Chobotnice a infantilní politika

02. 06. 2008 | 15:06
Přečteno 4902 krát
Rakouská žena, kterou osm let věznil Wolfgang Priklopil, Natascha Kampuschová, má od neděle 1. června 2008 v rakouské televizi Puls 4 vlastní talkshow. Vicepremiér Jiří Čunek se chce zasadit o prosazení „chobotnice“ na Letné, Jiří Paroubek si dokonce z Jana Kaplického udělal poradce a pražští lidovci v řediteli knihovny Vlastimilu Ježkovi objevili křesťana a chtějí ho jako svého kandidáta do voleb.

Cena produktů ekonomiky pozornosti na trhu začíná enormně stoupat, řekl by sociolog. Provoz naší civilizace se obrátil vzhůru nohama. Místo abychom vytvářeli prostor pro mimořádné výkony občanů, kterými bychom se pak chlubili, přiživujeme se jako parazité na těch, kteří vešli v obecnou známost buď neštěstím, nebo marným bojem s arogantní mocí, tedy jakýmkoliv způsobem. Takto se ale chovají obyčejně nezletilé fanynky, které maximálně uspokojí už i blízkost slavných. Dnes se ale tak chovají nejen média, ale i politické strany, a to o naší společnosti cosi zásadního vypovídá.

Americký profesor Benjamin R. Barber ve své knize Consumed tento problém rozebírá do hloubky a došel k závěru, že poprvé v dějinách lidstva věří nějaká civilizace, že její ekonomické přežití je závislé na mravech, které podporují infantilitu místo zralosti a odpovědnosti. Děti jsou u nás vedeni ke konzumu a dospělí k infantilitě.

Zamyslíme-li se nad tím, je to logické: turbokapitalismus založený na neustále se zvyšujícím konzumu, či jak říká Václav Bělohradský růstu, potřebuje tato společnost nutně infantilní jedince, protože upřednostňuje jednoduché před složitým a komplexním. Jako hodnotu do popředí staví legraci, špás a užívání si volného času před velký a originální výkon a vysokou disciplinu odříkání se věcí a požitků.

Bohužel infantilizace není pouze záležitost marketingu a PR agentur, ale vytváří i infantilní étos, dětinský mravní základ. A je-li tento infantilní étos spojen s ideologií privatizace a homogenizace vkusu, doplácí na to vždy kultura, protože ta už svou samotnou existencí a komplikovaností takhle jednoduchý provoz ruší.

Jenže původní kapitalismus byl založen na protestantské etice, která stála na hodnotách jako je sebeomezování, příprava na budoucnost, ochrana a sebeobětování se pro děti, což jsou všechno vlastnosti dospělých. Tím, že jsme na tyto původní znaky kapitalismu, kvůli kterým naše civilizace vznikla, přežila a stala se tak silnou, zapomněli, si podle profesora Barbera, který je považován za jednoho z nejvlivnějších politologů ve Spojených státech, chystáme na sebe past. Jestli se tomuto trendu nedokážeme ubránit tím, že infantilní étos nahradíme demokratickým étosem, zlikvidujeme se tím sami, dobrovolně a ještě se přitom budeme tvářit šťastně. Zároveň ovšem zlikvidujeme i demokracii a samotný kapitalismus. Jen demokratický étos může znovu nastolit řádnou veřejnou kontrolu mocných a předvídatelnost jejích kroků.

Ale zpět do Česka: Tažení proti „chobotnici“ pana prezidenta a pražských radních z ODS i její podpora pana Čunka či pana Paroubka (i útok radního Richtera na malá podporovaná divadla) jsou právě typickým projevem tohoto infantilního étosu. A tam, kde je demokracie mladá a sociální struktura společnosti neúplná, se projevy tohoto infantilního étosu projevují zřetelněji, protože společnost po dvou totalitách se odnaučila bránit: ztratila pud sebezáchovy.

