YouTube versus české televize
Koncem minulého týdne se objevila v médiích zpráva, že největší videoportál YouTube už přitahuje pozornost diváků stejně, jako to činí hlavní tuzemské televize. Konkrétně to podle společnosti TNS Aisa vypadá tak, že u YouTube strávíme průměrně tři hodiny a 20 minut týdně, což je stejně jako u ČT 1 a o 10 minut více, než kolik zabere sledování Primy. Před YouTube je jen Nova.
Není na tom nic překvapivého, protože s rozšířením chytrých telefonů a tabletů, zvláště když oproti loňsku sledování na těchto přístrojích stouplo o 65 procent, s tím všichni počítali: dnes se dají videa sledovat na všem, co má obrazovku a program si každý volí sám.
Průzkum taky potvrdil, že popularitu má YouTube nejvíc u mladé generace v kategorii od 15 do 34 let. V této cílové skupině má zásah 91 procent, což je víc, než má kterýkoliv český televizní kanál. Pro porovnání kanál pro mladé Prima Cool má zásah 67 procent. Při rozšíření věkové skupiny na 15 až 54 let se ale situace mění a vítězí Nova se zásahem 88 procent, následuje ČT s 84 procenty a Prima s 83 procenty. YouTube má 82 procent.
Asociace televizních organizací ATO ale s tímto tvrzením nesouhlasí, protože mimo jiné zpráva ignoruje odlišné cílové skupiny obecné televizní a internetové populace. To společnost Google, které YouTube patří, přiznává a její mluvčí dodává, že je tomu tak proto, že na našem trhu se nesledují data, která by objektivně reflektovala všechna média.
Tento spor má ale zásadnější význam, protože jako vždy jde hlavně o peníze: YouTube totiž nezískává jen diváky, ale hlavně inzerenty, protože tam je inzerce nepoměrně levnější než v televizích. Už loni objem televizní reklamy klesl o osm procent na 2,3 miliardy a tento pokles bude zřejmě nadále pokračovat. Za prvních osm měsíců letošního roku objem videoreklamy u nás činil skoro 299 milionů korun. Loni to bylo jenom bezmála 138 milionů.
Zároveň podle nedávno zveřejněných informací reklama zobrazovaná na internetových vydáních novin a zpravodajských serverech v červenci letošního roku klesla u nás proti předchozímu měsíci zhruba o čtvrtinu na skoro 420 milionů korun v ceníkové hodnotě, protože se ukazuje, že tam lidi inzerce obtěžuje víc než při sledování videí: Rychle ji přeskakují. Na internetových zpravodajských webech hledají lidé především informace.
Komerční televize budou muset kvůli těmto změnám zřejmě snížit cenu reklamy a budou mít méně peněz na své pořady. To by mohlo časem znamenat zvýšení sledovanosti veřejnoprávních stanic a tištěná média by mohla mít víc inzerce, ale vzhledem k tomu, že náklad jim meziročně klesá skoro všem asi o deset procent, zřejmě jim to moc nepomůže. Pesimisté tvrdí, že v tak malých zemích jako je Česko, by dokonce mohly tištěné noviny zaniknout úplně.
Psáno pro Český rozhlas Plus
Není na tom nic překvapivého, protože s rozšířením chytrých telefonů a tabletů, zvláště když oproti loňsku sledování na těchto přístrojích stouplo o 65 procent, s tím všichni počítali: dnes se dají videa sledovat na všem, co má obrazovku a program si každý volí sám.
Průzkum taky potvrdil, že popularitu má YouTube nejvíc u mladé generace v kategorii od 15 do 34 let. V této cílové skupině má zásah 91 procent, což je víc, než má kterýkoliv český televizní kanál. Pro porovnání kanál pro mladé Prima Cool má zásah 67 procent. Při rozšíření věkové skupiny na 15 až 54 let se ale situace mění a vítězí Nova se zásahem 88 procent, následuje ČT s 84 procenty a Prima s 83 procenty. YouTube má 82 procent.
Asociace televizních organizací ATO ale s tímto tvrzením nesouhlasí, protože mimo jiné zpráva ignoruje odlišné cílové skupiny obecné televizní a internetové populace. To společnost Google, které YouTube patří, přiznává a její mluvčí dodává, že je tomu tak proto, že na našem trhu se nesledují data, která by objektivně reflektovala všechna média.
Tento spor má ale zásadnější význam, protože jako vždy jde hlavně o peníze: YouTube totiž nezískává jen diváky, ale hlavně inzerenty, protože tam je inzerce nepoměrně levnější než v televizích. Už loni objem televizní reklamy klesl o osm procent na 2,3 miliardy a tento pokles bude zřejmě nadále pokračovat. Za prvních osm měsíců letošního roku objem videoreklamy u nás činil skoro 299 milionů korun. Loni to bylo jenom bezmála 138 milionů.
Zároveň podle nedávno zveřejněných informací reklama zobrazovaná na internetových vydáních novin a zpravodajských serverech v červenci letošního roku klesla u nás proti předchozímu měsíci zhruba o čtvrtinu na skoro 420 milionů korun v ceníkové hodnotě, protože se ukazuje, že tam lidi inzerce obtěžuje víc než při sledování videí: Rychle ji přeskakují. Na internetových zpravodajských webech hledají lidé především informace.
Komerční televize budou muset kvůli těmto změnám zřejmě snížit cenu reklamy a budou mít méně peněz na své pořady. To by mohlo časem znamenat zvýšení sledovanosti veřejnoprávních stanic a tištěná média by mohla mít víc inzerce, ale vzhledem k tomu, že náklad jim meziročně klesá skoro všem asi o deset procent, zřejmě jim to moc nepomůže. Pesimisté tvrdí, že v tak malých zemích jako je Česko, by dokonce mohly tištěné noviny zaniknout úplně.
Psáno pro Český rozhlas Plus