Týmový hráč - ministerstvo zahraničních příležitostí
Právě tato investice ukazuje význam českých velvyslanectví v ekonomické diplomacii. Byla to právě naše ambasáda v jihokorejském Soulu, která stála na úplném začátku celého projektu. Právě našim diplomatům se podařilo společnost Nexen v první fázi zaujmout a dostatečně přesvědčit o atraktivnosti Česka.
Znalost místního prostředí a možnost být v pravidelném kontaktu se stávajícími i potenciálními českými partnery i ve vzdálených zemích, jako je Jižní Korea, byly jedním z hlavních faktorů pro získání takto velké investice.
Proces získávání investora ukazuje, že ekonomická diplomacie a týmová spolupráce s ostatními ministerstvy se mohou stát zásadními atributy naší moderní diplomacie. Podobné úspěchy jsou tím nejlepším argumentem pro skoncování s experimenty, které nikam nevedou.
Příklad firmy Nexen potvrzuje, že ministerstvo zahraničních věcí patří mezi významná ekonomická ministerstva a má českým firmám co nabídnout.
Jde o tři konkrétní oblasti: zprostředkování relevantních informací o příležitostech a ekonomických trendech v zahraničí, služby českých diplomatů v zahraničí a spoluvytváření řešení pro podporu exportu a investic.
Jsem rád, že během posledních tří měsíců se podařilo několik pozitivních změn. V první řadě jde o nastavení nového systému spolupráce s ekonomickými ministerstvy. Například ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu vytvoříme jedno kontaktní místo, kde mohou firmy získat informace a vodítko, na koho se v rámci zahraniční služby obrátit.
Experti ministerstva zemědělství budou mít možnost působit na zastupitelských úřadech v zahraničí, a posílit tak kapacity našich úřadů ve prospěch exportu našich potravinářských výrobků a technologií.
Společná koordinace ekonomických akcí, služeb, ale i měření výsledků toho, co děláme, jsou prvním krokem k posílení důvěry firem v naši ekonomickou diplomacii.
Naším dalším krokem je stanovení oborových a sektorových priorit. To nám umožní rozumnější rozdělování prostředků určených k prezentaci nabídky českých výrobků a služeb tam, kde by o ně mohl být zájem s ohledem na potřeby dané země.
Oborovým prioritám pro český export se ostatně věnovala i společná porada ekonomických diplomatů a zástupců CzechTrade v Praze. Věřím, že kromě mapy oborových příležitostí bude jedním z výstupů i dohoda o lepším zaměření marketingových aktivit, ať již jde o veletrhy, či projekty ekonomické diplomacie.
V této souvislosti vždy připomínám, že největší růst budou v dohledné době zaznamenávat mimoevropské země. Jedná o stovky miliónů nových spotřebitelů, což je pro český vývoz i investice v zahraničí velká příležitost. Prostředí pro byznys v těchto zemích však nemusí být jednoduché, a proto se budeme snažit i tam zvýšit šance například prostřednictvím české rozvojové spolupráce. Nakonec, chceme-li předejít ekonomické katastrofě na Ukrajině, odkud jsem se před nedávnem vrátil, budeme muset takto společně postupovat i zde.
Věřím, že současná shoda na dalších prioritách v ekonomické diplomacii potvrdí i silnou orientaci českého ministerstva zahraničí v oblasti ekonomických agend. Je to trend, který vidíme v řadě vyspělých zemí, kde agenda ekonomických zájmů vhodně doplňuje bezpečnostní, rozvojové a politické agendy ministerstev zahraničí.
V tomto smyslu bych se nebál vyslovit ambici, aby se české ministerstvo zahraničí v dohledné době stalo ministerstvem zahraničních příležitostí, které bude nepostradatelným, profesionálním spoluhráčem pro prosazování našich ekonomických zájmů a potřeb v globálním světě.
Právo, 25.6.2014