Profesionalita, odbornost, empatie, zkušenost a vůle + hnus (2. díl)
I když umění a jeho provoz v naší zemi zajímá mizivé procento populace, neznamená to, že neexistuje. Neznamená to ani skutečnost, že musí trpět arogancí ať pasivní, což je ve větší míře, tak i tou zjevnou. Neznamená to, že se má mlčet nad situacemi, které jsou do nebe volající svou stupiditou, jež pozbývá i primární slušnost a profesní kolegialitu. Ano, jde bohužel opět o NGP.
O co jde tentokrát? Náš přední japanolog Filip Suchomel, historik umění a vysokoškolský pedagog, který se ve své práci dlouhodobě zaměřuje na studium japonského a čínského užitého umění, grafiky a fotografie a též na vlivy umění Dálného východu na evropskou kulturu od 16. století do současnosti, mi na základě textu, který jsem publikoval 4. 1. 2023 na svém blogu na Aktuálně.cz pod výše uvedeným názvem, napsal z Japonska, kde právě působí na pracovní stáži, cituji (mám jeho svolení):
„Ahoj Jiří, sehnal jsem pro NGP od soukromého sběratele z Holandska v roce 2019 velkorysý dar, cca 550 svitkových obrazů (odhadovaná cena cca 30 mil. Kč) japonské zenové malby zenga. Domlouval jsem to ještě s Jiřím Fajtem, ale po těch nešťastných událostech to holt do NGP přišlo až v době postfajtovské v prosinci 2019, za paní Nedoma. Ačkoli jsem ideově připravil návrh části výstavy, kterou NGP otevřela v květnu 2022, nebyl jsem ani zmíněn v tiráži výstavy, část mých návrhů ani kurátorky nezohlednily, takže se výstava tvářila jako výstava zenové malby, bez většího důrazu k osobě sběratele, což by si býval myslím zasloužil a navíc by podobné věci mohly nastartovat zájem dalších sběratelů pomoci budovat sbírky instituce. No a teď jsem se zprostředkovaně dozvěděl, že mne NGP (a rovněž dr. Zlatu Černou, doyenku našeho oboru), vyhodila z nákupní komise NGP a nákup mimoevropských sbírek tam nebude mít zastoupení v lidech s odbornou erudicí k dané asijské oblasti. Ale ukazuje to naprostý marasmus české kulturní scény, která není schopna na podobné věci adekvátně reagovat.Sešel jsem se na podzim s jedním sběratelem historických čínských jadeitů, jehož rodina má kořeny v Rakousku-Uhersku a který měl zájem věnovat tuto sbírku do nějaké důvěryhodné instituce ve střední Evropě. Původně jsem mu chtěl nabídnout právě NGP, pořád si totiž myslím, že sbírky budujeme pro příští generace, ale po téhle zkušenosti to už asi neudělám….
Tak co, není to hnus? Samozřejmě že je, a velký!
Takže toto je jen další ukázka, jak se naše „super“ Národní galerie Praha chová pod novým vedením a i když už paní krizová manažerka Nedoma opustila před časem svoji kancelář, tak odporné způsoby evidentně přetrvávají!
Navíc se zdá, že plzeňské dlouhé prsty, které například instalovaly svou osobu Helenu Musilovou (manželka R.Musila, ředitele Západočeské galerie) i jako poradkyni přes vizuální umění „plzeňského“ ministra kultury Martina Baxy, čile v zákulisí tahají za nitky. Nejde totiž jen o to, že byl Filip Suchomel odstraněn z nákupní komise NGP, ale také například o to, že byl pro jistotu i tupou pomstu z výběrové komise na nového ředitele Galerie Rudolfinum odstraněn Jiří Fajt.Ten totiž v době svého působení v NGP, Helenu Musilovou odvolal pro neschopnost dodat relevantní koncepci k rozvoji sbírky současného moderniho umění, v jejíž čele stala. I proto je, tedy aspoň pro mne, absurdní, i když v daných mantinelech vlastně příznačné, že se před nedavným časem, taky stala šefkurátorkou GHMP. Jak je vidět – tedy, kdo chce vidět a nestrká raději alibisticky hlavu do písku, či ze strachu –, „Plzeň“ tak mele nejen na Magistrátu či v Sovových mlýnech (na ty boží si budeme muset opět dlouho počkat), ale i v Národní galerii Praha.
