Otevřený dopis poslancům
Jeden z více než 200 pozměňovacích návrhů ke Sněmovnímu tisku 508 (návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek) – návrh poslance Bendy K1 (viz dole), k němuž na zasedání Výboru pro zdravotnictví PS PČR 30. 3. 2016 prezentovalo MZ ČR neutrální stanovisko. Bude se o něm ve třetím čtení hlasovat takto celkově (všech 16 bodů najednou).
Také další pozměňovací návrhy obsahují různé výjimky ze zcela nekuřáckých veřejných prostor.
Svoboda dýchat čistý vzduch je nadřazena svobodě kouřit tam, kde dýchají druzí.
Pokud budeme mít zcela nekuřácké veřejné vnitřní prostory, během prvního roku klesne počet hospitalizací pro akutní srdeční infarkty a koronární syndromy o zhruba 17 % - tedy budeme jich mít cca o 5000/rok méně a to zejména u osob do 60 let a u nekuřáků, ušetříme tak výdaje na tuto léčbu ve výši cca 500 000 000 Kč.
Během prvního roku se také sníží úmrtnost novorozenců, komplikace těhotenství a akutní hospitalizace pro astma.
Výrobci cigaret při omezeném marketingu investují do diskoték a dalších akcí pro mladé např. ve stanech – tedy právě ve stavbách, které nejsou trvalého charakteru.
Příjem pohostinského průmyslu se všude na světě po zavedení nekuřáckého prostředí zvýšil – opak popisují jen zkreslené studie financované výrobci cigaret.
Nekuřácké vnitřní veřejné prostory podporuje již teď 80 % naší dospělé populace, po zavedení zákona se tato podpora ve všech zemích vždy zvýšila, a to i mezi kuřáky.
Pokud kuřák přestane kouřit či kouření omezí, neutracené peníze nezahodí, ale investuje jinak: většinou do služeb. To oživí ekonomiku, protože na rozdíl od výroby cigaret zaměstná více lidí. Navíc peníze dostanou místní podniky, nikoli nadnárodní společnosti. Příjem státního rozpočtu se tak nesníží.
Klesne však prodej cigaret zhruba o 8 % a to ze tří důvodů: 1. někteří přestanou kouřit, 2. většina nepřestane, ale kouření omezí (musí kouřit venku), a 3. méně mladých začne. To je také důvod intenzivní snahy tabákového průmyslu zabránit přijetí zákona, který by zaručoval nekuřácké prostředí BEZ VÝJIMKY a tato intenzivní snaha je i jasným důkazem, že nekuřácké prostředí je skutečně fungující prevencí kouření a vede ke snížení spotřeby cigaret.
Nekuřácké prostředí je tedy nejen zdarma, ale dokonce znamená pro stát úspory. O ekonomice blíže např. www.tobacconomics.org .
Proto se na Vás obracím s naléhavou žádostí, abyste 4. 5. 2016 (případně v další dny) při hlasování o tomto zákonu hájili svobodu dýchat čistý vzduch, ekonomiku státu i pohostinského průmyslu a zájmy naprosté většiny svých voličů a nikoli zájmy několika set zaměstnanců tabákového průmyslu.
Doc. MUDr. Eva Králíková, CSc.
Předseda Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku
WWW.SLZT.CZ
Karlovo náměstí 32, Praha 2
Pozměňovací návrh poslance Bendy K1
1. V § 8 se na konci textu u písmene k) doplňují slova „ , s výjimkou stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření“.
2. V § 10 úvodní části ustanovení se před slovo „Pokud“ vkládá označení „(1)“.
3. V § 10 úvodní části ustanovení se za slovo „letiště“ vkládají slova „ , provozovatel provozovny stravovacích služeb“.
4. V § 10 se doplňuje odstavec 2, který zní:
„(2) Pokud provozovatel provozovny stravovacích služeb zřídí stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření, zajistí, že v takovém prostoru nebudou podávány pokrmy s výjimkou pokrmů, které si do takto stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření donesou sami zákazníci. Provozovatel provozovny stravovacích služeb je dále povinen zajistit, aby stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření v provozovnách stravovacích služeb zaujímal nejvýše 25 % z celkové podlahové plochy provozovny.“.
