PORG: věž ze slonoviny, jíž vichry politiky neotřesou (sic)
Podporovalo vedení PORGu prezidentskou kampaň Miloše Zemana kromě slov ještě něčím jiným?
Zkoumat PORG příliš zblízka není moc dobrý nápad
PORG je skupina tří českých soukromých škol v Praze a Ostravě, založená v roce 1990. Jejím hlavním mecenášem a předsedou správní rady je Martin Roman (ČEZ)
Jméno PORGu se na veřejnosti začalo skloňovat zejména poté, co Blesk loni v prosinci přinesl zprávu o tom, že školu musela opustit prominentní dcerka Miloše Zemana Kačenka poté, co neuspěla u zkoušek z matematiky.
O další rozruch se počátkem tohoto roku postaral pedagogický šéf PORGu, stejnojmenný starší syn Václava Klause, který se postavil po bok svých rodičů v jejich veřejném výpadu proti prezidentským ambicím Karla Schwarzenberga.
A o pár týdnů později jednu z pražských budov školy ‚ozdobil‘ hákový kříž a rudá hvězda, což samozřejmě pozornost médií přitáhlo jakbysmet.
Způsob, jakým média informují o PORGu je jedna věc; způsob, jakým o sobě píše sám PORG, je ovšem věc druhá. Anglická mutace jeho marketingového materiálu popisuje školu jako „vpravdě nezávislou – věž ze slonoviny, jíž politické turbulence neotřesou“ (a truly independent school: an ivory tower unbuffeted by the gales of politics).
To je ovšem nesmysl. V prvé řadě tento slogan prozrazuje naprosté neporozumění konotaci ‚ivory tower’, která je v angličtině téměř výlučně pejorativní. Žádná moderní vzdělávací instituce, která se uchází o peníze zazobaných tatíčků a matiček ‚značkových‘ teenagerů, by si asi nepřála být označována jako místo, které je ‚odtrženo od reálného světa‘.
Kromě toho – po tom, jak se ředitel PORGu angažoval v proběhnuvších prezidentských volbách, není nic vzdálenějšího pravdě než tento slogan. Právě díky Václavu Klausovi mladšímu politické turbulence PORGem pěkně zamávaly.
A konečně: Umí si někdo z vás představit, že něco tak těsně spojeného s klany Romanů a Klausů by mohlo být nedotčeno politikou? Bohatství obou s politikou stojí a padá. Sotva bychom hledali lepší příklad toho, jaké výhody systém státního kapitalismu skýtá těm, kdo se umějí správně pohybovat v politickém systému.
Jestliže vedení PORGu chce distancovat svou školu od politiky, proč potom zvalo prezidenta a jeho kulisoidní stafáž včetně místního gubernátora na otevření ostravské pobočky v roce 2011?
Kapitalismus funguje! Zde máme důkaz: Martin Roman a Jaroslav Palas přihlížejí, jak otec a syn otevírají elitní privátní školu v Ostravě (2011).
Nebylo by bývalo lépe vybrat k přestřižení pásky ‚školy vpravdě nezávislé – věže ze slonoviny, jíž politické turbulence neotřesou‘ nějakou veřejností respektovanou osobnost, neposkvrněnou politickým angažmá?
Zmíněný propagační materiál zdůrazňuje, že různé zdroje příjmů PORGu (kombinace školného, státních dotací a sponzorských darů peněžních i nepeněžních – například osobní právník Martina Romana Radek Pokorný dodává podle výročních zpráv škole zdarma právní služby) jsou používány k vyplácení učitelů a ke zvelebování školních budov.
Tato informace je jaksi nadbytečná. Za co jiného by asi tak nestátní škola měla tyto peníze utrácet? Za pugéty a žranice pro prezidentské kandidáty a jejich dcerunky?
No, utrácí je ve skutečnosti za billboardy. PORGu momentálně běží reklamní kampaň v ulicích Prahy a Ostravy; možná jste ty billboardy zaregistrovali: dětské tváře zubící se nad dětinskými hrátkami se slovíčky typu ‚BOOK není listnatý strom‘ či ‚WOLKER není skotská whisky‘.
