První farmářské supermarkety skutečný pokrok nepřinesou
Informoval o tom přes Aktuálně.cz zakladatel sítě farmářských obchodů Sklizeno David Kukla. Firma ve středu otevře v centru Prahy svoji už druhou „velkou“ prodejnu s plochou 250 metrů čtverečních.
Myšlenka je to na první pohled skutečně chvályhodná. Je to však krok vpřed? Spíše naopak. Připomíná to obrazně spíše známý filmový pokus ševce Bursíka z pavlačového domku na Žižkově zastavit továrníka Baťu s jeho moderními stroji a sítí moderních prodejen.
Již nyní máme v ČR mnohem více supermarketů než je zdrávo, prodejní plochy v m2 na obyvatele překračují v řadě měst násobně i ty nejvyšší příčky ve vyspělém světě. Zvětšilo to konkurenci a snížilo ceny? Nikoliv, máme drahé a nekvalitní potraviny ve srovnání např. s Německem, které má prodejních ploch na počet obyvatel mnohem méně. Český trh s potravinami není svobodným tržištěm, je to trh volný, kde si pravidla pravidla určily velké řetězce a velké dodavatelské korporace za dohledu státních úřadů a s horečnou „nezištnou“ podporou řady místních komunálních politiků. Pokus malých farmářských supermarketů tyto velké hráče skutečně nijak neohrozí, v tom má jistě pan Kukla pravdu.
Otevírání dalších supermarketů v narušeném tržním prostředí proto rozhodně není řešením k levnějším a kvalitnějším potravinám, je to spíše krok zpět, cesta do neefektivní minulosti.
Jediným řešením je glokalizace. Ta spočívá v návratu svobodné tržní směny, stejných pravidel pro všechny, tj. distribuce farmářských produktů od místních výrobců ve stávajících moderních prodejních řetězcích, jak to již dnes vidíme v americkém WalMartu, kde si můžete koupit čerstvou zeleninu, která byla vyrobena do vzdálenosti max. 30 km v okolí prodejny, tj. využít globálního know-how v logistice, finančním řízení, merchandisingu atd., ale vyrábět lokálně.
Dalším přirozeným trendem je princip prodeje „bez prostředníka“, jak jej vidíme u elektroniky či dnes již také automobilů a jiných komodit, to jest nakupovat bez těchto zbytečných a drahých prostředníků/supermarketů pomocí nových místních a regionálních autonomních spotřebitelských a dodavatelských sítí po Internetu. Je to řešení levnější a pohodlnější, což řada nových ani starých supermarketů dlouhodobě nemůže ustát.
Nestačí jen vědět "co chceme dosáhnout", ale také "jak a proč toho chceme dosáhnout". S malým kapitálem a bez skutečných znalostí, které nadnárodní řetězce a globalizovaní výrobci dosáhli v končící éře globalizace, je dlouhodobě naivní vytvářet novou a navíc tržně slabou konkurenci velkým řetězcům. Potřebujeme totiž nejen kvalitnější, ale také mnohem levnější potraviny!
V první etapě jsou nutné minimálně čtyři kroky.
(1) Tím prvním je legislativní narušení monopolních praktik, napadením nelegálních smluv zabraňujícím svobodné tržní směně mezi všemi hráči na trhu, to jest zákaz smluv o zalistovacích poplatcích, byť kreativně v Čechách pojmenovaných různě.
(2) Druhým krokem je podpora vytváření moderních autonomních místních spotřebitelských a dodavatelských sítí skrze Internet, tj. zaměřit se na distribuci farmářských produktů s minimálními náklady ve vlastní režii.
(3) Třetím krokem je konečně začít podporovat malé a střední podniky rychlou změna zákona o DPH, kdy musí podnikatelé odvádět DPH z nezaplacených faktur přijatých a zastavit tak chronickou podporu státu velkým korporacím, či dokonce neplatičům daní, jimž stát naopak DPH hradí dopředu, a to dokonce i těm zlodějům, kteří DPH nikdy nezaplatí.
(4) Pro nižší ceny a vyšší kvalitu potravin je nutno sáhnout k novým technologiím, čeští podnikatelé musí inovovat. Ochrana svobodné tržní soutěže opět umožní život malých a středních firem, ale pouze těm, které budou vyrábět kvalitně a levně, tj. s využitím nejmodernějších kustomizovaných technologií jako vertikálních biofarem, moderních hydroponických systémů, prostřednictvím Internetu a jiných forem podnikání s potravinami na nejvyšší světové úrovni a mnohem více v místě spotřeby.
Bez skutečné změny politiků a podivného chování různých úřadů však bude i nadále pokračovat ring volný.
Ostatně již dnes lze vidět na chování nájemců ve stávajících farmářských tržnicích v Praze, že tito noví „prostředníci“ také velmi lehce sklouzávají k vydírání farmářů přes velké nájmy či úplatky za lepší stánky k prodeji a monopolní socialistické praktiky velkých supermarketů se tak naučili velmi rychle. V současném zcela narušeném tržním prostředí to tak brzy může dopadnout i s "novými" farmářskými supermarkety Sklizeno, je to jen další prostředník žijící z nájmů, které se do ceny potravin musí chtě nechtě promítnout.
Já se spíše těším na zprávy o tom, že velikost prodejních ploch v Česku začíná klesat a občané již supermarkety potřebují stále méně a méně, ať už se ty kamenné prodejny jmenují jakkoliv.
Hezký letní den přeje,
Libor Witassek