Pražský Obecní dům - model rozkrádání městského majetku a veřejných peněz
Tak lze asi nejpřesněji pojmenovat závěry nového vedení po dvou letech, kdy byl dokončen audit a kdy se podařilo hospodaření ze ztráty 25 milionů v roce 2010, respektive 27 milionů v roce 2011, dostat do zisku ve výši 25 milionů, a to přesto, že po nákladné rekonstrukci už je po letech zase třeba investovat do oprav.
Nejprůkazněji o tom hovoří čísla, která zveřejnil minulý týden ředitel Vlastimil Ježek a jeho právníci. V roce 2010 platil Obecní dům za služby 105 milionů korun a v roce 2013 za stejné služby po změně smluv zaplatil pouze 56 milionů korun. Konkrétně za úklid se třeba platilo v roce 2011 7,5 milionu korun, loni pouze tři miliony. Za ostrahu se v roce 2011 platilo 6,5 milionu korun a loni pouze čtyři miliony. Za počítačové služby se v roce 2011 zaplatil jeden milion 630 tisíc korun, loni pouze 550 tisíc. Za účetnictví se v roce 2011 zaplatilo jeden milion 230 tisíc a v roce 2013 580 tisíc. Bohužel za předražené služby nelze bývalého ředitele Tomáše Vacka a bývalé předsedy představenstva Radovana Šteinera a Bohumila Černého žalovat, protože jim nelze dokázat, že zakázky úmyslnně předražovali, jak to požaduje zákon. A to přesto, že se to musí zdát i každému laikovi očividné, protože naopak ceny služeb za poslední léta stouply. Dodavatelé novému vedení, které si chtělo vyžádat doklady k odvedeným službám, oznámili, že už takové doklady nemají k dispozici. Lze se proto oprávněně domnívat, že zodpovědní úředníci z předražených zakázek měli nějaké benefity.
Jediné, co je možné učinit, a to se také stalo, že nové vedení podalo před několika dny trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli chybějícímu majetku, který má odhadem hodnotu 1,5 milionu korun. Pravděpodobnost, že bude něco vyšetřeno, je však minimální. Když ale nastoupilo v roce 2012 nové vedení, chyběl v Obecním domě majetek za dva miliony korun a dalších 30 milionů se poztrácelo ve špatně vedené evidenci. Na dotazy, kam se majetek poděl, bývalé vedení nikdy neodpovědělo a Tomáš Vacek, jako bývalý ředitel Obecního domu, nastoupil po krátké době do podobné funkce v Praze 10: je ředitelem společnosti Majetková, která spravuje nemovitosti v hodnotě několik stovek milionů korun. I šéf představenstva Radovan Šteiner se z byznysu nevytratil a pracuje kromě toho, že je radním za ODS v Praze 8, jako manažer v Pražském dopravním podniku. Navíc vedení mělo takové smlouvy, že se jim musel vyplácet plný plat ještě rok po té, co odešli z funkcí kvůli tzv. střetu zájmu. V jednom případě se podařilo smlouvu vypovědět. Městský radní pro kulturu Václav Novotný z TOP 09 by rád tento úsporný model aplikoval i na Kongresové centrum a Výstaviště.
Psáno pro Český rozhlas Plus
Nejprůkazněji o tom hovoří čísla, která zveřejnil minulý týden ředitel Vlastimil Ježek a jeho právníci. V roce 2010 platil Obecní dům za služby 105 milionů korun a v roce 2013 za stejné služby po změně smluv zaplatil pouze 56 milionů korun. Konkrétně za úklid se třeba platilo v roce 2011 7,5 milionu korun, loni pouze tři miliony. Za ostrahu se v roce 2011 platilo 6,5 milionu korun a loni pouze čtyři miliony. Za počítačové služby se v roce 2011 zaplatil jeden milion 630 tisíc korun, loni pouze 550 tisíc. Za účetnictví se v roce 2011 zaplatilo jeden milion 230 tisíc a v roce 2013 580 tisíc. Bohužel za předražené služby nelze bývalého ředitele Tomáše Vacka a bývalé předsedy představenstva Radovana Šteinera a Bohumila Černého žalovat, protože jim nelze dokázat, že zakázky úmyslnně předražovali, jak to požaduje zákon. A to přesto, že se to musí zdát i každému laikovi očividné, protože naopak ceny služeb za poslední léta stouply. Dodavatelé novému vedení, které si chtělo vyžádat doklady k odvedeným službám, oznámili, že už takové doklady nemají k dispozici. Lze se proto oprávněně domnívat, že zodpovědní úředníci z předražených zakázek měli nějaké benefity.
Jediné, co je možné učinit, a to se také stalo, že nové vedení podalo před několika dny trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli chybějícímu majetku, který má odhadem hodnotu 1,5 milionu korun. Pravděpodobnost, že bude něco vyšetřeno, je však minimální. Když ale nastoupilo v roce 2012 nové vedení, chyběl v Obecním domě majetek za dva miliony korun a dalších 30 milionů se poztrácelo ve špatně vedené evidenci. Na dotazy, kam se majetek poděl, bývalé vedení nikdy neodpovědělo a Tomáš Vacek, jako bývalý ředitel Obecního domu, nastoupil po krátké době do podobné funkce v Praze 10: je ředitelem společnosti Majetková, která spravuje nemovitosti v hodnotě několik stovek milionů korun. I šéf představenstva Radovan Šteiner se z byznysu nevytratil a pracuje kromě toho, že je radním za ODS v Praze 8, jako manažer v Pražském dopravním podniku. Navíc vedení mělo takové smlouvy, že se jim musel vyplácet plný plat ještě rok po té, co odešli z funkcí kvůli tzv. střetu zájmu. V jednom případě se podařilo smlouvu vypovědět. Městský radní pro kulturu Václav Novotný z TOP 09 by rád tento úsporný model aplikoval i na Kongresové centrum a Výstaviště.
Psáno pro Český rozhlas Plus