Jediná naděje je ve znovuvzkříšení vzdoru v nás.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Řeč mysli napsal(a):

Při vaší zbabělé emigraci vám byl kapitalizmus dobrý, co? Prostě vy neumíte jít "s kůží na trh" a to vás příšerně deptá. Stárnutím fakt neumíte logicky myslet. Váš infantilní étos lhaní je obludný.
02. 06. 2008 | 15:32

Ročník 53 napsal(a):

To Řeč mysli.
Někdo zbaběle emigroval, druhý odvážně donášel na STB.
Co na to říci? Je neuvěřitelné, jakou slabomyslnost dokáže jedinec napsat. Přeji vám, abyste dokázal alespoň tak "infantilně" myslet, jako pan Hvížďala.
02. 06. 2008 | 15:43

Ivan napsal(a):

Velmi zajímavý rozbor situace na naší politické scéně. Opravdu hodné k zamyšlení. Vyjadřuje to skutečnost. Je pravdou, že naše politická scéna se chová, jak batole s nožem v ruce, nikdy nevíte kdy se pořeže. Ovšem dítěti můžete ten nůž odebrat. U politiků v této situaci zbývá jen počkat na to pořezání, problém je, že zakrvácený může být celý národ.
02. 06. 2008 | 15:50

Řeč mysli napsal(a):

Ročník 53: Já jsem se vždy snažil ani nevyčnívat, ani nepodčnívat. Zlatá střední cesta to je to, co by každý moudrý Čech měl dokonalé umět. Přece to byl jejich boj, komunistů a disidentů? My přece nejme Poláci? Napřed konají a potom myslí. My Češi napřed myslíme (odhadujeme sílu, analyzujeme pro i proti atd.) a potom konáme. Proto máme tak úžasné historické dědictví. Myslím, že lehké donášení STB moudrému člověku dnes nepřekáží.
02. 06. 2008 | 15:56

Ročník 53 napsal(a):

To Řeč mysli.
Někteří nemysleli či jen prostě nechtěli být v průměru. Když však režim odmítá ctít medaili "Za statečnost", a rozdává medaile "Za zbabělost", které jsou však kupodivu ceněny, nezbývá některým jedincům nic jiného, než emigrace.
Vyčítat někomu zbabělou emigraci však považuji za zneuctění práva rozhodnutí žít ve svobodné nejistotě, než v útlaku a jistotě.
02. 06. 2008 | 16:09

Lila napsal(a):

To Řeč mysli:

Řekla bych, že ve Vašem případě jde o typické české podučitelství, tak, jak ho definoval pan profesor Černý.

Zmiňujete Poláky. Právě ti o nás tvrdí, že Čech vždycky ohne hřbet, jen aby urval větší kus masa...

Ročníku 53, díky! Vnímám to naprosto stejně.
02. 06. 2008 | 16:26

Ládik napsal(a):

Znovuvzskříšení vzdoru nemá z čeho nastat. Jedině zpátky na chalupy a sadit brambory. Volit Čunroubka, Papolánka a Torsíka.
A být hrdinou kapitalistické práce.
02. 06. 2008 | 16:31

Marty napsal(a):

Prave "turbokapitalismus" lidem umoznuje premyslet o takovych ptakovinach. Vazme si toho.
02. 06. 2008 | 16:51

Selen napsal(a):

"To Řeč mysli.
Někdo zbaběle emigroval, druhý odvážně donášel na STB."

To byla perfektní čočka :)

Řeč mysli: nezlobte se, ale z vaší myšlenky "zlaté střední cesty" je mi zle. Navíc když ji spojujete s moudrostí. Snad jen jestli v tom byla ironie (kterou ale nevidím) dalo by se to akceptovat.
02. 06. 2008 | 17:05

strejda napsal(a):

to Řeč mysli
Je vůbec možné aby lidský jedinec mohl něco takového zplodit a ještě anonymně ventilovat ? Vy jste jen tak žertoval,abyste okolí trochu vyhecoval,že jo ?
02. 06. 2008 | 17:23

vanoce3000 napsal(a):

