We Do Big Things (sic)
Značná část ze 4 miliard eur, které ČEZ investuje do rozvoje své flotily elektráren, prochází společností ŠKODA PRAHA Invest.
Skutečně! Ale že vám ty velké věci jdou, pane Johanesi?
Aktualne.cz právě uveřejnilo zprávu (zde), která tvrdí, že policejní Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality SKPV vyšetřuje kontrakt na dodávku „nadkritického kotle“ v hodnotě 400 milionů eur, který ŠKODA PRAHA Invest udělila v říjnu roku 2007 konsorciu Alstom Power (Stuttgart) a Alstom Brno.
V polovině února jsem čtenáře upozorňoval na podivuhodnou kariéru Radka Benčíka (45), bývalého jednatele ŠKODA PRAHA Invest (SPI). Benčík z SPI odešel koncem září 2007, pár dní předtím, než byl kontrakt s Alstomem na dodávku kotle podepsán. O několik měsíců později, v březnu roku 2008, se Benčík znovu vynořil coby generální ředitel v teplárenské divizi Alstom brno. V současnosti provozuje společnost Net4Gas.
Na otázku ohledně nevhodného načasování jeho nástupu do nové práce Benčík odpověděl, že ke konfliktu zájmů nedošlo, neboť kontrakt mezi SPI a Alstomem byl podepsán PO jeho odchodu ze SPI a PŘED jeho nástupem do Alstomu v Brně.
Fakt, že člen vysokého managementu (byl také předsedou představenstva Škoda Praha, tehdejšího přímého vlastníka SPI, kterou nyní 100% vlastní ČEZ) se snaží ospravedlnit načasování svého odchodu tak právně pedantským způsobem, naznačuje, že už je možná za to vyšetřován – upozorňuji, že sám podobné domněnky důrazně odmítá a policie je zase odmítá potvrdit.
Když hodnotíme vhodnost načasování Benčíkova přesunu do nového zaměstnanání, je nutné vzít v úvahu následující fakta, proti kterým Benčík ani ČEZ nikdy nevznesli námitky:
• smlouva mezi SPI a Alstomem byla podepsána v říjnu 2007;
• Benčík odešel z SPI (a Škody Praha) 25. září 2007 poté, co obě společnosti řídil dva roky;
• Alstom nedodal kotel v roce 2011, jak bylo dohodnuto, a neučinil tak dodnes;
• ČEZ do března roku 2013 od společnosti Alstom neobdržel žádnou kompenzaci;
• Tři pánové, kteří byli tehdejšími nadřízenými Radka Benčíka, jsou: Daniel Beneš, předseda dozorčí rady SPI, dále Vladimír Johanes, předseda dozorčí rady Škody Praha, a Martin Kocourek, předseda dozorčí rady ČEZu.
Jako jednatel SPI a generální ředitel vlastníka SPI, společnosti Škody Praha, mezi 17. lednem a 25. zářím 2007 byl Benčík pravděpodobně zapojen do vyjednávání o kontraktu v hodnotě 400 milionů eur uzavřeném měsíc po jeho odchodu.
Skutečnost, že odešel (těsně) před faktickým podpisem smlouvy, je nepochybně rozhodující ve smyslu formálně právním. To však jen stěží něco změní na odůvodněnosti domněnky, že Benčík aktivně napomáhal uzavření právě tohoto kontraktu. Téměř se chce věřit, že Benčíkův odchod byl přesně načasován tak, aby se stihl vyhnout podpisu smlouvy, kterou on sám s největší pravděpodobností dojednal se svým budoucím zaměstnavatelem.
Tolik k načasování Benčíkova odchodu. Ale co Alstom? Smlouva stanovila datum dodání kotle na rok 2011. Teď máme březen 2013, a kotel stále nedodán, ovšem jak tvrdí ČEZ, k dodávce dojde někdy během letoška. ČEZ se odmítá o tématu kompenzací od Alstomu bavit, pouze říká, že smlouva tuto možnost poskytuje a že se o záležitosti diskutuje. To nás opravdu nesmírně uklidňuje!
