Svatby ve víru voleb
Člověk – zejména ten, který je deformován výkonem právnického povolání – je přesvědčen, že už je připraven už naprosto na vše. Není. Příběh níže popsaný by si nevymysleli ani dobrý voják Švejk s Járou da Cimrmanem dohromady za Kafkovy supervize. To může přinést pouze a jen život v České republice a i ten právník kouká s otevřenou pusou: ještě že už není léto a ani mně to té otevřené pusy nemůže vletět včelka a způsobit mi škodu.
Nikdy jsem si nemyslela, že bych mohla po telefonu na někom poznat, že je zelenej.
V pondělí odpoledne, když mi zavolala „moje“ paní starostka z Prahy 2 Jana Černochová volala, bylo zřejmé, že zcela evidentně zelená je. Jak jsem ji tak poslouchala, děkovala jsem Bohu že poblíž radnice je dostatečné množství lékařských zařízení včetně rychlé záchranné služby a koronárky, neboť se mi jevilo, že moje milá hlava Prahy 2 bude už brzo potřebovat resuscitaci.
Co já prý na dopis, který dostaly všechny matriky na všech pražských městských částech.
Z odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra přišel na všechny pražské radnice, kterých je mimochodem dvaadvacet, „právní rozbor“, ve kterém vedoucí oddělení státního občanství a matrik MV velmi složitě vykládala, jak ode dne voleb až do ustanovení nového zastupitelstva není oprávněn oddávat vlastně vůbec nikdo a jestli někdo přece, tak jen místostarosta.
Než jsem pochopila, co chce říci ona úřednice, jejíž ….ehm….blahodárné působení na daném místě….. sleduji již řadu…..desetiletí, četla jsem to asi pětkrát. Prý to vyplývá ze zákona o matrikách, o rodině a zákona o hl. městě Praze, že jedinou osobou, která je (asi) kompetentní „přijímat prohlášení o uzavření manželství“, tedy laicky řečeno oddávat, je náměstek primátora a místostarostové. Ten totiž NEMÁ svoje kompetence výslovně v zákoně upraveny a lze proto předpokládat, že on by snad oddávat mohl. Mandát člena zastupitelstva pak zaniká dnem voleb, takže ten už pak nemůže oddávat vůbec.
Oproti „normálnímu režimu je tedy na každé Praze maximálně jeden oddávající – a to kdo ví jestli…
Po přečtení dokumentů mi vytanula na mysli řada otázek a asociací:
ZAPRVÉ: Představuji si, co by se mi na právech stalo, kdybych se odvážila v kterémkoli stádiu studia počínaje prvním semestrem, tvrdit, že zástupce statutárního orgánu má VÍCE pravomocí než statutární orgán sám. Fyzické tresty se sice na (alespoň vysokých) školách již neprovozují, avšak zato aproximuji s pravděpodobností blížící se jistotě jedno: nedostudovala bych…
ZADRUHÉ: Jak slavné Ministerstvo vnitra – odbor všeobecné správy, tak i ředitel Magistrátu hl. m. Prahy, který ten rozbor evidentně s nadšením konvergujícím k nule rozesílal, si teda nejsou tak úplně jistí, jak to skutečně s těmi pravomocemi je. Ono to taky může být docela jinak a pakliže bychom
s k u t e č n ě dovedli tento dle nejen mého názoru úplně pomýlený právní rozbor ad absurdum, pak není oprávněn oddávat ani ten místostarosta a zástupce primátora. Všechny takto uzavřené sňatky mohou být zkoumány a eventuálně prohlášeny za neplatné.
ZATŘETÍ: Ta situace nevznikla v pondělí 11. 10. 2010, kdy dopis a rozbor dorazil na všechny pražské radnice, ba ani v týdnu před tím. Vznikla v roce 2008 (!!!) kdy byla přijata poslední novela Zákona o hl. m. Praze. Byl by někdo – na příklad dosavadní pan primátor či veleslavný Odbor všeobecné správy neméně slavného Ministerstva vnitra schopen a ochoten mi sdělit, co ty dva roky ráčili dělat??
ZAČTVRTÉ: Tato situace má trvat až do ustanovení nového zastupitelstva a nového starosty, a do delegace pravomoci oddávat novým zastupitelům. Tedy bratru tak měsíc, pakliže ovšem vezmeme v potaz všechny možné lhůty pro podání námitek proti volbám tak to může být i šest týdnů.
Marně jsem přemýšlela, co může být příčinou tohoto velmi neutěšeného stavu. Protože že by situace vznikla „jen tak“, to se mi skutečně nezdá. Přišla jsem na několik možných vysvětlení:
1) Ministerstvo vnitra se obává konkurence ze strany místostarostů, proto přistoupilo k jejich cílené osobní likvidaci tím, že se uoddávají k smrti. Jen tak pro srovnání: oddávat mohou za „normálních okolností“ všichni zastupitelé, z „dvojkoprahových 34 zastupitelů jich oddávalo 33….. a jestli se nemýlím, tak jen na Praze 1 je jen tenhle víkend 30 svateb….