5. V § 30 odst. 3 se slova „§ 10 písm. a) až c)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. a) až c) a § 10 odst. 2“.
6. V § 36 odst. 2 písm. b) se slova „§ 10 písm. b) nebo c)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. b) nebo c)“.
7. V § 36 odst. 2 písm. c) se slova „§ 10 písm. a)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. a)“.
8. V § 36 odst. 2 písm. d) se slova „§ 10 písm. d)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. d)“.
9. V § 36 odst. 4 písm. b) se slova „§ 10 písm. b) nebo c)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. b) nebo c)“.
10. V § 36 odst. 4 písm. c) se slova „§ 10 písm. a)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. a)“.
11. V § 36 odst. 4 písm. d) se slova „§ 10 písm. d)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. d)“.
12. V § 36 odst. 8 se na konci písmene b) doplňují slova „nebo § 10 odst. 1 písm. b) nebo c)“.
13. V § 36 odst. 8 se na konci písmene b) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena c), d) a e), která znějí:
„c) zřídí stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření neodpovídající podmínkám uvedeným v § 10 odst. 1 písm. a) a § 10 odst. 2,
d) v rozporu s § 10 odst. 1 písm. d) nezajistí, aby se ve stavebně oddělených prostorách vyhrazených ke kouření nezdržovala osoba mladší 18 let, nebo
e) v rozporu s § 10 odst. 2 umožní podávání pokrmů ve stavebně oddělených prostorách vyhrazených ke kouření.“.
14. V § 36 odst. 9 se na konci textu písmene b) doplňují slova „ , c), d) a e)“.
15. V § 40 odst. 5 písm. b) se slova „§ 36 odst. 8 písm. a) a b)“ nahrazují slovy „§ 36 odst. 8 písm. a) až e)“.
16. V § 42 se za odstavec 4 doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Vlastník prostoru uvedeného v § 8 písm. a), provozovatel mezinárodního letiště, provozovatel provozovny stravovacích služeb nebo poskytovatel zdravotních služeb je povinen přizpůsobit svou činnost podmínkám stanoveným v § 8 až 10 nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“.
Zdroj: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=125553
Také další pozměňovací návrhy obsahují různé výjimky ze zcela nekuřáckých veřejných prostor.
Svoboda dýchat čistý vzduch je nadřazena svobodě kouřit tam, kde dýchají druzí.
Pokud budeme mít zcela nekuřácké veřejné vnitřní prostory, během prvního roku klesne počet hospitalizací pro akutní srdeční infarkty a koronární syndromy o zhruba 17 % - tedy budeme jich mít cca o 5000/rok méně a to zejména u osob do 60 let a u nekuřáků, ušetříme tak výdaje na tuto léčbu ve výši cca 500 000 000 Kč.
Během prvního roku se také sníží úmrtnost novorozenců, komplikace těhotenství a akutní hospitalizace pro astma.
Výrobci cigaret při omezeném marketingu investují do diskoték a dalších akcí pro mladé např. ve stanech – tedy právě ve stavbách, které nejsou trvalého charakteru.
Příjem pohostinského průmyslu se všude na světě po zavedení nekuřáckého prostředí zvýšil – opak popisují jen zkreslené studie financované výrobci cigaret.
Nekuřácké vnitřní veřejné prostory podporuje již teď 80 % naší dospělé populace, po zavedení zákona se tato podpora ve všech zemích vždy zvýšila, a to i mezi kuřáky.
Pokud kuřák přestane kouřit či kouření omezí, neutracené peníze nezahodí, ale investuje jinak: většinou do služeb. To oživí ekonomiku, protože na rozdíl od výroby cigaret zaměstná více lidí. Navíc peníze dostanou místní podniky, nikoli nadnárodní společnosti. Příjem státního rozpočtu se tak nesníží.
