Piráti a jejich právo rabovat
Autorské právo? Něčí vlastnictví? Ale kdepak - každý má přece právo na společné vlastnictví a přístup k informacím. Autorské právo zasahuje do “svobody médií” - pojďme ho hned zrušit!
“Římské právo, které se považuje za vrchol klasické právní vzdělanosti, kopírovací monopol (čti ”Autorské právo”) vůbec neznalo.” - Viz Pirátský program / manifest
Ano, Starověký Řím kupodivu neznal ani film, počítačové hry, knihtisk, kopírky nebo digitální svět internetu. Ono totiž, když se pouze opisují svitky, tak autorské právo zas tak nepotřebujete… ;-)
Pojďme na chvíli opomenout různé poplatky OSA a technologické patenty, kdy si některá firma, pokud má hodně peněz, patentuje v podstatě jakoukoli hloupost a tím znemožňují její používání jinými firmami.
Pojďme se zaměřit čistě na autorské právo. U nás, stejně jako ve většině civilizovaného světa, existuje autorské právo ještě 70 let po smrti autora. Pak zaniká a dílo se stává volným (jsou zde samozřejmě různé výjimky, ale to teď nechme).
Piráti dále na webu hlásají, že toto chtějí omezit: “výrazné zkrácení kopírovacího monopolu na dobu, která odpovídá obchodním modelům” - Dříve dokonce mluvili o 4-5 letech, nikoli po smrti autora, ale po VYDÁNÍ díla. Tuto nehoráznost už naštěstí ze svého programu stáhli.
Představme si, že natočím film (v mém případě třeba Kozí příběh), jeho výrobou strávím 5 let života, stojí okolo 40 milionů korun a český stát na něho nedá ani korunu.
Peníze na film jsou tedy ze soukromých zdrojů - ale to není podstatné.
Kozí příběh je nyní 11 let starý a stále se prodává na DVD, do televizí nebo do zahraničí. I když to byl divácky nejúspěšnější český animovaný film, přesto si na sebe ještě NEVYDĚLAL. Tedy není účetně zaplacen - moje vlastní práce zaplacena nebyla, a to jsem dělal na filmu 5 let mnoho profesí… (Nestěžuji si - takhle to prostě je. Chce to čas.)
A toto není jen můj příběh, ale v podstatě příběh téměř všech českých filmů, protože náš trh je prostě malý.
A kniha? Tam je návratnost ještě daleko pomalejší - nebo ve většině případů práce autora není zaplacena nikdy. Když se v Čechách prodá 3500 kusů knihy, je to už hranice bestselleru.
Pokud počítám, že autor píše knihu, třeba jako já Motýlí křik, jeden rok a dostane se náhodou na tuto hranici 3500 ks (což je ale pro 99% českých autorů naprosto nereálné), bude jeho plat činit zhruba 7.500,- korun měsíčně po dobu jednoho roku… To je panečku rito, že?
No a teď by přišel nějaký pan Bartoš a řekl mi - “Kdepak, panáčku, všichni mají právo tvůj film nebo knihu sdílet, kopírovat - protože mají právo na informace a mělo by to být všech…”
Co je to vůbec za bolševické myšlenky, že duševní vlastnictví je něco méně než to fyzické?!
Jaký je rozdíl, když pan Bartoš postaví pro své děti dům a ony ho mohou jednou prodat nebo třeba pronajímat a mezi mnou, že jednou svým dětem nechám film nebo knihu?
Ano, vlastně rozdíl tu je - moje děti o film za 70 let po mé smrti přijdou, kdežto malí Bartoši ne. Jak by se asi tvářil pan Bartoš, kdybych se k němu domů 70 let po jeho smrti nastěhoval? Nebo dokonce jeho dům pronajal a sám na tom vydělával?
A to se bavíme o SOUČASNÉ právní normě.
A ta potenciální nová pirátská?
Třeba za 4-5 let po dokončení domu, by se pan Bartoš ze svého domu vystěhova a já bych tam přišel, protože na ten dům má jednoduše právo každý. Vlastnické právo je dneska už přece úplně překonané.
Důležité jsou jen ideály - hlavně ty levicové, že...
Zaráží mě, jestli je přístup Pirátů skutečně tak amatérský ve všech odvětvích jako v tomto, nebo je to čistý záměr. No, potěš koště v obou případech.
Pokud je to ale záměr, nezadá si to vůbec s bolševickým znárodněním a naprosté neúctě k majetku. Kupředu levá, pane Bartoši!
P.S.
Už v roce 2015 jsme v rámci marného boje s pirátstvím dali oba Kozí příběhy zdarma na Youtube.
Přesto se DVD prodávají a v televizi se na film lidé stále dívají.
Ale ten rozdíl, pane Bartoši, je v tom, že jsem se k tomu kroku rozhodl sám a ne, aby mi to jakkoli přikazoval stát nebo vaše strana.
P.P.S. (z diskuze pod textem)
Ohledně OSA a platby za prázdné nosiče:
Mimochodem, víte kolik, jsme zaplatili "OSA výpalné" my na disková pole ve studiu, na kterém bylo jen naše dílo... ;-) Také mi to nepřijde OK...
Na druhou stranu si uvědomme, že kopírovat si dílo pro vlastní potřebu NENÍ u nás trestné. Sdílení ano, ale "kradení" ne... takže asi tak...
Přijde mi to jako taková docela fair kompenzace, která se samozřejmě každému a vždy nemusí líbit.. ale jinak by se to dalo asi ošetřit těžko. Lidem se to nebude nikdy líbit, protože těch co tvoří je naprostá minorita, kdežto těch co jen "konzumují" je většina.