2) Ministerstvu vnitra se zželelo ubohých chudých advokátů a rozhodlo se jim nasypat ze státního korýtka trochu palmáre. Protože i kdyby oprávněným k oddavkám skutečně byl jenom nebo možná spíše alespoň) místostarosta, pak zcela určitě dojde k několika časovým kolizím svateb. Kromě toho si místostarosta může taky zlomit nohu nebo je na dovolené nebo prostě z jakéhokoliv obdobného důvodu se svatby nebudou konat. Ó bože dobrý, milosrdný!!!! Takový kšefty jako náhrady škody za svatby zmařené státem, to tady nebylo od dob restitucí, ba ani privatizace na to nemá…
3) Ministerstvo vnitra usoudilo, že je potřeba podporovat sňatkovost a (volbami) vybraným párům poskytnout radost ze svatby dvakrát. Á konto toho taky klesne rozvodovost, ne??
4) Ministerstvo vnitra se rozhodlo, že netradičním způsobem začne řešit otázku církevních restitucí a začalo tím, že všem církvím bez rozdílu dohodilo kšeft, který se neodmítá. Stanou se totiž jedinými, na které je spoleh, že skutečně oddají. Mimochodem: legislativní maglajz, který MV ČR tímto svým počinem spáchalo, dle mého názoru již definitivně vyřešil jednu zásadní otázku vznesenou při hodnocení nového Občanského zákoníku: ať se nyní někdo odváží sáhnout na církevní sňatky….. Jestli něco je jisté, pak to, že v ŽÁDNÉ církvi, Římsko-katolickou počínaje a Scientology konče, nesedí nikdo takový jako JUDr. Guluškinová, vedoucí oddělení státního občanství a matrik MV…. Ono to kanonické právo má něco do sebe.
5) Někdo měl eminentní zájem se nevdat či neoženit a potřeboval to navlíknout tak, aby se jakože svatba nemohla konat…. V tom případě to šacuju na ouplatek od číslíčka tak s pěti nulami na konci a vejš….
6) Ministerstvo vnitra – odbor všeobecné správy – se rozhodlo spáchat kolektivní profesní a politickou sebevraždu, a to uklízečkou počínaje až po…..
eeeee….pane ministře…. ráčil jste, ehm…. postřehnout, že kromě policie vládne Vaše ctěná instituce také civilně-správním úsekem????
Nikdy jsem si nemyslela, že bych mohla po telefonu na někom poznat, že je zelenej.
V pondělí odpoledne, když mi zavolala „moje“ paní starostka z Prahy 2 Jana Černochová volala, bylo zřejmé, že zcela evidentně zelená je. Jak jsem ji tak poslouchala, děkovala jsem Bohu že poblíž radnice je dostatečné množství lékařských zařízení včetně rychlé záchranné služby a koronárky, neboť se mi jevilo, že moje milá hlava Prahy 2 bude už brzo potřebovat resuscitaci.
Co já prý na dopis, který dostaly všechny matriky na všech pražských městských částech.
Z odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra přišel na všechny pražské radnice, kterých je mimochodem dvaadvacet, „právní rozbor“, ve kterém vedoucí oddělení státního občanství a matrik MV velmi složitě vykládala, jak ode dne voleb až do ustanovení nového zastupitelstva není oprávněn oddávat vlastně vůbec nikdo a jestli někdo přece, tak jen místostarosta.
Než jsem pochopila, co chce říci ona úřednice, jejíž ….ehm….blahodárné působení na daném místě….. sleduji již řadu…..desetiletí, četla jsem to asi pětkrát. Prý to vyplývá ze zákona o matrikách, o rodině a zákona o hl. městě Praze, že jedinou osobou, která je (asi) kompetentní „přijímat prohlášení o uzavření manželství“, tedy laicky řečeno oddávat, je náměstek primátora a místostarostové. Ten totiž NEMÁ svoje kompetence výslovně v zákoně upraveny a lze proto předpokládat, že on by snad oddávat mohl. Mandát člena zastupitelstva pak zaniká dnem voleb, takže ten už pak nemůže oddávat vůbec.
