Další teplé místečko, pane Teličko?
Angličané tomu říkají ‚gravy train‘, doslova ‚omáčkový vlak‘. Český ekvivalent je teplé místečko. Ať už to nazvete jakkoli, je to přesně to, v čem Pavel Telička jede.

Welcome aboard the gravy train! Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas a koordinátor Pavel Telička si podávají ruce na nádraží v Tallinu.
Než tento víkend vhodíte svůj hlas do urny při volbách do EP, zamyslete se nad následujícími řádky.
V uplynulých osmi letech dostával Pavel Telička ve své pozici koordinátora EK pro evropský dopravní projekt severomořsko-baltického železničního koridoru měsíční příspěvek ve výši přesahující průměrnou mzdu v této zemi (25 000 Kč). V březnu 2014 byl v této funkci potvrzen na třetí čtyřleté období. Kromě uvedeného příspěvku dostává samozřejmě uhrazeny veškeré výdaje, související s jeho misí.
Víceméně po stejnou dobu Telička ovšem dostává také nespecifikovanou měsíční odměnu od společnosti Advanced World Transport (AWT), největšího poskytovatele služeb v oblasti nákladní železniční přepravy ve střední Evropě. AWT, kterou vlastní firma BXR Zdeňka Bakaly, šíbuje s uhlím z OKD a spoustou dalšího zboží sem a tam napříč Evropou a využívá přitom také koridor, do jehož výstavby vložil Telička v tomto století zatím největší část svého koordinátorského umu.
Podle manažera vnějších vztahů AWT Petra Špetláka „poskytoval pan Telička firmě běžné poradenské služby se zaměřením na evropskou legislativu, upravující železniční dopravu, a na liberalizaci trhu“. Pan Špetlák odmítl poskytnout jakékoli podrobnější údaje o povaze smlouvy mezi AWT a Pavlem Teličkou, čili – přeloženo do lidské řeči – neřekl, na kolik a jak dlouho Telička posílal AWT faktury.
Sečteno a podtrženo: lídr kandidátky ANO 2011 pro volby do EP a kandidát této strany na příštího eurokomisaře za ČR dostával peníze od soukromého poskytovatele služeb v regionální nákladní železniční přepravě za to, že mu poskytoval informace o vývoji železniční infrastruktury v témže regionu, které získal z titulu své funkce placeného představitele Evropské komise.
Všechno je to bezpochyby naprosto legální (i když by asi pan eurokoordinátor udělal lépe, kdyby přiznal, že byl placeným poradcem AWT), ale rozhodně to není vůbec košer. Opravdu chcete, aby vás takový člověk zastupoval v Bruselu? Já tedy ne.
And in English Welcome aboard the gravy train, Mr Telicka!
photo caption reads: Transport Commissioner Siim Kallas and Coordinator Pavel Telicka meet at Tallinn railway station.
In English, we call it the ‘gravy train’. The Czech equivalent is 'teplé místečko', a cushy job that pays well. Whatever you call it, Pavel Telička is on it. For the last eight years, Telicka has been receiving a monthly allowance of more than the Czech average monthly salary of Kc 25,000 in his role as European Coordinator of a European rail transport project called the North Sea-Baltic corridor. In March 2014, he was reappointed by the European Commission to a third four-year term. In addition to his monthly allowance, his so-called ‘mission expenses’ are covered.
And over the same period, more or less, Telicka has been receiving an undisclosed monthly fee from Advanced World Transport (AWT), Central Europe’s largest private provider of rail freight services. AWT, which is owned by Zdenek Bakala's New World Resources, carries OKD’s hard coal and much else besides to and fro across Europe using the corridor the construction of which Telicka has spent the better part of this century ‘coordinating’.
According to AWT’s Petr Spetlak, ‘Mr Telicka used to provide the standard advisory services focused on EU legislation regulating rail transport and the liberalisation of the market.’ Mr Spetlak was unable to be more precise about the terms of the contract between AWT and Pavel Telicka. In plain English, he refused to reveal how much and for how long Telicka has been invoicing AWT.
To summarise, ANO 2011’s campaign leader for the European Parliament and its candidate for the next European Commissioner has been paid by a private provider of regional rail freight services to advise it on the development of that same region’s rail freight infrastructure based upon knowledge acquired in his role as a paid representative of the European Commission.