Ale ono by se také mohlo lehce stát, že nikdo nebude tvořit a pak nebude co konzumovat...
“Římské právo, které se považuje za vrchol klasické právní vzdělanosti, kopírovací monopol (čti ”Autorské právo”) vůbec neznalo.” - Viz Pirátský program / manifest
Ano, Starověký Řím kupodivu neznal ani film, počítačové hry, knihtisk, kopírky nebo digitální svět internetu. Ono totiž, když se pouze opisují svitky, tak autorské právo zas tak nepotřebujete… ;-)
Pojďme na chvíli opomenout různé poplatky OSA a technologické patenty, kdy si některá firma, pokud má hodně peněz, patentuje v podstatě jakoukoli hloupost a tím znemožňují její používání jinými firmami.
Pojďme se zaměřit čistě na autorské právo. U nás, stejně jako ve většině civilizovaného světa, existuje autorské právo ještě 70 let po smrti autora. Pak zaniká a dílo se stává volným (jsou zde samozřejmě různé výjimky, ale to teď nechme).
Piráti dále na webu hlásají, že toto chtějí omezit: “výrazné zkrácení kopírovacího monopolu na dobu, která odpovídá obchodním modelům” - Dříve dokonce mluvili o 4-5 letech, nikoli po smrti autora, ale po VYDÁNÍ díla. Tuto nehoráznost už naštěstí ze svého programu stáhli.
Představme si, že natočím film (v mém případě třeba Kozí příběh), jeho výrobou strávím 5 let života, stojí okolo 40 milionů korun a český stát na něho nedá ani korunu.
Peníze na film jsou tedy ze soukromých zdrojů - ale to není podstatné.
Kozí příběh je nyní 11 let starý a stále se prodává na DVD, do televizí nebo do zahraničí. I když to byl divácky nejúspěšnější český animovaný film, přesto si na sebe ještě NEVYDĚLAL. Tedy není účetně zaplacen - moje vlastní práce zaplacena nebyla, a to jsem dělal na filmu 5 let mnoho profesí… (Nestěžuji si - takhle to prostě je. Chce to čas.)
A toto není jen můj příběh, ale v podstatě příběh téměř všech českých filmů, protože náš trh je prostě malý.
A kniha? Tam je návratnost ještě daleko pomalejší - nebo ve většině případů práce autora není zaplacena nikdy. Když se v Čechách prodá 3500 kusů knihy, je to už hranice bestselleru.
Pokud počítám, že autor píše knihu, třeba jako já Motýlí křik, jeden rok a dostane se náhodou na tuto hranici 3500 ks (což je ale pro 99% českých autorů naprosto nereálné), bude jeho plat činit zhruba 7.500,- korun měsíčně po dobu jednoho roku… To je panečku rito, že?
No a teď by přišel nějaký pan Bartoš a řekl mi - “Kdepak, panáčku, všichni mají právo tvůj film nebo knihu sdílet, kopírovat - protože mají právo na informace a mělo by to být všech…”
Co je to vůbec za bolševické myšlenky, že duševní vlastnictví je něco méně než to fyzické?!
Jaký je rozdíl, když pan Bartoš postaví pro své děti dům a ony ho mohou jednou prodat nebo třeba pronajímat a mezi mnou, že jednou svým dětem nechám film nebo knihu?
Ano, vlastně rozdíl tu je - moje děti o film za 70 let po mé smrti přijdou, kdežto malí Bartoši ne. Jak by se asi tvářil pan Bartoš, kdybych se k němu domů 70 let po jeho smrti nastěhoval? Nebo dokonce jeho dům pronajal a sám na tom vydělával?
A to se bavíme o SOUČASNÉ právní normě.
A ta potenciální nová pirátská?
Třeba za 4-5 let po dokončení domu, by se pan Bartoš ze svého domu vystěhova a já bych tam přišel, protože na ten dům má jednoduše právo každý. Vlastnické právo je dneska už přece úplně překonané.
Důležité jsou jen ideály - hlavně ty levicové, že...
Zaráží mě, jestli je přístup Pirátů skutečně tak amatérský ve všech odvětvích jako v tomto, nebo je to čistý záměr. No, potěš koště v obou případech.
Pokud je to ale záměr, nezadá si to vůbec s bolševickým znárodněním a naprosté neúctě k majetku. Kupředu levá, pane Bartoši!
P.S.
Už v roce 2015 jsme v rámci marného boje s pirátstvím dali oba Kozí příběhy zdarma na Youtube.
Přesto se DVD prodávají a v televizi se na film lidé stále dívají.
Ale ten rozdíl, pane Bartoši, je v tom, že jsem se k tomu kroku rozhodl sám a ne, aby mi to jakkoli přikazoval stát nebo vaše strana.
P.P.S. (z diskuze pod textem)
Ohledně OSA a platby za prázdné nosiče:
Mimochodem, víte kolik, jsme zaplatili "OSA výpalné" my na disková pole ve studiu, na kterém bylo jen naše dílo... ;-) Také mi to nepřijde OK...
Na druhou stranu si uvědomme, že kopírovat si dílo pro vlastní potřebu NENÍ u nás trestné. Sdílení ano, ale "kradení" ne... takže asi tak...
Přijde mi to jako taková docela fair kompenzace, která se samozřejmě každému a vždy nemusí líbit.. ale jinak by se to dalo asi ošetřit těžko. Lidem se to nebude nikdy líbit, protože těch co tvoří je naprostá minorita, kdežto těch co jen "konzumují" je většina.
Ale ono by se také mohlo lehce stát, že nikdo nebude tvořit a pak nebude co konzumovat...