Uprchlíci, uprchlíci, uprchlíci
Uprchlík je kandidátem na nejčastěji užívané slovo roku 2015. Migrační vlna se stala tématem domácností, hospod i vážných politických jednání. A v krátké době ji asi nic překonat nedokáže. Už proto, že na intenzitě spíše nabírá, než naopak. Jako politici se nemůžeme tvářit, že neexistuje nebo ji vyřeší jiní za nás. A nemůžeme se ani v záchvatu snahy o politickou korektnost zcela rozejít s názory veřejnosti. V takovém případě problém nejen nebude vyřešen, ale jeho řešení se po opadnutí důvěry v současné politiky chopí radikálové slibující jednoduchá a populární řešení.
Opakované výkřiky některých západoevropských politiků na adresu států Visegradské čtyřky je třeba důrazně odmítnout. Neberou totiž v úvahu příčiny krize a dožadují se našeho podílu na jejím řešení. Aniž by dostatečně reflektovaly svou odpovědnost za současnou krizi. Byly to právě Francie a Británie, které v roce 2013 prosadily zrušení embarga EU na dodávku zbraní do Sýrie. A byly to stejné země ve spolupráci s Itálii, které v roce 2011 leteckými nálety podporovaly povstalce v Libyi. Je to Německo, které výroky svých vládních představitelů a svou sociální politikou vystavuje pozvánku všem, kteří možná doteď nebyli rozhodnuti, zda se na strastiplnou cestu vydají.
Řešením nejsou povinné a námi jednoznačně odmítané kvóty. Jejich zavedení by znamenalo automatické přerozdělování na řadu let dopředu a současně s tím by se oslabila ochota vrcholných představitelů EU hledat jiné a účinnější řešení. Bez důkladné ochrany vnějších hranic EU, nastavení účinného boje s pašeráky, změny azylové politiky a rychlosti řízení, vracení ekonomických žadatelů a uklidnění situace na severu Afriky a v Sýrii obratu k lepšímu nedosáhneme.
Jen ve čtyřmilionovém Libanonu bylo v roce 2014 přes milion syrských uprchlíků. Podle dostupných údajů v roce 2015 počet syrských uprchlíků v okolních státech vzrostl na čtyři miliony a přes dalších sedm milionů lidí jsou uprchlíky uvnitř Sýrie. Nelze zapomenout na Lybii, Eritreu a mnoho dalších. Není v silách a možnostech Evropy, aby úspěšně přijala a integrovala miliony lidí z často kulturně vzdálených zemí. Za určitých okolností by se to mohlo podařit. Ale jen tehdy, pokud by přicházející chtěli akceptovat zdejší způsob života a nechtěli nám vnutit proti naší vůli ten svůj. Bohužel příklady z některých částí Francie a Británie ukazují, že tato jistota zde rozhodně není a naopak je pro nás nepříjemným varováním.
Počet uprchlíků v táborech v Turecku nebo Libanonu a tamní životní podmínky nám současně nesmí a nemohou být lhostejné. Nejen proto, že není správné, aby se rodiny s dětmi strachovaly po dlouhé měsíce a roky ve stanu o jídlo a vodu. Je v našem zájmu, aby se lidé nerozhodli z těchto otřesných podmínek na rizikovou cestu do Evropy. Ostatně pokud se vžijeme do jejich situace, možná bychom se nerozhodli jinak. Není proto potřeba soudit je, ale hledat řešení.
Opakované výkřiky některých západoevropských politiků na adresu států Visegradské čtyřky je třeba důrazně odmítnout. Neberou totiž v úvahu příčiny krize a dožadují se našeho podílu na jejím řešení. Aniž by dostatečně reflektovaly svou odpovědnost za současnou krizi. Byly to právě Francie a Británie, které v roce 2013 prosadily zrušení embarga EU na dodávku zbraní do Sýrie. A byly to stejné země ve spolupráci s Itálii, které v roce 2011 leteckými nálety podporovaly povstalce v Libyi. Je to Německo, které výroky svých vládních představitelů a svou sociální politikou vystavuje pozvánku všem, kteří možná doteď nebyli rozhodnuti, zda se na strastiplnou cestu vydají.
Řešením nejsou povinné a námi jednoznačně odmítané kvóty. Jejich zavedení by znamenalo automatické přerozdělování na řadu let dopředu a současně s tím by se oslabila ochota vrcholných představitelů EU hledat jiné a účinnější řešení. Bez důkladné ochrany vnějších hranic EU, nastavení účinného boje s pašeráky, změny azylové politiky a rychlosti řízení, vracení ekonomických žadatelů a uklidnění situace na severu Afriky a v Sýrii obratu k lepšímu nedosáhneme.
Jen ve čtyřmilionovém Libanonu bylo v roce 2014 přes milion syrských uprchlíků. Podle dostupných údajů v roce 2015 počet syrských uprchlíků v okolních státech vzrostl na čtyři miliony a přes dalších sedm milionů lidí jsou uprchlíky uvnitř Sýrie. Nelze zapomenout na Lybii, Eritreu a mnoho dalších. Není v silách a možnostech Evropy, aby úspěšně přijala a integrovala miliony lidí z často kulturně vzdálených zemí. Za určitých okolností by se to mohlo podařit. Ale jen tehdy, pokud by přicházející chtěli akceptovat zdejší způsob života a nechtěli nám vnutit proti naší vůli ten svůj. Bohužel příklady z některých částí Francie a Británie ukazují, že tato jistota zde rozhodně není a naopak je pro nás nepříjemným varováním.
Počet uprchlíků v táborech v Turecku nebo Libanonu a tamní životní podmínky nám současně nesmí a nemohou být lhostejné. Nejen proto, že není správné, aby se rodiny s dětmi strachovaly po dlouhé měsíce a roky ve stanu o jídlo a vodu. Je v našem zájmu, aby se lidé nerozhodli z těchto otřesných podmínek na rizikovou cestu do Evropy. Ostatně pokud se vžijeme do jejich situace, možná bychom se nerozhodli jinak. Není proto potřeba soudit je, ale hledat řešení.