Kdo začal chobotnici politizovat víme... velký pan Profesor. Zřejmě usoudil že její chapadla ohrožují svobodu nás všech...
02. 06. 2008 | 17:35

vlk napsal(a):

Pane Hvížďalo, mám rád Vašefejetony. Hodně rád. Mluvíte mi z duše. Otázkou je, jak z toho ven....
A turbokapitalismus přenechte Martymu. Jemu ke štěstí stačí.
02. 06. 2008 | 18:09

mekele napsal(a):

Opet trefne a presme definovane. Dekuji Vam.
02. 06. 2008 | 18:52

Řeč mysli napsal(a):

Víte, pravda do vlastních řad bolí. Pan Hvížďala před předáním moci byl odpůrce tzn.komunistů. Po předání moci je zase odpůrce individuálních tzn.kapitalistů. A dobře se tím živý. Když se stavělo metro na Palackého nám., chodili jsme do Podskalské hospody na jídlo. O V.Havlovi jsem neměl ani potuchu. Jednou ten pán (dnes už vím o koho jde) začal agitovat mezi odborně vzdělanými o podpis. Určitě má z odpovědí V.Havel trauma. Proto ho nikdy nevidíte mezi prostými lidmi. Od těch čas ho vidíte jen v blízkosti "blýskajících se" osobností. Ze šedivých lidí toho moc na něm nezůstane. Z králů, princezen, kapacit.... ano. Je načase tzn.disidentům dát reálný svět. Musí žít ne z grantů, EU peněz, občanské společnosti atd. Musí se naučit poctivě vydělávat.
02. 06. 2008 | 18:53

vlk napsal(a):

Řeč mysli

a jak s tímhle souvisí Hvížďala? Pokud vám vadí, nečtěte jej. Já jsme rád tomu, že píše, Že tu nejsou jenom Steigerwaldové , Zvěřinové a Komárkové....
Na rozdíl od nich se opírá o svůj rozum a ne o modrou agitku.
02. 06. 2008 | 18:57

Zdena Kolářová napsal(a):

vážený pane Hvížďalo,
jako novinářka na odpočinku, sleduji dál, co se děje v politice a také v "novinařině".
Koupila jsem si Vaše Restaurování slov,a musím říct, že si v něm opravdu ráda počtu každý večer před spaním. Přesto, že jsem psala vždy " lehkým perem", jak říkali kolegové,nikdy jsem samozřejmě nedokázala tak bravurně formulovat, jako Vy. I výše uvedený názor mne zaujal odpovědí na otázky, které mne často trápí. Přeji Vám vše dobré a těším se, co si od Vás zase přečtu.
02. 06. 2008 | 19:11

Řeč mysli napsal(a):

vlk:V.Havel= K.Hvížďala Prosím, proč vy zde diskutujete? Z diskuzních příspěvků se nikdy nedělá závěr. Každý má právo jakkoliv reagovat. Příspěvky by měli vždy polemizovat s autorem článku. My jsme je skrytá ilegální hmota. Věřím, že pan Stejskal doplní diskuzi o verbální kontakt (Skype), včetně webové kamery.
02. 06. 2008 | 19:37

Zuzka napsal(a):

Řeč mysli: polemika = názorový spor. Myslíte, že především Váš první příspěvek, se tak dá nazvat?
02. 06. 2008 | 19:49

vlk napsal(a):

řeč mysli
proč zde diskutuji? Protože chci. Takže stejná otázka. Jak s tím souvisí Hvížďala? Ona rovnice je totiž nerovnicí. Ostatně Zuzka trefila přesně.Ten výpad byl velmi zbytečný a nepříliš povedený.To píši i s vědomím toho, co jste onehdá napsal Stejskalovi.
02. 06. 2008 | 20:05

Aleš Jakeš napsal(a):

