Čiperný kmet Josef Koudelka
„Josef Koudelka není běžný fotograf… Nezpodobňuje skutečnost, jaká je, nýbrž jak si ji představuje a jak ji cítí… Nejvíce ho upoutává to, co se reálné situaci nepodobá, co se běžnému a navyklému vidění vymyká…“
To jsou slova historičky umění Anny Fárové, která napsala brzy po první výstavě Josefa Koudelky. Ta se konala v roce 1961 v divadle Semafor. V úvodní úvaze Anna Fárová asi nejlépe hned na samém počátku Koudelkovy profesní kariéry odhadla jeho výjimečnost. Kromě fotografií z okupace Československa v roce 1968, ho dokumentární fotografie nezajímala: na skutečnost se díval posunutým okem, hledal v ní něco, co jiní nevidí, vytvářel si svůj svět, jako každý skutečný umělec, aby ten, kdo se s jeho snímky setká, byl nucen přemýšlet a uvědomil si, že to, co vidí, je jenom pouhý povrch. Kvůli snímkům z okupace byl nucen opustit Československo a do svých deníků by si mohl zapsat totéž, budeme-li to parafrázovat, co si napsal Marc Chagall do knihy Můj život: „Evropa mě možná bude milovat a sní i mé Česko.“ A to se mu skutečně podařilo. Je po Drtikolovi a Sudkovi jediný český fotograf, který je zastoupen ve všech světových galériích.
Josefa Koudelku jsem znal od počátku šedesátých let z fakulty, potkávali jsme se na chodbách, ale skamarádili jsme se až o něco později, kdy Mladý svět, kde jsem tehdy pracoval jako redaktor, zveřejnil jeho profil. Brzy byl známý i mezi divadelníky, protože Libor Fára ho požádal, aby fotografoval obálky pro časopis Divadlo. Kvůli této zakázce se stal fotografem Divadla na zábradlí a Divadla za branou Otomara Krejči. V té době se rovněž objevily občas i jeho fotografie cikánů, za kterými jezdil pravidelně na Slovensko. Vlastně se na ně díval jako na herce v divadle, protože se sami rádi předváděli a on to využíval. Kniha s názvem Cikáni měla vyjít v Praze v grafické úpravě Milana Kopřivy v roce 1969, ale byla již zakázaná. Vyšla poprvé po létech až v Paříži a v různých modifikacích vychází dodnes.
Josef Koudelka Západ fascinoval nejen svými fotografiemi: Vznikly tam cykly Chaos, Exily, Ruiny a hned po roce 1989 u nás nafotografovaný i Černý trojúhelník, vyšel v grafické úpravě Clary Istlerové atd., ale i svým způsobem života: Nic od nikoho nechtěl, spal na zemi buď ve spacáku v přírodě, nebo v ateliérech svých přátel, dlouho neměl svůj byt a nežil se svými dětmi: věnoval se pouze fotografii v agentuře Magnum. Jeho obnošené džíny a boty se vystavují po světě spolu s jeho fotografiemi jako artefakty. A takový je dodneška: 10. ledna slaví 85. narozeniny a současně připravuje k vydání ve Spojených státech a ve Francii publikaci s názvem Josef Koudelka Next s podtitulem Vizuální biografie od Melisy Harris. Česká verze by měla vyjít v Torstu, kde již vyšly i jeho Deníky. Kniha má asi 360 stran a několikanásobně více fotografií Současně probíhá jeho výstava ve Švýcarsku, v Laussanne, s názvem Ikonar a s podtitulem Archivářské konstelace. Jde o výběr kurátora Stuarta Alexandera z 30 000 negativů a má asi 260 stránek. V Praze chystá spolu s typografem Alešem Najbrtem dvě knihy: první bude mít název Assylum, druhá název nemá, ale budou tam fotografie festivalů z Palerma, Itálie a Portugalska. Ve Francii, v Magnu, má ještě práci na půl roku a pak se chce definitivně přestěhovat do Prahy. Je to evidentně čiperný kmet. Přejeme mu, aby vydržel.