Tahle reklama je stejně ujetá jako onen propagační materiál, o němž je dnes řeč. Nebo snad takový průměrný jedenáctiletý příslušník české střední třídy tuší, že Johnnie Walker je značka whisky, natož pak skotská značka whisky?
Taky by mě zajímalo, jestli takový průměrný jedenáctiletý příslušník české střední třídy tuší, že český básník Jiří Wolker, jenž není značkou skotské whisky, byl zakládajícím členem KSČ…
Pročpak taková nestátní škola utrácí milióny korun za venkovní reklamní kampaň v únoru a březnu, kdy většina rodičů městské mládeže, které se kampaň snaží oslovit, prchá na prázdninovou lyžovačku do Dolomitů?
Možná musí PORG čelit drsné konkurenci jiných škol provozovaných lokálními oligarchy. Jsem si ale jist, že zájem o studium na PORGu bohatě převyšuje jeho kapacity – ledaže by nedávné politické turbulence slonovinovou věží otřásly natolik, že rodiče po umístění svých dětí pod křídla PORGu prahnou poněkud méně než předtím.
Možná je hlavním účelem této kampaně odvrátit pozornost od oné rudé hvězdy a hákového kříže; nebo je prostě mecenáš a předseda správní rady PORGu Martin Roman jenom marnotratný a chce vyhazovat ‚své‘ peníze na propagaci ‚svého‘ PORGu.
Je vrcholnou a nechutnou ironií osudu, že tato elitářská ‚soukromá škola‘ je zčásti dotována státem a zčásti Martinem Romanem, jehož jmění je z valné části generováno jeho sinekurami ve státem vlastněném ČEZu, do kterých ho dosadila politická elita, jíž je sám neoddělitelnou součástí.
Je možné, že by se management PORGu byl angažoval v prezidentské kampani kromě slov také něčím jiným? Co když jsou billboardy PORGu ve skutečností splátkou billboardové kampaně Miloše Zemana?
Určitě ne! A i kdyby byly, záleží na tom? Všem PORGografům je už stejně jasné, že PORG je výkladní skříní nikoli politické nezávislosti a liberálních hodnot, ale spíše státního kapitalismu a privilegií, které takový systém garantuje svým nehodným dětem.
Zkoumat PORG příliš zblízka není moc dobrý nápad
PORG je skupina tří českých soukromých škol v Praze a Ostravě, založená v roce 1990. Jejím hlavním mecenášem a předsedou správní rady je Martin Roman (ČEZ)
Jméno PORGu se na veřejnosti začalo skloňovat zejména poté, co Blesk loni v prosinci přinesl zprávu o tom, že školu musela opustit prominentní dcerka Miloše Zemana Kačenka poté, co neuspěla u zkoušek z matematiky.
O další rozruch se počátkem tohoto roku postaral pedagogický šéf PORGu, stejnojmenný starší syn Václava Klause, který se postavil po bok svých rodičů v jejich veřejném výpadu proti prezidentským ambicím Karla Schwarzenberga.
A o pár týdnů později jednu z pražských budov školy ‚ozdobil‘ hákový kříž a rudá hvězda, což samozřejmě pozornost médií přitáhlo jakbysmet.
Způsob, jakým média informují o PORGu je jedna věc; způsob, jakým o sobě píše sám PORG, je ovšem věc druhá. Anglická mutace jeho marketingového materiálu popisuje školu jako „vpravdě nezávislou – věž ze slonoviny, jíž politické turbulence neotřesou“ (a truly independent school: an ivory tower unbuffeted by the gales of politics).
To je ovšem nesmysl. V prvé řadě tento slogan prozrazuje naprosté neporozumění konotaci ‚ivory tower’, která je v angličtině téměř výlučně pejorativní. Žádná moderní vzdělávací instituce, která se uchází o peníze zazobaných tatíčků a matiček ‚značkových‘ teenagerů, by si asi nepřála být označována jako místo, které je ‚odtrženo od reálného světa‘.
Kromě toho – po tom, jak se ředitel PORGu angažoval v proběhnuvších prezidentských volbách, není nic vzdálenějšího pravdě než tento slogan. Právě díky Václavu Klausovi mladšímu politické turbulence PORGem pěkně zamávaly.
