějších evropských myslitelů lze nalézt mnoho shod.
Byly to především euroamerická práva a hodnoty, které Západ vynesly do čela světového vývoje. Byly prověřené tisíciletými poznatky a zkušenostmi; ostatní části světa neměly to štěstí, aby se do tohoto trvale kontinuitního proudu začlenily, a proto kulturně, morálně a ekonomicky zaostaly a staly se tak v dnešním globalizovaném světě zdrojem napětí.
Západ neudělal chybu, že své hodnoty do ostatního světa nešířil, ale že to dělal naopak málo a hlavně, že převážně nevhodnými způsoby. Neřídil se zásadou, že demokracie se musí šířit po dobrém, osvětou a vzděláváním, ale mnohdy se uchyloval jen k bezohledném využívání rozvojových zemí, tj. své hodnoty tam nenaplňoval. Nadělal i spoustu jiných neodpustitelných chyb; o tom, jak se říká, žádná.
Rusko je zdrojem napětí hlavně proto, že součástí Západu nikdy nebylo a že si proto nikdy nevytvořilo demokracii: carská totalita jen byla nahrazena stalinistickou a pak putinovskou.
Na Zemanových posledních výrocích – jako obvykle „mazaně“ nanesených - je pozoruhodné i to, že jimi obhajuje svou neobhajitelnou vstřícnost k totalitním, tj. nedemokratickým Rusku a Číně. Dále, že si vůbec troufá připomínat Stalina, navíc demagogickou, nálepkou opatřenou větou Kdo bude svůj smrdutý čenich strkat do naší zahrádky, tak po něm dostane.
Pravda je jiná: povinností každého slušného člověka je „strkat čenich do každé smrduté zahrádky“, protože jak známo, kdo pasivně přihlíží zlu, stává se jeho součástí; jinými slovy, zlo se musí potírat vždy a všude, neboť v sobě má mimořádnou schopnost bujet.
Zde je třeba se ptát, do jaké míry je Zeman demokrat, resp. zda jím vůbec je.
Pokud říká, že i Stalin měl někdy pravdu, pouze do něj projikuje sám sebe. Jistě i Zeman má někdy pravdu, ale jak to říkal můj otec: „Život se tě nebude ptát, cos dělal dobře, ale cos dělal špatně.“
A toho špatného Zeman nadělal ke dnešnímu dni až příliš. Je nepochybně známkou naší zaostalosti a pasivního přihlížení zlu, že mu to stále tolerujeme.