Vzhledem k tomu, že datum dodání proběhlo bez dodání kotle před více než dvěma lety a zvážení skutečnosti, že ČEZ nikterak nenaznačil, že by za účelem kompenzace obrovských ztrát (odhadem zhruba miliarda korun ročně) způsobených pozdním dodáním kotle zvažoval nějaké právní kroky, nám dotazy po kompetenci nejen manažerů Alstomu, ale i ČEZu, nikdo nemůže mít za zlé.
Tím se dostáváme opět k odpovědnosti nadřízených. SPI dělá vlastními slovy „VELKÉ VĚCI“. Když vidíme realitu, je i toto dosti mírné vyjádření. SPI jako ‚EPC contractor‘ popisuje obnovu flotily elektráren skupiny ČEZ v investiční hodnotě kolem 4 miliardy eur jako „český průmyslový projekt desetiletí“.
Jediný nejdůležitější ‚value driver‘ je pro ČEZ výkonnost, s tím také spravuje tyto obrovské investiční náklady (CAPEX), které z vlané části jeho jménem investuje právě SPI. Je tedy zcela jedno, zda SPI dobře funguje, a pokud existují o její výkonnosti nějaké pochybnosti, jsou ihned ostraněny.
Benčíkovi šéfové – Vladimír Johanes, Martin Roman a Daniel Beneš
A tak se zase dostáváme k Benčíkovým nadřízeným. SPI nebyla 100% vlastněná ČEZem, jak je uvedeno výše v textu, v době, kdy byl Benčík jednatelem firmy, vlastnila SPI společnost Škoda Praha (která byla pro změnu ve 100% vlastnictví ČEZu). Benčík byl generálním ředitelem Škody Praha, takže byl v první instanci přímo odpovědný sám sobě.
Tehdejším předsedou dozorčí rady SPI byl Daniel Beneš, dnes, pochopitelně, generální ředitel ČEZu, ale dříve pracovník hlavního řízení tamtéž, odpovědný za běžný provoz firmy, a to včetně zásobování. Mnohé z toho, co prováděla SPI, se tedy zjevně řídilo zadáními určenými Škodou Praha.
Tehdejším předsedou dozorčí rady Škody Praha byl Vladimír Johanes (vlastně Johanes tuto pozici zastával od roku 2004, kdy se generálním ředitelem stal Martin Roman, a je v ní dodnes). A tehdejším předsedou dozorčí rady ČEZu byl Martin Kocourek (diskreditovaný ministr průmyslu a obchodu pracuje v současnosti jako lobbista pro firmu Merit Government Relations, o které se šušká, že ji částečně vlastní právník ČEZu Radek Pokorný).
Výtlak: Jachtu Pershing 64 popisují reklamy jako „agresivní stroj o délce 64 stop (19,5 metru) vyrobený speciálně pro ty, kteří nedělají kompromisy“. Vladimír Johanes té své říká „Lenka“.
Pokud byste tedy rádi věděli, koho by načasování Benčíkova odchodu z SPI a příchodu do Alstomu mělo zajímat a také mu dělat starost, tak se jedná o tyto tři pány: Daniel Beneš, Vladimír Johanes a Martin Kocourek.
A víc už nejspíš vědět nepotřebujete.
Jmenování Radka Benčíka do tak vysoké manažerské pozice ve skupině ČEZ nebylo pochopitelně žádným výstřelem naslepo. Beneš, Johanes a Kocourek se nenajali head huntera, aby jim našel nejlepšího kandidáta. Sami už ho totiž znali.
Než začal pracovat pro ŠKODA PRAHA Invest, strávil Benčík pět let ve firmě Škoda JS. V roce 2004, kdy Škodu JS získal ruský stát převlečený za OMZ, byl Benčík jmenován generálním ředitelem společnosti. Čtenáři, kteří mají dobrou paměť, si vzpomenou, že Škoda JS byla součástí Škody Holding, kterou od českého státu koupil Appian Group (Martin Roman a jeho kamarádi) v roce 2003 za cenu, která dala slovu „přátelská“ nový význam. A tak se jako vysvětlení Benčíkova podivuhodného úspěchu v českém energetickém sektoru jeví Škoda Holding a události staré deset let.
