Nubuďme pyšní a nestavme zdi
Západ, o kterém pan Kalousek zřejmě mluví, uspořádal ve dvacátém století dvě nejstrašnější světové války, ve kterých zahynuly milióny lidí. Války, které tady byly a které přinesly desítky miliónů lidských obětí, nezpůsobil nikdo východní, to nezpůsobil nikdo zdaleka, ale my sami. Holokaust je dokonce v něčem vyvrcholením historie Západu.
Ty stovky let evropské historie, to jsou také stovky let likvidace menšin. Vzpomeňte si na španělskou reconquistu v 16. století. Vzpomeňte si, jak se tam zacházelo s Židy, jak se tam zacházelo s muslimy. To je historie Západu. Historie agrese, dokonce v jižní Americe a v dalších zemích. Celá historie Západu je prostě plná krve.
Ale k čemu já bych se rád přihlásil - k tomu, co Evropa vyvodila z této své historie po druhé světové válce, když si prostě lidé v Evropě uvědomili, že takhle to dál nejde, že ty potoky krve, milióny mrtvých, žen a dětí, je něco, co neseme jako odpovědnost s sebou, že dokonce my jako Západ máme odpovědnost za plynové komory, ve kterých jsme dokázali trávit lidi jako králíky.
V bipolárním světě se scvrkl svět tak, že Evropa se propadla do nicoty. Nebyla žádným politickým činitelem. Vypadalo to, že se desítky let styděla za to, co způsobila. A jediné, co tu povstalo jako naděje toho Západu, o kterém s takovou pýchou mluvil pan Kalousek, je myšlenka, že když jsme se takhle probrodili krví, tak bychom mohli založit společenství na hodnotách, kde budeme respektovat to, že chceme-li toto neopakovat a žít v míru, tak musíme spolupracovat, stýkat se a chránit se toho, abychom upadli do pokušení znovu si to vyřizovat pěstmi.
To, jak se s Evropou zacházelo po druhé světové válce, bylo opravdu ponižující. Vždyť se stala ničím. Úplně zmizela mezi dvěma velmocemi, které si podobu světa a rovnováhu vytvářely na základě nukleárních zbraní. Tohle není žádná povznášející historie. A jediné, co nás zachraňuje posledních 50 - 60 let, je to, že jsme se rozhodli, že tohle nebudeme opakovat a že založíme společenství, které bude naopak prosperovat ekonomicky a ekonomické vazby nám snad nedovolí opakovat strašné chyby minulosti.
Pan Kalousek řekl, že žádné univerzální hodnoty neexistují. Prý nic takového není. My jsme ale právě na hodnotách, o kterých já jsem přesvědčen, že mají univerzální charakter, na tom, že se prostě nemůžeme pobíjet, že se lidé nemají mučit, že se tu nebudeme vraždit, že budeme dodržovat mír a že budeme spolupracovat, založili evropskou civilizaci po válce. A dokonce jsme doufali, že se k nám třeba časem někdo přidá.
O univerzalitě hodnot mluvím, protože jsem přesvědčen, že o těchto hodnotách, kterými Evropa začala žít po válce, jsme schopni mluvit třeba také s Číňany, s Asiaty, se všemi, a že máme ambici toto, co je nápravou toho, co jsme způsobili v minulosti, také prosazovat ve světě.
Pan Kalousek nastínil vizi, že my, Západ, jsme ten poslední, kdo má ty hodnoty, neuniverzální, jenom naše, jenom západní, my jsme ten poslední, kdo je drží - tak je musíme teď opevnit. Musíme zřejmě vybudovat nějaké kvalitní zdi a nejlépe se úplně izolovat. Já vás chci ujistit, že v celé historii, kterou pan Kalousek zřejmě příliš nezná, všechny pokusy vytvářet zdi ztroskotaly. Každé zdi byly probořeny. Vždycky se našli barbaři, kteří těmi hradbami vtrhli a zničili tu civilizaci, která si myslela, že se takto uzavře sama do sebe.
Já jsem přesvědčen, že bychom neměli být takto pyšní a tvrdit, že stojíme nad ostatními, protože když se za sebou ohlédneme, tak zjistíme, že bychom se měli často stydět za to, co jsme tady dopustili. Zároveň si myslím, že máme povinnost o hodnotách, které máme, se bavit s ostatními, protože bychom si měli přát, aby je sdílel i svět kolem nás.
