Zklamání z hnutí ANO
Nechci dělat advokáta panu premiéru Sobotkovi, s nímž se v oblasti regulace neshoduji např. v názoru, zda rušit institut svěřeneckých fondů. Ohledně nominace osob, které mají zastupovat stát ve společnostech jako ČEZ, ČD nebo ČEB (a jejich odměňování), má ale pan premiér ve sporu s panem ministrem financí pravdu. Zákonná pravidla potřebujeme.
http://www.novinky.cz/domaci/349710-sobotka-se-hada-s-babisem-kvuli-manazerskym-platum.html
Personální výbor nevybírá z více kandidátů
Vládní výbor pro personální nominace, jehož existenci považuje pan vicepremiér Babiš za dostačující, nevyhlašuje žádná výběrová řízení např. na obsazení postu člena dozorčí rady ČEZ. Nominaci provede příslušný ministr, komise zkontroluje, zda dotyčná osoba měla 18 let a zda má čistý trestní rejstřík (v lepším případě, zda někdy řídila aspoň 5 lidí a absolvovala aspoň jeden seminář na téma energetika) a je vymalováno.
Tedy pokud nedojde k politickému sporu, jaký jsme mohli vidět právě v případě ČEZ. Připomínám, že v červnu tohoto roku pan premiér tvrdil, že v dozorčí radě ČEZ by měli být zástupci KDU-ČSL i opozice, zatímco se pan ministr financí domníval, že si všechny zástupce státu může nominovat (prostřednictvím personálního výboru) sám. Tak takto vypadá „odpolitizace“. ANO, prostě je nominujeme!
http://byznys.lidovky.cz/v-dozorci-rade-cez-by-meli-byt-zastupci-kdu-i-opozice-tvrdi-sobotka-1d1-/statni-pokladna.aspx?c=A140630_150925_statni-pokladna_jzl
Potřebujeme zákon? ANO, prostě ho potřebujeme
Na tomto místě si dovolím odbočku. Hnutí ANO se při sestavování kandidátní listiny pro komunální volby v Brně mohlo přesvědčit, jak „krátké“ jsou na některé kandidáty stanovy či kodex. O přízeň voličů se tak v Brně uchází např. osoba, která nevybíravě lobbovala ve věci tendru na výstavbu čističky odpadních vod v Praze. Argument zněl: „nelze vyškrtnout kandidáta, když mu nebylo prokázáno spáchání trestného činu.“
Zdá se tedy, že i hnutí ANO by potřebovalo zákon, aby bylo možné „odfiltrovat“ např. osobu, jejíž jednání v minulosti ohrozilo důvěru v nestranné, odborné a spravedlivé rozhodování. Klidně se může inspirovat ustanovením § 60 zákona o státní službě, který za uvedených podmínek umožňuje odvolání náměstka pro státní službu. ANO, potřebujeme klást na zástupce státu vyšší požadavky než jen čistý trestní rejstřík.
Odměňování v (polo) státních firmách
Pan ministr financí si dle informací z citovaného článku myslí, že k regulaci příjmů manažerů různých státem ovládaných společností stačí „Zásady“, které přijala v roce 2010 Fischerova vláda. Tyto zásady jsou ale děravé, jak cedník. Umožnily např. to, aby manažer jedné státem ovládané finanční instituce dostal ročně 8 miliónů korun. Skoro 2 krát tolik jako guvernér ČNB.
A to pomíjím takový „detail“, že článek 6 písm. d) Zásad vyjímá z „regulace“ tzv. konkurenční doložky. Pokud tedy např. dozorčí rada ČD schválila panu řediteli „zlatý padák“ ve výši 12 miliónů korun, nedošlo k porušení Zásad. Tak takové zásady opravdu nepomohou zabránit nehospodárnému plýtvání ve státem ovládaných firmách.
Jeden nesplněný slib lze prominout, ALE…
Poslankyně a poslanci hnutí ANO se zhruba před rokem přihlásili k podpoře devíti doporučení Rekonstrukce státu. Legislativní úprava nominačních procesů do dozorčích rad (polo) státních podniků byl jen jeden z bodů. Kdyby pouze tento nebyl splněn, dalo by se konstatovat: byly jiné priority, koaliční partneři to nechtěli, opozice to nechtěla. ALE…
V tomto případě nechce zákonnou úpravu sám šéf hnutí ANO. A další návrhy Rekonstrukce státu odmítala Adriana Krnáčová. Např. podmínění účinnosti smluv jejich zveřejněním v registru. Nelze se tedy divit, že příprava finálního návrhu zákona o registru smluv na ministerstvu vnitra „drhne“. Podobně jako nezávislý dohled nad financováním stran.
