Index toaletního papíru potvrdil, že za komunistů nebylo líp
38 procent Čechů a Češek si myslí, že současné poměry jsou lepší než před listopadem 1989, zjistil průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění v listopadu 2016. Opačně to vidí 17 procent lidí. Třetina to má tak půl na půl. A necelá pětina občanů neuměla odpovědět vůbec. To jsou věci.
Na okraj přemítání, jestli za komunistů bylo nebo nebylo líp, přistály v uplynulých dnech dvě pozoruhodné informace.
První: Česko si v žebříčku kupní síly na obyvatele Evropy polepšilo o tři příčky na 23. místo. Poprvé jsme přeskočili Řecko, kde se navíc nesmí splachovat toaletní papír, ale k tomu se ještě dostaneme. Kupní síla českého lidu dosahuje už 66,4 procenta evropského průměru. Může za to jednak ekonomický růst, jednak silnější koruna.
Zadruhé: Trendem v segmentu toaletních papírů je hebkost a měkkost. Nejvíc se prodá třívrstvého, jeho podíl na trhu dosahuje 60 procent, ale nejvíc roste zájem o čtyřvrstvý. Co se týká vůně, preferují Češi klasiku, 85 procent prodaných toaletních papírů je bez parfemace a v bílé barvě. Z navoněných toaletních papírů (parfemuje se pouze rulička) je nejoblíbenější heřmánkový, až daleko za ním meruňka nebo aloe vera. Limitované edice s obrázky hrají prim hlavně na jaře a v zimě.
To vyplynulo z analýzy obchodů Albert, publikované u příležitosti mezinárodního dne toalet 19. listopadu. Analýza dokázala, že Češi oblibují multipacky, to znamená, že berou toaletní papíry ne po čtyřech, ale v baleních po osmi, nebo šestnácti, ba 24 kusech (rostoucí tendence).
Přesto, a to je z hygienického a vlastně i sociologického hlediska rozhodující, celková poptávka po toaletních papírech zůstává stabilní. Společnost GfK zjistila, že dvoučlenná domácnost utratí ročně za toaletní papír zhruba 640 korun, čtyřčlenná o třetinu více.
Takže. Na čem jiném demonstrovat růst životní úrovně a blahobytu? Komodita toaletního papíru – z podstaty konstantní, nepodléhající krátkodobým módním vlivům – reprezentuje posun celé společnosti.
Nedostatek toaletního papíru v maloobchodní síti provázel spotřebitele socialismem. Ještě na jeho sklonku, po požáru Harmaneckých papíren v roce 1988, se situace vyhrotila a na toaletní papír se stály fronty, o kauze se točily televizní reportáže, a řešila se na předsednictvu ÚV KSČ.
Po třiceti letech nás ani nenapadne, jestli toaletní papír vůbec v krámě mají, ale rozmazlili jsme se až na čtyřvrstvý! Místo kritiky dodavatelsko-odběratelských vztahů čteme, co je v segmentu hitem a trendem. Marketingoví manažeři i průzkumníci trhu to mají pod kontrolou. Samozřejmostí je toaletní papír z dovozu.
Technický pokrok přinesl po Listopadu revoluční změnu – místo skládacího se toaletní papír dělá v rolích.
Tady je vzácné archivní balení, nedatováno.
200 lístků, cena 1,30 Kčs. Počet vrstev: 1. Singlepack, parfemace samozřejmě veškerá žádná (v tomhle směru se dodnes potvrzuje, že český zákazník je v tomhle směru konzervativní a nedůvěřivý vůči novotám). Jestli zákazníci poptávají hebkost a měkkost, může to být i podvědomé odškodnění za drsnou minulost.
Ekonomika toaletního papíru vychází zhruba následovně. Balení 200 lístků z Červené Řečice za korunu třicet, to je cca 0,6 haléře na jeden útržek. Obyčejný model White ve verzi multipack je v e-shopu k mání za 125 korun, takže 7,80 Kč za jednu roli po 125 dvouvrstvých útržcích, čili zhruba 6 haléřů na jeden. Průměrná mzda mezitím stoupla desetkrát, možná patnáctkrát (na archivním balení není datum výroby). I kdyby reálná cena byla přibližně stejná, kvalita, design a hlavně dostupnost hovoří jasně pro dnešek.
Parfemovaný Delxue Camomila Comfort, dovoz z Rakouska, je v balení po 16 rolích à 150 útržků za 200 korun, což je něco přes 8 haléřů za jeden útržek. Ovšem třívrstvý! A možná i větší než kdysi. A Springforce White, sice jen dvouvrstvý, může vyjít ještě výhodněji. Útržek za pouhé tři hypotetické haléře.