Myslím si, že ve všech koutech světa existují lidé, kteří jsou připraveni se s námi o tom bavit a kteří dokonce věří, že je něco, co nás může spojovat.
Byl jsem fascinován tím, co nedávno řekl americký prezident v New Yorku o tom, kde začínají univerzální lidské hodnoty. Podle něj začínají v nejrůznějších chatrčích světa, kde jsou lidé často v bídě, v bigotním xenofobním prostředí, kde trpí a kde doufají, že existují nějaká univerzální práva, kterých se mohou dovolat a za která bojují. Tito lidé v nejrůznějších částech světa jsou našimi spojenci. A oni se možná někdy dívají k nám, na ten bohatý Západ, a doufají, že my je v té jejich bídě podržíme.
Tenhle způsob, kterým se prezident Spojených států obrací na chudé vesnice v Africe a v Asii a ukazuje, že tam jsou ti, kteří vytvářejí univerzalitu a cenné hodnoty, na kterých, doufáme, svět bude stát, to je pro mě skutečně humanistický pohled. A ne pohled někoho, kdo vystoupí ve Sněmovně a řekne: My tady jsme ten pupek, který jediný obnovil hodnoty světa, a my se musíme před těmi ostatními zločinnými barbary opevnit.
To je špatná představa a já ji odmítám.
Co se dnes děje v Minsku, to je zrovna pokus se spolu bavit. Jde o to, jestli to dokážeme. Mám zprávy, že Vladimír Putin přesvědčoval ukrajinské separatisty, aby akceptovali dohodu s kyjevskou vládou. Mávneme nad tím vším rukou a řekneme - tohle je jiná kultura, jiná civilizace, s těmi se nebudeme bavit, to nás nezajímá? Anebo budeme hledat cestu, dohodu, právě na těch hodnotách, kterými chceme, aby žili i ostatní? Protože hájit je jen tady v Evropě, to je málo.
Proto také doporučujeme parlamentu schválit asociační dohodu EU s Ukrajinou. Přece nezodpovídáme otázku: Je Ukrajina západ, nebo východ? Nikdo se tak neptá. Můžeme mít pochyby. Můžeme mít pocit, že na Ukrajině je řada věcí, které by se v Evropě takto neděly. A dokonce si myslím, máme povinnost o tom s Ukrajinci mluvit. Sám jsem s ukrajinským ministrem Klimkinem i s prezidentem Porošenkem otevřeně mluvil o tom, co nás znepokojuje – o používání insignií a tendenci chápat minulost tak, jak se tady v Česku prostě nedá hájit. To je součástí toho zápasu o hodnoty, které chceme, aby se prosazovaly ve světě.
My neříkáme, že budeme o někom rozhodovat, jestli patří na západ, nebo východ. My chceme spolupracovat, když ten druhý říká, že o to stojí. My nekádrujeme, nikoho neznámkujeme. Když chcete spolupracovat, pojďte. Ale je třeba respektovat určitá pravidla. Asociační dohoda s Ukrajinou je o těchto pravidlech v oblasti justice, fungování policie, bezpečnostních sil apod. Ta základní pravidla, která jsou podmínkou možné spolupráce. Proto prohlubujeme vazbu mezi Ukrajinou a Evropou. A je to prosazování těch hodnot, které bychom byli rádi, kdyby byly univerzální. Protože by se možná potom na světě lépe žilo. A proto mi vadí, když někdo řekne, že nic takového neexistuje, že my jsme výsadní kultura, která bude učit pravděpodobně ty ostatní. A když jsou nebezpeční, tak se před nimi ohradíme. Tato vize světa je nefunkční. Už to takhle prostě nemůže fungovat.
Ukázkou podané ruky je asociační smlouva s Ukrajinou. Udělat tento krok je otázka naší sebejistoty, sebevědomí a přesvědčeni, že to, čemu věříme a co v Evropě hájíme, jsme schopni také nabídnout těm kolem nás.
Striktní vytváření demarkačních linií mezi východem, západem, severem a jihem nám v tom příliš nepomůže.
(upravená vystoupení na 25. schůzi Poslanecké sněmovny PČR 12.2.)