Dokud nám COVID neusmrtí blízké, nic se neděje
Předseda ODS Fiala včera uvedl, že se epidemie covidu vymkla vládě z rukou. Je to jen malá část pravdy. Ve skutečnosti se vymkla z rukou nám všem. Protože vláda nevlastní postřik na covid, který jen odmítá rozprášit. Může jít jen tam, kde jí to společenská atmosféra (a ochota naplňovat opatření, tzv. compliance) dovolí. A v této oblasti většinově hlasujeme v tradici starého dobrého "not in my backyard" - "hlavně ne na mém dvorku, jinak si to řešte kdekoli."
NA MÉM DVORKU JE BEZPEČNO. A VY SE STAREJTE O TY SVÉ
Na privátních dvorcích našich životů je zatím víceméně bezpečno. Kdo covid chytil, prodělal ho většinou s mírným průběhem. Přestali jsme se ho bát a myslíme si, že se jedná o nafouknutý problém. Protože "Koukej táto, půl roku mediální masáže a u nás pohoda, nic. Kdo si to vymyslel? Komu to slouží?". Takže opatření, mířící na milovaný dvorek, budeme vnímat jako nerozumná a zbytečná: Omezí prolézačky, sušení prádla a veselé skotačení. Ukažte mi ten důvod! Ukažte mi ta data!
Naše psychicky opevněné zahrádky tak stále iluzorně září štěstím. Nechodíme se na JIP dívat na umírající pacienty. Smrt jsme dávno společensky i psychologicky vytěsnili, izolovali jsme ji do vyhraněných prostor, profesionálům a institucím - které sídlí na nám neznámém místě, mimo naši zahrádku. Smrt je pro nás jen stoupající čára grafu na internetu. Věnovat se jí více nehodláme, protože pohodlné prolézačky na vlastním dvorečku nás lákají více. Hlavně, aby nám je nikdo nezakazoval.
NEŽ PŘIJDOU ŠPATNÉ ZPRÁVY ZE SOUSEDNÍCH DVORKŮ
Nepíše se mi o tom snadno. Ale bohužel se domnívám, že dokud se lidé nesetkají s těžkým průběhem a fatálními případy covidu ve svých širších rodinách, u známých svých známých, pokud na covid nezemře několik oblíbených celebrit, nebudou ochotni uvědomit si bezprostřední nebezpečí, které nemoc představuje.
Žijeme v době, kdy jsme natolik zahlcení - informacemi, úkoly, vlastními starostmi - že už nás zastaví jen bezprostřední otřes nebo silný mediální obraz. Nic jiného - zdá se - nedokáže pohnout neochotou základně pochopit, o co se zde vlastně jedná a co je tu v sázce.
O COVIDU NEHLASUJE VLÁDA, ALE MY SVÝMA NOHAMA
I v případě covidu lidé hlasují především nohama. Tohoto úsloví se často používá v byznysu: Zákazník vám může v marketingových průzkumech navykládat cokoli - nakonec je ale důležité, zda k vám pro zboží přijde, nebo zda půjde ke konkurenci. Hlasuje nohama.
V covidové epidemii platí totéž. V principu o ní nerozhodují nařízení vlády. Rozhodují o ní lidé. Hlasují o jejím průběhu tím, kam jdou nebo nejdou, s kým se tam sejdou nebo nesejdou a jak se u toho chovají. Tak jednoduché to je.
ZA BAGATELIZACÍ NENÍ ROZUMOVÝ DEFICIT, ALE DEFICIT HODNOTOVÝ A EMOČNÍ
Nevěřím už dokonce, že příčinou neschopnosti pochopit rizika současné situace u většiny bagatelizantů covidových opatření je omezená intelektovou úroveň či slabší vzdělání o biologických, statistických či epidemiologických principech. Neschopnost (spíše neochota) pochopit základní principy protiepidemiologických opatření (chybějící kolektivní imunita, ohrožení chronicky nemocných a seniorů, nebezpeční přehlcení zdravotnictví a rychlého nárůstu smrtnosti díky nedostatku přístrojů a personálu) leží jinde.
