Díra v kontrolním systému: Státní firma ČEPRO nakoupila od Agrofertu biopaliva za 3,5 mld. Kč bez veřejné zakázky
Zatímco dotace a zakázky pro Agrofert v řádu stamilionů pravidelně budí ostré reakce, stranou pozornosti protékají násobně větší prostředky. S Rekonstrukcí státu upozorňujeme na rozsáhlé porušení zákona.
Státní firma ČEPRO historicky skrze veřejné zakázky nakupovala významné objemy paliv of firem Preol a Primagra z koncernu Agrofert. Mezi lety 2013 až 2016 šlo v průměru o 645 mil. Kč ročně. Nákupy téměř ustaly v roce 2017, souběžně s účinností tzv. Lex Babiš, zakazujícího zadávat veřejné zakázky firmám členů vlády. Bez veřejné zakázky ale ČEPRO od Agrofertu nakupuje dále - jen v letech 2018 a 2019 šlo dle prohlášení ČEPRO celkem o nákupy v objemu 3,5 mld. Kč.
Tyto nákupy nepodléhají jakékoliv uveřejňovací povinnosti (věstník veřejných zakázek, profil zadavatele, registr smluv), kontrole ÚOHS ani zmíněnému Lex Babiš. Objevili jsme je náhodou, při testování nástroje na vyhledávání rizik ve veřejných zakázkách Datlab Kontrola (který mimochodem doporučuji všem politikům a úředníkům odpovídajícím za veřejné zakázky).
Jedná se o suvernénně největší příjem Agrofertu z veřejných peněz. V posledních letech navíc nově probíhá mimo jakoukoliv veřejnou kontrolu - a dost možná i protizákonně. S kolegy z Rekonstrukce státu situaci považujeme za neúnosnou, a žádáme po státu nápravu.
Tvrdíme, že ČEPRO je veřejným zadavatelem, a nákupy od Agrofertu porušuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Ve spolku Oživení připravili proto podnět na ÚOHS, který v zásadě říká: Dokud ČEPRO vykonává pro stát strategické úkoly (např. ochrana státních hmotných rezerv), a může tedy být politicky úkolováno, pak má podléhat i veřejné kontrole. Plyne to z ustálené judikatury Evropského soudního dvora, ale i minulých rohodnutí ÚOHS a Nejvyššího správního soudu. Například u státní firmy MERO už ÚOHS rozhodl ve velmi podobném duchu (mj. také proto, že i MERO skladuje hmotné rezervy).
ČEPRO se ocitlo mezi mlýnskými kameny možného premiérova střetu zájmů a nejasně definované vlastnické politiky státu. Právě stát by měl v prvé řadě říci, co po svých firmách chce. V případě ČEPRA může od sebe oddělit strategickou a obchodní část firmy, a odstranit tak pochybnosti, kdo má a nemá dělat veřejné zakázky. Dále by měl všem veřejným zadavatelům poskytnout spolehlivou evidenci skutečných majitelů, aby nevznikaly pochyby, které firmy lze pouštět do zakázek. Nelze po státních firmách požadovat, aby byly arbitrem majetkových poměrů premiéra. Konečně by měla být rozšířena působnost NKÚ, aby i neveřejné zakázky podléhaly nezávislé kontrole. Prověrka nákupů ČEPRA by byl výborný start.
Doporučení Rekonstrukce státu ke zhojení situace
Přehled nákupů ČEPRA od firem Preol a Primagra formou minitendrů (tedy v režimu veřejných zakázek)
Vyjádření společnosti ČEPRO ohledně objemu nákupů v letech 2018 a 2019
Podnět k ÚOHS
Shrnutí argumentace - Proč ČEPRO je veřejný zadavatel
Státní firma ČEPRO historicky skrze veřejné zakázky nakupovala významné objemy paliv of firem Preol a Primagra z koncernu Agrofert. Mezi lety 2013 až 2016 šlo v průměru o 645 mil. Kč ročně. Nákupy téměř ustaly v roce 2017, souběžně s účinností tzv. Lex Babiš, zakazujícího zadávat veřejné zakázky firmám členů vlády. Bez veřejné zakázky ale ČEPRO od Agrofertu nakupuje dále - jen v letech 2018 a 2019 šlo dle prohlášení ČEPRO celkem o nákupy v objemu 3,5 mld. Kč.
Tyto nákupy nepodléhají jakékoliv uveřejňovací povinnosti (věstník veřejných zakázek, profil zadavatele, registr smluv), kontrole ÚOHS ani zmíněnému Lex Babiš. Objevili jsme je náhodou, při testování nástroje na vyhledávání rizik ve veřejných zakázkách Datlab Kontrola (který mimochodem doporučuji všem politikům a úředníkům odpovídajícím za veřejné zakázky).
Jedná se o suvernénně největší příjem Agrofertu z veřejných peněz. V posledních letech navíc nově probíhá mimo jakoukoliv veřejnou kontrolu - a dost možná i protizákonně. S kolegy z Rekonstrukce státu situaci považujeme za neúnosnou, a žádáme po státu nápravu.
Porušilo ČEPRO zákon? Vyjasnit to může ÚOHS
Tvrdíme, že ČEPRO je veřejným zadavatelem, a nákupy od Agrofertu porušuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Ve spolku Oživení připravili proto podnět na ÚOHS, který v zásadě říká: Dokud ČEPRO vykonává pro stát strategické úkoly (např. ochrana státních hmotných rezerv), a může tedy být politicky úkolováno, pak má podléhat i veřejné kontrole. Plyne to z ustálené judikatury Evropského soudního dvora, ale i minulých rohodnutí ÚOHS a Nejvyššího správního soudu. Například u státní firmy MERO už ÚOHS rozhodl ve velmi podobném duchu (mj. také proto, že i MERO skladuje hmotné rezervy).
ČEPRO se ocitlo mezi mlýnskými kameny možného premiérova střetu zájmů a nejasně definované vlastnické politiky státu. Právě stát by měl v prvé řadě říci, co po svých firmách chce. V případě ČEPRA může od sebe oddělit strategickou a obchodní část firmy, a odstranit tak pochybnosti, kdo má a nemá dělat veřejné zakázky. Dále by měl všem veřejným zadavatelům poskytnout spolehlivou evidenci skutečných majitelů, aby nevznikaly pochyby, které firmy lze pouštět do zakázek. Nelze po státních firmách požadovat, aby byly arbitrem majetkových poměrů premiéra. Konečně by měla být rozšířena působnost NKÚ, aby i neveřejné zakázky podléhaly nezávislé kontrole. Prověrka nákupů ČEPRA by byl výborný start.
Materiály
Doporučení Rekonstrukce státu ke zhojení situace
Přehled nákupů ČEPRA od firem Preol a Primagra formou minitendrů (tedy v režimu veřejných zakázek)
Vyjádření společnosti ČEPRO ohledně objemu nákupů v letech 2018 a 2019
Podnět k ÚOHS
Shrnutí argumentace - Proč ČEPRO je veřejný zadavatel