Brněnská “silnice 21. století” po roce a po dni
Přibližně před rokem jsem zde na Aktuálně publikoval krátký blog s názvem Silvestr brněnským zastupitelům: „Chlouba Brna“, „silnice 21. století“ https://blog.aktualne.cz/blogy/bohumil-slama.php?itemid=26599. Bez jakékoli reakce dotčených zastupitelů či úředníků – až do letošního Nového roku, kdy jsem na spojce mezi Bystrcí a Medlánkami objevil zákaz vjezdu, s výjimkou pro ty, kdo si ji vyjednají na ÚMČ neboli Úřadu městské části.
Takže takhle, kluci a holky?, napadlo mne. Místo řešení zákaz? Obtěžování občanů, zejména chatařů nebo tam bydlících, kteří musí obětovat svůj čas a zajít na Úřad, aby jim milostivě udělil Roz(h)řešení?
Zákaz je umístěn na docela záludném místě, protože kdo jede od Bystrce a narazí na něj, musí se cca kilometr vrátit a pak objet “půl Brna”. Momentálně zamořeného smogem, k němuž tak jen dál přispěje.
Zašel jsem tedy na ÚMČ Brno-Komín, do jehož kompetence daná komunikace patří. Tam jsem zjistil, že věc s občany vyřizuje přímo vedoucí stavebního a silničně právního oddělení mgr. …; mladá a milá šlečna či paní. Od ní jsem zjistil, že povolení mi vydat nemůže, neboť tam sice mám trvalé bydliště, ale protože je moje chata napsána na mého syna, musí to vyřídit on. Dostane dvě povolení a jedno mně může dát. Na mou námitku, že nás je v rodině víc, jen pokrčila rameny – víc povolení mi vydat nemůže. (Aha, řekl jsem si, takže to tedy musíme vyřídit po česku: svépomocně si vyrobit pokud možno co nejvěrohodnější kopie neboli plagiáty.)
Pokusil jsem se mgr. … vysvětlit, jak je to všechno podle mne nesmyslné. Tato komunikace, byť v hrozném stavu, dosud velmi platně sloužila, neboť spojovala aglomerace Královo Pole, Řečkovice a Medlánky s Bystrcí, Komínem a Brněnskou přehradou. Značně zkracovala každodenně tudy projíždějícím řidčům cestu, šetřila jim čas, benzín atd. (co to v souhrnu udělá za rok?). Když se dnes hovoří o infrastruktuře, nejčastěji se tím přece myslí silnice usnadňující řidičům a obyvatelům daných měst a vesnic život, a to i za cenu obrovských nákladů, viz různé obchvaty, tunel Blanka atd. Není nejmenšího důvodu tuto komunikaci rušit, protože vede jen poli a všechny tamní přírodní památky jsou od ní dostatečně daleko. Naopak, měla by se spravit, rozšířit a doplnit cyklostezkou, vedoucí mimo jiné k brněnskému a brňany milovenému “moři”, tj. k přehradě.
Zeptal jsem se, proč tam dali tak tvrdý zákaz - že když už, tak by snad stačilo “dopravní obsluze vjezd povolen”. Odpověděla mi, že ona za to nemůže, neboť to takhle vyjednal její předchůdce. Že tím zřejmě chtěl zvýšit účinnost zákazu. A ona s tím nic dělat nemůže, že to musí občané podat petici. Chtěl jsem jí říct, že účinnost zákazů není primárně odvislá od jejich přísnosti, ale od toho, jak se v praxi vymáhají, tj. v daném případě, jak často se tam bude vyskytovat policie. Avšak nechal jsem si to pro sebe, neboť mi byla i tak sympatická a nechtěl jsem ji urazit.
Že bych jí řekl, že hnijící režimy, neschopné věci řešit od podstaty, je “řeší”, vesměs ovšem marně, stále přísnějšími zákazy a sankcemi, a že je to symptom jejich prohnilosti, už jakoby ani nepřicházelo v úvahu.
Takže takhle, kluci a holky?, napadlo mne. Místo řešení zákaz? Obtěžování občanů, zejména chatařů nebo tam bydlících, kteří musí obětovat svůj čas a zajít na Úřad, aby jim milostivě udělil Roz(h)řešení?
Zákaz je umístěn na docela záludném místě, protože kdo jede od Bystrce a narazí na něj, musí se cca kilometr vrátit a pak objet “půl Brna”. Momentálně zamořeného smogem, k němuž tak jen dál přispěje.
Zašel jsem tedy na ÚMČ Brno-Komín, do jehož kompetence daná komunikace patří. Tam jsem zjistil, že věc s občany vyřizuje přímo vedoucí stavebního a silničně právního oddělení mgr. …; mladá a milá šlečna či paní. Od ní jsem zjistil, že povolení mi vydat nemůže, neboť tam sice mám trvalé bydliště, ale protože je moje chata napsána na mého syna, musí to vyřídit on. Dostane dvě povolení a jedno mně může dát. Na mou námitku, že nás je v rodině víc, jen pokrčila rameny – víc povolení mi vydat nemůže. (Aha, řekl jsem si, takže to tedy musíme vyřídit po česku: svépomocně si vyrobit pokud možno co nejvěrohodnější kopie neboli plagiáty.)
Pokusil jsem se mgr. … vysvětlit, jak je to všechno podle mne nesmyslné. Tato komunikace, byť v hrozném stavu, dosud velmi platně sloužila, neboť spojovala aglomerace Královo Pole, Řečkovice a Medlánky s Bystrcí, Komínem a Brněnskou přehradou. Značně zkracovala každodenně tudy projíždějícím řidčům cestu, šetřila jim čas, benzín atd. (co to v souhrnu udělá za rok?). Když se dnes hovoří o infrastruktuře, nejčastěji se tím přece myslí silnice usnadňující řidičům a obyvatelům daných měst a vesnic život, a to i za cenu obrovských nákladů, viz různé obchvaty, tunel Blanka atd. Není nejmenšího důvodu tuto komunikaci rušit, protože vede jen poli a všechny tamní přírodní památky jsou od ní dostatečně daleko. Naopak, měla by se spravit, rozšířit a doplnit cyklostezkou, vedoucí mimo jiné k brněnskému a brňany milovenému “moři”, tj. k přehradě.
Zeptal jsem se, proč tam dali tak tvrdý zákaz - že když už, tak by snad stačilo “dopravní obsluze vjezd povolen”. Odpověděla mi, že ona za to nemůže, neboť to takhle vyjednal její předchůdce. Že tím zřejmě chtěl zvýšit účinnost zákazu. A ona s tím nic dělat nemůže, že to musí občané podat petici. Chtěl jsem jí říct, že účinnost zákazů není primárně odvislá od jejich přísnosti, ale od toho, jak se v praxi vymáhají, tj. v daném případě, jak často se tam bude vyskytovat policie. Avšak nechal jsem si to pro sebe, neboť mi byla i tak sympatická a nechtěl jsem ji urazit.
Že bych jí řekl, že hnijící režimy, neschopné věci řešit od podstaty, je “řeší”, vesměs ovšem marně, stále přísnějšími zákazy a sankcemi, a že je to symptom jejich prohnilosti, už jakoby ani nepřicházelo v úvahu.