Žebříček zakázek státních firem - je to o lidech
Lidé, kteří reálně zadávají veřejné zakázky jsou často štvaná zvěř, i vinou médií či některých neziskovek. Vnášíme racionální debatu do toho, co má být náplní jejich práce.
Dnes jsme zveřejnili zIndex - žebříček státních firem a nemocnic podle kvality zadávání veřejných zakázek. Z médií se patrně dočtete, že nejlepší jsou Lesy ČR, že ČEZ Distribuce nezveřejnil jedinou cenu a proto je poslední, případně že Krajská zdravotní zadala obří zakázku bez soutěže a je nejhůře hodnocenou nemocnicí. To vše je pravda, a je to důležité. Zde ale chci psát o jednom střípku z hodnocení: osobní zkušenosti se zadavateli.
Při našem hodnocení rozesíláme všem zadavatelům jejich dílčí výsledky (bez pořadí) předem, abychom odladili případné chyby, a aby měli prostor se k výsledkům vyjádřit a třeba i veřejně vysvětlit nějaká nehezky vypadající zjištění. Za komunikaci odpovídám přímo já, a je to zkušenost k nezaplacení. Reakce se různí od vysvětlení některých výsledků a konstruktivní kritiky (Lesy ČR, FN Plzeň), přes přijetí zindexu jako zpětné vazby (Povodí Ohře) až po plošné odmítnutí výsledků (Dopravní podnik hl. města Prahy), či jejich prostá ignorace (ČEZ).
Je zcela markantní, že ti lépe hodnocení jsou zároveň úplně jinde co do odborné úrovně. Někteří velmi dobře pochopili co vlastně naše hodnocení dělá, diskutují o jeho detailních partiích, jiné prostě nezajímá nic než zda porušili zákon (a kolikrát ani to ne). Za mě je taková komunikace nejlepším potvrzením toho, že hodnocení zIndex.cz děláme dobře - protože dobře dopadají zadavatelé, kteří zjevně mají know-how na to aby skutečně hospodárně nakládali veřejnými prostředky.
Zadavatel (míněno typicky právník na odboru veřejných zakázek) je dnes štvané zvíře. Svou práci udělá buď dobře a nestane se nic, nebo něco pokazí a vznikne průšvih - slétnou se novináři, ÚOHS, přijde se o velké peníze. Proto jakousi evolucí zůstávají na těchto postech zejména opatrní lidé, kteří hledí především na zákon - a mají malý zájem o nějakou hospodárnost či kvalitní soutěž. Proto je potřeba ukazovat na ty lepší. Tleskat jim a nahlas říkat, že otevřená soutěž, která neskončí na ÚOHS, není to nejlepší čeho lze u zakázek dosáhnout. Je to jen výchozí bod, z kterého lze vykročit ke skutečně kvalitnímu a hospodárnému zadávání zakázek.
Pro zájemce o oficiální výstup:
Tisková zpráva
Data
Dnes jsme zveřejnili zIndex - žebříček státních firem a nemocnic podle kvality zadávání veřejných zakázek. Z médií se patrně dočtete, že nejlepší jsou Lesy ČR, že ČEZ Distribuce nezveřejnil jedinou cenu a proto je poslední, případně že Krajská zdravotní zadala obří zakázku bez soutěže a je nejhůře hodnocenou nemocnicí. To vše je pravda, a je to důležité. Zde ale chci psát o jednom střípku z hodnocení: osobní zkušenosti se zadavateli.
Při našem hodnocení rozesíláme všem zadavatelům jejich dílčí výsledky (bez pořadí) předem, abychom odladili případné chyby, a aby měli prostor se k výsledkům vyjádřit a třeba i veřejně vysvětlit nějaká nehezky vypadající zjištění. Za komunikaci odpovídám přímo já, a je to zkušenost k nezaplacení. Reakce se různí od vysvětlení některých výsledků a konstruktivní kritiky (Lesy ČR, FN Plzeň), přes přijetí zindexu jako zpětné vazby (Povodí Ohře) až po plošné odmítnutí výsledků (Dopravní podnik hl. města Prahy), či jejich prostá ignorace (ČEZ).
Je zcela markantní, že ti lépe hodnocení jsou zároveň úplně jinde co do odborné úrovně. Někteří velmi dobře pochopili co vlastně naše hodnocení dělá, diskutují o jeho detailních partiích, jiné prostě nezajímá nic než zda porušili zákon (a kolikrát ani to ne). Za mě je taková komunikace nejlepším potvrzením toho, že hodnocení zIndex.cz děláme dobře - protože dobře dopadají zadavatelé, kteří zjevně mají know-how na to aby skutečně hospodárně nakládali veřejnými prostředky.
Zadavatel (míněno typicky právník na odboru veřejných zakázek) je dnes štvané zvíře. Svou práci udělá buď dobře a nestane se nic, nebo něco pokazí a vznikne průšvih - slétnou se novináři, ÚOHS, přijde se o velké peníze. Proto jakousi evolucí zůstávají na těchto postech zejména opatrní lidé, kteří hledí především na zákon - a mají malý zájem o nějakou hospodárnost či kvalitní soutěž. Proto je potřeba ukazovat na ty lepší. Tleskat jim a nahlas říkat, že otevřená soutěž, která neskončí na ÚOHS, není to nejlepší čeho lze u zakázek dosáhnout. Je to jen výchozí bod, z kterého lze vykročit ke skutečně kvalitnímu a hospodárnému zadávání zakázek.
Pro zájemce o oficiální výstup:
Tisková zpráva
Data