Oproti „normálnímu režimu je tedy na každé Praze maximálně jeden oddávající – a to kdo ví jestli…
Po přečtení dokumentů mi vytanula na mysli řada otázek a asociací:
ZAPRVÉ: Představuji si, co by se mi na právech stalo, kdybych se odvážila v kterémkoli stádiu studia počínaje prvním semestrem, tvrdit, že zástupce statutárního orgánu má VÍCE pravomocí než statutární orgán sám. Fyzické tresty se sice na (alespoň vysokých) školách již neprovozují, avšak zato aproximuji s pravděpodobností blížící se jistotě jedno: nedostudovala bych…
ZADRUHÉ: Jak slavné Ministerstvo vnitra – odbor všeobecné správy, tak i ředitel Magistrátu hl. m. Prahy, který ten rozbor evidentně s nadšením konvergujícím k nule rozesílal, si teda nejsou tak úplně jistí, jak to skutečně s těmi pravomocemi je. Ono to taky může být docela jinak a pakliže bychom
s k u t e č n ě dovedli tento dle nejen mého názoru úplně pomýlený právní rozbor ad absurdum, pak není oprávněn oddávat ani ten místostarosta a zástupce primátora. Všechny takto uzavřené sňatky mohou být zkoumány a eventuálně prohlášeny za neplatné.
ZATŘETÍ: Ta situace nevznikla v pondělí 11. 10. 2010, kdy dopis a rozbor dorazil na všechny pražské radnice, ba ani v týdnu před tím. Vznikla v roce 2008 (!!!) kdy byla přijata poslední novela Zákona o hl. m. Praze. Byl by někdo – na příklad dosavadní pan primátor či veleslavný Odbor všeobecné správy neméně slavného Ministerstva vnitra schopen a ochoten mi sdělit, co ty dva roky ráčili dělat??
ZAČTVRTÉ: Tato situace má trvat až do ustanovení nového zastupitelstva a nového starosty, a do delegace pravomoci oddávat novým zastupitelům. Tedy bratru tak měsíc, pakliže ovšem vezmeme v potaz všechny možné lhůty pro podání námitek proti volbám tak to může být i šest týdnů.
Marně jsem přemýšlela, co může být příčinou tohoto velmi neutěšeného stavu. Protože že by situace vznikla „jen tak“, to se mi skutečně nezdá. Přišla jsem na několik možných vysvětlení:
1) Ministerstvo vnitra se obává konkurence ze strany místostarostů, proto přistoupilo k jejich cílené osobní likvidaci tím, že se uoddávají k smrti. Jen tak pro srovnání: oddávat mohou za „normálních okolností“ všichni zastupitelé, z „dvojkoprahových 34 zastupitelů jich oddávalo 33….. a jestli se nemýlím, tak jen na Praze 1 je jen tenhle víkend 30 svateb….
2) Ministerstvu vnitra se zželelo ubohých chudých advokátů a rozhodlo se jim nasypat ze státního korýtka trochu palmáre. Protože i kdyby oprávněným k oddavkám skutečně byl jenom nebo možná spíše alespoň) místostarosta, pak zcela určitě dojde k několika časovým kolizím svateb. Kromě toho si místostarosta může taky zlomit nohu nebo je na dovolené nebo prostě z jakéhokoliv obdobného důvodu se svatby nebudou konat. Ó bože dobrý, milosrdný!!!! Takový kšefty jako náhrady škody za svatby zmařené státem, to tady nebylo od dob restitucí, ba ani privatizace na to nemá…
3) Ministerstvo vnitra usoudilo, že je potřeba podporovat sňatkovost a (volbami) vybraným párům poskytnout radost ze svatby dvakrát. Á konto toho taky klesne rozvodovost, ne??
4) Ministerstvo vnitra se rozhodlo, že netradičním způsobem začne řešit otázku církevních restitucí a začalo tím, že všem církvím bez rozdílu dohodilo kšeft, který se neodmítá. Stanou se totiž jedinými, na které je spoleh, že skutečně oddají. Mimochodem: legislativní maglajz, který MV ČR tímto svým počinem spáchalo, dle mého názoru již definitivně vyřešil jednu zásadní otázku vznesenou při hodnocení nového Občanského zákoníku: ať se nyní někdo odváží sáhnout na církevní sňatky….. Jestli něco je jisté, pak to, že v ŽÁDNÉ církvi, Římsko-katolickou počínaje a Scientology konče, nesedí nikdo takový jako JUDr. Guluškinová, vedoucí oddělení státního občanství a matrik MV…. Ono to kanonické právo má něco do sebe.
5) Někdo měl eminentní zájem se nevdat či neoženit a potřeboval to navlíknout tak, aby se jakože svatba nemohla konat…. V tom případě to šacuju na ouplatek od číslíčka tak s pěti nulami na konci a vejš….
6) Ministerstvo vnitra – odbor všeobecné správy – se rozhodlo spáchat kolektivní profesní a politickou sebevraždu, a to uklízečkou počínaje až po…..
eeeee….pane ministře…. ráčil jste, ehm…. postřehnout, že kromě policie vládne Vaše ctěná instituce také civilně-správním úsekem????