A konečně: Umí si někdo z vás představit, že něco tak těsně spojeného s klany Romanů a Klausů by mohlo být nedotčeno politikou? Bohatství obou s politikou stojí a padá. Sotva bychom hledali lepší příklad toho, jaké výhody systém státního kapitalismu skýtá těm, kdo se umějí správně pohybovat v politickém systému.
Jestliže vedení PORGu chce distancovat svou školu od politiky, proč potom zvalo prezidenta a jeho kulisoidní stafáž včetně místního gubernátora na otevření ostravské pobočky v roce 2011?
Kapitalismus funguje! Zde máme důkaz: Martin Roman a Jaroslav Palas přihlížejí, jak otec a syn otevírají elitní privátní školu v Ostravě (2011).
Nebylo by bývalo lépe vybrat k přestřižení pásky ‚školy vpravdě nezávislé – věže ze slonoviny, jíž politické turbulence neotřesou‘ nějakou veřejností respektovanou osobnost, neposkvrněnou politickým angažmá?
Zmíněný propagační materiál zdůrazňuje, že různé zdroje příjmů PORGu (kombinace školného, státních dotací a sponzorských darů peněžních i nepeněžních – například osobní právník Martina Romana Radek Pokorný dodává podle výročních zpráv škole zdarma právní služby) jsou používány k vyplácení učitelů a ke zvelebování školních budov.
Tato informace je jaksi nadbytečná. Za co jiného by asi tak nestátní škola měla tyto peníze utrácet? Za pugéty a žranice pro prezidentské kandidáty a jejich dcerunky?
No, utrácí je ve skutečnosti za billboardy. PORGu momentálně běží reklamní kampaň v ulicích Prahy a Ostravy; možná jste ty billboardy zaregistrovali: dětské tváře zubící se nad dětinskými hrátkami se slovíčky typu ‚BOOK není listnatý strom‘ či ‚WOLKER není skotská whisky‘.
Tahle reklama je stejně ujetá jako onen propagační materiál, o němž je dnes řeč. Nebo snad takový průměrný jedenáctiletý příslušník české střední třídy tuší, že Johnnie Walker je značka whisky, natož pak skotská značka whisky?
Taky by mě zajímalo, jestli takový průměrný jedenáctiletý příslušník české střední třídy tuší, že český básník Jiří Wolker, jenž není značkou skotské whisky, byl zakládajícím členem KSČ…
Pročpak taková nestátní škola utrácí milióny korun za venkovní reklamní kampaň v únoru a březnu, kdy většina rodičů městské mládeže, které se kampaň snaží oslovit, prchá na prázdninovou lyžovačku do Dolomitů?
Možná musí PORG čelit drsné konkurenci jiných škol provozovaných lokálními oligarchy. Jsem si ale jist, že zájem o studium na PORGu bohatě převyšuje jeho kapacity – ledaže by nedávné politické turbulence slonovinovou věží otřásly natolik, že rodiče po umístění svých dětí pod křídla PORGu prahnou poněkud méně než předtím.
Možná je hlavním účelem této kampaně odvrátit pozornost od oné rudé hvězdy a hákového kříže; nebo je prostě mecenáš a předseda správní rady PORGu Martin Roman jenom marnotratný a chce vyhazovat ‚své‘ peníze na propagaci ‚svého‘ PORGu.
Je vrcholnou a nechutnou ironií osudu, že tato elitářská ‚soukromá škola‘ je zčásti dotována státem a zčásti Martinem Romanem, jehož jmění je z valné části generováno jeho sinekurami ve státem vlastněném ČEZu, do kterých ho dosadila politická elita, jíž je sám neoddělitelnou součástí.
Je možné, že by se management PORGu byl angažoval v prezidentské kampani kromě slov také něčím jiným? Co když jsou billboardy PORGu ve skutečností splátkou billboardové kampaně Miloše Zemana?
Určitě ne! A i kdyby byly, záleží na tom? Všem PORGografům je už stejně jasné, že PORG je výkladní skříní nikoli politické nezávislosti a liberálních hodnot, ale spíše státního kapitalismu a privilegií, které takový systém garantuje svým nehodným dětem.