Je ovšem marné plakat nad rozlitým mlékem. Ani z dnešního pohledu nejsou všem lidem jasné důsledky toho, co se stalo už před 71 léty. Zmatené a často i nenávistí poznamenané pohledy nezanedbatelné části obyvatel naší země, nerozlučně zaměřené na Němce i Romy, to dosvědčují.
Mluvíme o termínech používaných ve vzdělávání dětí v základních školách. Avšak dopad těchto programů má zásadní a rozhodující vliv na celou společnost, až tyto děti dospějí, a to nejméně na dvě oblasti života společnosti: na ekonomiku a na občanskou gramotnost v oblasti demokracie. Toto tvrzení může být pro někoho tak nepochopitelné, že si žádá podrobnější vysvětlení.
Když jsem si přečetl v úterním Právu 26. ledna rozhovor experta na ústavní právo Václava Pavlíčka a jeho odpovědi na dotazy redaktora Jana Kovaříka o názorech na prezidenta Zemana a jeho postoji a chování vůči Ústavě, nabyl jsem dojmu, že pan profesor se při odpovědích choval jako pes, který chodí kolem horké kaše a nemůže se jí dotknout.