Prezident Zeman, média a bumerangový efekt
Když jsem hovořil koncem minulého týdne v Berlíně s novináři časopisu Der Spiegel, jeden z nich se mě optal, jestli ještě máme nějakého prezidenta. Opáčil jsem, proč se ptá, když to musí vědět. Odvětil, že se o Miloši Zemanovi v Německu píše jen v rubrice kuriozity. Není to sice pravda, naposled se právě zmíněný news magazín o Zemanovi zmínil 1. února jako o jednom z mála prezidentů v EU, který je proti ruským sankcím.
Přesto jsem si ale na tuto poznámku vzpomněl, když jsem se vrátil domů a viděl jsem, že v našich novinách se o prezidentovi píše bezmála každý den. Miloš Zeman se o to pilně snaží již léta i tím, jak objíždí republiku: v druhé půlce února byl tři dny v Královéhradeckém kraji, od začátku března zase cestoval po Karlovarském kraji, kde na sebe upozornil nepřesnou informací o rekonstrukci Císařských lázní a 10. března zřejmě oznámí svou kandidaturu na prezidenta. O každém jeho kroku informují veškerá média.
Může za to i ta skutečnost, že každý náš hradní pán tradičně přitahuje čtenáře i diváky, protože má v sobě zbytky "svatozáře" královského Hradu. Toho od půli března bude využívat i Barrandov TV Jaromíra Soukupa. Miloš Zeman v jeho televizi bude mít pořad s názvem Týden s prezidentem. Tuto jeho předvolební taktiku poněkud kazí skutečnost, že pořad má kromě Petra Koláře z Týdne moderovat i žena kancléře, tedy člověk s přímým vztahem k prezidentovi. Kromě toho má Zeman videohovory v Blesku, na Frekvenci 1 je přítomný v Pressklubu a rozhovory poskytuje Parlamentním listům. Veřejnoprávní média naopak ignoruje a kritizuje.
Připomeňme, že interview jako seriózní žánr zdomácněl ve staré Evropě po válce, kdy po vzoru Spojených států mohli novináři s vysokými politiky hovořit jako se sobě rovnými partnery a začali jim klást i velmi nepříjemné, ale pro občany důležité otázky. Problém zmíněných našich médií je v tom, že tohle nemůžeme ani od jednoho z nich očekávat. Dobrý rozhovor s politikem je vždy o sporu, proto je přitažlivý. V rozhovorech se Zemanem je, a zřejmě zase bude, spor nahrazen bonmoty a provokativními hláškami, což jsou prostředky bulváru.
Nedovedu si představit, že by u nás někdo z médií, s kterými Zeman spolupracuje, si mu dovolil položit takovou úvodní otázku jako novináři časopisu Der Spiegel kandidátovi na post kancléře Martinu Schulzovi: Pane Schulzi, můžeme se snad shodnout na tom, že v případě vaší prezentace jde spíš o vnějškové projevy, o nový image SPD než o konkrétní politický program...
Otázka je, jestli bez takových otázek masivní kampaň nebude mít tentokrát bumerangový efekt. Vědci tvrdí, že za tento efekt může ta skutečnost, že informace v naší civilizaci obíhají stejně jako zboží, a jsou proto nezávislé na tvůrci. A čeho je moc, od toho se lidé, kteří touží po stálé změně nabídky, odvrací.
(Psáno pro ČRo Plus)
Přesto jsem si ale na tuto poznámku vzpomněl, když jsem se vrátil domů a viděl jsem, že v našich novinách se o prezidentovi píše bezmála každý den. Miloš Zeman se o to pilně snaží již léta i tím, jak objíždí republiku: v druhé půlce února byl tři dny v Královéhradeckém kraji, od začátku března zase cestoval po Karlovarském kraji, kde na sebe upozornil nepřesnou informací o rekonstrukci Císařských lázní a 10. března zřejmě oznámí svou kandidaturu na prezidenta. O každém jeho kroku informují veškerá média.
Může za to i ta skutečnost, že každý náš hradní pán tradičně přitahuje čtenáře i diváky, protože má v sobě zbytky "svatozáře" královského Hradu. Toho od půli března bude využívat i Barrandov TV Jaromíra Soukupa. Miloš Zeman v jeho televizi bude mít pořad s názvem Týden s prezidentem. Tuto jeho předvolební taktiku poněkud kazí skutečnost, že pořad má kromě Petra Koláře z Týdne moderovat i žena kancléře, tedy člověk s přímým vztahem k prezidentovi. Kromě toho má Zeman videohovory v Blesku, na Frekvenci 1 je přítomný v Pressklubu a rozhovory poskytuje Parlamentním listům. Veřejnoprávní média naopak ignoruje a kritizuje.
Připomeňme, že interview jako seriózní žánr zdomácněl ve staré Evropě po válce, kdy po vzoru Spojených států mohli novináři s vysokými politiky hovořit jako se sobě rovnými partnery a začali jim klást i velmi nepříjemné, ale pro občany důležité otázky. Problém zmíněných našich médií je v tom, že tohle nemůžeme ani od jednoho z nich očekávat. Dobrý rozhovor s politikem je vždy o sporu, proto je přitažlivý. V rozhovorech se Zemanem je, a zřejmě zase bude, spor nahrazen bonmoty a provokativními hláškami, což jsou prostředky bulváru.
Nedovedu si představit, že by u nás někdo z médií, s kterými Zeman spolupracuje, si mu dovolil položit takovou úvodní otázku jako novináři časopisu Der Spiegel kandidátovi na post kancléře Martinu Schulzovi: Pane Schulzi, můžeme se snad shodnout na tom, že v případě vaší prezentace jde spíš o vnějškové projevy, o nový image SPD než o konkrétní politický program...
Otázka je, jestli bez takových otázek masivní kampaň nebude mít tentokrát bumerangový efekt. Vědci tvrdí, že za tento efekt může ta skutečnost, že informace v naší civilizaci obíhají stejně jako zboží, a jsou proto nezávislé na tvůrci. A čeho je moc, od toho se lidé, kteří touží po stálé změně nabídky, odvrací.
(Psáno pro ČRo Plus)