Klesne však prodej cigaret zhruba o 8 % a to ze tří důvodů: 1. někteří přestanou kouřit, 2. většina nepřestane, ale kouření omezí (musí kouřit venku), a 3. méně mladých začne. To je také důvod intenzivní snahy tabákového průmyslu zabránit přijetí zákona, který by zaručoval nekuřácké prostředí BEZ VÝJIMKY a tato intenzivní snaha je i jasným důkazem, že nekuřácké prostředí je skutečně fungující prevencí kouření a vede ke snížení spotřeby cigaret.
Nekuřácké prostředí je tedy nejen zdarma, ale dokonce znamená pro stát úspory. O ekonomice blíže např. www.tobacconomics.org .
Proto se na Vás obracím s naléhavou žádostí, abyste 4. 5. 2016 (případně v další dny) při hlasování o tomto zákonu hájili svobodu dýchat čistý vzduch, ekonomiku státu i pohostinského průmyslu a zájmy naprosté většiny svých voličů a nikoli zájmy několika set zaměstnanců tabákového průmyslu.
Doc. MUDr. Eva Králíková, CSc.
Předseda Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku
WWW.SLZT.CZ
Karlovo náměstí 32, Praha 2
Pozměňovací návrh poslance Bendy K1
1. V § 8 se na konci textu u písmene k) doplňují slova „ , s výjimkou stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření“.
2. V § 10 úvodní části ustanovení se před slovo „Pokud“ vkládá označení „(1)“.
3. V § 10 úvodní části ustanovení se za slovo „letiště“ vkládají slova „ , provozovatel provozovny stravovacích služeb“.
4. V § 10 se doplňuje odstavec 2, který zní:
„(2) Pokud provozovatel provozovny stravovacích služeb zřídí stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření, zajistí, že v takovém prostoru nebudou podávány pokrmy s výjimkou pokrmů, které si do takto stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření donesou sami zákazníci. Provozovatel provozovny stravovacích služeb je dále povinen zajistit, aby stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření v provozovnách stravovacích služeb zaujímal nejvýše 25 % z celkové podlahové plochy provozovny.“.
5. V § 30 odst. 3 se slova „§ 10 písm. a) až c)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. a) až c) a § 10 odst. 2“.
6. V § 36 odst. 2 písm. b) se slova „§ 10 písm. b) nebo c)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. b) nebo c)“.
7. V § 36 odst. 2 písm. c) se slova „§ 10 písm. a)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. a)“.
8. V § 36 odst. 2 písm. d) se slova „§ 10 písm. d)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. d)“.
9. V § 36 odst. 4 písm. b) se slova „§ 10 písm. b) nebo c)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. b) nebo c)“.
10. V § 36 odst. 4 písm. c) se slova „§ 10 písm. a)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. a)“.
11. V § 36 odst. 4 písm. d) se slova „§ 10 písm. d)“ nahrazují slovy „§ 10 odst. 1 písm. d)“.
12. V § 36 odst. 8 se na konci písmene b) doplňují slova „nebo § 10 odst. 1 písm. b) nebo c)“.
13. V § 36 odst. 8 se na konci písmene b) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena c), d) a e), která znějí:
„c) zřídí stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření neodpovídající podmínkám uvedeným v § 10 odst. 1 písm. a) a § 10 odst. 2,
d) v rozporu s § 10 odst. 1 písm. d) nezajistí, aby se ve stavebně oddělených prostorách vyhrazených ke kouření nezdržovala osoba mladší 18 let, nebo
e) v rozporu s § 10 odst. 2 umožní podávání pokrmů ve stavebně oddělených prostorách vyhrazených ke kouření.“.
14. V § 36 odst. 9 se na konci textu písmene b) doplňují slova „ , c), d) a e)“.
15. V § 40 odst. 5 písm. b) se slova „§ 36 odst. 8 písm. a) a b)“ nahrazují slovy „§ 36 odst. 8 písm. a) až e)“.
16. V § 42 se za odstavec 4 doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Vlastník prostoru uvedeného v § 8 písm. a), provozovatel mezinárodního letiště, provozovatel provozovny stravovacích služeb nebo poskytovatel zdravotních služeb je povinen přizpůsobit svou činnost podmínkám stanoveným v § 8 až 10 nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“.
Zdroj: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=125553