Vážení diskutující,
to jste nepoznali, že pán /paní/ řeč mysli si z Vás dělá legraci? Snaží se pouze provokovat a Vy mu skáčete na špek.
Panu Hvížďalovi - dobré, ten pojem turbokapitalismus je velmi výstižný a je dobře, že jste zmínil pravé hodnoty a předpoklady rozvoje skutečného kapitalismu.
02. 06. 2008 | 20:16

Míla napsal(a):

Knihovna pana Kaplického není jedinou chobotnicí, která se u nás snaží prosadit. Viz dnešní zprávy. Ale to jen poznámka na samé hranici demokratického a infantilního étosu:)
02. 06. 2008 | 21:33

Řeč mysli napsal(a):

vlk: Pan Hvížďala podle mě nemá právo tak psát. On vidí vše jen očima člověka, který si představuje mezilidské privátní soupeření jako něco úžasně špatného. Já jsem si vyzkoušel jít s kůží na trh. Stačí malá chybička a dostanete tvrdý úder. On toto nikdy nepoznal.Ať píše co prožil na vlastní kůži? Ať píše o Chartě77. Proč se rozpustila, jak hospodařila, kdo byl kdo apod?
02. 06. 2008 | 22:55

IvanT napsal(a):

Pane Hvizdala,

Rad ctu vase blogy, ale tentokrat si nejsem jist jestli vazne myslite, ze se lide z moralnich nebo podobnych duvodu rozhodnou dramaticky zmenit sve postoje a chovani.

Uz se o to pokousela spousta hnuti a v nejlepsim uspela jen kratkodobe a skoro vzdy to skoncilo tragicky. Zalozit spolecenskou visi na moralnim uvedomeni nefunguje - i kdyz to muze obcas fungovat pro jednotlivce. Myslim, ze pro zmenu spolecnosti je treba nalezt neco realistictejsiho a vice stimulujiciho - at je to mrkev nebo bic.
02. 06. 2008 | 23:53

Charlie napsal(a):

pane Hvížďalo

pěkné, je vidět, že tohle je Vaše "parketa"

infantilní étos - to jsou ta slova, která jsem v diskusi nad dnešními politky tolik postrádal. Díky
03. 06. 2008 | 00:09

Marty napsal(a):

vlk: me ke stesti staci plody vlastni prace a vedomi, ze mam svuj zivot pevne ve svych rukou. Ale take si uvedomuji, ze kapitalismus poskytuje dnesni spolecnosti blahobyt a ti, co ne nej nejvice nadavaji, jsou presne ti, kteri by bez nej zili v bide.
03. 06. 2008 | 00:23

scientist napsal(a):

pane Hvížďalo, infantilita není v moderních společnosti pěstována navzdory demokracii a kapitalismu. Ona existuje právě a jen skrze ně. Na jedné straně máme díky kapitalismu nevídaný blahobyt, který fakticky umožňuje zabývat se právě těmi hovadinami. (A udělat z nich témata, jakoby šlo o život).

A na druhé straně máme demokracii, která, pokud je důkladná, prostě směřuje k vulgarizaci všeho. V demokratické politice, zábavě, kultuře, spotřebě atd. je nutné vše srazit na nejnižší společný jmenovatel pokud se mají účastnit (volit, nakupovat, vzdělávat se, bavit se atd.) skutečně všichni.

Pokud voláte po ukončení infantilní společnosti, voláte po zavedení "omezené demokracie" a po znovuzavedení společnosti nedostatku.

Obojí jednou přijde, ale já radši budu spolu s Vámi nadávat na ty infantily a přitom žít v docela báječné době :)
03. 06. 2008 | 02:09

Aleš napsal(a):

PAne Hvížďalo povedené, děkuji. Myslím, že dalším faktorem infantility je blahobyt- který vede zabývat se pitomostmi a trivialitami a samozřejmě , že nárůst demokracie, stěhování, sociální systémy vedou k rozpadu klasické rodiny a ke snižování odpovědnosti k rodině, místu. Nejkrásněji je to vidět na energetice- výstavba potřebných nových elektráren troskotá na nechuti lidí je mít za humny.
Pře energetické napětí zdrojů neexistuje snaha omezit svou spotřebu, naopak se stoupající teplotou a blahobytem bují klimatizace.
03. 06. 2008 | 07:57