Tyto principy totiž nejsou složitější, než pochopit, jak funguje automobil nebo kotelna. Jsou myslím opakovaně odborníky vysvětlovány. V neochotě je na chvíli promyslet a uvědomit si, k čemu vedou a co to znamená, hrají roli jiné faktory než racionální. Sociální psychologie upozorňuje, že naše postoje jsou formovány nejen kognitivní (racionální) částí naší psychiky, ale také emocionální, hodnotovou a behaviorální (zvykovou) složkou osobnosti. A o tuto se jedná.
Slyším ty důvody neustále: "Ale já si kvůli opatřením nemohu zacvičit", "Co děti, potřebují přece stýkat se s kamarády" a stovky dalších argumentů. Ty by byly samy o sobě důležitými připomínkami k zdravému, vyrovnanému životního stylu, pokud by ovšem na opačné misce vah neležela hrozba smrti stovek, dnes už spíše tisíců obětí. A modleme se, aby se jednalo o nižší tisícovky.
PODSTATA EMOČNÍ INTELIGENCE
Zde jsme totiž u hodnot a tolik diskutované schopnosti odložit bezprostřední uspokojení potřeb (a prožít aktuální nepohodu) pro vzdálenější nebo hodnotnější cíl v budoucnu. Psychologové to nazývají kultivací hodnotového systému či emoční inteligencí.
Jejich nedostatečná úroveň je důvodem, proč se cpeme dalším zákuskem, i když vážíme sto kilo, proč se znovu pohádáme se sousedem, i když víme, že to náš vztah jen zhorší, ale také proč nejsme ochotni uskromnit se, omezit se, neuspokojovat všechny nabízející se potřeby svého já:
- abychom neškodili přírodě
- abychom zbytečně nespotřebovali nenahraditelné zdroje
- abychom se nezodpovědně nezadlužovali spotřebitelskými úvěry
- abychom neprodukovali mnoho odpadu (ať už fyzického nebo třeba toho na sociálních sítích)
- abychom nepodporovali chudobu v zemích třetího světa (třeba svým lačněním po tunách značkové módy produkované dětmi v bangladéšských manufakturách nebo v koncentrácích Severní Koreji).
SPOLEČENSKÝ PŘÍSTUP KE COVIDU JE UKÁZKOU PŘÍSTUPU KE VŠEM GLOBÁLNÍM PROBLÉMŮM
Jak už upozorňovali jiní autoři, naše postoje ke koronaviru (a schopnost společensky se mobilizovat) jsou ukázkou naší (ne)schopnosti mobilizovat se proti ještě méně viditelným a méně blízkým, ale o to nebezpečnějším ohrožením.
Společný jmenovatel psychologických a sociologických faktorů, ústících v neochotu omezit se v případě covidu, je naprosto stejný jako v případě globálního oteplování, ekologických hrozeb nebo třeba trápení slepic v klecových velkochovech.
Není jím rozumový nedostatek v pochopení, že planeta je zahlcena nepořádkem a že slepice s orvaným peřím trpí. To pochopí pětileté dítě. Principem je, že jiné emoce, potřeby a obsahy jsou pohodlnější, rychlejší a příjemnější - a proto jim dáváme ve svých duševních volbách přednost.
JEDNA VLAŠTOVKA JARO UDĚLÁ
Nechceme myslet na to, co je nepříjemné. Raději ukonejšíme chuť a žaludek dobrými a hlavně lacinými míchanými vejci. Nemyslíme na to, odkud jsou. Pokud nás někdo upozorní na důsledky našich rozhodnutí, máme připravený nevývratný argument:
- "Ale prosím tě, jak dvě vejce, která tady sním, mohou ovlivnit to, že vláda nezakáže ty škodlivé klecové chovy?"
- "Jak jedna PET láhev, kterou jsem právě koupil, může ovlivnit ta strašná plovoucí smetiště v oceánech?"
- "Vysvětli mi, když jsi tak chytrej, jakým způsobem fakt, že Prymula zakázal Honzíkovi zájmový kroužek, omezí covid ve světě? Ukaž mi ta data!"
