Od roku 1781 je normální být svobodný. Změní se to?

17. 12. 2022 | 12:07
Přečteno 2171 krát
V nové knížce o zrušení nevolnictví ukazuji, jak se nesvoboda stala výjimkou z pravidla. V době postcovidové se nám to obrací.

Nezastírám, že inspirací pro mou knížku Zrušení nevolnictví bylo působivé dílo Oliviera Grenouilleau La révolution abolitioniste z roku 2017, v němž rozebírá rušení otroctví v globálním měřítku. Je to možná jediná knížka, která to téma vzala vskutku celosvětově, nejen Ameriku, nebo evropské kolonie. Přesto v ní zcela chybí cokoliv o východoevropském nevolnictví. (Grenouilleau nicméně věnuje velký prostor zotročování Slovanů ze strany Tatarů a Turků.) Při čtení jsem si kolikrát říkal: a jak to bylo u nás?

Normální bylo být nesvobodný
Západní historici otroctví totiž většinou nedokážou vzít v potaz, že dřív byla svoboda výjimečná věc. Privilegium. Ono se i pro pravdu těžko hledají formulace. Při nedávné bouřlivé diskuzi o Projektu 1619 v USA přišli odpůrci alarmistů s pokusem vyjádřit realitu tvrzením, že „kolem roku 1600“ bylo otroctví celosvětově normální. To je taky přehnané a nepřesné. Nebyli všichni otroky, a ani nevolnictví nebylo tehdy ve východní Evropě běžné. Situace venkovských poddaných se u nás zhoršila až během třicetileté války. Ani později se nedá říct, že by všichni byli nevolníky. Ale taky se nedá říct, že by většinové obyvatelstvo venkova bylo svobodné. Nejpřesnější je říct, že svoboda byla výjimka, kterou bylo třeba dokazovat.
V knížce k tomu mám řadu případů lidí z našich zemí, kteří byli třeba i po letech popotahováni k soudům, protože třeba vrchnost jejich rodičů tvrdila, že nemohou řádně doložit své osvobození a musejí se vrátit do služby. Zdá se, že velmi aktivní byl v tomto ohledu František Eusebius Žďárský ze Žďáru, pán na Kladně, který takto obesílal lidi po celé zemi. Normální bylo být nesvobodný. Výjimky z nesvobody bylo třeba obhájit.

Kdo má co dokazovat a co je normální
A o to právě jde, o to, co je východiskem. Dokud se vycházelo z toho, že je normální být něčí poddaný, poddaný musel dokazovat opak. Jedním z bodů obratu byl roku 1734 spor o urážlivou tezi Johanna Esthora z Giessenu, že původně byli všichni poddaní nesvobodní, a proto mají vždy důkazní břemeno. (Zrušení nevolnictví, s. 53)
Teprve když se vžilo, že normální je být svobodný, musely opak dokazovat vrchnosti. Pokud neuspěly, vidíme to na sporech z Francie, nastoupila jakási presumpce svobody a poddaní dosáhli osvobození od sporné povinnosti. (Tzn. že třeba vrchnost neprokázala proč má nárok na podíl z dědictví poddaných, tak svůj nárok ztratila.)

Svoboda byla cílem
Ale kdy ten obrat nastal? Tady se to těžko vyjadřuje i mně. Stane se, že jako historik narazím v dokumentech starých dob na názory, které by si ti lidé tenkrát ještě neměli myslet. Ze sporů a dobových komentářů jsem třeba poznal, že v rovině filozofické se svoboda jako cíl uznávala už „dřív“. Od kdy? Nejspíš už od dob antiky. Advokát Franz Ignác Tham bránící roku 1665 jistou dívku Rosinu Müllerovou před znevolněním (s. 8-9), argumentoval větami římského práva, které stanovovaly, že všichni se rodíme svobodní a znevolnění by mělo být nahlíženo jako výjimka, kterou je třeba dokázat. Když pán svůj nárok dokázat nemůže, měla by nastoupit presumpce svobody (favor libertatis). Tedy Tham se v roce 1665 snažil prosadit onu výměnu premis, o které jsem mluvil, ale zkoušel to moc brzy. (Přitom by podobné názory mělo přinést až osvícenství, nebo aspoň sekularizované přirozené právo!) Ale v římském právu všechny ty věty, které citoval, opravdu jsou. Šlo prostě jen o to, přenést tuto fïlosofii do živé kultury. Změnit ji v uznávanou konvenci.
Ale stejně tak zase učený premonstrát Godefridus Stehr v době baroka argumentoval ve prospěch poddaných větami z bible. Lidstvo je velká obec svobodných lidí, výjimky je třeba zdůvodnit. Takže i on chtěl výměnu premis, taky nečekal na osvícenství, navíc argumentoval z bible.
Biblický argument nezapadl, vrací se nám v době přípravy Všeobecného občanského zákoníku. Josef Bernhard Holger ve svých poznámkách k původnímu návrhu přidal taky katolický názor o tom, že lidstvo je celosvětové společenství svobodných lidí nadaných rozumem, a proto nelze připustit nevolnictví, ani otroctví. (Zrušení nevolnictví, s. 160)
Oba – kněz i právník – argumentovali ve prospěch revoluční premisy svobody na základě velmi tradičních zdrojů: bible a římského práva. Budiž to poznatkem, že kořeny svobod sahají v evropské kultuře mnohem hlouběji, než si myslíme. Možná ta školní představa o moderním vývoji před a po revoluci není úplně korektní.

Může se nevolnictví vrátit?
Z knížky Oliviera Grenouilleau jsem si ale jako hlavní ponaučení odnesl poznatek, že novověké otroctví bylo všude nastoleno nejprve jako praxe a teprve pak to bylo nějak právně legalizováno. (Proto je bláhová představa, že pro odstranění otroctví stačilo ho prostě právně zakázat!) Ale zrovna tak se v tomto pořadí může nesvoboda zase vrátit.
My dnes žijeme opět v době jakési výměny premis. Netransparentní hnutí prosazující klimatická omezení, nebo extrémní lockdowny během covidu, se zaštiťují nebezpečnou ideologií, která opět dělá ze svobody výjimku. Nenápadně vám podsouvají premisu nesvobody. Osobní svoboda, včetně svobodného pohybu, se během covidu označovala za něco nemorálního, na co ani nemáte nárok, čím škodíte společnosti. (A zdá se, jako by se hledala nová nemoc, která by tuto argumentaci pomohla prodloužit.) Klimatická ideologie přichází se stejnou argumentací, jen do role podmínky staví místo epidemie nepostižitelnou klimatickou „krizi“. Hospodářské důsledky těchto opatření berou lidem možnosti se svobodně uživit a tím nastolují jakési „přirozené“ omezení svobody. Chudoba a nedostatek možností vytvoří de facto nevolníky velmi snadno a rychle. I bez právního znevolnění. Je třeba vědět, čeho jsme za 300 let moderní doby dosáhli, abychom věděli, co máme hájit.

Skutečné argumenty ve prospěch svobody z doby před 1781:
Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši.“
List Galatským 3.28 (Citoval premonstrát Godefridus Stehr v době baroka.)

"Natura enim omnes liberi nascimur." („Od přírody se všichni rodíme svobodní.“)
Institutiones, I.5. (Citoval Ignác František Tham ve sporu o znevolnění Rosiny Müllerové)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy