Rok 2015: nejvíce zakázek bez soutěže v historii
Čísla hovoří jasně. Vracíme se do dob divokého zadávání, někam před rok 2010.
Před pěti lety jsme s kolegy vstoupili ve veřejnou známost studií ukazující, že zhruba třetina zakázek se u nás zadá bez reálné soutěže. Pak ale přišla "transparentní" novela zákona, protikorupční vlna, a ČR se pomalu začala lepšit směrem k evropskému průměru. Tomu je však, zdá se, konec - podle našich čísel se v loňském roce zadalo nejvíce zakázek bez soutěže přinejmenším v posledních deseti letech.
Když MMR před dvěma lety rozvolňovalo pravidla pro rušení zakázek s jedinou nabídkou, razilo rétoriku, že obdobné zakázky jsou "vysoce nestandardní". Vloni takto nestandardních zakázek proběhlo šest tisíc v hodnotě 55 mld Kč. To znamená každá třetí zakázka. Jedná se o nejhorší dosud zaznamenaný výsledek (data jsou dostupná od roku 2006). ČR tak v mezinárodním srovnání zřejmě klesne mezi pětici nejproblematičtějších zemí v EU (viz hodnocení Evropské komise Single market scoreboard).
Velkou část trendu mají podle naší studie na svědomí fondy EU. Spěch kvůli dočerpání peněz z dobíhajících programů vedl k urychlenému schvalování a realizaci projektů, které nemusely být nutně nejlépe připraveny - právě u nich zaznamenáváme nejslabší soutěž a největší objem víceprací zadaných v JŘBU. Jestli nakonec čerpání Brusel proplatí je nejisté - naposledy vykazovala podobná čísla ČR v roce 2010, následovaly ostré korekce.
Trend zakázek bez soutěže ale je citelný i mimo dotační programy - což je možná alarmující ještě více. Proč? Protože takový trend sám neodezní - protikorupční vlna je jednoduše pryč, a veřejné peníze lze opět snáz přihrávat spřízněným firmám. Veřejný zájem o problematiku korupce odeznívá s ekonomickou krizí a když se téma pokusí zvednout třeba velvyslanci o řád slušnějších zemí, div nejsou považováni za protistátní element. Nuže, tímto výstupem se i já řadím k protistátním elementům - korupce je pořád obrovský problém ČR a mizerná soutěž o veřejné zakázky je jedním z jejích nejlepších ukazatelů. Pojďme s ní něco dělat - pro začátek by zítra poslanci nemuseli dále rozvolňovat pravidla pro JŘBU, tedy právě zakázky bez soutěže.
Před pěti lety jsme s kolegy vstoupili ve veřejnou známost studií ukazující, že zhruba třetina zakázek se u nás zadá bez reálné soutěže. Pak ale přišla "transparentní" novela zákona, protikorupční vlna, a ČR se pomalu začala lepšit směrem k evropskému průměru. Tomu je však, zdá se, konec - podle našich čísel se v loňském roce zadalo nejvíce zakázek bez soutěže přinejmenším v posledních deseti letech.
Když MMR před dvěma lety rozvolňovalo pravidla pro rušení zakázek s jedinou nabídkou, razilo rétoriku, že obdobné zakázky jsou "vysoce nestandardní". Vloni takto nestandardních zakázek proběhlo šest tisíc v hodnotě 55 mld Kč. To znamená každá třetí zakázka. Jedná se o nejhorší dosud zaznamenaný výsledek (data jsou dostupná od roku 2006). ČR tak v mezinárodním srovnání zřejmě klesne mezi pětici nejproblematičtějších zemí v EU (viz hodnocení Evropské komise Single market scoreboard).
Hlavně že se čerpají eurofondy
Velkou část trendu mají podle naší studie na svědomí fondy EU. Spěch kvůli dočerpání peněz z dobíhajících programů vedl k urychlenému schvalování a realizaci projektů, které nemusely být nutně nejlépe připraveny - právě u nich zaznamenáváme nejslabší soutěž a největší objem víceprací zadaných v JŘBU. Jestli nakonec čerpání Brusel proplatí je nejisté - naposledy vykazovala podobná čísla ČR v roce 2010, následovaly ostré korekce.
Trend zakázek bez soutěže ale je citelný i mimo dotační programy - což je možná alarmující ještě více. Proč? Protože takový trend sám neodezní - protikorupční vlna je jednoduše pryč, a veřejné peníze lze opět snáz přihrávat spřízněným firmám. Veřejný zájem o problematiku korupce odeznívá s ekonomickou krizí a když se téma pokusí zvednout třeba velvyslanci o řád slušnějších zemí, div nejsou považováni za protistátní element. Nuže, tímto výstupem se i já řadím k protistátním elementům - korupce je pořád obrovský problém ČR a mizerná soutěž o veřejné zakázky je jedním z jejích nejlepších ukazatelů. Pojďme s ní něco dělat - pro začátek by zítra poslanci nemuseli dále rozvolňovat pravidla pro JŘBU, tedy právě zakázky bez soutěže.