Jak jsme přetížili ÚOHS
Podat stížnost na 4.000 úřadů najednou - je to kontraproduktivní? Jak jinak řešit, že hromadně zatajují veřejné zakázky?
Před třemi týdny jsme spolu s kolegy z Oživení upozornili Úřad na ochranu hospodářské soutěže na tristní stav transparentnosti veřejných zakázek v ČR. S pomocí naší služby profily.info jsme našli zhruba půl milionu různých chyb ve zveřejnění - nejčastěji chyběly ceny, dodavatelé a nebo zakázky vůbec nešly dohledat. Zjistili jsme, že takové chyby dělá v ČR běžně téměř každý úřad - zhruba vychází jedna na zakázku. Jakkoliv se nejedná o nějaký důkaz korupce, díky tomuhle nepořádku se jí v zakázkách schová více, než by muselo. Stačilo by jen, aby úřady zveřejňovaly co ze zákona musejí - a úřad na to reálně dohlížel.
Pravda je taková, že problém se nechával vyhnít už několik let. Uveřejňovací povinnosti sice na papíře zněly krásně - ale nikdy se jejich dodržování systematicky nekontrolovalo. Světlou výjimku tvoří pokus Ministerstva pro místní rozvoj, které v roce 2013 provedlo elementární kontrolu. Zjistilo se tehdy, že několik tisíc úřadů porušuje zákon (jejich profily neměly rozhraní odpovídající zákonu). Namísto jakékoliv snahy dodržování zákona vynutit bylo těmto úřadům pouze rozesláno upozornění a celá akce skončila.
Když nekonají odpovědné úřady, nezbývá než aby práci převzaly neziskovky. Zmapovali jsme nejčastější chyby, jejich detailní přehled poslali na ÚOHS jako odpovědný dozorový orgán, a v zápětí se z prohlášení ÚOHS dozvíme, že jde o kontraproduktivní krok v kultivaci zadávacího prostředí, neboť jsme úřad zahltili.
Je poněkud smutné, když dozorový orgán konstatuje, že kapacitně nezvládá řešit situaci, kterou svou dlouhodobou nečinností způsobil. Naše představa byla, že náš podnět Úřad v lepším případě podnítí k potrestání nejproblematičtějších zadavatelů, v případě horším podnět zahodí (nebylo by to poprvé..). Úřad se k věci rozhodl postavit nad očekávání čestně a všechna možná pochybení prověřit - aby následně konstatoval že takový krok hraničí s lidskými možnostmi stávajícího personálu.
Ale budiž, příběh snad spěje k relativně dobrému konci. V minulém týdnu s úřadem nacházíme rozumný kompromis, přizpůsobujeme se, a podáváme doplnění podnětu. Zde úřad návodně směřujeme k vybraným chybám vybraných zadavatelů - což už kapacitně zvládne, s tím že celé cvičení hodláme pravidelně opakovat, dokud se informace o zakázkách nedostanou na rozumnou úroveň. Takovou, že normální občan skutečně dokáže najít každou zakázku, dozví se kdo ji dodal a za kolik.
Na závěr bych rád vyjádřil naději, že proklamace úřadu nezůstanou prázdné, podnět skutečně bude prošetřen a s profily se začne pracovat. Byla by škoda kdyby ne - systém profilů má ambici být jedním z nejmodernějších v Evropě, zejména pokud se bude využívat strojové rozhraní. Právě skrz něj je cesta, aby se detailní informace o zakázkách dostaly k firmám, kontrolním orgánům i občanům. Nikdo z nich už nebude muset chodit na často nespolehlivé a nepřehledné profily. Dá-li se situace do kupy, tvrdím že do roka vznikne pár komerčních služeb obdobných našemu webu pro zadavatele profily.info), zaměřených na firmy či veřejnost. Detaily i o malých zakázkách budou podnikatelům okamžitě pípat do mobilu - a státu se díky lepší konkurenci vrátí peníze investované do lepší kontroly stokrát.
Před třemi týdny jsme spolu s kolegy z Oživení upozornili Úřad na ochranu hospodářské soutěže na tristní stav transparentnosti veřejných zakázek v ČR. S pomocí naší služby profily.info jsme našli zhruba půl milionu různých chyb ve zveřejnění - nejčastěji chyběly ceny, dodavatelé a nebo zakázky vůbec nešly dohledat. Zjistili jsme, že takové chyby dělá v ČR běžně téměř každý úřad - zhruba vychází jedna na zakázku. Jakkoliv se nejedná o nějaký důkaz korupce, díky tomuhle nepořádku se jí v zakázkách schová více, než by muselo. Stačilo by jen, aby úřady zveřejňovaly co ze zákona musejí - a úřad na to reálně dohlížel.
Pravda je taková, že problém se nechával vyhnít už několik let. Uveřejňovací povinnosti sice na papíře zněly krásně - ale nikdy se jejich dodržování systematicky nekontrolovalo. Světlou výjimku tvoří pokus Ministerstva pro místní rozvoj, které v roce 2013 provedlo elementární kontrolu. Zjistilo se tehdy, že několik tisíc úřadů porušuje zákon (jejich profily neměly rozhraní odpovídající zákonu). Namísto jakékoliv snahy dodržování zákona vynutit bylo těmto úřadům pouze rozesláno upozornění a celá akce skončila.
Když nekonají odpovědné úřady, nezbývá než aby práci převzaly neziskovky. Zmapovali jsme nejčastější chyby, jejich detailní přehled poslali na ÚOHS jako odpovědný dozorový orgán, a v zápětí se z prohlášení ÚOHS dozvíme, že jde o kontraproduktivní krok v kultivaci zadávacího prostředí, neboť jsme úřad zahltili.
Je poněkud smutné, když dozorový orgán konstatuje, že kapacitně nezvládá řešit situaci, kterou svou dlouhodobou nečinností způsobil. Naše představa byla, že náš podnět Úřad v lepším případě podnítí k potrestání nejproblematičtějších zadavatelů, v případě horším podnět zahodí (nebylo by to poprvé..). Úřad se k věci rozhodl postavit nad očekávání čestně a všechna možná pochybení prověřit - aby následně konstatoval že takový krok hraničí s lidskými možnostmi stávajícího personálu.
Ale budiž, příběh snad spěje k relativně dobrému konci. V minulém týdnu s úřadem nacházíme rozumný kompromis, přizpůsobujeme se, a podáváme doplnění podnětu. Zde úřad návodně směřujeme k vybraným chybám vybraných zadavatelů - což už kapacitně zvládne, s tím že celé cvičení hodláme pravidelně opakovat, dokud se informace o zakázkách nedostanou na rozumnou úroveň. Takovou, že normální občan skutečně dokáže najít každou zakázku, dozví se kdo ji dodal a za kolik.
Na závěr bych rád vyjádřil naději, že proklamace úřadu nezůstanou prázdné, podnět skutečně bude prošetřen a s profily se začne pracovat. Byla by škoda kdyby ne - systém profilů má ambici být jedním z nejmodernějších v Evropě, zejména pokud se bude využívat strojové rozhraní. Právě skrz něj je cesta, aby se detailní informace o zakázkách dostaly k firmám, kontrolním orgánům i občanům. Nikdo z nich už nebude muset chodit na často nespolehlivé a nepřehledné profily. Dá-li se situace do kupy, tvrdím že do roka vznikne pár komerčních služeb obdobných našemu webu pro zadavatele profily.info), zaměřených na firmy či veřejnost. Detaily i o malých zakázkách budou podnikatelům okamžitě pípat do mobilu - a státu se díky lepší konkurenci vrátí peníze investované do lepší kontroly stokrát.