MMR chystá změny zákona o veřejných zakázkách podporující korupci a šlendrián
V článku http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-62135160-konci-prisna-protikorupcni-pravidla-domlouvat-zakazky-bude-snazsi-a-rychlejsi a v tištěných Hospodářských novinách ze dne 6. 5. 2014 se objevily informace, které jsou skutečně varující. Pokud by se plánované změny staly skutečností, zákon o veřejných zakázkách by se stal normou, která bude jen obtěžovat slušné a nebude překážet zlodějům. Návrhy, které zazněly, jsou výrazně prokorupční a podporující šlendrián při nakládání s veřejnými prostředky.
Jako základní recept na zjednodušení a zrychlení veřejných zakázek spočívající ve zvýšení možných víceprací na zakázce z 20% na 50% původní ceny.
To je zcela nesmyslné, absurdní, prokorupční opatření podporující šlendrián při investování veřejných prostředků.
Proč? Jakékoli vícepráce vznikají v absolutní většině případů z důvodu nekvalitního projektu. A projekt je nejen základem dobře provedené stavby, ale i nezbytným podkladem pro každou veřejnou zakázku. Zadavatel musí přesně vědět, co chce a toto také specifikovat, protože jen s kvalitní projektovou dokumentací může dostat kvalitní nabídku k realizaci.
Limit 20% je v případě kvalitně zpracovaného projektu zcela dostatečný. Nevzpomínám si, že bychom ho za 8 let investování na radnici v Semilech kdy využili, a to ani v případě složitých a náročných rekonstrukcí starých objektů. Zvýšení limitu pro vícepráce až na 50% je úprava s obrovským korupčním potenciálem. Pokud dodavatel bude vědět, že bude moci bez velkých potíží cenu zakázky zvýšit až o 50%, jak bude přistupovat k samotné soutěži? A jak bude přistupovat zadavatel k samotné přípravě zakázky, když mu limit 50% dopředu dává možnost „nějak to nakonec udělat“? Možné prodražení zakázky o 50% má nejen obrovský korupční potenciál, ale povede i k neskutečnému plýtvání.
Jako další opatření zmiňuje zástupce MMR ještě možnost zvýšení limitů pro podlimitní zakázky ze současných 6 mil. Kč na 10 mil. Kč a z 10 mil. Kč na 50 mil. Kč. To už snad ani není nutné komentovat. Před zraky daňových poplatníků se tak ukryje většina veřejných útrat.
Oproti všem útokům na úpravu zákona o veřejných zakázkách prohlašuji z pozice starosty města s rozpočtem cca 150 mil. Kč, že soutěžit jde. Problém není v zákoně, ale v pomalém rozhodování ÚOHS. U nás soutěžíme vše od 50 tis. Kč v režimu přibližujícímu se náročností podlimitnímu zadávání. Jednoduše, protože se to vyplatí. Zákon o zadávání veřejných zakázek může být jistě jednodušší a zjednodušit jeho administrativu lze. Ale nesmí se přitom z něj udělat výše uvedenými návrhy cedník jenom předstírající efektivitu, hospodárnost a transparentnost, který slušným bude komplikovat život a zlodějům nebude překážet.
To, co navrhuje MMR, je zničení zákona o veřejných zakázkách a uvolnění prostoru pro zlodějinu a šlendrián. Doufám, že se podaří těmto nesmyslům zabránit.
Jako základní recept na zjednodušení a zrychlení veřejných zakázek spočívající ve zvýšení možných víceprací na zakázce z 20% na 50% původní ceny.
To je zcela nesmyslné, absurdní, prokorupční opatření podporující šlendrián při investování veřejných prostředků.
Proč? Jakékoli vícepráce vznikají v absolutní většině případů z důvodu nekvalitního projektu. A projekt je nejen základem dobře provedené stavby, ale i nezbytným podkladem pro každou veřejnou zakázku. Zadavatel musí přesně vědět, co chce a toto také specifikovat, protože jen s kvalitní projektovou dokumentací může dostat kvalitní nabídku k realizaci.
Limit 20% je v případě kvalitně zpracovaného projektu zcela dostatečný. Nevzpomínám si, že bychom ho za 8 let investování na radnici v Semilech kdy využili, a to ani v případě složitých a náročných rekonstrukcí starých objektů. Zvýšení limitu pro vícepráce až na 50% je úprava s obrovským korupčním potenciálem. Pokud dodavatel bude vědět, že bude moci bez velkých potíží cenu zakázky zvýšit až o 50%, jak bude přistupovat k samotné soutěži? A jak bude přistupovat zadavatel k samotné přípravě zakázky, když mu limit 50% dopředu dává možnost „nějak to nakonec udělat“? Možné prodražení zakázky o 50% má nejen obrovský korupční potenciál, ale povede i k neskutečnému plýtvání.
Jako další opatření zmiňuje zástupce MMR ještě možnost zvýšení limitů pro podlimitní zakázky ze současných 6 mil. Kč na 10 mil. Kč a z 10 mil. Kč na 50 mil. Kč. To už snad ani není nutné komentovat. Před zraky daňových poplatníků se tak ukryje většina veřejných útrat.
Oproti všem útokům na úpravu zákona o veřejných zakázkách prohlašuji z pozice starosty města s rozpočtem cca 150 mil. Kč, že soutěžit jde. Problém není v zákoně, ale v pomalém rozhodování ÚOHS. U nás soutěžíme vše od 50 tis. Kč v režimu přibližujícímu se náročností podlimitnímu zadávání. Jednoduše, protože se to vyplatí. Zákon o zadávání veřejných zakázek může být jistě jednodušší a zjednodušit jeho administrativu lze. Ale nesmí se přitom z něj udělat výše uvedenými návrhy cedník jenom předstírající efektivitu, hospodárnost a transparentnost, který slušným bude komplikovat život a zlodějům nebude překážet.
To, co navrhuje MMR, je zničení zákona o veřejných zakázkách a uvolnění prostoru pro zlodějinu a šlendrián. Doufám, že se podaří těmto nesmyslům zabránit.