Glosa napsal(a):

Skvělé, skvělé, skvělé. Víc se snad ani nedá říci, vážený pane Hvížďalo. Jen mám trochu strach, že po Vás chobotnice moci zase začne napřahovat chapadla. Oproti té normalizační je odporně bohatá a přes prachy si získává opravdu nechutnou verbež. Přeji Vám zdraví a štěstí.
03. 06. 2008 | 08:00

Demosthenes napsal(a):

Pane Hvížďalo, velice děkuji za trefné pojmenování problému ve smyslu definice pojmů - jen se mi zdá, že zaměňujete příčinu a následek. Příčinou "protestantských dobrých mravů" byl nedostatek. Dostatek naopak vede k možnosti celoživotní infantility - viz problém malé úspěšnosti většiny potomků významných šlechticů, podnikatelů, hvězd ...
03. 06. 2008 | 08:14

Aleš napsal(a):

Já si vždy vzpomenu na pád říše římské na barbary.
A nějak mi to připomíná Evropu 21. století-
03. 06. 2008 | 08:28

Janovec napsal(a):

Bezbřehý společenský blahobyt mi připomíná prostou lidskou obezitu a my bychom se měli připravit i na její negativní zdravotní důsledky. A diety jsou drahé, vydělává se na nich víc, než na samotném tloustnutí jedinců. Jenom jedna dieta je levná - střídmě jíst a přiměřeně se pohybovat. To by mělo platit i v společnosti.

Co je ale zajímavé? Zatímco se nám obvykle příliš tuční lidé nelíbí, společenské skupině neomezeně konzumujících občanů spíše tiše závidíme. Nebo se snad mýlím?
03. 06. 2008 | 08:38

Terry napsal(a):

To Řeč mysli.

V naší společnosti není z nás starších nikdo "úplně čistý". Kdo nevystoupil proti totalitnímu režimu razantně, případně se zbraní v ruce (a tady můžete sledovat, jaké jsou odlišné názory na postup skupiny kolem bratrů Mašínů), ten i jen mlčením vlastně ten režim udržoval, "podporoval".

Emigrant nemá právo na svůj názor? Nebo je proto tento názor apriori zavrženíhodný?

Prosím, zkuste reagovat na OBSAH příspěvku, ale hlavně zkuste pochopit, CO pan Hvížďala konstatuje.
03. 06. 2008 | 09:11

Aiax napsal(a):

Parádní, pan Hvížďala spolu s pány Havlem a Hořejším jsou klenoty téhle blogosféry. (Hele, všichni začínají na H! :))
03. 06. 2008 | 09:14

Aiax napsal(a):

Mimochodem proč všichni reagujete na zjevně deprivovaného jedince jako Řeč mysli? Na ulici se taky začnete do krve hádat s bláznem, který vám tvrdí, že je letadlo?
03. 06. 2008 | 09:15

Terry napsal(a):

Jeden odkaz, který, myslím, s obsahem páně Hvížďalova příspěvku souvisí:

Cipollovy zákony lidské stupidity
http://www.blisty.cz/2007/6...

Země, kultury a civilizace, které se rozvíjí, mají u moci vysoký počet inteligentních lidí, kteří jsou schopni držet v šachu skupinu blbů a v ten samý okamžik produkovat dostatečný zisk pro sebe a ostatní členy společnosti, což vyústí v progres.
V zemích, s kterými to jde z kopce, dojde k alarmujícímu vzrůstu banditů s podtónem stupidity (tzv. „blbých sviní“, v terminologii Caesare Pavese) mezi lidmi, kteří zastávají mocenská postavení, a mezi těmi, kteří nemají žádný vliv, dojde ke stejně znepokojujícímu vzrůstu typu “H“ jednotlivců, z jejichž činnosti mají prospěch druzí a s kterými si lze beztrestně vytřít zadek.
„A tato změna ve složení ne-stupidní části populace nevyhnutelně posílí destruktivní sílu stupidity a učiní úpadek zcela jistým. Země jde do Pekla.“

Carlo Mario Cipolla (1922-2000), italský historik ekonomie.

