Polští studenti stávkují za zrušení povinné školní docházky

27. 03. 2022 | 23:24
Přečteno 5052 krát
Před pár dny přišla z Polska velmi zajímavá zpráva – polští studenti začali 21. 3. 2022 stávkovat za odstranění povinné školní docházky. V jejich Deklaraci vzdělávací emancipace se uvádí: „My, děti, chceme rozhodovat o svém učení samy. Požadujeme ústavní ochranu práv dětí na svobodu vzdělávání. Chceme svobodnou volbu škol, předmětů, zkoušek a učitelů. Chceme mít svobodnou volbu cílů, materiálů, metod, rozsahu, místa a tempa učení. O svém osudu chceme rozhodovat samy. Musíme ukončit školní otroctví.“

Polští studenti, stávkující za zrušení povinné školní docházky, tedy za možnost, aby si sami vybírali, čemu, kdy, kde, jak a s kým se budou učit, trefili hřebík po hlavičce. Ačkoliv za dobu existence školského systému, který je ve své podstatě více méně stejný po celém světě, proběhlo mnoho reforem, žádná z nich se nikdy netýkala dvou nejpodstatnějších věcí: nikdy se nezpochybnilo jednotné povinné učivo, které určuje stát, a ani to, že děti ve škole nemají prakticky vůbec žádný vliv na to, co se jich týká, protože všechno řídí dospělí. Stávka za zrušení povinné školní docházky atakuje obojí.

Situace u nás

Nevím, jak je tomu v Polsku, ale u nás v ČR máme stále kolem tří čtvrtin rodičů, kteří jsou přesvědčeni, že současné školství je dobré. Když je něco dobré, tak proč to měnit či dokonce odstraňovat? Jenže pak je tady nezanedbatelná čtvrtina rodičů, kteří spokojeni se vzděláváním svých dětí nejsou.

Také máme údaje z mezinárodních šetření PISA a TIMSS, kde na otázku, zda chodí rády do školy, odpovědělo kladně jen něco kolem poloviny dětí (procento se snižovalo s věkem). Je známo, že emoce hrají při učení významnou roli. Ovšem na důvod obliby či neobliby školy děti tázány nebyly.

U nás je povinná školní docházka zakotvena v Listině základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR. V čl. 33 (1) se uvádí, že „každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.“ Školský zákon 561/2004 Sb. pak upravuje povinnou školní docházku v § 36 a následujících. Je docela smutné, že v tak důležitém dokumentu se bez ostychu dělá z práva povinnost, ze které není úniku ani v extrémních případech, kdy škola dítě evidentně poškozuje. První krok by měl být tedy ve změně čl. 33.

Nebourat systém, ale vytvořit paralelní prostor pro vzdělávání

K mládí patří radikálnost a tak nepřekvapí, že cílem stávky polských studentů není jen změnit systém, ale rovnou jej odstranit. Přičemž samotné zrušení povinné školní docházky by rozhodně nevedlo ke kolapsu školského systému, k tomu by musely vést další a další kroky.

Na rozdíl od požadavku polských studentů vidím cestu v tom, že by se legislativně otevřel paralelní prostor pro ty, kteří se chtějí vzdělávat svobodně a v souladu se svými schopnostmi a zájmy. V tomto prostoru bez diktátu státu, co se děti mají a nemají učit, by mohly vznikat rozmanité vzdělávací subjekty, kde by děti mohly rozvinout maximálně svůj potenciál. Současně s odstraněním povinné školní docházky by se samozřejmě musel přepracovat systém financování vzdělávání, zrovnoprávnit nově vznikající vzdělávací zařízení finančně se státními školami.

Svobodné vnitřně řízené vzdělávání není nic nového

Existuje více než stoletá zkušenost, že svobodné vzdělávání, kde si děti vybírají z podnětů, čemu se chtějí učit, kdy, jak a s kým, má velmi dobré výsledky. Můžeme vzpomenout školu L. N. Tolstého v Jasné Poljaně před 160 lety, školu Summerhill ve Velké Británii fungující od r. 1921, školu Sudbury Valley v USA a další a další školy po celém světě, které se vynořily během minulého půlstoletí. Polští studenti o nich evidentně moc dobře vědí.

Toto vzdělávání je efektivní, protože je přirozené

Rozhodně takové vzdělávání neprodukuje analfabety a nevzdělance, jak si lidé, kteří neznají nic jiného než tradiční školu, často představují. Naopak, absolventi svobodného vzdělávání, o které usilují studenti stávkující v Polsku, jsou úspěšní v širokém spektru povolání včetně akademické či vědecké dráhy, jsou pány svých životů, častěji podnikají, celoživotně se vzdělávají, mají velmi dobré komunikační a sociální dovednosti (což je také jeden ze společensky žádoucích cílů vzdělávání).

Tyto výsledky jsou očekávatelné, protože vzdělávaní, kde si děti vybírají svou cestu v učení, je zcela přirozené, odpovídá všem poznatkům vývojové psychologie i neurověd. Zato tradiční škola je velmi nepřirozené učení. Jak napsal John Medina ve své knize Pravidla mozku dítěte (Computer Press, 2011): „Pokud byste chtěli vytvořit učební prostředí nevhodné pro využití schopností mozku, nejspíš byste navrhli něco podobného školní třídě.”

Dosažení cílů je závislé od zvolených prostředků

Základ tradiční školy spočívá v tom, že všechny děti ve třídě se učí ve stejný čas stejné věci stejným způsobem. A to bez ohledu na to, že jen malému počtu dětí to může vyhovovat z hlediska jejich mentálních schopností, stupně jejich zralosti, struktury nadání i osobnosti, jejich psychomotorického tempa atd.

Dnes už je poměrně velká shoda na tom, co je cílem vzdělávání. Zdůrazňují se kompetence, tzv. měkké dovednosti a maximální rozvoj individuálního potenciálu, tedy toho neopakovatelného jedinečného mixu schopností, talentů, a zájmů. Mnoho dětí však nemůže svůj potenciál rozvíjet, protože marní čas něčím, co je nad jejich síly, na co ještě nejsou zralé, co jim nejde, zatímco jejich silné stránky, to, čím by jednou mohly přispět společnosti, leží ladem. Nebo naopak marní čas tím, že musí dělat něco, co dávno zvládli. Takže se velmi zužuje možnost poznat sami sebe. Není divu, že pak musíme mít drahé poradenství k volbě povolání. Mrhání individuálním potenciálem poškozuje celou společnost hospodářsky, sociálně i kulturně.

Chceme, aby z dětí vyrostli zodpovědní dospělí, ale bez možnosti vlastního rozhodování či aspoň spolurozhodování to není reálné. Poctivé plnění vůle druhých nebuduje zodpovědnost, ale poslušnost, která je tak riziková pro demokratickou společnost.

Držme mladým Polákům palce

Mezi plánované kroky polských studentů patří také zorganizování kulatého stolu, kde by jednali představitelé vlády s experty zastávajícími požadavek zrušení povinné školní docházky. Cílem je sepsání návrhu nového zákona o vzdělávání. Neznám polské prostředí, nevím, jakou šanci stávka má. Většinou se věci nedějí v rozsahu radikálních požadavků, ale strany se domluví na přijatelném kompromisu. Přejme si i pro naši vlastní lepší budoucnost, aby to v Polsku dopadlo ve prospěch svobody ve vzdělávání.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy