Nebezpečný pracovník Kalousek
Ta vážnost projednávání státního rozpočtu je podle mě slabá také proto, že státní rozpočet, tak jak je ve Sněmovně předkládán a projednáván, nevyjadřuje celou situaci veřejných financí, protože vláda dlouhodobě praktikuje přenášení dluhů do těch oblastí, které nejsou ve státním rozpočtu postihnuty, jako je například hospodaření krajů, obcí, jako je například zdravotnictví a zdravotní pojišťovny. Takže to, co se vykazuje jako bilance návrhu státního rozpočtu, pak naopak funguje jako dluhy v těchto oblastech, které zároveň s ním neprojednáváme.
Pan ministr financí Kalousek rád vystupuje jako ministr starostlivý, který se stará o to, aby nám tady předložil vyvážený rozpočet. Já tvrdím, že to je iluze a nepřijímám ani to, že on se snaží a ostatní mu to kazí. Tím se nezastávám ODS, ta má složitou situaci. Ale není to tak, že tady někdo poctivě pracujícímu ministru financí rozbíjí jeho starostlivě sestavený rozpočet. Tak to není, protože pan ministr ve skutečnosti svou funkci ministra financí vůbec neplní! Já si myslím, že základním defektem v této zemi je samotné ministerstvo financí.
V roce 2011 nedokázal pan ministr Kalousek na příjmech vybrat 61 miliard. V tomto roce to vypadá odhadem na 35, 40 miliard. Pan ministr příjmy, které si naplánuje v rozpočtu, není schopen vůbec splnit. A nevypadá to ani, že by mu to dělalo těžkou hlavu. On nám to klidně předkládá jako svatá čísla. Pan ministr se nezajímá o takové věci, jako je kvalitní výběr daní, což je myslím historicky základní funkce každého ministra financí. V tomto ministr Kalousek totálně selhává. Hluboké důvody jsou v tom, že je defektní celá daňová soustava, která v současné době, tak jak je nastavena, vlastně není schopná generovat příjmy. Ale tím se ve Sněmovně nezabýváme. Zabýváme se mrtvými čísly.
Určitá absurdita projednávání státní rozpočtu souvisí s tím, že máme ministra financí, který mi připomíná onoho „nebezpečného pracovníka“ ze slavné povídky Jaroslava Haška. Ministr Kalousek je opravdu nebezpečný pracovník. Vzpomínám si na tu historii, kdy začínal na ministerstvu obrany, které v době, kdy tam byl náměstkem, nakupovalo ony padáky, které se pak neotevíraly těm, kteří padali, což mělo nepříjemné důsledky pro ty, kteří těmi padáky padali dolů.
Pan ministr Kalousek na tuhle svou historii navázal v roce 2008, kdy ve Sněmovně „geniálně“ předpověděl růst ekonomiky v době nastupující ekonomické krize takovým způsobem, že po této zemi rozhodil stovku miliard korun českých, které samozřejmě v době nastupující krize nebyly kryté a vytvořily deficit státního rozpočtu. Významně ho prohloubily. A s tímto deficitem, který si pan ministr sám vyrobil, tak s tím dnes bojuje. Jak? Škrty, které se staly velkým tématem, a šetřením, které se stalo velkým tématem jeho působení. V těch škrtech, které dlouhodobě předkládá, vždycky chybí jakékoliv ekonomické kalkulace důsledků dopadu, především na sociálně slabší v této zemi. Tyto kalkulace ministr Kalousek zásadně nedodává, ty ho ani nezajímají.
Zásluhou pana ministra Kalouska v této zemi nikdo neví, jaký bude výběr daně z přidané hodnoty. Nikdo netuší, co bude po 1. lednu 2013, a nikdo netuší, co od pana Kalouska můžeme dostat v jeho dalším přepracování státního rozpočtu.
Uvedu výmluvné, varovné číslo. V současné době se ví, že v maloobchodu pouze 30 subjektů je plátcem daně z přidané hodnoty. 70 % vůbec DPH neplatí. Rozpočet, který nám byl předkládán, likvidoval zaměstnance v takových oblastech, jako je krajská hygienická služba či obchodní inspekce. Česká obchodní inspekce: úspora 472 pracovníků. Krajské hygienické stanice: úspora 552 pracovníků. To je plánováno v rozpočtu, který byl původně panem Kalouskem předložen.
Metylalkoholová aféra ukazuje, kam tato úsporná politika pana ministra vede, kam ty jeho škrty vedou. Pan ministr Kalousek je vskutku „nebezpečný pracovník“. Celní správa, která patří do jeho resortu, vesele nechává v této zemi proudit daňové úniky v oblastech, jako je tabák (1,5 miliardy), tvrdý alkohol (1,5 miliardy), benzín (10 miliard). Devastace v této oblasti se projevila v oné kauze tvrdého alkoholu: dnes zde také vinou pana ministra Kalouska máme 30 mrtvých a další postižené tím, jak v této zemi nefungují základní funkce státní správy. Když ale panu ministrovi Kalouskovi řeknete, že je zodpovědný za těch 30 mrtvých, že je zodpovědný za rozvrat svého úřadu a jeho nefungování, tak vyskočí jak čertík z krabičky.
A přitom to tak je. Tohle všechno je výsledek fungování jeho ministerstva.
V posledních dnech jste mohli zaregistrovat, že v italské Aquile se konal soud kvůli tomu, že úředníci a experti včas nezareagovali na blížící se zemětřesení a nepodali včas obyvatelům informace. Pokud se nepletu, šest úředníků bylo tvrdě odsouzeno za to, že nedělali, co měli. A to přitom šlo o přírodní katastrofu! Jenže u nás je vše jinak.
Jsem naplněn nedůvěrou, pokud pan ministr Kalousek je tím, kdo má přepracovat státní rozpočet a přinést ho znovu do Sněmovny, protože to, co předložil v první fázi, bez zajištění daňové základny, to byl vlastně podvod na Sněmovně. A nevěřím tomu, že ministr Kalousek je schopen předložit něco jiného než opět fiktivní čísla, fiktivní údaje. A na základě jeho sebevědomého chování nevěřím, že by pro sebe vyvodil něco i z těch kauz, které ho provázejí - třeba z těch třiceti mrtvých, na kterých se také podepsal nečinností Celní správy, která v této zemi má na starosti to, aby nedocházelo k daňovým únikům, potažmo k černým výrobám.
Já se nesmířím s tím, že po této kauze v naší zemi z toho nikdo nevyvodil odpovědnost a že ministr Kalousek sebevědomě vystupuje ve Sněmovně jako někdo, kdo se ani nestydí za to, jak jeho ministerstvo tragicky selhává. Předložený návrh na přepracování státního rozpočtu pokládám za něco, k čemu cítím naprostou nedůvěru a nevěřím tomu, že pod vedením ministra Kalouska dostaneme text, nad kterým by debata byla smysluplnější než doposud.
Z vystoupení na 47. schůzi Poslanecké sněmovny PČR