Nad klasikem Jiráskem zvítězila soudobá fraška
Na pátečním zasedání předsednictva Kritického fóra- sdružení analytiků českého dramatického umění, došlo při hlasování o Kusu měsíce k „souboji“ mezi stoupenci inscenací Divadla na Rybníce a Divadla na Strakovce.
Prvně jmenovaná scéna zaujala modernizačním přístupem k tradičnímu kusu Aloise Jiráska, když už v samotném názvu nahradila Lucernu za Ledku.
Ledkou je míněna led svítilna, kterou použije mlynář Libor při doprovázení paní kněžny do zámečku. Kritici ocenili nevtíravý způsob, jakým umělci dávají veřejnosti příklad alternativního svícení v době, kdy petroleje - derivátu ropy (ruské!) se nemusí v dostatečné míře dostávat.
Originální a neočekávatelné je rovněž vypuštění postav obou vodníků, což je nenápadně zmíněno jako výsledek úsilí eko aktivistky Haničky při vyčištění rybníka a zbavení nepatřičné havěti.
Úpravou textu, škrtáním, zároveň došlo k výraznému zkrácení doby představení téměř o 50 minut, což zásadně snížilo provozní náklady na elektřinu v době, kdy její ceny letí skokově nahoru, a nejefektivnější se jeví uvádění kratších forem – od tří do deseti skečů.
Tady je na místě zmínit doporučení ministra Baxy prezentovat i vyloženě nízkonákladové černé hodinky, kdy se šedesátiminutové představení uskuteční jen verbálně na jevišti v úplné tmě.
Nakonec o tři hlasy zvítězila konkurenční scéna, přestože nijak formálně neinovovala a na nákladech neuspořia, jak se z fóra ozývalo.
Na rozdíl od Jiráskovy Lucerny - Ledky, což je vlastenecké drama s komediálními rysy i s proti aristokratickým ostnem, přišla Strakovka s vyloženou fraškou s názvem Není milionář jako milionář.
Prvoplánově útočila na bránice, jakoby si aktéři řekli, že po traumatech s covidem teď „muší bejt sranda.“
Stoupenci Divadla na Rybníce však poukazují, že hlasování jejich kolegů pro frašku mohlo být
i podvědomě ovlivněno širokou odezvou představení Milionáře mezi ne artovou veřejností díky přímému televiznímu přenosu a posléze opakováním údajně nejhumorněšjších hlášek. A nejen to, v podpoře se měl prý angažovat i kabinet.To je však málo pravděpodobné při nepřípustnosti politického ovlivňování tvorby a jejího odborného hodnocení.
Nicméně faktem zůstává, že cenu „Kus měsíce“ (za duben 2022) získal kolektiv vedený P. Fialou s přihlédnutím k neodolatelně komickému výkonu M. Jurečky ve dvojroli Čistého a Hrubého.
Prvně jmenovaná scéna zaujala modernizačním přístupem k tradičnímu kusu Aloise Jiráska, když už v samotném názvu nahradila Lucernu za Ledku.
Ledkou je míněna led svítilna, kterou použije mlynář Libor při doprovázení paní kněžny do zámečku. Kritici ocenili nevtíravý způsob, jakým umělci dávají veřejnosti příklad alternativního svícení v době, kdy petroleje - derivátu ropy (ruské!) se nemusí v dostatečné míře dostávat.
koláž:dv
Originální a neočekávatelné je rovněž vypuštění postav obou vodníků, což je nenápadně zmíněno jako výsledek úsilí eko aktivistky Haničky při vyčištění rybníka a zbavení nepatřičné havěti.
Úpravou textu, škrtáním, zároveň došlo k výraznému zkrácení doby představení téměř o 50 minut, což zásadně snížilo provozní náklady na elektřinu v době, kdy její ceny letí skokově nahoru, a nejefektivnější se jeví uvádění kratších forem – od tří do deseti skečů.
Tady je na místě zmínit doporučení ministra Baxy prezentovat i vyloženě nízkonákladové černé hodinky, kdy se šedesátiminutové představení uskuteční jen verbálně na jevišti v úplné tmě.
Nakonec o tři hlasy zvítězila konkurenční scéna, přestože nijak formálně neinovovala a na nákladech neuspořia, jak se z fóra ozývalo.
Na rozdíl od Jiráskovy Lucerny - Ledky, což je vlastenecké drama s komediálními rysy i s proti aristokratickým ostnem, přišla Strakovka s vyloženou fraškou s názvem Není milionář jako milionář.
Prvoplánově útočila na bránice, jakoby si aktéři řekli, že po traumatech s covidem teď „muší bejt sranda.“
Stoupenci Divadla na Rybníce však poukazují, že hlasování jejich kolegů pro frašku mohlo být
i podvědomě ovlivněno širokou odezvou představení Milionáře mezi ne artovou veřejností díky přímému televiznímu přenosu a posléze opakováním údajně nejhumorněšjších hlášek. A nejen to, v podpoře se měl prý angažovat i kabinet.To je však málo pravděpodobné při nepřípustnosti politického ovlivňování tvorby a jejího odborného hodnocení.
Nicméně faktem zůstává, že cenu „Kus měsíce“ (za duben 2022) získal kolektiv vedený P. Fialou s přihlédnutím k neodolatelně komickému výkonu M. Jurečky ve dvojroli Čistého a Hrubého.
CISTÝ VPRAVO, HRUBÝ VLEVO. NEBO SNAD OBRÁCENĚ? - koláž: dv