Už rozumíte? Argumentujeme tvrzením "jedna vlaštovka jaro nedělá" a zapomínáme na fakt, že v každé totožné kopii našeho vlastního dvorečku, v miliardách privátních hnízd světa - schováváme jednu rodinu vlaštovek. Vždy jednu rodinu vlaštovek, která je tak nepatrná, že na počítadlech globálních statistik neznamená vůbec nic. A přesto znamená všechno. Pak už se jen konkrétní kulisy naší argumentace mění. Principy alibismu vlastní zahrádky, jen dvou vajíček z klecového chovu, jen jedné PET lahve, jen jednoho zájmového kroužku jednoho Honzíka jsou stejné.
SOUČASNÁ OPATŘENÍ NESTAČÍ
Co s tím? Dovolím si spekulovat - nečtěte proto prosím další řádky jako expertní názory, ale jako mou osobní hypotézu:
1. V tuto chvíli se musíme smířit s tím, že cesta s nejmenším možným počtem obětí je nereálná. Nezvolili jsme ji. Nikoli vláda. Každý z nás, který šířil frustraci, nespokojenost s opatřeními a příliš snadné názory narcistních celebrit, které rozumí všemu, jen ne epidemiologii. Každý z nás, který má příliš mnoho emocí, příliš málo zodpovědnosti a nad starostmi příliš mává rukou.
2. Ekonomicky dlouhodobě nejlevnější a teoreticky nejlepší by v tuto chvíli bylo na několik týdnů zmrazit většinu hospodářských aktivit, radikálně omezit pohyb osob, omezit hraniční styk, jako jsme to udělali na jaře. Ale to je společensky bohužel nerealizovatelné, většina lidí by taková opatření pravděpodobně obtížně respektovala nebo odmítla. Jedině tak by současný růst klesl zpět na udržitelná čísla.
3. Nevěřím tomu, že současná opatření (které mají začít platit v pondělí 12.10.) jsou schopna tento růst radikálně zpomalit, protože stále ještě nejsou dost radikální. Vedou k mírnému omezení sociálního styku, a to je málo.
4. Nejsme ochotni k opatřením tam, kde mohou mít skutečně vliv. Například: Srovnejme si léto (dobu s malým šířením viru) a rychlý epidemiologický nárůst od prvního září. Tento přelom je vysvětlitelný pouze začátkem školního roku, tedy setkáváním školáků a studentů. Protože i v létě (a v létě často více) lidé pořádají párty, stýkají se, chodí do hospody. Není to tak, že by se úderem prvního září hromadně přesunuli z Chorvatska do Prahy a z venkovních zahrádek do vnitřních prostor restaurací. I během léta většina lidí chodí do práce. Navíc jsme nenosili roušky ve vnitřních prostorách - a přesto docházelo k šíření viru méně. To, co se změnilo, je začátek školního roku.
Zásadní a přehlížený faktor zářijového šíření nemoci tedy vidím v provozu školní docházky (byť šíření může jít v této souvislosti cestou mnoha nepřímých a napojených hygienicko-sociálních faktorů, nejen přímo infekcí dětí). Ochota zcela omezit školy i u mladších dětí však není. Proto bude jejich vliv na epidemii pokračovat. To je jen jeden z příkladů naši neochoty omezit oblast (asi) podstatnou pro šíření viru, ale také významnou pro nespokojenost voličů...
PŘIPRAVME SE NA NERADOSTNÝ PODZIM
Jakkoli bych si přál opak a chci se mýlit, domnívám se, že současná nová opatření růst zásadně neomezí a bude potřeba přijímat postupně další omezení a přitahovat šrouby. Je možné, že se tak bude dít až do doby, než bude k dispozici očkování nebo než dojde k dostatečnému promoření společnosti a nárůstu kolektivní imunity - což si ovšem vyžádá velké množství obětí, ať už se zahlcením zdravotního systému nebo bez něj.
Je také možné, že vláda čeká s radikálnějším omezením ekonomiky/pohybu osob na pozdější dobu, kdy se ochladí a zhorší počasí, ve kterém jsou lidé méně motivovaní chodit ven a tím - teoreticky - snadněji poslechnout nařízení.