Načasování má Benčík dokonalé!
Skutečně! Ale že vám ty velké věci jdou, pane Johanesi?
Aktualne.cz právě uveřejnilo zprávu (zde), která tvrdí, že policejní Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality SKPV vyšetřuje kontrakt na dodávku „nadkritického kotle“ v hodnotě 400 milionů eur, který ŠKODA PRAHA Invest udělila v říjnu roku 2007 konsorciu Alstom Power (Stuttgart) a Alstom Brno.
V polovině února jsem čtenáře upozorňoval na podivuhodnou kariéru Radka Benčíka (45), bývalého jednatele ŠKODA PRAHA Invest (SPI). Benčík z SPI odešel koncem září 2007, pár dní předtím, než byl kontrakt s Alstomem na dodávku kotle podepsán. O několik měsíců později, v březnu roku 2008, se Benčík znovu vynořil coby generální ředitel v teplárenské divizi Alstom brno. V současnosti provozuje společnost Net4Gas.
Na otázku ohledně nevhodného načasování jeho nástupu do nové práce Benčík odpověděl, že ke konfliktu zájmů nedošlo, neboť kontrakt mezi SPI a Alstomem byl podepsán PO jeho odchodu ze SPI a PŘED jeho nástupem do Alstomu v Brně.
Fakt, že člen vysokého managementu (byl také předsedou představenstva Škoda Praha, tehdejšího přímého vlastníka SPI, kterou nyní 100% vlastní ČEZ) se snaží ospravedlnit načasování svého odchodu tak právně pedantským způsobem, naznačuje, že už je možná za to vyšetřován – upozorňuji, že sám podobné domněnky důrazně odmítá a policie je zase odmítá potvrdit.
Když hodnotíme vhodnost načasování Benčíkova přesunu do nového zaměstnanání, je nutné vzít v úvahu následující fakta, proti kterým Benčík ani ČEZ nikdy nevznesli námitky:
• smlouva mezi SPI a Alstomem byla podepsána v říjnu 2007;
• Benčík odešel z SPI (a Škody Praha) 25. září 2007 poté, co obě společnosti řídil dva roky;
• Alstom nedodal kotel v roce 2011, jak bylo dohodnuto, a neučinil tak dodnes;
• ČEZ do března roku 2013 od společnosti Alstom neobdržel žádnou kompenzaci;
• Tři pánové, kteří byli tehdejšími nadřízenými Radka Benčíka, jsou: Daniel Beneš, předseda dozorčí rady SPI, dále Vladimír Johanes, předseda dozorčí rady Škody Praha, a Martin Kocourek, předseda dozorčí rady ČEZu.
Jako jednatel SPI a generální ředitel vlastníka SPI, společnosti Škody Praha, mezi 17. lednem a 25. zářím 2007 byl Benčík pravděpodobně zapojen do vyjednávání o kontraktu v hodnotě 400 milionů eur uzavřeném měsíc po jeho odchodu.
Skutečnost, že odešel (těsně) před faktickým podpisem smlouvy, je nepochybně rozhodující ve smyslu formálně právním. To však jen stěží něco změní na odůvodněnosti domněnky, že Benčík aktivně napomáhal uzavření právě tohoto kontraktu. Téměř se chce věřit, že Benčíkův odchod byl přesně načasován tak, aby se stihl vyhnout podpisu smlouvy, kterou on sám s největší pravděpodobností dojednal se svým budoucím zaměstnavatelem.
Tolik k načasování Benčíkova odchodu. Ale co Alstom? Smlouva stanovila datum dodání kotle na rok 2011. Teď máme březen 2013, a kotel stále nedodán, ovšem jak tvrdí ČEZ, k dodávce dojde někdy během letoška. ČEZ se odmítá o tématu kompenzací od Alstomu bavit, pouze říká, že smlouva tuto možnost poskytuje a že se o záležitosti diskutuje. To nás opravdu nesmírně uklidňuje!