Změna v Listopadu 1989 stála za to, myslí si podle CVVM 66 procent dotázaných. Jak to, že jenom?
Na okraj přemítání, jestli za komunistů bylo nebo nebylo líp, přistály v uplynulých dnech dvě pozoruhodné informace.
První: Česko si v žebříčku kupní síly na obyvatele Evropy polepšilo o tři příčky na 23. místo. Poprvé jsme přeskočili Řecko, kde se navíc nesmí splachovat toaletní papír, ale k tomu se ještě dostaneme. Kupní síla českého lidu dosahuje už 66,4 procenta evropského průměru. Může za to jednak ekonomický růst, jednak silnější koruna.
Zadruhé: Trendem v segmentu toaletních papírů je hebkost a měkkost. Nejvíc se prodá třívrstvého, jeho podíl na trhu dosahuje 60 procent, ale nejvíc roste zájem o čtyřvrstvý. Co se týká vůně, preferují Češi klasiku, 85 procent prodaných toaletních papírů je bez parfemace a v bílé barvě. Z navoněných toaletních papírů (parfemuje se pouze rulička) je nejoblíbenější heřmánkový, až daleko za ním meruňka nebo aloe vera. Limitované edice s obrázky hrají prim hlavně na jaře a v zimě.
To vyplynulo z analýzy obchodů Albert, publikované u příležitosti mezinárodního dne toalet 19. listopadu. Analýza dokázala, že Češi oblibují multipacky, to znamená, že berou toaletní papíry ne po čtyřech, ale v baleních po osmi, nebo šestnácti, ba 24 kusech (rostoucí tendence).
Přesto, a to je z hygienického a vlastně i sociologického hlediska rozhodující, celková poptávka po toaletních papírech zůstává stabilní. Společnost GfK zjistila, že dvoučlenná domácnost utratí ročně za toaletní papír zhruba 640 korun, čtyřčlenná o třetinu více.
Takže. Na čem jiném demonstrovat růst životní úrovně a blahobytu? Komodita toaletního papíru – z podstaty konstantní, nepodléhající krátkodobým módním vlivům – reprezentuje posun celé společnosti.
Nedostatek toaletního papíru v maloobchodní síti provázel spotřebitele socialismem. Ještě na jeho sklonku, po požáru Harmaneckých papíren v roce 1988, se situace vyhrotila a na toaletní papír se stály fronty, o kauze se točily televizní reportáže, a řešila se na předsednictvu ÚV KSČ.
Po třiceti letech nás ani nenapadne, jestli toaletní papír vůbec v krámě mají, ale rozmazlili jsme se až na čtyřvrstvý! Místo kritiky dodavatelsko-odběratelských vztahů čteme, co je v segmentu hitem a trendem. Marketingoví manažeři i průzkumníci trhu to mají pod kontrolou. Samozřejmostí je toaletní papír z dovozu.
Technický pokrok přinesl po Listopadu revoluční změnu – místo skládacího se toaletní papír dělá v rolích.
Tady je vzácné archivní balení, nedatováno.
200 lístků, cena 1,30 Kčs. Počet vrstev: 1. Singlepack, parfemace samozřejmě veškerá žádná (v tomhle směru se dodnes potvrzuje, že český zákazník je v tomhle směru konzervativní a nedůvěřivý vůči novotám). Jestli zákazníci poptávají hebkost a měkkost, může to být i podvědomé odškodnění za drsnou minulost.
Ekonomika toaletního papíru vychází zhruba následovně. Balení 200 lístků z Červené Řečice za korunu třicet, to je cca 0,6 haléře na jeden útržek. Obyčejný model White ve verzi multipack je v e-shopu k mání za 125 korun, takže 7,80 Kč za jednu roli po 125 dvouvrstvých útržcích, čili zhruba 6 haléřů na jeden. Průměrná mzda mezitím stoupla desetkrát, možná patnáctkrát (na archivním balení není datum výroby). I kdyby reálná cena byla přibližně stejná, kvalita, design a hlavně dostupnost hovoří jasně pro dnešek.
Parfemovaný Delxue Camomila Comfort, dovoz z Rakouska, je v balení po 16 rolích à 150 útržků za 200 korun, což je něco přes 8 haléřů za jeden útržek. Ovšem třívrstvý! A možná i větší než kdysi. A Springforce White, sice jen dvouvrstvý, může vyjít ještě výhodněji. Útržek za pouhé tři hypotetické haléře.
Změna v Listopadu 1989 stála za to, myslí si podle CVVM 66 procent dotázaných. Jak to, že jenom?