Jestli to tak je, a v případě, že ano, kde se v tomto cyklu nachází Česká republika, Evropa, USA nebo celá západní civilizace, si každý musí rozhodnout sám.
03. 06. 2008 | 09:17

Al Jouda napsal(a):

Souhlas, pane Hvížďalo, vzdor se musí projevit už v podzimních komunálních volbách !!!
03. 06. 2008 | 09:24

Yfča napsal(a):

Řekla bych pane Hvížďalo, že jste přesně popsal problém, a že pojmy "turbokapitalismus" a "infantilizace společnosti" jej dobře charakterizují. Dík za počtení, ve kterém jsem měla pocit, že současnost vnímáme stejně.
03. 06. 2008 | 10:09

blax napsal(a):

Ano, ale když píšete, že "...turbokapitalismus... jako hodnotu do popředí staví legraci, špás a užívání si volného času před velký a originální výkon a vysokou disciplinu odříkání se věcí a požitků." a uvádíte úvahy o infantilitě, nemohu si nevzpomenout na funny knihovnu, kam se chodí spíš na kávu, než studovat. Myslím že chobotnice je přesně pomníkem tohoto, což ovšem v žádném případě neopravňuje pražské zastupitele k jejich útokům.
03. 06. 2008 | 10:15

juvel napsal(a):

Čerpat naději ve vzkříšení vzdoru v lidech, je jako naděje že mě udrží pavučina při pádu do propasti. Vzdor proti čemu? Proti druhým? Jediný vzdor, který má smysl je vzdorovat vlastní "infantilitě". Jak vyrůstají děti z infantility? Dobrou výchovou, mají-li ji. Stejně tak se můžeme zbavovat "infantility" i my dospělí. V blogu je vyzdvižena protestanská etika, která je základem kapitalismu a demokracie. Kde má protestanská etika svůj původ? V křesťanství, t.j. v učení J.Krista předloženém v Bibli. Odtud můžeme čerpat naději i vedení pro život (výchovu). Společnost jako celek toto nepřijme, ta jde dále k nějakému hořkému konci. Ale pro jednotlivce je to opravdové východisko a naděje. Nemám na mysli žádné církevničení, jen samotné evangelium, t.j. dobré poselství o J.Kristu.
03. 06. 2008 | 10:33

Manka napsal(a):

Pro juvel třpytný,

nevím, jak to přesně myslíte, pokud máte na mysli to dobré poselství, bez církevničení, tak to souhlasím. V tom případě i dospělým sluší infantilita, samozřejmě ne ta médii předkládaná a nucená, ale vlastní, tedy hravost, radost ze života, důvěra v druhé a tak.
Nemusíme se pořád dokola obětovat, tohle už za nás J.Kristus už jednou provždy udělal, že?
03. 06. 2008 | 11:40

juvel napsal(a):

pro Manka: infantilitou, kterou jsem dal do uvozovek myslím to, co autor blogu - nezralost, nezodpovědnost, hloupost, neschopnost rozlišit co je důležité a co ne a.t.d. Dospělá, zralá hravost, radost ze života, důvěra v druhé není přece infantilita.

Obětavost je součástí křesťanství i zralé, dospělé osobnosti. Pojednání o smyslu a hodnotě oběti J.Krista by bylo delším kázáním, což sem nepřísluší.
03. 06. 2008 | 12:05

Manka napsal(a):

Pro juvel,

chtělo by se mi s vaším prvním odtstavcem souhlasit, tedy až po to a.t.d. souhlasím.