Napsáno pro ČRo Plus.
To jsou slova historičky umění Anny Fárové, která napsala brzy po první výstavě Josefa Koudelky. Ta se konala v roce 1961 v divadle Semafor. V úvodní úvaze Anna Fárová asi nejlépe hned na samém počátku Koudelkovy profesní kariéry odhadla jeho výjimečnost. Kromě fotografií z okupace Československa v roce 1968, ho dokumentární fotografie nezajímala: na skutečnost se díval posunutým okem, hledal v ní něco, co jiní nevidí, vytvářel si svůj svět, jako každý skutečný umělec, aby ten, kdo se s jeho snímky setká, byl nucen přemýšlet a uvědomil si, že to, co vidí, je jenom pouhý povrch. Kvůli snímkům z okupace byl nucen opustit Československo a do svých deníků by si mohl zapsat totéž, budeme-li to parafrázovat, co si napsal Marc Chagall do knihy Můj život: „Evropa mě možná bude milovat a sní i mé Česko.“ A to se mu skutečně podařilo. Je po Drtikolovi a Sudkovi jediný český fotograf, který je zastoupen ve všech světových galériích.
Josefa Koudelku jsem znal od počátku šedesátých let z fakulty, potkávali jsme se na chodbách, ale skamarádili jsme se až o něco později, kdy Mladý svět, kde jsem tehdy pracoval jako redaktor, zveřejnil jeho profil. Brzy byl známý i mezi divadelníky, protože Libor Fára ho požádal, aby fotografoval obálky pro časopis Divadlo. Kvůli této zakázce se stal fotografem Divadla na zábradlí a Divadla za branou Otomara Krejči. V té době se rovněž objevily občas i jeho fotografie cikánů, za kterými jezdil pravidelně na Slovensko. Vlastně se na ně díval jako na herce v divadle, protože se sami rádi předváděli a on to využíval. Kniha s názvem Cikáni měla vyjít v Praze v grafické úpravě Milana Kopřivy v roce 1969, ale byla již zakázaná. Vyšla poprvé po létech až v Paříži a v různých modifikacích vychází dodnes.
Josef Koudelka Západ fascinoval nejen svými fotografiemi: Vznikly tam cykly Chaos, Exily, Ruiny a hned po roce 1989 u nás nafotografovaný i Černý trojúhelník, vyšel v grafické úpravě Clary Istlerové atd., ale i svým způsobem života: Nic od nikoho nechtěl, spal na zemi buď ve spacáku v přírodě, nebo v ateliérech svých přátel, dlouho neměl svůj byt a nežil se svými dětmi: věnoval se pouze fotografii v agentuře Magnum. Jeho obnošené džíny a boty se vystavují po světě spolu s jeho fotografiemi jako artefakty. A takový je dodneška: 10. ledna slaví 85. narozeniny a současně připravuje k vydání ve Spojených státech a ve Francii publikaci s názvem Josef Koudelka Next s podtitulem Vizuální biografie od Melisy Harris. Česká verze by měla vyjít v Torstu, kde již vyšly i jeho Deníky. Kniha má asi 360 stran a několikanásobně více fotografií Současně probíhá jeho výstava ve Švýcarsku, v Laussanne, s názvem Ikonar a s podtitulem Archivářské konstelace. Jde o výběr kurátora Stuarta Alexandera z 30 000 negativů a má asi 260 stránek. V Praze chystá spolu s typografem Alešem Najbrtem dvě knihy: první bude mít název Assylum, druhá název nemá, ale budou tam fotografie festivalů z Palerma, Itálie a Portugalska. Ve Francii, v Magnu, má ještě práci na půl roku a pak se chce definitivně přestěhovat do Prahy. Je to evidentně čiperný kmet. Přejeme mu, aby vydržel.
Napsáno pro ČRo Plus.