Toto pomalé přitahování se nakonec ukáže ekonomicky i počtem obětí jako nikoli nejlepší řešení. Jiné však - zdá se - bohužel nedokážeme společensky realizovat. Rozhodli jsme o tom sami svými lajky, svými postoji a hřejivou radostí vlastních dvorků.
Připravme se tedy spíše na těžký podzim.
---
Text vyšel jako článek psychologie.cz. Zde mírně upraveno.
NA MÉM DVORKU JE BEZPEČNO. A VY SE STAREJTE O TY SVÉ
Na privátních dvorcích našich životů je zatím víceméně bezpečno. Kdo covid chytil, prodělal ho většinou s mírným průběhem. Přestali jsme se ho bát a myslíme si, že se jedná o nafouknutý problém. Protože "Koukej táto, půl roku mediální masáže a u nás pohoda, nic. Kdo si to vymyslel? Komu to slouží?". Takže opatření, mířící na milovaný dvorek, budeme vnímat jako nerozumná a zbytečná: Omezí prolézačky, sušení prádla a veselé skotačení. Ukažte mi ten důvod! Ukažte mi ta data!
Naše psychicky opevněné zahrádky tak stále iluzorně září štěstím. Nechodíme se na JIP dívat na umírající pacienty. Smrt jsme dávno společensky i psychologicky vytěsnili, izolovali jsme ji do vyhraněných prostor, profesionálům a institucím - které sídlí na nám neznámém místě, mimo naši zahrádku. Smrt je pro nás jen stoupající čára grafu na internetu. Věnovat se jí více nehodláme, protože pohodlné prolézačky na vlastním dvorečku nás lákají více. Hlavně, aby nám je nikdo nezakazoval.
NEŽ PŘIJDOU ŠPATNÉ ZPRÁVY ZE SOUSEDNÍCH DVORKŮ
Nepíše se mi o tom snadno. Ale bohužel se domnívám, že dokud se lidé nesetkají s těžkým průběhem a fatálními případy covidu ve svých širších rodinách, u známých svých známých, pokud na covid nezemře několik oblíbených celebrit, nebudou ochotni uvědomit si bezprostřední nebezpečí, které nemoc představuje.
Žijeme v době, kdy jsme natolik zahlcení - informacemi, úkoly, vlastními starostmi - že už nás zastaví jen bezprostřední otřes nebo silný mediální obraz. Nic jiného - zdá se - nedokáže pohnout neochotou základně pochopit, o co se zde vlastně jedná a co je tu v sázce.
O COVIDU NEHLASUJE VLÁDA, ALE MY SVÝMA NOHAMA
I v případě covidu lidé hlasují především nohama. Tohoto úsloví se často používá v byznysu: Zákazník vám může v marketingových průzkumech navykládat cokoli - nakonec je ale důležité, zda k vám pro zboží přijde, nebo zda půjde ke konkurenci. Hlasuje nohama.
V covidové epidemii platí totéž. V principu o ní nerozhodují nařízení vlády. Rozhodují o ní lidé. Hlasují o jejím průběhu tím, kam jdou nebo nejdou, s kým se tam sejdou nebo nesejdou a jak se u toho chovají. Tak jednoduché to je.
ZA BAGATELIZACÍ NENÍ ROZUMOVÝ DEFICIT, ALE DEFICIT HODNOTOVÝ A EMOČNÍ
Nevěřím už dokonce, že příčinou neschopnosti pochopit rizika současné situace u většiny bagatelizantů covidových opatření je omezená intelektovou úroveň či slabší vzdělání o biologických, statistických či epidemiologických principech. Neschopnost (spíše neochota) pochopit základní principy protiepidemiologických opatření (chybějící kolektivní imunita, ohrožení chronicky nemocných a seniorů, nebezpeční přehlcení zdravotnictví a rychlého nárůstu smrtnosti díky nedostatku přístrojů a personálu) leží jinde.
Tyto principy totiž nejsou složitější, než pochopit, jak funguje automobil nebo kotelna. Jsou myslím opakovaně odborníky vysvětlovány. V neochotě je na chvíli promyslet a uvědomit si, k čemu vedou a co to znamená, hrají roli jiné faktory než racionální. Sociální psychologie upozorňuje, že naše postoje jsou formovány nejen kognitivní (racionální) částí naší psychiky, ale také emocionální, hodnotovou a behaviorální (zvykovou) složkou osobnosti. A o tuto se jedná.
Slyším ty důvody neustále: "Ale já si kvůli opatřením nemohu zacvičit", "Co děti, potřebují přece stýkat se s kamarády" a stovky dalších argumentů. Ty by byly samy o sobě důležitými připomínkami k zdravému, vyrovnanému životního stylu, pokud by ovšem na opačné misce vah neležela hrozba smrti stovek, dnes už spíše tisíců obětí. A modleme se, aby se jednalo o nižší tisícovky.
PODSTATA EMOČNÍ INTELIGENCE
Zde jsme totiž u hodnot a tolik diskutované schopnosti odložit bezprostřední uspokojení potřeb (a prožít aktuální nepohodu) pro vzdálenější nebo hodnotnější cíl v budoucnu. Psychologové to nazývají kultivací hodnotového systému či emoční inteligencí.
Jejich nedostatečná úroveň je důvodem, proč se cpeme dalším zákuskem, i když vážíme sto kilo, proč se znovu pohádáme se sousedem, i když víme, že to náš vztah jen zhorší, ale také proč nejsme ochotni uskromnit se, omezit se, neuspokojovat všechny nabízející se potřeby svého já:
- abychom neškodili přírodě
- abychom zbytečně nespotřebovali nenahraditelné zdroje
- abychom se nezodpovědně nezadlužovali spotřebitelskými úvěry
- abychom neprodukovali mnoho odpadu (ať už fyzického nebo třeba toho na sociálních sítích)
- abychom nepodporovali chudobu v zemích třetího světa (třeba svým lačněním po tunách značkové módy produkované dětmi v bangladéšských manufakturách nebo v koncentrácích Severní Koreji).
SPOLEČENSKÝ PŘÍSTUP KE COVIDU JE UKÁZKOU PŘÍSTUPU KE VŠEM GLOBÁLNÍM PROBLÉMŮM
Jak už upozorňovali jiní autoři, naše postoje ke koronaviru (a schopnost společensky se mobilizovat) jsou ukázkou naší (ne)schopnosti mobilizovat se proti ještě méně viditelným a méně blízkým, ale o to nebezpečnějším ohrožením.
Společný jmenovatel psychologických a sociologických faktorů, ústících v neochotu omezit se v případě covidu, je naprosto stejný jako v případě globálního oteplování, ekologických hrozeb nebo třeba trápení slepic v klecových velkochovech.
Není jím rozumový nedostatek v pochopení, že planeta je zahlcena nepořádkem a že slepice s orvaným peřím trpí. To pochopí pětileté dítě. Principem je, že jiné emoce, potřeby a obsahy jsou pohodlnější, rychlejší a příjemnější - a proto jim dáváme ve svých duševních volbách přednost.
JEDNA VLAŠTOVKA JARO UDĚLÁ
Nechceme myslet na to, co je nepříjemné. Raději ukonejšíme chuť a žaludek dobrými a hlavně lacinými míchanými vejci. Nemyslíme na to, odkud jsou. Pokud nás někdo upozorní na důsledky našich rozhodnutí, máme připravený nevývratný argument:
- "Ale prosím tě, jak dvě vejce, která tady sním, mohou ovlivnit to, že vláda nezakáže ty škodlivé klecové chovy?"
- "Jak jedna PET láhev, kterou jsem právě koupil, může ovlivnit ta strašná plovoucí smetiště v oceánech?"
- "Vysvětli mi, když jsi tak chytrej, jakým způsobem fakt, že Prymula zakázal Honzíkovi zájmový kroužek, omezí covid ve světě? Ukaž mi ta data!"
Už rozumíte? Argumentujeme tvrzením "jedna vlaštovka jaro nedělá" a zapomínáme na fakt, že v každé totožné kopii našeho vlastního dvorečku, v miliardách privátních hnízd světa - schováváme jednu rodinu vlaštovek. Vždy jednu rodinu vlaštovek, která je tak nepatrná, že na počítadlech globálních statistik neznamená vůbec nic. A přesto znamená všechno. Pak už se jen konkrétní kulisy naší argumentace mění. Principy alibismu vlastní zahrádky, jen dvou vajíček z klecového chovu, jen jedné PET lahve, jen jednoho zájmového kroužku jednoho Honzíka jsou stejné.