Jenže nevím, co je to dospělá, zralá hravost, hravost aby byla hravostí, nemůže být zralá, pak je to hravost kontrolovaná rozumem, a tedy není spontánní, je to jen "divadlo naoko". A věcí, co jsou tady pro nás jen tak, "naoko", těch máme kolem sebe dost. Hravost se přece neohlíží vpravo-vlevo, ale hraje si, dětinsky :)

Absolutní důvěra v druhé JE infantilita, nebo tedy nezralost, právě od toho mají lidé rozum, aby dokázali rozlišit..
Vím, že nepíšete o absolutní důvěře, jen jsem si dovolila na to upozornit :)

Jinak, obětavost ke zralé, dospělé osobnosti patří, tady se shodujeme. Spoustu věcí děláme obětavě, jen tak, sami od sebe, a vůbec nic za to od druhých nepožadujeme.

Jestli je pojednání o smyslu a oběti J.Krista na delší kázání nevím, ale pokud vám to nečiní potíže, napište ho sem. Teda jestli to pro mě uděláte..
(ostatní to můžou hravě přeskočit ;)

Nakonec, i pan Hvížďala píše, že "Jediná naděje je ve znovuvzkříšení vzdoru v nás."

A protože stejně tak, jako zatuchlí církevníci "ukradli" lidem poselství J.Krista,(aby mohli lidi ovládat)

a politici "kradou" lidem pravý smysl demokracie, (aby mohli lidi lépe ovládat),

stejně tak turbo?kapitalismus "krade" lidem..
všechno spolu souvisí, v jistém smyslu.

A co sem přísluší a nepřísluší, to si rozhodnete jen vy sám, nebo ne?

Mezi námi, myslím, že jediná naděje je ve znovuvzkříšení "člověka v nás", ale k tomu patří přece i jistý vzdor. Právě proto, abychom nebyli věčnými obětními beránky :)

Teď tady nebudu, ale jestli chcete, napište mi, jak to chápete. Určitě si to přečtu.
Já to beru jako lingvista, jazyk a mluvená řeč tedy, i tímto se lišíme od němých tváří, přece. Takže myslím, že se tím můžu řídit.

V tom případě "Dokonáno jest" znamená, že "všechny dluhy byly zaplaceny". Tečka :)
A zdravím.
03. 06. 2008 | 13:27

jenicek napsal(a):

Do jisté míry bych s tím textem i souhlasil, jen nechápu ty poznámky o pražských radních. Míníte ten spor o financování divadel? No pokud tam je nějaký znak infantility tak na straně, těch co se chtějí nechat dotovat, žít na cizí úkor je přece zjevný znak nedospělosti. To by mě zajímalo proč Hvížďala vidí nedospělost u radních... že by nějaké břevno v oku?
03. 06. 2008 | 18:26

Renata Vostrovská napsal(a):

Pane Hvížďalo, s uvedeným v článku souhlasím. Jsem však již natolik infantilní, že jsem přesvědčená, že USA neprošly: "A tam, kde je demokracie mladá a sociální struktura společnosti neúplná, se projevy tohoto infantilního étosu projevují zřetelněji, protože společnost po dvou totalitách se odnaučila bránit: ztratila pud sebezáchovy.", přesto si ve své infantilitě myslím, že co se týče infantilního étosu se máme od nich co učit. KEEP SMILLING
:-)
04. 06. 2008 | 07:37

Michal Hora napsal(a):

Pro pana Hvížďalu:Mne uchvacuje, jak se svět za 100 let i v této věci tak radikálně změnil.Ano dnes frčí mládí,lehká bláznivost,infantilita,hyperaktivita v každém věku (to není jen negativní!).Stefan Zweig ve Světu včerejška přesvědčivě popisuje,jak kolem roku 1900 bylo ideálem být zkušený, odpovědný,uvážlivý (pánové s plnovousy již málem od studentských let!).Dnes tedy dámy v džínách,tehdy mládí s fousy a klobouky. Pozoruhodné!
05. 06. 2008 | 10:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy