Krize společenského charakteru
Žvást, který dlouhodobě vládne ve Sněmovnu vzbudil u řady lidí rozhořčení, a proto ne nadarmo se tomu říká v angličtině ox walk. David Riesman by o tom možná hovořil jako o infikovaném společenském charakteru. Tento sociolog ale nemyslel charakter jako takový, ale tu část, která se utváří nikoliv vlivem dědičnosti, nýbrž na základě zkušenosti, tedy jistého vybavení, s nímž jedinec přistupuje ke světu a k lidem.
Ke změně společenského charakteru v naší civilizaci dochází převážně pod tlakem celospolečenských změn. V posledním století jsme takovou zásadní změnu zaznamenali po druhé světové válce, kdy se díky příchodu nejprve amerických vojáků a pak i byznysmenů, začal ovlivňovat i západoevropský společenský charakter: Američané totiž neznali feudální tradici, mocnou a pevně organizovanou církev ani široce rozvětvené rodinné svazky, a proto mají sklon se dívat na sebe, na své děti a svoji zemi optimisticky a pragmaticky, to je i důvod jejich mobility, neváží se na místo ani na obor své činnosti, rychle reagují na každou změnu. Zpívají: Zítřek patří těm, kdo jej uslyší přicházet.
Ve stejné době, kdy k této proměně docházelo v západní Evropě, střední Evropa byla okupovaná ruskými vojsky a jejich bezpečnostním aparátem, které naopak vyžadovaly bezvýhradnou poslušnost, kontrolu veřejného i soukromého života, mobilita byla omezená, kreativita podezřelá, základní příkaz rodičů k dětem zněl: Hlavně na sebe neupozorňuj. O všem rozhodoval stát. Zpívalo se: Hledám dům holubí, kdopak z vás cestu ví, míval stáj roubenou, bílý štít.
Do takto zjizvené společnosti po totalitě nacistické a socialistické vtrhnul po roce 1989 svobodný a mobilní svět ovlivněný americkým společenským charakterem a deset let poté i internet a posléze sociální sítě a algoritmy, které všem změnám dodaly i nový rozměr závratné rychlosti a anticipovaly vymyšlené hrůzy. Nával změn infikoval veřejný prostor a vnesl do duší mnoha lidí zmatek i nový příkaz: postarej se sám o sebe.
A tady někde je třeba hledat hlubší kořeny dnešního marasmu: Nový pragmatismus, nahánění voličů řízené marketingem a ekonomické krize dotlačily některé politiky a žurnalisty k tomu, aby místo hájení střízlivé, věcné a přesné komunikace ve veřejném prostoru přistoupili na úroveň pokleslého jazyka: propaganda se stala substancí politiky. Tím se otevřela stavidla, do Sněmovny vtrhl žvást a pouhá snaha na sebe upozornit se stala hodnotou: obsah vytlačila na periferii. To urychlil i institucionální nihilismus, instituce přestaly fungovat jako kladivo na žvást a hulvátství. Ke všem krizím se přidala i krize společenského charakteru, jejímž produktem je člověk, jehož činy a myšlenky jsou pouze vypočitatelnými důsledky přípustných, i když deformovaných společenských norem. Jenže, jak napsal Giovanni Sartori, když vítězný narativ ztratí rozum a kompromis je považován za rozklad, demokracie může těžko přežít, protože stojí na schopnosti změnit rychle pravidla, která obec považuje za zdroj legitimní legality.
Napsáno pro ČRo Plus.
Ke změně společenského charakteru v naší civilizaci dochází převážně pod tlakem celospolečenských změn. V posledním století jsme takovou zásadní změnu zaznamenali po druhé světové válce, kdy se díky příchodu nejprve amerických vojáků a pak i byznysmenů, začal ovlivňovat i západoevropský společenský charakter: Američané totiž neznali feudální tradici, mocnou a pevně organizovanou církev ani široce rozvětvené rodinné svazky, a proto mají sklon se dívat na sebe, na své děti a svoji zemi optimisticky a pragmaticky, to je i důvod jejich mobility, neváží se na místo ani na obor své činnosti, rychle reagují na každou změnu. Zpívají: Zítřek patří těm, kdo jej uslyší přicházet.
Ve stejné době, kdy k této proměně docházelo v západní Evropě, střední Evropa byla okupovaná ruskými vojsky a jejich bezpečnostním aparátem, které naopak vyžadovaly bezvýhradnou poslušnost, kontrolu veřejného i soukromého života, mobilita byla omezená, kreativita podezřelá, základní příkaz rodičů k dětem zněl: Hlavně na sebe neupozorňuj. O všem rozhodoval stát. Zpívalo se: Hledám dům holubí, kdopak z vás cestu ví, míval stáj roubenou, bílý štít.
Do takto zjizvené společnosti po totalitě nacistické a socialistické vtrhnul po roce 1989 svobodný a mobilní svět ovlivněný americkým společenským charakterem a deset let poté i internet a posléze sociální sítě a algoritmy, které všem změnám dodaly i nový rozměr závratné rychlosti a anticipovaly vymyšlené hrůzy. Nával změn infikoval veřejný prostor a vnesl do duší mnoha lidí zmatek i nový příkaz: postarej se sám o sebe.
A tady někde je třeba hledat hlubší kořeny dnešního marasmu: Nový pragmatismus, nahánění voličů řízené marketingem a ekonomické krize dotlačily některé politiky a žurnalisty k tomu, aby místo hájení střízlivé, věcné a přesné komunikace ve veřejném prostoru přistoupili na úroveň pokleslého jazyka: propaganda se stala substancí politiky. Tím se otevřela stavidla, do Sněmovny vtrhl žvást a pouhá snaha na sebe upozornit se stala hodnotou: obsah vytlačila na periferii. To urychlil i institucionální nihilismus, instituce přestaly fungovat jako kladivo na žvást a hulvátství. Ke všem krizím se přidala i krize společenského charakteru, jejímž produktem je člověk, jehož činy a myšlenky jsou pouze vypočitatelnými důsledky přípustných, i když deformovaných společenských norem. Jenže, jak napsal Giovanni Sartori, když vítězný narativ ztratí rozum a kompromis je považován za rozklad, demokracie může těžko přežít, protože stojí na schopnosti změnit rychle pravidla, která obec považuje za zdroj legitimní legality.
Napsáno pro ČRo Plus.