SOUČASNÁ OPATŘENÍ NESTAČÍ
Co s tím? Dovolím si spekulovat - nečtěte proto prosím další řádky jako expertní názory, ale jako mou osobní hypotézu:
1. V tuto chvíli se musíme smířit s tím, že cesta s nejmenším možným počtem obětí je nereálná. Nezvolili jsme ji. Nikoli vláda. Každý z nás, který šířil frustraci, nespokojenost s opatřeními a příliš snadné názory narcistních celebrit, které rozumí všemu, jen ne epidemiologii. Každý z nás, který má příliš mnoho emocí, příliš málo zodpovědnosti a nad starostmi příliš mává rukou.
2. Ekonomicky dlouhodobě nejlevnější a teoreticky nejlepší by v tuto chvíli bylo na několik týdnů zmrazit většinu hospodářských aktivit, radikálně omezit pohyb osob, omezit hraniční styk, jako jsme to udělali na jaře. Ale to je společensky bohužel nerealizovatelné, většina lidí by taková opatření pravděpodobně obtížně respektovala nebo odmítla. Jedině tak by současný růst klesl zpět na udržitelná čísla.
3. Nevěřím tomu, že současná opatření (které mají začít platit v pondělí 12.10.) jsou schopna tento růst radikálně zpomalit, protože stále ještě nejsou dost radikální. Vedou k mírnému omezení sociálního styku, a to je málo.
4. Nejsme ochotni k opatřením tam, kde mohou mít skutečně vliv. Například: Srovnejme si léto (dobu s malým šířením viru) a rychlý epidemiologický nárůst od prvního září. Tento přelom je vysvětlitelný pouze začátkem školního roku, tedy setkáváním školáků a studentů. Protože i v létě (a v létě často více) lidé pořádají párty, stýkají se, chodí do hospody. Není to tak, že by se úderem prvního září hromadně přesunuli z Chorvatska do Prahy a z venkovních zahrádek do vnitřních prostor restaurací. I během léta většina lidí chodí do práce. Navíc jsme nenosili roušky ve vnitřních prostorách - a přesto docházelo k šíření viru méně. To, co se změnilo, je začátek školního roku.
Zásadní a přehlížený faktor zářijového šíření nemoci tedy vidím v provozu školní docházky (byť šíření může jít v této souvislosti cestou mnoha nepřímých a napojených hygienicko-sociálních faktorů, nejen přímo infekcí dětí). Ochota zcela omezit školy i u mladších dětí však není. Proto bude jejich vliv na epidemii pokračovat. To je jen jeden z příkladů naši neochoty omezit oblast (asi) podstatnou pro šíření viru, ale také významnou pro nespokojenost voličů...
PŘIPRAVME SE NA NERADOSTNÝ PODZIM
Jakkoli bych si přál opak a chci se mýlit, domnívám se, že současná nová opatření růst zásadně neomezí a bude potřeba přijímat postupně další omezení a přitahovat šrouby. Je možné, že se tak bude dít až do doby, než bude k dispozici očkování nebo než dojde k dostatečnému promoření společnosti a nárůstu kolektivní imunity - což si ovšem vyžádá velké množství obětí, ať už se zahlcením zdravotního systému nebo bez něj.
Je také možné, že vláda čeká s radikálnějším omezením ekonomiky/pohybu osob na pozdější dobu, kdy se ochladí a zhorší počasí, ve kterém jsou lidé méně motivovaní chodit ven a tím - teoreticky - snadněji poslechnout nařízení.
Toto pomalé přitahování se nakonec ukáže ekonomicky i počtem obětí jako nikoli nejlepší řešení. Jiné však - zdá se - bohužel nedokážeme společensky realizovat. Rozhodli jsme o tom sami svými lajky, svými postoji a hřejivou radostí vlastních dvorků.
Připravme se tedy spíše na těžký podzim.
---
Text vyšel jako článek psychologie.cz. Zde mírně upraveno.