Rychleji, levněji, lépe!
Rychleji, levněji, lépe! aneb čas jsou peníze!
Magický vzorec dnešního podnikatelského světa a dnešní ekonomiky. Cíle, o kterých nikdo nediskutuje, přesto tak obtížně dosažitelné. Když chceme lepší kvalitu, nemůžeme být přece rychlejší. Když chceme být levnější, nemůžeme chtít vyšší kvalitu. Když chceme dělat věci lépe, nemůžeme být přece levnější. Neustále a opakovaně máme pocit, že narážíme na nějaké „ale“ či “to nejde”, proč nejde skloubit tuto „svatou trojici“.
Proč?
Plánování v současném prostředí vysoce turbulentní poptávky je hádáním z křišťálové koule. Reporty s historickými daty, byť stále hezčí a sofistikovanější, vedou k chybnému plánování, nevyrovnané výrobě a chaosu ve firemních procesech. Interpolace dat z minulosti do budoucnosti přestává fungovat, odchylky plánu a reality se mění každý den, každou hodinu. Nejlepší firmy jsou již dnes zvyklé přeplánovávat každých 30 minut, a to plány pro tisíce zaměstnanců, na výrobních linkách si toho ani nevšimnou, jen blikne obrazovka s jiným produktem a výroba běží plynule dál.
Jak na to?
Základem je kognitivní strategie. Schopnost sledovat a rozpoznat chování zákazníka v reálném čase a dovednost reagovat okamžitě.
Požadavek reagovat okamžitě vede většinu dnešních manažerů k plnému nasazení na zkracování lead time. Lead time je čas od zahájení procesu k jeho úplnému ukončení, tj. dodávce zboží k zákazníkovi, případně úplnému poskytnutí služby.
K tomu interní zdroje firmy nestačí, je nutno snížit zásoby, potažmo změnit celý systém chování dodavatelského řetězce. To je práce na měsíce a roky.
Jak to souvisí s kognitivní strategií? Jednoduše, schopnost zpozorovat změnu chování zákazníka, okamžitě se přizpůsobit a využít situace je právě onou kognitivní strategií. Je marné čekat, že se situace opět uklidní a příště bude více času.
Lead Time je jen pomocníkem, nikoliv cílem. Zkrácení Lead Time není kouzelným proutkem, který změní váš svět. K čemu je krátký lead time, když jej zákazník nevyžaduje a chce „svou“ kvalitu? Stále je potřeba mít na prvním místě zájem zákazníka, kvalita je jen a jen jeho vlastnictvím. Obchodníci tvrdí, že prodají dvakrát více, když snížíte dodací lhůty na polovinu? Opravdu?
Kéž by to bylo tak jednoduché.
Krátký lead time? nebo kvalita? nebo nízká cena? nebo úžasný produkt? Možná kdysi to takto stačilo. Dnes je situace jiná.
Dnešní zákazník chce nízký lead time a nízkou cenu a nejlepší kvalitu a úžasný produkt či službu, to vše zároveň a pokud možno ihned. Že to nejde?
Začněte tím, že za každé slovo „nejde“ udělíte ve firmě pokutu 500 Kč!
Co je základem úspěchu?
• Oči a instinkt dravce. Sledujte své zákazníky tak pozorně, jako dravec sleduje svou budoucí kořist. Existují desítky možností jak sledovat chování našeho zákazníka, od sociálních sítí až po fyzický kontakt s ním. Monitoring chování zákazníků a okamžitá schopnost reakce je mnohem víc než jen lead time, zaměřte se na svého zákazníka, ne na svého šéfa.
• Týmová práce ve smečce zvyšuje úspěšnost lovu. Každý spolupracovník musí chápat, že je spolupodnikatelem, vyměňte zaměstnance za podnikatele, zbytečnou konkurenci nahraďte spoluprací.
• V jednoduchosti je síla. Ve složité organizační struktuře, v mnoha úrovních organizace je základním chováním přehazovat odpovědnost na druhé, skončete kulturu „Já za to nemůžu“ v kulturu „Já to chci“. Využijte maximálně ploché organizační struktury, jednoduché, rozhodování musí být rychlé a okamžité.
• Nesnažte se měnit lidi. Nikdo nemá rád změny, natožpak je vítat s nadšením, přesto to bez toho jednoduše nejde. Dejte možnost lidem, kteří dychtivě změny vyhledávají, kteří jsou na ně připraveni. Kdo změny nechce, ten vás bude jen zdržovat, těch se rychle zbavte, nemá smysl se pokoušet lidi měnit, stačí jen využít jejich silné stránky.
• Nečekejte na zázračné hrdiny. Bez funkčních procesů to nefunguje, nepotřebujete hrdiny, kteří dělají neuvěřitelné věci, uspořádejte své procesy správně a nemusíte hledat hrdiny. Nemáte popsány firemní procesy? Nevadí, stačí začít psát to, co právě děláte.
Svět je plný změn a hrátky notorických plánovačů s korunou jsou jen další jedna změna z mnoha milliard změn, které právě v ekonomice probíhají. Úspěšní podnikatelé se jen rychle přizpůsobili, budou růst a budovat i nadále, notorickým plánovačům navzdory.
Krásný den plný změn přeje,
Libor Witassek