Vzhledem k tomu, že datum dodání proběhlo bez dodání kotle před více než dvěma lety a zvážení skutečnosti, že ČEZ nikterak nenaznačil, že by za účelem kompenzace obrovských ztrát (odhadem zhruba miliarda korun ročně) způsobených pozdním dodáním kotle zvažoval nějaké právní kroky, nám dotazy po kompetenci nejen manažerů Alstomu, ale i ČEZu, nikdo nemůže mít za zlé.
Tím se dostáváme opět k odpovědnosti nadřízených. SPI dělá vlastními slovy „VELKÉ VĚCI“. Když vidíme realitu, je i toto dosti mírné vyjádření. SPI jako ‚EPC contractor‘ popisuje obnovu flotily elektráren skupiny ČEZ v investiční hodnotě kolem 4 miliardy eur jako „český průmyslový projekt desetiletí“.
Jediný nejdůležitější ‚value driver‘ je pro ČEZ výkonnost, s tím také spravuje tyto obrovské investiční náklady (CAPEX), které z vlané části jeho jménem investuje právě SPI. Je tedy zcela jedno, zda SPI dobře funguje, a pokud existují o její výkonnosti nějaké pochybnosti, jsou ihned ostraněny.
Benčíkovi šéfové – Vladimír Johanes, Martin Roman a Daniel Beneš
A tak se zase dostáváme k Benčíkovým nadřízeným. SPI nebyla 100% vlastněná ČEZem, jak je uvedeno výše v textu, v době, kdy byl Benčík jednatelem firmy, vlastnila SPI společnost Škoda Praha (která byla pro změnu ve 100% vlastnictví ČEZu). Benčík byl generálním ředitelem Škody Praha, takže byl v první instanci přímo odpovědný sám sobě.
Tehdejším předsedou dozorčí rady SPI byl Daniel Beneš, dnes, pochopitelně, generální ředitel ČEZu, ale dříve pracovník hlavního řízení tamtéž, odpovědný za běžný provoz firmy, a to včetně zásobování. Mnohé z toho, co prováděla SPI, se tedy zjevně řídilo zadáními určenými Škodou Praha.
Tehdejším předsedou dozorčí rady Škody Praha byl Vladimír Johanes (vlastně Johanes tuto pozici zastával od roku 2004, kdy se generálním ředitelem stal Martin Roman, a je v ní dodnes). A tehdejším předsedou dozorčí rady ČEZu byl Martin Kocourek (diskreditovaný ministr průmyslu a obchodu pracuje v současnosti jako lobbista pro firmu Merit Government Relations, o které se šušká, že ji částečně vlastní právník ČEZu Radek Pokorný).
Výtlak: Jachtu Pershing 64 popisují reklamy jako „agresivní stroj o délce 64 stop (19,5 metru) vyrobený speciálně pro ty, kteří nedělají kompromisy“. Vladimír Johanes té své říká „Lenka“.
Pokud byste tedy rádi věděli, koho by načasování Benčíkova odchodu z SPI a příchodu do Alstomu mělo zajímat a také mu dělat starost, tak se jedná o tyto tři pány: Daniel Beneš, Vladimír Johanes a Martin Kocourek.
A víc už nejspíš vědět nepotřebujete.
Jmenování Radka Benčíka do tak vysoké manažerské pozice ve skupině ČEZ nebylo pochopitelně žádným výstřelem naslepo. Beneš, Johanes a Kocourek se nenajali head huntera, aby jim našel nejlepšího kandidáta. Sami už ho totiž znali.
Než začal pracovat pro ŠKODA PRAHA Invest, strávil Benčík pět let ve firmě Škoda JS. V roce 2004, kdy Škodu JS získal ruský stát převlečený za OMZ, byl Benčík jmenován generálním ředitelem společnosti. Čtenáři, kteří mají dobrou paměť, si vzpomenou, že Škoda JS byla součástí Škody Holding, kterou od českého státu koupil Appian Group (Martin Roman a jeho kamarádi) v roce 2003 za cenu, která dala slovu „přátelská“ nový význam. A tak se jako vysvětlení Benčíkova podivuhodného úspěchu v českém energetickém sektoru jeví Škoda Holding a události staré deset let.
Načasování má Benčík dokonalé!