O co jde tentokrát? Náš přední japanolog Filip Suchomel, historik umění a vysokoškolský pedagog, který se ve své práci dlouhodobě zaměřuje na studium japonského a čínského užitého umění, grafiky a fotografie a též na vlivy umění Dálného východu na evropskou kulturu od 16. století do současnosti, mi na základě textu, který jsem publikoval 4. 1. 2023 na svém blogu na Aktuálně.cz pod výše uvedeným názvem, napsal z Japonska, kde právě působí na pracovní stáži, cituji (mám jeho svolení):
„Ahoj Jiří, sehnal jsem pro NGP od soukromého sběratele z Holandska v roce 2019 velkorysý dar, cca 550 svitkových obrazů (odhadovaná cena cca 30 mil. Kč) japonské zenové malby zenga. Domlouval jsem to ještě s Jiřím Fajtem, ale po těch nešťastných událostech to holt do NGP přišlo až v době postfajtovské v prosinci 2019, za paní Nedoma. Ačkoli jsem ideově připravil návrh části výstavy, kterou NGP otevřela v květnu 2022, nebyl jsem ani zmíněn v tiráži výstavy, část mých návrhů ani kurátorky nezohlednily, takže se výstava tvářila jako výstava zenové malby, bez většího důrazu k osobě sběratele, což by si býval myslím zasloužil a navíc by podobné věci mohly nastartovat zájem dalších sběratelů pomoci budovat sbírky instituce. No a teď jsem se zprostředkovaně dozvěděl, že mne NGP (a rovněž dr. Zlatu Černou, doyenku našeho oboru), vyhodila z nákupní komise NGP a nákup mimoevropských sbírek tam nebude mít zastoupení v lidech s odbornou erudicí k dané asijské oblasti. Ale ukazuje to naprostý marasmus české kulturní scény, která není schopna na podobné věci adekvátně reagovat.Sešel jsem se na podzim s jedním sběratelem historických čínských jadeitů, jehož rodina má kořeny v Rakousku-Uhersku a který měl zájem věnovat tuto sbírku do nějaké důvěryhodné instituce ve střední Evropě. Původně jsem mu chtěl nabídnout právě NGP, pořád si totiž myslím, že sbírky budujeme pro příští generace, ale po téhle zkušenosti to už asi neudělám….
Tak co, není to hnus? Samozřejmě že je, a velký!
Takže toto je jen další ukázka, jak se naše „super“ Národní galerie Praha chová pod novým vedením a i když už paní krizová manažerka Nedoma opustila před časem svoji kancelář, tak odporné způsoby evidentně přetrvávají!
Navíc se zdá, že plzeňské dlouhé prsty, které například instalovaly svou osobu Helenu Musilovou (manželka R.Musila, ředitele Západočeské galerie) i jako poradkyni přes vizuální umění „plzeňského“ ministra kultury Martina Baxy, čile v zákulisí tahají za nitky. Nejde totiž jen o to, že byl Filip Suchomel odstraněn z nákupní komise NGP, ale také například o to, že byl pro jistotu i tupou pomstu z výběrové komise na nového ředitele Galerie Rudolfinum odstraněn Jiří Fajt.Ten totiž v době svého působení v NGP, Helenu Musilovou odvolal pro neschopnost dodat relevantní koncepci k rozvoji sbírky současného moderniho umění, v jejíž čele stala. I proto je, tedy aspoň pro mne, absurdní, i když v daných mantinelech vlastně příznačné, že se před nedavným časem, taky stala šefkurátorkou GHMP. Jak je vidět – tedy, kdo chce vidět a nestrká raději alibisticky hlavu do písku, či ze strachu –, „Plzeň“ tak mele nejen na Magistrátu či v Sovových mlýnech (na ty boží si budeme muset opět dlouho počkat), ale i v Národní galerii Praha.