Půl milionu chyb ve veřejných zakázkách
Náš program na kontrolu uveřejňování zakázek našel chyby u 99 % úřadů.
Před třemi lety, při schvalování tzv. "transparentní" novely zákona o veřejných zakázkách, měly být profily zadavatele vlajkovou lodí celé té transparentností. Každá zakázka tu měla mít jakýsi rodný list, kde člověk najde všechno od uchazečů a nabídek přes smlouvy až po skutečně zaplacenou částku. Byť toto všechno je dodnes povinné, skutečnost je o dost jiná. Půlku zakázek nedohledáte podle evidenčního čísla, u třetiny nejsou ceny a dodavatelé (o uchazečích nemluvě).
Je trochu smutné, že na situaci musíme upozorňovat my jako neziskovka. Za kontrolu dodržování zákona odpovídá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - ten ale nekoná, a tak si každý úřad (ne)uveřejňuje, jak se mu zlíbí. S kolegy ze sdružení Oživení posíláme na úřad podnět, ale větší změnu očekáváme od samotných zadavatelů. Pro ty jsme připravili web profily.info, kde si každý může zkontrolovat chyby na svém profilu.
Začít by mohlo Ministerstvo pro místní rozvoj, odpovědné za zákon o veřejných zakázkách. Nejen že jeden z jeho profilů vůbec neposkytuje data podle zákona (Jde o kontroverzní Národní elektronický nástroj o kterém jsem zde nedávno psal. Ten nám už týden hlásí "omlouváme se za technické nedostatky, na nápravě se pracuje"), ale i na fungujícím profilu najdeme občas zjevné nesmysly, jako například uchazeče o zakázku "imaginární 1" a "imaginární 2" (V sekci "plnění smlouvy" zde). Schválně jak rychle si je ministerstvo opraví. V tomhle případě se nejspíš jedná o obyčejné opomenutí, ale úředníci z ministerstva velmi dobře ví, že právě taková imaginární konkurence totiž často může provázet velmi reálné zakázky zadané z ruky.
Proč je to problém?
Protože když je v uveřejňování takovýto s odpuštěním bordel, nemůže fungovat kontrola - ani veřejnosti, ani ta odborná. Chyby, které nacházíme, jsou sice většinou drobnosti, vytvářejí ale bordel, ve kterém se skutečné nepravosti snáz utopí. Stejnou kontrolu povinností nově senát navrhuje i pro připravovaný registr smluv. Namísto efektivní sankce neplatnosti tu má být opět Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který na dodržování dohlédne. Na základě našich dnešních zjištění lze velmi silně pochybovat, zda to reálně bude fungovat.
Před třemi lety, při schvalování tzv. "transparentní" novely zákona o veřejných zakázkách, měly být profily zadavatele vlajkovou lodí celé té transparentností. Každá zakázka tu měla mít jakýsi rodný list, kde člověk najde všechno od uchazečů a nabídek přes smlouvy až po skutečně zaplacenou částku. Byť toto všechno je dodnes povinné, skutečnost je o dost jiná. Půlku zakázek nedohledáte podle evidenčního čísla, u třetiny nejsou ceny a dodavatelé (o uchazečích nemluvě).
Je trochu smutné, že na situaci musíme upozorňovat my jako neziskovka. Za kontrolu dodržování zákona odpovídá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - ten ale nekoná, a tak si každý úřad (ne)uveřejňuje, jak se mu zlíbí. S kolegy ze sdružení Oživení posíláme na úřad podnět, ale větší změnu očekáváme od samotných zadavatelů. Pro ty jsme připravili web profily.info, kde si každý může zkontrolovat chyby na svém profilu.
Začít by mohlo Ministerstvo pro místní rozvoj, odpovědné za zákon o veřejných zakázkách. Nejen že jeden z jeho profilů vůbec neposkytuje data podle zákona (Jde o kontroverzní Národní elektronický nástroj o kterém jsem zde nedávno psal. Ten nám už týden hlásí "omlouváme se za technické nedostatky, na nápravě se pracuje"), ale i na fungujícím profilu najdeme občas zjevné nesmysly, jako například uchazeče o zakázku "imaginární 1" a "imaginární 2" (V sekci "plnění smlouvy" zde). Schválně jak rychle si je ministerstvo opraví. V tomhle případě se nejspíš jedná o obyčejné opomenutí, ale úředníci z ministerstva velmi dobře ví, že právě taková imaginární konkurence totiž často může provázet velmi reálné zakázky zadané z ruky.
Proč je to problém?
Protože když je v uveřejňování takovýto s odpuštěním bordel, nemůže fungovat kontrola - ani veřejnosti, ani ta odborná. Chyby, které nacházíme, jsou sice většinou drobnosti, vytvářejí ale bordel, ve kterém se skutečné nepravosti snáz utopí. Stejnou kontrolu povinností nově senát navrhuje i pro připravovaný registr smluv. Namísto efektivní sankce neplatnosti tu má být opět Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který na dodržování dohlédne. Na základě našich dnešních zjištění lze velmi silně pochybovat, zda to reálně bude fungovat.