A co nezávislé státní zastupitelství pro vyšetřování závažné hospodářské trestné činnosti? Zatím také odloženo, a to na podnět ministryně spravedlnosti resp. jejího náměstka. Zdá se tedy, že hnutí ANO začíná postupně z plnění slibů couvat. A kandidátka za hnutí ANO, paní Laura Janáčková již raději neslibuje, že bude návrhy Rekonstrukce státu prosazovat.
http://www.novinky.cz/domaci/349710-sobotka-se-hada-s-babisem-kvuli-manazerskym-platum.html
Personální výbor nevybírá z více kandidátů
Vládní výbor pro personální nominace, jehož existenci považuje pan vicepremiér Babiš za dostačující, nevyhlašuje žádná výběrová řízení např. na obsazení postu člena dozorčí rady ČEZ. Nominaci provede příslušný ministr, komise zkontroluje, zda dotyčná osoba měla 18 let a zda má čistý trestní rejstřík (v lepším případě, zda někdy řídila aspoň 5 lidí a absolvovala aspoň jeden seminář na téma energetika) a je vymalováno.
Tedy pokud nedojde k politickému sporu, jaký jsme mohli vidět právě v případě ČEZ. Připomínám, že v červnu tohoto roku pan premiér tvrdil, že v dozorčí radě ČEZ by měli být zástupci KDU-ČSL i opozice, zatímco se pan ministr financí domníval, že si všechny zástupce státu může nominovat (prostřednictvím personálního výboru) sám. Tak takto vypadá „odpolitizace“. ANO, prostě je nominujeme!
http://byznys.lidovky.cz/v-dozorci-rade-cez-by-meli-byt-zastupci-kdu-i-opozice-tvrdi-sobotka-1d1-/statni-pokladna.aspx?c=A140630_150925_statni-pokladna_jzl
Potřebujeme zákon? ANO, prostě ho potřebujeme
Na tomto místě si dovolím odbočku. Hnutí ANO se při sestavování kandidátní listiny pro komunální volby v Brně mohlo přesvědčit, jak „krátké“ jsou na některé kandidáty stanovy či kodex. O přízeň voličů se tak v Brně uchází např. osoba, která nevybíravě lobbovala ve věci tendru na výstavbu čističky odpadních vod v Praze. Argument zněl: „nelze vyškrtnout kandidáta, když mu nebylo prokázáno spáchání trestného činu.“
Zdá se tedy, že i hnutí ANO by potřebovalo zákon, aby bylo možné „odfiltrovat“ např. osobu, jejíž jednání v minulosti ohrozilo důvěru v nestranné, odborné a spravedlivé rozhodování. Klidně se může inspirovat ustanovením § 60 zákona o státní službě, který za uvedených podmínek umožňuje odvolání náměstka pro státní službu. ANO, potřebujeme klást na zástupce státu vyšší požadavky než jen čistý trestní rejstřík.
Odměňování v (polo) státních firmách
Pan ministr financí si dle informací z citovaného článku myslí, že k regulaci příjmů manažerů různých státem ovládaných společností stačí „Zásady“, které přijala v roce 2010 Fischerova vláda. Tyto zásady jsou ale děravé, jak cedník. Umožnily např. to, aby manažer jedné státem ovládané finanční instituce dostal ročně 8 miliónů korun. Skoro 2 krát tolik jako guvernér ČNB.
A to pomíjím takový „detail“, že článek 6 písm. d) Zásad vyjímá z „regulace“ tzv. konkurenční doložky. Pokud tedy např. dozorčí rada ČD schválila panu řediteli „zlatý padák“ ve výši 12 miliónů korun, nedošlo k porušení Zásad. Tak takové zásady opravdu nepomohou zabránit nehospodárnému plýtvání ve státem ovládaných firmách.
Jeden nesplněný slib lze prominout, ALE…
Poslankyně a poslanci hnutí ANO se zhruba před rokem přihlásili k podpoře devíti doporučení Rekonstrukce státu. Legislativní úprava nominačních procesů do dozorčích rad (polo) státních podniků byl jen jeden z bodů. Kdyby pouze tento nebyl splněn, dalo by se konstatovat: byly jiné priority, koaliční partneři to nechtěli, opozice to nechtěla. ALE…
V tomto případě nechce zákonnou úpravu sám šéf hnutí ANO. A další návrhy Rekonstrukce státu odmítala Adriana Krnáčová. Např. podmínění účinnosti smluv jejich zveřejněním v registru. Nelze se tedy divit, že příprava finálního návrhu zákona o registru smluv na ministerstvu vnitra „drhne“. Podobně jako nezávislý dohled nad financováním stran.
A co nezávislé státní zastupitelství pro vyšetřování závažné hospodářské trestné činnosti? Zatím také odloženo, a to na podnět ministryně spravedlnosti resp. jejího náměstka. Zdá se tedy, že hnutí ANO začíná postupně z plnění slibů couvat. A kandidátka za hnutí ANO, paní Laura Janáčková již raději neslibuje, že bude návrhy Rekonstrukce státu prosazovat.