To, co dříve byly lži, jsou dnes dezinformace. Chyby jsou naopak misinformace. Manipulaci lidské mysli říkáme marketingová kampaň. Lži, chyby a manipulace jsou staré jako je lidstvo samo. Často hrály klíčovou roli v historických událostech, ale i v běžném životě. Představa, že se jich najednou zbavíme zázračným novým zákonem nebo regulací je nejen naivní, ale i nebezpečná.
Cílem pandemického zákona je chránit zdraví. Toho se dosahuje enormně drahými opatřeními. Mluvíme nejen o nákladech na testování, roušky, trasování, policii, změny léčebných protokolů, vakcíny, kompenzace, ale také o zásahu do podnikatelského prostředí, dodavatelských řetězců, následném plošném zdražování, až po škody ze zanedbaných osobních a společenských aktivit, vzdělání a zdravotní péče. V minulých letech se pandemická opatření přijímala bez zásadní zdravotně ekonomické analýzy. Impulzem bylo akutní ohrožení životů a zdravotního systému. To mohlo krátkodobě dávat smysl.