Další pokračování seriálu o SZ
Ve středu 30. března jsme byli na zasedání vlády svědky dalšího pokračování nekonečného seriálu o zákonu o státním zastupitelství. Nový návrh by měl hlavně odstranit byrokratické překážky v řízení, a tím ho urychlit. Kdybychom použili klasického slovníku, mohli bychom říci, že poté, co bez jakéhokoliv závěru bylo toto téma zase odsunuto na příští týden, drama o novém zákonu zůstává i po pěti letech jen u expozice a kolize a zdaleka se neblíží ke krizi a peripetii, která má znamenat vždy obrat a ukázat na možnosti řešení.
Připomeňme si, že snahy o reformu, která by měla posílit nezávislost této soustavy na moci výkonné, tu existují již od roku 2011 a zatím všechny byly neúspěšné.
Poprvé byl nový návrh předložen do Poslanecké sněmovny v roce 2013, ale v důsledku předčasných voleb se vše odložilo. Později ministryně spravedlnosti Helena Válková na minulé návrhy ministrů Jiřího Pospíšila a Pavla Blažka, které vycházely z věcného záměru vlády (počítal se zvýšením nezávislosti státního zastupitelství) nenavázala a začala prosazovat svůj model. Ten měl naopak tyto orgány po rakouském vzoru více podřídit ministerstvu.
To narazilo na vehementní odpor nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Jakmile byl ale Robert Pelikán jmenován ministrem, svůj postoj k původnímu znění změnil a předložil starý návrh jen s malými změnami: tehdy se zdálo, že nad tímto návrhem panuje nevídaná shoda: to potvrzoval i předseda sněmovního ústavně-právního výboru Jeroným Tejc i jeho protějšek v Senátu Miroslav Antl, oba ze sociální demokracie, či opoziční poslanec Pavel Blažek z ODS. Koncem září 2015 už ale evidentně taková shoda neexistovala, jak signalizovaly hlasy z ČSSD, TOP 09 i z ANO.
Návrh stále počítá se zrušením vrchních státních zastupitelství a vznikem nezávislého „protikorupčního speciálu.“ Ten by se měl zabývat nejzávažnějšími trestními kauzami, konkrétně korupcí, hospodářskou a majetkovou trestnou činností se škodou nad 250 milionů korun a trestnou činností v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Nejvyššího státního zástupce by nemohla odvolat vláda, ale rozhodovalo by o něm kárné řízení. A asi pětadvacet státních zástupců ve "speciálu" by se opíralo o tým odborníků z různých oblastí. A právě hlavně kolem kontroly nového speciálu se dnes vedou spory.
Otázka je, jestli jde jen o divadlo, nebo o neprofesionalitu. Pokud by šlo jen o divadlo, znamenalo by to, že i ministr Pelikán se bojí toho, že by se tento návrh dostal v předvolební době do parlamentu a připomínky by zákon mohly ještě více poškodit a raději ho nechá odložit. A jestli jde o neprofesionalitu, znamená to, že politikům ještě nedošlo, že do vlády by měly přicházet jen takové návrhy, které jsou řádně projednané se všemi koaličními partnery a v případě závažných zákonů, jako je tento, i s opozicí, a tudíž mají šanci, že projdou.
(Psáno pro ČRo Plus)
Připomeňme si, že snahy o reformu, která by měla posílit nezávislost této soustavy na moci výkonné, tu existují již od roku 2011 a zatím všechny byly neúspěšné.
Poprvé byl nový návrh předložen do Poslanecké sněmovny v roce 2013, ale v důsledku předčasných voleb se vše odložilo. Později ministryně spravedlnosti Helena Válková na minulé návrhy ministrů Jiřího Pospíšila a Pavla Blažka, které vycházely z věcného záměru vlády (počítal se zvýšením nezávislosti státního zastupitelství) nenavázala a začala prosazovat svůj model. Ten měl naopak tyto orgány po rakouském vzoru více podřídit ministerstvu.
To narazilo na vehementní odpor nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Jakmile byl ale Robert Pelikán jmenován ministrem, svůj postoj k původnímu znění změnil a předložil starý návrh jen s malými změnami: tehdy se zdálo, že nad tímto návrhem panuje nevídaná shoda: to potvrzoval i předseda sněmovního ústavně-právního výboru Jeroným Tejc i jeho protějšek v Senátu Miroslav Antl, oba ze sociální demokracie, či opoziční poslanec Pavel Blažek z ODS. Koncem září 2015 už ale evidentně taková shoda neexistovala, jak signalizovaly hlasy z ČSSD, TOP 09 i z ANO.
Návrh stále počítá se zrušením vrchních státních zastupitelství a vznikem nezávislého „protikorupčního speciálu.“ Ten by se měl zabývat nejzávažnějšími trestními kauzami, konkrétně korupcí, hospodářskou a majetkovou trestnou činností se škodou nad 250 milionů korun a trestnou činností v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Nejvyššího státního zástupce by nemohla odvolat vláda, ale rozhodovalo by o něm kárné řízení. A asi pětadvacet státních zástupců ve "speciálu" by se opíralo o tým odborníků z různých oblastí. A právě hlavně kolem kontroly nového speciálu se dnes vedou spory.
Otázka je, jestli jde jen o divadlo, nebo o neprofesionalitu. Pokud by šlo jen o divadlo, znamenalo by to, že i ministr Pelikán se bojí toho, že by se tento návrh dostal v předvolební době do parlamentu a připomínky by zákon mohly ještě více poškodit a raději ho nechá odložit. A jestli jde o neprofesionalitu, znamená to, že politikům ještě nedošlo, že do vlády by měly přicházet jen takové návrhy, které jsou řádně projednané se všemi koaličními partnery a v případě závažných zákonů, jako je tento, i s opozicí, a tudíž mají šanci, že projdou.
(Psáno pro ČRo Plus)