Malé zakázky - 29 nebo 200 miliard?
Ministerstvo publikuje nesmyslná čísla. Ukazuje tím na hlubší problém - malé zakázky nikdo neeviduje, a tím pádem ani nehlídá.
Podle čerstvé výroční zprávy Ministerstva pro místní rozvoj se v režimu zákona soutěží 95 % objemu veřejných zakázek. Zbylých 5 % jsou zakázky pod 2 miliony (stavební pod 6). Jedná se o nákupy malé a nevýznamné, tedy je není potřeba svazovat zákonem. Má to ale háček - ta čísla jsou chybná.
Malých zakázek je ve skutečnosti cca 7x více, vydáme za ně odhadem 200 mld. Kč ročně. Mimochodem - tolik stát ročně dává na armádu, policii a hasiče dohromady. Samo ministerstvo objem malých zakázek v roce 2015 odhadovalo na 266 miliard. Navzdory dnešní konjunktuře se však jejich odhadovaný objem zázračně propadl na desetinu. Na vině je špatná metodika výpočtu, což ale není příliš podstatné. Podstatné je, že spolehlivá čísla neexistují. Obrovské množství peněz se vydává bez jednotných pravidel a dohledu.
Do nákupů pod 2 miliony se totiž vejde leccos, zvlášť když jich můžete udělat hodně. Úřady to samozřejmě vědí - a tuto svou pravomoc si úzkostlivě brání. Když limit pro malou zakázku (mimochodem - jeden z největších v Evropě, viz graf 3 v naší studii) poslanci v roce 2012 tzv. transparentní novelou srazili na polovinu, vydrželo to jen rok - a limity se měnily zpátky.
Nejde plošně říci, že v malých zakázkách se jen krade a porcuje. Ano, je tu mnohem větší prostor pro korupci, odklánění zakázek různým bratrancům apod. Ale slušné úřady (a takových je v ČR hodně) si je hájí, protože tu mají možnost nakupovat efektivněji - bez často zbytečných zákonných nařízení.
Není nutno jít s kanónem na vrabce. Nutit úřady aby i menší zakázky zadávaly podle zákona by přineslo vyšší transparentnost a možná i soutěž, ale také silně zkomplikovalo jejich běžnou agendu. Jsou ale i jiné cesty - samotné zveřejňování výsledků lze celkem snadno provádět na profilech zadavatele (kdo o zakázku soutěžil, byla-li soutěž. kolik se nakonec zaplatilo apod.). Řada zadavatelů to dělá už dnes, nepovinně - z odhadovaných 200 miliard Kč malých zakázek je takto uveřejněna asi jedna pětina.
Hodláme proto v nejbližší době připravit vzorové principy pro zadávání malých zakázek. Takové, které by zadavatele nezatížily - ale přinesly do soutěže elementární transparentnost. Úřadům pak budeme doporučovat (např. formou našeho hodnocení zindex.cz), aby se jich držely. Dost možná se k našemu doporučení přidají i těžší váhy, ale nerad bych předbíhal. O tom až příště.
Podle čerstvé výroční zprávy Ministerstva pro místní rozvoj se v režimu zákona soutěží 95 % objemu veřejných zakázek. Zbylých 5 % jsou zakázky pod 2 miliony (stavební pod 6). Jedná se o nákupy malé a nevýznamné, tedy je není potřeba svazovat zákonem. Má to ale háček - ta čísla jsou chybná.
Malých zakázek je ve skutečnosti cca 7x více, vydáme za ně odhadem 200 mld. Kč ročně. Mimochodem - tolik stát ročně dává na armádu, policii a hasiče dohromady. Samo ministerstvo objem malých zakázek v roce 2015 odhadovalo na 266 miliard. Navzdory dnešní konjunktuře se však jejich odhadovaný objem zázračně propadl na desetinu. Na vině je špatná metodika výpočtu, což ale není příliš podstatné. Podstatné je, že spolehlivá čísla neexistují. Obrovské množství peněz se vydává bez jednotných pravidel a dohledu.
Na malé zakázky nám nesahejte
Do nákupů pod 2 miliony se totiž vejde leccos, zvlášť když jich můžete udělat hodně. Úřady to samozřejmě vědí - a tuto svou pravomoc si úzkostlivě brání. Když limit pro malou zakázku (mimochodem - jeden z největších v Evropě, viz graf 3 v naší studii) poslanci v roce 2012 tzv. transparentní novelou srazili na polovinu, vydrželo to jen rok - a limity se měnily zpátky.
Nejde plošně říci, že v malých zakázkách se jen krade a porcuje. Ano, je tu mnohem větší prostor pro korupci, odklánění zakázek různým bratrancům apod. Ale slušné úřady (a takových je v ČR hodně) si je hájí, protože tu mají možnost nakupovat efektivněji - bez často zbytečných zákonných nařízení.
Co s tím?
Není nutno jít s kanónem na vrabce. Nutit úřady aby i menší zakázky zadávaly podle zákona by přineslo vyšší transparentnost a možná i soutěž, ale také silně zkomplikovalo jejich běžnou agendu. Jsou ale i jiné cesty - samotné zveřejňování výsledků lze celkem snadno provádět na profilech zadavatele (kdo o zakázku soutěžil, byla-li soutěž. kolik se nakonec zaplatilo apod.). Řada zadavatelů to dělá už dnes, nepovinně - z odhadovaných 200 miliard Kč malých zakázek je takto uveřejněna asi jedna pětina.
Hodláme proto v nejbližší době připravit vzorové principy pro zadávání malých zakázek. Takové, které by zadavatele nezatížily - ale přinesly do soutěže elementární transparentnost. Úřadům pak budeme doporučovat (např. formou našeho hodnocení zindex.cz), aby se jich držely. Dost možná se k našemu doporučení přidají i těžší váhy, ale nerad bych předbíhal. O tom až příště.