And it is all perfectly legal, although perhaps it would have been wiser for the commission's 'coordinator' to have disclosed that he was a paid adviser to AWT. But it is far from desirable. Do you want such a person representing you in Brussels? I do not.

Welcome aboard the gravy train! Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas a koordinátor Pavel Telička si podávají ruce na nádraží v Tallinu.
Než tento víkend vhodíte svůj hlas do urny při volbách do EP, zamyslete se nad následujícími řádky.
V uplynulých osmi letech dostával Pavel Telička ve své pozici koordinátora EK pro evropský dopravní projekt severomořsko-baltického železničního koridoru měsíční příspěvek ve výši přesahující průměrnou mzdu v této zemi (25 000 Kč). V březnu 2014 byl v této funkci potvrzen na třetí čtyřleté období. Kromě uvedeného příspěvku dostává samozřejmě uhrazeny veškeré výdaje, související s jeho misí.
Víceméně po stejnou dobu Telička ovšem dostává také nespecifikovanou měsíční odměnu od společnosti Advanced World Transport (AWT), největšího poskytovatele služeb v oblasti nákladní železniční přepravy ve střední Evropě. AWT, kterou vlastní firma BXR Zdeňka Bakaly, šíbuje s uhlím z OKD a spoustou dalšího zboží sem a tam napříč Evropou a využívá přitom také koridor, do jehož výstavby vložil Telička v tomto století zatím největší část svého koordinátorského umu.
Podle manažera vnějších vztahů AWT Petra Špetláka „poskytoval pan Telička firmě běžné poradenské služby se zaměřením na evropskou legislativu, upravující železniční dopravu, a na liberalizaci trhu“. Pan Špetlák odmítl poskytnout jakékoli podrobnější údaje o povaze smlouvy mezi AWT a Pavlem Teličkou, čili – přeloženo do lidské řeči – neřekl, na kolik a jak dlouho Telička posílal AWT faktury.
Sečteno a podtrženo: lídr kandidátky ANO 2011 pro volby do EP a kandidát této strany na příštího eurokomisaře za ČR dostával peníze od soukromého poskytovatele služeb v regionální nákladní železniční přepravě za to, že mu poskytoval informace o vývoji železniční infrastruktury v témže regionu, které získal z titulu své funkce placeného představitele Evropské komise.
Všechno je to bezpochyby naprosto legální (i když by asi pan eurokoordinátor udělal lépe, kdyby přiznal, že byl placeným poradcem AWT), ale rozhodně to není vůbec košer. Opravdu chcete, aby vás takový člověk zastupoval v Bruselu? Já tedy ne.
And in English Welcome aboard the gravy train, Mr Telicka!
photo caption reads: Transport Commissioner Siim Kallas and Coordinator Pavel Telicka meet at Tallinn railway station.
In English, we call it the ‘gravy train’. The Czech equivalent is 'teplé místečko', a cushy job that pays well. Whatever you call it, Pavel Telička is on it. For the last eight years, Telicka has been receiving a monthly allowance of more than the Czech average monthly salary of Kc 25,000 in his role as European Coordinator of a European rail transport project called the North Sea-Baltic corridor. In March 2014, he was reappointed by the European Commission to a third four-year term. In addition to his monthly allowance, his so-called ‘mission expenses’ are covered.
And over the same period, more or less, Telicka has been receiving an undisclosed monthly fee from Advanced World Transport (AWT), Central Europe’s largest private provider of rail freight services. AWT, which is owned by Zdenek Bakala's New World Resources, carries OKD’s hard coal and much else besides to and fro across Europe using the corridor the construction of which Telicka has spent the better part of this century ‘coordinating’.
According to AWT’s Petr Spetlak, ‘Mr Telicka used to provide the standard advisory services focused on EU legislation regulating rail transport and the liberalisation of the market.’ Mr Spetlak was unable to be more precise about the terms of the contract between AWT and Pavel Telicka. In plain English, he refused to reveal how much and for how long Telicka has been invoicing AWT.
To summarise, ANO 2011’s campaign leader for the European Parliament and its candidate for the next European Commissioner has been paid by a private provider of regional rail freight services to advise it on the development of that same region’s rail freight infrastructure based upon knowledge acquired in his role as a paid representative of the European Commission.
And it is all perfectly legal, although perhaps it would have been wiser for the commission's 'coordinator' to have disclosed that he was a paid adviser to AWT. But it is far from desirable. Do you want such a person representing you in Brussels? I do not.