Šťastné a veselé, pane Hlaváči!
Člen ODS Ivo Hlaváč byl včera jmenován do představenstva ČEZu. Právě včas!
Čemu se v česku říká “trafika”, Angličani znají jako “otáčivé dveře” (revolving door).
Politici celého světa spojuje jedna věc, a sice nepotismus čili přidělování trafik. Je jedním z viditelnějších symptomů provázejících úpadek parlamentních systémů Západu, které postupně ovládli kariérní politici.
Ačkoli se ve formálním slova smyslu tito profesionálové občas octnou mimo mocenský proud, zřídkakdy se ocitají zcela mimo hru; o tom, že by přicházeli o svoje výhody, ani nemluvě. Je to víceméně povolání na celý život. Konkurenční boj mezi nimi prakticky neexistuje. Nakonec jdou jeden druhému na ruku bez ohledů na stranickou příslušnost.
Kariérní politici mají tuze málo času jak na ty státní úředníky, kteří to se službou státu myslí poctivě, tak na schopné manažery státních podniků, jejichž politická nezávislost je jedním z úhelných kamenů dobré vlády a dobrého řízení. Moderní politik se sám stává úředníkem a manažerem, s tím jediným rozdílem, že se od něho očekává udržování zdání stranické zaujatosti.
Nešvar nepotismus čili přidělování trafik je tématem v této zemi obzvláště citlivým především kvůli neexistujícímu zákonu o veřejné (státní) službě (24 let po pádu komunismu) a také kvůli absenci jakéhokoli smysluplného systému kontroly státem vlastněných podniků.
Český veřejný prostor je příklady takového do očí bijícího ‚trafikantství‘ doslova přesycen; člověku se zdá až nefér, jestliže se má pustit do jednoho konkrétního člověka. Ivo Hlaváč, člen olomoucké organizace ODS, byl včera jmenován do představenstva ČEZu – po necelém roce práce pro firmu na pozici interního lobbisty. Hlaváč vystřídal v představenstvu Petera Bodnára. Vzhledem k tomu, že Bodnár je jaderný odborník a Hlaváč ‚houpací kůň‘, co to vypovídá o prioritách GŘ Daniela Beneše a Petera Bodnára?
Samoobsluha: Ministerští pánové Chalupa a Hlaváč obsluhují sami sebe...
Před vstupem do týmu ČEZu (či lépe řečeno návratem po šestileté pauze) měl Hlaváč čest sloužit vlasti jako náměstek ministra zemědělství, ministra pro regionální rozvoj a ministra životního prostředí. A to mu ještě není 40. Na počátku roku 2012 se Hlaváč odtrhl od kojného prsu státní správy a našel zaměstnání v soukromém sektoru – totiž v té části soukromého sektoru, kterou živí veřejné zakázky. Začal pracovat pro poradenskou pobočku pražské centrály Deloitte, pravděpodobně s cílem ‚masírovat‘ klienty z veřejného sektoru, jako Ministerstvo vnitra nebo ČEZ.
Hlaváč se však na trhu dlouho neohřál, a než se rok s rokem sešel, byl náš hrdina zpátky u struku – a opět v ČEZu. A dnes je z něj člen představenstva.
Právě včas, pane Hlaváči! Andrej Babiš slibuje, že praxi ministerských a manažerských trafik ve státních firmách zarazí. Kamarádíčkové z ODS budou mít utrum! Do budoucna budou na tyto posty usedat nezávislí odborníci se zkušeností s řízením firem – jako Agrofert.
undefined
Čemu se v česku říká “trafika”, Angličani znají jako “otáčivé dveře” (revolving door).
Politici celého světa spojuje jedna věc, a sice nepotismus čili přidělování trafik. Je jedním z viditelnějších symptomů provázejících úpadek parlamentních systémů Západu, které postupně ovládli kariérní politici.
Ačkoli se ve formálním slova smyslu tito profesionálové občas octnou mimo mocenský proud, zřídkakdy se ocitají zcela mimo hru; o tom, že by přicházeli o svoje výhody, ani nemluvě. Je to víceméně povolání na celý život. Konkurenční boj mezi nimi prakticky neexistuje. Nakonec jdou jeden druhému na ruku bez ohledů na stranickou příslušnost.
Kariérní politici mají tuze málo času jak na ty státní úředníky, kteří to se službou státu myslí poctivě, tak na schopné manažery státních podniků, jejichž politická nezávislost je jedním z úhelných kamenů dobré vlády a dobrého řízení. Moderní politik se sám stává úředníkem a manažerem, s tím jediným rozdílem, že se od něho očekává udržování zdání stranické zaujatosti.
Nešvar nepotismus čili přidělování trafik je tématem v této zemi obzvláště citlivým především kvůli neexistujícímu zákonu o veřejné (státní) službě (24 let po pádu komunismu) a také kvůli absenci jakéhokoli smysluplného systému kontroly státem vlastněných podniků.
Český veřejný prostor je příklady takového do očí bijícího ‚trafikantství‘ doslova přesycen; člověku se zdá až nefér, jestliže se má pustit do jednoho konkrétního člověka. Ivo Hlaváč, člen olomoucké organizace ODS, byl včera jmenován do představenstva ČEZu – po necelém roce práce pro firmu na pozici interního lobbisty. Hlaváč vystřídal v představenstvu Petera Bodnára. Vzhledem k tomu, že Bodnár je jaderný odborník a Hlaváč ‚houpací kůň‘, co to vypovídá o prioritách GŘ Daniela Beneše a Petera Bodnára?
undefined
Samoobsluha: Ministerští pánové Chalupa a Hlaváč obsluhují sami sebe...
Před vstupem do týmu ČEZu (či lépe řečeno návratem po šestileté pauze) měl Hlaváč čest sloužit vlasti jako náměstek ministra zemědělství, ministra pro regionální rozvoj a ministra životního prostředí. A to mu ještě není 40. Na počátku roku 2012 se Hlaváč odtrhl od kojného prsu státní správy a našel zaměstnání v soukromém sektoru – totiž v té části soukromého sektoru, kterou živí veřejné zakázky. Začal pracovat pro poradenskou pobočku pražské centrály Deloitte, pravděpodobně s cílem ‚masírovat‘ klienty z veřejného sektoru, jako Ministerstvo vnitra nebo ČEZ.
Hlaváč se však na trhu dlouho neohřál, a než se rok s rokem sešel, byl náš hrdina zpátky u struku – a opět v ČEZu. A dnes je z něj člen představenstva.
Právě včas, pane Hlaváči! Andrej Babiš slibuje, že praxi ministerských a manažerských trafik ve státních firmách zarazí. Kamarádíčkové z ODS budou mít utrum! Do budoucna budou na tyto posty usedat nezávislí odborníci se zkušeností s řízením firem – jako Agrofert.